Jump to content

Thomas98

Junior
  • Content Count

    25
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer in spe
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    36-40
  • You are primarily interested in:
    juridische en fiscal
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    geen
  1. Sinds enige tijd huur ik een bedrijfsruimte, bestaande uit diverse losse zelfstandige ruimten. We hebben toentertijd niet geopteerd voor BTW belaste verhuur. Nu wil ik de ruimten los gaan onderverhuren. Kan ik dan nu, in deze onderverhuur situatie, toch opteren voor belaste verhuur? Dit zodat ik de voorbelasting op verbouwingen wel in aftrek akn brengen? Met andere woorden is dit een situatie op zich? Of is er nu sprake van een 'btw-vrij' pand? Ik hoor graag van jullie.
  2. Ik loop tegen een vraag aan met betrekking tot factuurvereisten. Een klant heeft een opdracht van een Zwitsers bedrijf gekregen om het product van de klant (voor marketing doeleinden, niet doorverkoop) te leveren naar landen binnen de EU, maar soms ook daarbuiten. De factuur hiervoor wordt steeds naar het hoofdkantoor in Zwitserland gestuurd. Aangezien Zwitserland niet onder de EU valt, is er dan wel sprake van een ICL lening (als goederen binnen EU blijven)? Ik heb nu begrepen dat de factuur de goederen volgt. Maar betekent dat het Zwitserse bedrijf zich dan ook in dat andere land moet registreren? Wat kan de klant dan het best op de factuur zetten met betrekking tot de reden van toepassen 0%-tarief? Is 'ship to LAND' voldoende? Of moet er nog een referentie naar een regeling worden benoemd? De goederen komen oorspronkelijk uit Duitsland. Soms worden de goederen niet vanuit Nederland, maar direct uit Duitsland naar de andere landen gestuurd. Ook hier lijkt mij dat het 0%-tarief kan worden toegepast, zowel binnen als buiten EU (al is er technisch misschien geen sprake meer van levering)? Wat zijn hier specifiek de factuurvereisten qua tarief?
  3. Beste Lex, Hartstikke bedankt voor je hulp. Eea is nu duidelijk!
  4. Hoi LEx, Voor de praktische oplossing is dat inderdaad niet ndoig. Maar voor mijn begrip van de theoretische oplossing: welke boekingen zouden dat dan nog precies zijn?
  5. Dank je voor je antwoord Lex. Het gaat inderdaad over posten eind 2017, begin 2018. Hoef ik dan niets meer met de factuur te doen die ik in 2018 krijg. Maw, deze hoef ik niet meer in te boeken?
  6. Hoi Allen, Ik loop tegen het volgende probleem aan: Ik heb een betaling van reclamekosten gedaan in december. De factuur echter, volgt in januari daaropvolgend. Welke boeking(en) moet ik maken? Reclamekosten Aan Bank, maar wat gebeurd er met de BTW? Die hoort in het volgende jaar thuis. En als ik in een factuur in het volgende jaar inboek, hoe boek ik die memoriaal weer weg? Ik kan in memoriaal niet boeken op debiteuren of crediteuren? Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.
  7. Thomas98

    BTW suppletie

    Hoi Allen, ik zit met het volgende. Verleden jaar (2016) ben ik vergeten Btw terug te vragen over telefoonkosten (in Q1 en Q2). Hier ben ik tijdens het opmaken van de jaarstukken achter gekomen. Via de BD-site ben ik er achter dat herstel mogelijk is, als het bedrag onder de € 1.000 is en in het volgende tijdvak wordt gecorrigeerd. Dat is echter op dat moment niet gebeurd. Ook op de BD-site staat dat correctie over een heel jaar mogelijk is als dit uit de jaarstukken blijkt. Als ik dit goed begrijp betekent dit dat ik via een 'jaar-suppletie' alsnog tot correctie kan overgaan? Waar is de eis voor het volgende tijdvak dan goed voor? Of is er kans op boeten (buiten de belastingrente) als het in het volgende jaar wordt gecorrigeerd? Ik hoor het graag.
  8. Dank Joost en anderen. Ik kan hier wel iets mee.
  9. De situatie is dat zijn spullen bij mij in de winkel liggen. De vergoedingen worden dus wel aan mij betaald. Ik ben echter van mening dat ik als tussenpersoon geen partij ben in de verkoop (makelaar). Maar even een stap terug BJM: Ben jij van mening dat de kennis wel ondernemer is (voor de BTW)? Voor hem is het meer een hobby en wil hij enkele artikelen verkopen.
  10. Hoi allen, Ik heb enkele artikelen in consignatie. De goederen zijn van een kennis, die overigens geen ondernemer is. We zijn overeengekomen dat ik de goederen verkoop en 30% commissie inhoudt. Als ondernemer zal ik over de commissie natuurlijk BTW moeten afdragen. Mijn vraag is echter als ik het artikel verkoop ik dan toch 21% moet berekenen? Mijn dienst is toch het in bewaring houden en begeleiden van de verkoop? Ik ben de bemiddelaar, maar er komt met mij geen overeenkomst met de kopende klant tot stand. Of zie ik dat verkeerd? Ik hoor graag van jullie
  11. Beste Hans, en anderen die meekijken, Ik besef dat ik mij eigenlijk alleen op de kosten kant heb gericht. Maar hoe zit dat eigenlijk aan de inkomstenkant? Moet ik voor de de dienst 21% in rekening brengen, of kan dat tegen 6% omdat het een horecabesteding betreft. Primair is dus dat ik een wijnproeverij geef, waar de mensen ook genieten van hapjes vanuit het restaurant. Daarnaast beperk ik mij de volgende keer eigenlijk meer tot bemiddelen. Ik ga de kosten voor rekening van een ander 'voorschieten'. Men kan bij mij de tickets kopen, maar ik zal het geld daarna overmaken naar de degeen die de diners regelt. Is deze dienst tegen 21% of geldt eventueel het afgeleide 6% tarief.
  12. de wijnproeverij is niet voor personeel of zakenrelaties, maar voor klanten. Het betreft een wijnproeverij vanuit een wijn-webshop onderneming. Dus voor genereren meer omzet en reclame. De proeverij werd inderdaad in een daarvoor ingerichte ruimte, het restaurant zelf, gehouden. De BTW op wijn leek mij als inkoop sowieso aftrekbaar; bij de catering had ik mijn twijfels. Ik heb namelijk begrepen dat ook al betreft het een arrangement, de BTW niet aftrekbaar is omdat het bij een horeca gelegenheid wordt genuttigd. Of moet het niet als nuttigen bij een horecagelegenheid worden gezien maar betreft het hier het aanbieden van een arrangement en dus inkoop waarbij zowel in de OB als de IB aftrekbaar?
  13. Geachte dames en heren, 1. Ik heb een vraag over vooraftrek van BTW. Voor wijnproeverijen koop ik diners in. Daarbij serveer ik mijn eigen wijn. Kan ik de BTW op die diners als inkoop zien en de BTW geheel aftrekken? Of moet ik dit zien als horecabesteding waarop geen aftrek mogelijk is. 2. Hoe zit dat met aftrekbaarheid in de IB. Geldt dit als inkoop (geheel aftrekbaar) of als representatie (73,5% aftrekbaar). Groet
  14. Bedankt voor de toevoeging Hans, Dames natuurlijk ook :-[ Beste Roel, Dank voor je snelle reactie. Dus de kilometers die ik naar het kantoor van mijn opdrachtgever rij, kan ik tegen 19ct per km ten laste van de winst brengen; Tegelijkertijd moet ik datzelfde bedrag als privé-storting zien. Verwerk ik het ook zo in een administratieprogramma? Reiskosten Aan privé Groet
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept