MRN

Junior
  • Aantal berichten

    12
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    student
  • Geslacht
    Male
  • Voornaam
    Martin
  1. MRN

    EV/VV banklening

    Zo bedoelde ik dat niet. Ik wil pas rond december / januari starten, zodat ik nog alle tijd heb om alles volledig rond te krijgen. Vanwege die die grote tijdsinterval vroeg ik me dus af of er verplichtingen zijn om je definitief te houden aan het plan dat je bij de bank neer hebt gelegd. Er kunnen namelijk veel dingen veranderen in de tussentijd, startdatum, enkele investeringsbedragen (verbouwing bijv.).
  2. MRN

    EV/VV banklening

    En dat kan gewoon, zonder verplichtingen of iets dergelijks? Kijken ze er gewoon niet naar, als ze weten dat je het (nog) niet gaat lenen?
  3. MRN

    EV/VV banklening

    40% is een zeer hoog percentage, geldt dat voor alle soorten horeca bedrijven? Er zal geen drank worden verkocht, dus ik kan geen hulp vragen van de brouwerijen. Dat heb ik uiteindelijk in eind december niet door laten gaan, teveel onzekerheden qua het weer. Achteraf had ik het misschien beter wel kunnen doen, alles lag klaar om uitgevoerd te worden en het weer op de geplande dag was perfect. Maarja, achteraf is het altijd makkelijk praten... Dat plan heeft er overigens niks mee te maken, dit is een compleet ander concept.
  4. MRN

    EV/VV banklening

    Hallo allemaal, ik ben al enkele weken bezig met een uitgebreide ondernemingsplan voor een nieuw bedrijf in de horeca. Ik droom al enkele maandan van een eigen onderneming met het idee dat ik aan het uitwerken ben. Ik heb een onverzadigde markt gevonden, met een zeer brede doelgroep. Ook de locatie die ik voor ogen heb bevind zich in het directe bereik van de doelgroep. Ik denk dat ook dit het moment is om te beginnen als ondernemer, ik ben nog enkele jaren student, en als student heb ik veel vrije tijd, en heb ik weinig kosten. Dat betekent dat ik veel aanwezig kan zijn in de onderneming, terwijl ik geen (of weinig) winst uit de onderneming hoef te trekken. Ik heb zelf eigenlijk alleen maar een economische achtergrond (samen met ervaring in de horeca), en mijn vader heeft ervaring in de bouw (voor de eventuele verbouwing). Nu loop ik tegen enkele mogelijke problemen aan. Namelijk het aantrekken van een lening, en de eventuele verbouwing. De bank zal onderpand willen, vaste activa en eigen vermogen. De waarde van de vaste activa is ongeveer €40.000, en ik kan zelf een EV leveren van €5000. Om liquide te blijven (geen negatief banksaldo) zal er een extra bedrag geleend moeten worden van zo'n €20.000. Dat betekent dat er een bedrag geleend zal moeten worden van in totaal €60.000. De ratio EV/VV is 8,3%. Zou de bank een lening ter grootte van dit bedrag willen verstrekken (mits gecombineerd met een realistische ondernemingsplan), of zou ik langer moeten wachten met het starten om meer EV te sparen? Het tweede probleem is een verbouwing van het pand. Het kopen van het pand is niet mogelijk, daarvoor heb ik niet genoeg EV, daarom wordt het pand gehuurd. Het pand dat ik voor ogen heb heeft de bestemming horeca. Om de onderneming te realiseren zal er een kleinschalige verbouwing moeten plaatsvinden; enkele korte muren (erbij) bouwen, en enkele voorzieningen. Zou een verhuurder het accepteren dat er aanpassingen worden gemaakt aan het pand?
  5. Hoezo heb je via jouw PH geleend? Dat klinkt nogal dubbelop. De lening wordt eerst dubieus, wanneer blijkt dat het onwaarschijnlijk is dat de lening wordt terug betaald. Stel dat de lening oninbaar wordt, omdat het bedrijf failliet gaat o.i.d., dan kan je (een deel van) de lening afschrijven. Eerder afschrijven is normaal gesproken niet mogelijk.
  6. Ik denk dat je beter kan kijken bij de KvK. Daar staan de voorwaarden voor het oprichten van een BV, aan diezelfde eisen zal je moeten voldoen voor het omzetten. Volgens mij staan er ook stukken over het omzetten van een EMZ naar een BV.
  7. Ik studeer HBO bedrijfseconomie, ook een heel handige opleiding voor toekomstige ondernemers. Juist door deze studie ben ik heel gemotiveerd geraakt om te gaan ondernemen. De opleiding is eigenlijk bedoeld zodat je advies kan geven aan een bedrijf, maar tot nu toe vind ik het net zo handig voor ondernemers.
  8. Dit is een heel goed idee, ik ken wel een aantal voormalig organisatoren, misschien dat die zouden willen helpen. Bedankt voor de tip. ;)
  9. Ja voorafgaande. Ik breng zelf een groot bedrag in, toekomstige sponsors financieren met geld en activa, net zoals andere zaken. Daarnaast hoop ik ook omzet te maken met de voorverkoop. En een mogelijk financieringsgat word aangevuld met een rekening courant krediet. Zo op papier is het allemaal goed geregeld, alleen nu moet het nog gerealiseerd worden. Voor het geval ik de indruk wek dat ik 'ff' een EMZ wil oprichten en het allemaal 1 2 3 wil regelen, dat is niet zo. Ik heb tot nu toe al wel zo'n 30 uur gestopt in het projectplan, communicatie met de locatie, en algemene informatie uitzoeken voor het festival info zoeken over bv vergunningen, en ik verwacht dat het in totaal nog wel 3x zoveel tijd gaat kosten. Het ondernemingsplan is ook al bijna klaar, ik was alleen onzeker over de rechtsvorm van de organisatie vanwege het grote startrisico.
  10. Werken in loondienst lijkt mij niks, ik heb voor dit schooljaar begon 5 maanden een bijbaan gehad, en het beviel me niet. Niet zozeer het soort werk, maar vooral de structuur en hoe je behandeld word als werknemer. Het risico dat ik bedoel is alleen het startrisico, wanneer het publiek de evenementen eenmaal kennen is het risico vele malen kleiner. Ik denk dat ik dan voor een EMZ zal gaan, en hopen dat het niet flopt. Uiteraard ga ik wel uitzoeken hoeveel mensen er zouden komen, en het risico proberen te verkleinen. Dankjewel voor het verduidelijkende antwoord.
  11. Hallo allemaal. Ik ben een 17 jarige student bedrijfseconomie bezig met het oprichten van een evenementenorganisatie (ik ben 18 ten tijde van het 1e evenement). Het 1e evenement staat al gepland voor volgend jaar eind mei, ongeveer in maart gaat de organisatie in bedrijf. Alleen nu loop ik tegen een probleem aan, namelijk de rechtsvorm. De keuze bestaat uit een eenmanszaak, BV of stichting. Een eenmanszaak heeft de voorkeur vanwege de fiscale voordelen, maar een BV of een stichting is een rechtsvorm. Nu zit ik hier mee, want een evenement organiseren is, zeker het 1e evenement, zeer risicovol want nog niemand is bekend met je bedrijf en het evenement. Dit verhaal werd mij ook vertelt door een bestuurslid van een stichting die vanwege een groot ongeval (ramp in Enschede) bijna geen omzet maakte, en als stichting keihard in de schulden stond op dat moment. (op dit moment gaat het zeer goed met diezelfde stichting) De kostenpost bedraagt ongeveer 20k, en als er niemand op komt dagen sta ik met een eenmanszaak dus diep in de schulden. Nu wil ik van de evenementenorganisatie een commercieel bedrijf maken, en er in de toekomst mijn loon uit halen. (Jaar 3) Dus voor mij zou een stichting onhandig zijn, want een stichting mag toch geen winst uit keren? Een BV zou ook niet handig zijn in het eerste jaar, want de verwachting is dat de winst nb, mits de evenementen wel goed verlopen, ongeveer ter hoogte is van het DGA. Maar ik wil de winst het 1e jaar volledig reserveren, zodat ik in de komende jaren de evenementen enorm kan uitbreiden. Wat zouden jullie aanraden?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.