Dirk-Jan72

Junior
  • Aantal berichten

    23
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Male
  • Voornaam
    Dirk-Jan

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Amsterdam

Dirk-Jan72's trofeeën

  1. Je zegt hier dat BTW afdragen over de opwekking de consequentie is van BTW op de zonnepanelen en de installatie daarvan terugvragen. Maar dat is niet zo, je moet sowieso die BTW afdragen.
  2. Dank voor je antwoord, dat is duidelijk. Je doet het trouwens voorkomen alsof je een keuze hebt om geen btw over de opgewekte stroom af te dragen, als je ook geen btw terugvraagt van de aanschafkosten. Dat was inderdaad vroeger het geval, maar dat is niet meer zo. Je bent nu verplicht om er btw over af te dragen. Zie hier
  3. Toch nog een vraag hierover. Als mijn vriendin geen BTW mag aftrekken, dan denk ik dat het het gunstigste is om haar onderneming in de KOR te doen en de zonnepanelen plus energierekening op haar naam te zetten (als ik ooit zzp'er word, zou ik namelijk wel btw berekenen en ook over de 20K-grens van de KOR gaan). Maar op de pagina Btw terugvragen voor zonnepanelen - ik ben ondernemer staat het volgende: "Als u vrijgestelde activiteiten verricht, kunt u minder btw terugvragen. Hierover leest u meer bij Belaste en vrijgestelde omzet." Nu begin ik te twijfelen. Ik neem aan dat je als ondernemer toch wel alle BTW van de zonnepanelen terug kan vragen? Die heeft immers betrekking op de geleverde energie die wel met BTW. belast is? Of kan alleen een privé-persoon dat?
  4. Bedankt voor jullie antwoorden. Heb de belastingdienst even gebeld en je mag inderdaad de tenaamstelling van de energierekening nog wijzigen, als je dat maar voor de aanmelding van de panelen bij de belastingdienst doet. (Factuur moet ook op zelfde naam staan.) En je hebt er ruim de tijd voor, dat moet binnen een half jaar in het volgende kalenderjaar. Probleem opgelost gelukkig. Minder erg dan je denkt :-), want de diensten die ze verricht zijn vrijgesteld van BTW.
  5. Hallo, wij hebben onlangs zonnepanelen laten plaatsen en helaas heb ik mij van tevoren niet goed in het fiscale deel verdiept. Ik was in de veronderstelling dat er een subsidie gelijk aan de BTW was maar te blijkt anders te liggen. Zoals ik het begrijp ben je verplicht om je als ondernemer te melden bij de belastingdienst met de naam van de degene waarop de energierekening staat. Is dat een particulier, dan kan je via de KOR daar gunstig mee wegkomen, is het een ondernemer, zoals bij ons, dan het is het niet zo gunstig. De energierekening staat op naam van mijn vriendin en die is ondernemer voor de BTW (niet voor de inkomstenbelasting, ze heeft niet zoveel inkomsten daarvan en het is niet haar hoofdinkomen). Weliswaar krijgen we de BTW van de aanschaf terug maar met de 9 panelen die we hebben moet ze dan elk jaar misschien wel 100 euro BTW afdragen schat ik, dat loopt op tot veel meer. We hadden de energierekening vooraf al op mijn naam moeten zetten begrijp ik nu, maar dat is nu te laat. Of is er nog een uitweg mogelijk? Uiteraard kan mijn vriendin KOR aanvragen, maar ze krijgt meestal BTW terug, dus dat is niet gunstig. Het voelt niet helemaal eerlijk dat hett niet op mijn naam meer kan, omdat we toch gezamenlijk de energie betalen. Bij voorbaat dank!
  6. Ik ga dit hoofdstuk afsluiten maar ik dank jullie nogmaals voor je bijdragen. Hand in eigen boezem: ik heb deze vraag veel te impulsief gepost. Inmiddels een hoop wijzer na overleg met de boekhouder: van de 10.000 euro is 5.000 afgelost. Dat was me ook al ontschoten. Daarnaast heeft mijn ex-collega zelf 8.000 euro in de afwikkeling gestoken. Hoewel hij bijzonder lang over die afwikkeling heeft gedaan, heb ik hem dus eigenlijk wel ten onrechte zwart gemaakt. Formeel kan ik misschien nog 2.500 op hem prive verhalen maar dat lijkt me toch niet helemaal netjes gezien de kosten die hij heeft gemaakt .
  7. Dit topic kan wel op slot. Ik denk dat het beter voor mijn welzijn is om deze zaak maar te laten rusten. Bedankt voor jullie bijdragen.
  8. Omdat hij ervoor koos nog een aantal maanden door te gaan na mijn vertrek. Voor die tijd was de administratie op orde. Ze zijn niet echt vergeten en staan ook in de boeken. Ik had me er bij neergelegd dat ik het niet terug ging krijgen omdat ik vergeten was dat hij persoonlijk borg stond. Dat weet ik helaas niet, volgens hem was het een formaliteit. Heeft volgens mij echt niets met dit probleem te maken.
  9. Sorry, ik heb het verhaal verkeerd verteld. Ook de tussenholding is er nog, om dezelfde reden: KVK accepteerde het formulier niet. Ik weet niet of dat wat aan de zaken verandert?
  10. Drie jaar geleden heb ik afscheid genomen van BV X. Mijn compagnon en ik hadden ieder een beheer BV met 50% van de aandelen. Er zou een uitkoopregeling komen, maar voor die er was wilde mijn compagnon toch ook stoppen, de zaken gingen slecht. Er was toen nog een schuld van BV X aan mijn beheer BV van 10.000 euro die een jaar eerder was aangegaan. Uiteraard heb ik die schuld ter sprake gebracht maar hij maakte duidelijk dat ik een kale kip niet kon plukken. Ik heb vanaf dat moment drie jaar mijn compagnon achter de broek gezeten om de administratie in orde te maken zodat we BV's konden opheffen. Dat is eind 2015 eindelijk gebeurd en mijn beheer BV is ontbonden. (Die van hem bestaat nog en BV X ook, omdat de KVK zijn uitschrijvingsformulieren als onvolledig beoordeelde) Noem me een sukkel, maar ik ontdekte nu pas dat hij privé borg stond voor die lening. Ik heb een door hem getekende schuldverklaring waarin staat dat als BV X niet aan zijn verplichting kan voldoen aan mijn beheer BV, de lening verandert in een lening van zijn privé-persoon aan mijn beheer BV ten hoogte van 5000 euro + rente. Maar mijn beheer BV bestaat niet meer. Kan ik dit nog verhalen en hoe ga ik dan te werk?
  11. Ik heb een BV waar ik weinig meer mee doe. Ik heb er nog aandelen in, maar ik wil er vanaf, ik verwacht dat dat wel binnen een jaar lukt. Ik heb tegenwoordig een vaste baan. Ik verdien daarnaast circa 300 euro per maand bij, dat factureer ik nu uit de BV. Volgens mijn accountant moet ik mezelf dan verlonen en kan ik net zo goed nu vast een eenmanszaak beginnen, dan ben ik van die verplichting af en dat is op lange termijn toch voordeliger. Ik zal hier en daar nog wel eens een grijpstuiver bijverdienen, maar weinig substantieels. Het is voor mij wel handig één bedrijfje te houden zodat ik wat spullen op de zaak kan kopen. Aan de andere kant levert het ook weer administratiekosten op. Is een eenmanszaak de beste oplossing? Moet je voor zo weinig bijverdiensten eigenlijk wel een bedrijf hebben voor de belastingdienst?
  12. Bedankt voor de antwoorden. Ik ga toch eerst maar even face-to-face overleggen met hem.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.