RdenH

Junior
  • Aantal berichten

    9
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe

RdenH's trofeeën

  1. Bedankt voor de tip, ga ik voor zorgen, zie inderdaad een hoop vragen ;-) gelukkig telt een gewaarschuwd mens voor 2 ;D
  2. Bedankt allemaal voor jullie reacties en antwoorden! Ik heb een actie gedestilleerd uit alle reacties en dat was om even in mijn kennissenkring rond te vragen of iemand kon boekhouden, wat bleek, in mijn directe omgeving iemand die voor vele kleine en grote bedrijven boekhouding/financial controller etc. is en is geweest. Dat was een meevaller dus die heeft mij even op weg geholpen maar die kwam eigenlijk met een interessante conclusie; Ik pakte alles veel te complex aan. Hij heeft me verschillende aanpakken laten zien (ZZP, MKB en grotere bedrijven) en daar kwam eigenlijk uit dat ik mijn boekhouding aanzienlijk moest versimpelen en de eerste jaren via Excel moest werken (Ik ben programmeur en Excel heb ik al wat jaartjes ervaring mee). Voordelen zijn dat je gelijk je info bij je hebt en up to date, makkelijk wijzigingen kan doorvoeren, eerst kan verkennen wat je voor je bedrijf precies nodig hebt, heeft dan weer als reden dat sommige pakketten beter bij jouw wensen en eisen passen dan weer andere. Hij heeft mij geadviseerd om klein te beginnen en dan uit te bouwen als daar daadwerkelijk behoefte naar is. Beginnen met en Verlies/winstrekening en in- en uitgaven. Ik moest even een schone IB aangifte doen en dan kijken wat de belastingdienst precies wilde weten en vanuit daar de rest aanvullen in mijn Excel. En als ik alles heb aangemaakt en ingevuld dan loopt hij hem nog een keer met mij door om te kijken of ik het ook daadwerkelijk heb begrepen :) De rest van de antwoorden waren gelijkwaardig aan de antwoorden hier gegeven, dus nogmaals mijn dank.
  3. Bedankt voor de tip, heb ik natuurlijk al wel zelf naar gekeken maar ik heb hier een aantal bedenkingen voor: [*]Ik ben een controlefreak, ik heb graag dingen zelf in beheer. [*]Ik ben ook leergierig, ik wil graag in staat zijn om mijn volledige bedrijfsvoering zelf te doen, zowel qua kunde als kennis. (1 van de leuke dingen van ondernemen vind ik om mijzelf dit soort dingen eigen te maken) [*]Ik heb te vaak in de kranten gelezen en via via een paar keer meegemaakt dat boekhouders ook fouten kunnen maken (logisch het zijn mensen) en die fouten zijn altijd voor rekening voor degene die de boekhouder inhuurt. Het is lastig als een niet-boekhouder om een goede boekhouder te vinden. Aangezien boekhouder als beroep geen enkele vorm van bescherming geniet kan iedereen zich boekhouder noemen. Dit zorgt ook voor een onbekend aantal boekhouders die naar mijn mening niet goed genoeg in hun eigen stof zitten (getuigen ook de krantenberichten en ervaringen, ook op higherlevel lees ik dat ondernemers een middag met hun boekhouder gaan zitten om de fouten er uit te halen bijvoorbeeld). Aangezien ik niet kan inschatten wie dat dan zijn en wie niet, vind ik het een erg moeilijke stap om hen dan mijn financiele toekomst in de handen te leggen. Als ik zelf er alles aan doe om het me eigen te maken dan ligt de fout in ieder geval bij mijzelf en niet bij een derden als er dan toch een fout is gemaakt in de boekhouding. Dat voelt dan voor mij prettiger. [*]Op het moment zit al mijn geld in de opstart van mijn bedrijf, aangezien de uurprijzen verschillen en ik geen idee heb hoeveel tijd zoiets kost per maand, kan ik nu nog niet in mijn financien deze kostenpost incalculeren, er zijn in deze fase al genoeg kostenposten. Zeker een (naar alle waarschijnlijkheid) kleine boekhouding zou prima zelf te doen moeten zijn. Ik heb al een aantal gratis boekhoudkunde handleidingen doorgenomen maar vele zijn toegespitst op de hele mikmak terwijl de belastingdienst enkel en alleen maar eist dat de BTW duidelijk naar voren komt.
  4. Beste Higherlevelaars, Ik heb 2 jaar een hobby gehad naast mijn vaste baan, de belastingdienst zag mij ook als resultaatgenieter. Dit betekende dat mijn administratieve lasten laag waren en dat ging mij prima af. Inmiddels mijn vaste functie verloren doordat het bedrijf failliet is gegaan. Ik heb toen echter besloten om mijn hobby wat uit te breiden en voltijd aan de slag te gaan als ondernemer. Nu zijn mijn administratieve lasten vergroot en ik heb via het forum al een hoop geleerd maar heb het helaas nog niet volledig onder de knie. Ik hoop dat jullie met het beantwoorden van één of meer van mijn vragen mij weer een stukje verder kunnen helpen. Alvast bedankt. Extra info (misschien belangrijk) - Auto privé - Werk vanuit huis - Meerdere zakelijke klanten, zowel eenmalig als meerdermalig - Tevens particulieren klanten - Geen contant geld of geldstromen 1.) Eerst een globalere vraag, ik ben mijn boekhouding gaan doen via Excel, dit had ik al en dacht het uitbreiden zal niet zo een probleem zijn. Ik heb de volgende tabbladen: Zakelijke klanten (Dat zijn de klanten die ik gefactureerd heb met NAW gegevens etc.), Debiteuren (Lijst van mijn facturen), Crediteuren (Lijst van facturen die ik betaald heb), Kasboek (leeg, doe niets met contanten), Bankboek (Exacte replica van mijn bankafschriften?!), rittenregistratie (prive auto maar heel sporadisch moet ik een stuk zakelijk rijden richting een klant), Bijzondere baten (hier zet ik spaarrente zakelijk bank op), mijn eerste vraag is of ik aan een balans voldoende heb die letterlijk een overzicht geeft van de resultaten van de overige tabbladen of is een verlies- en winstrekening ook verplicht voor een kleine ondernemer? 2.) Naast de facturen die ik zelf uitschrijf (ICT opdrachten) verdien ik ook geld met de verkoop van games en applicaties voor mobiele telefoons. Deze worden afgenomen door particulieren. Ik krijg 1 keer per maand van Google een betaling op mijn rekening met alle verkopen over heel de wereld. Die krijg ik van Google Wallet wat lijkt op een bankrekening maar waar ik alleen maar kan inzien wie heeft gekocht en wat en ik kan een bankrekening nummer opgeven waar het maandelijks naar overgemaakt moet worden, een soort Creditcard idee meer dus. Sommige dus met en sommige zonder BTW, google verschaft mij ook met een overzicht van alle afzonderlijke klanten die van mij gekocht hebben. Dien ik alle afzonderlijke verkopen (als het tegenzit duizenden verkopen van €1) op te nemen in mijn boekhouding of volstaat het om het te splitsen in een verzameldeel met en een verzameldeel zonder BTW? Aangezien het geen debiteur is waar ik een factuur naar gestuurd heb, hoe kan ik dit dan het beste in mijn boekhouding verwerken? 3.) Een bankboek bijhouden is exact hetzelfde als de bankafschriften die ik in mijn ordner stop. Aangezien ik maar 1 bankrekening heb en alles via de rekening loopt lijkt het me overbodig (voelt erg zinsloos om alles van een bankafschrift over te kloppen ;-)). Is het verplicht en zoja wat zijn de voordelen en redenen? 4.) Ik heb een aantal inkomsten via mijn bank gekregen die komen door een verificatiesysteem om te kijken of je bankrekening echt van jou is. Ze storten €0,56 (wisselend uiteraard) op je bankrekening en jij dient dan deze in te vullen in hun systeem (Google Wallet) en dan is de bankrekening gekoppeld. Waar zet ik dit soort betalingen in mijn boekhouding? Er is geen factuur voor, geen BTW (voor zover ik weet) maar technisch gezien toch baten. Kan ik deze bij het tabblad Bijzondere baten kwijt zonder problemen? 5.) Voor mijn zakelijke ritten, registreer ik vanwaar en waar ik naar toe ga, ik laat Google Maps de kortste afstand berekenen en zet het resulterende aantal kilometers x €0,19 als aftrek op de omzet in mijn boekhouding, is dit voldoende of heb ik dan al een fout gemaakt? (ik gok zo dat ik per jaar ong. 10-20 zakelijke ritten zal maken van een 100KM gemiddeld, heel veel zin om al mijn prive kilometers te noteren heb ik niet, lijkt me het niet waard zeg maar.) 6.) Ik heb toen ik mijn zakelijke bankrekening opende €20 gestort vanuit prive om in ieder geval de bankkosten te dekken van eerste maand. Waar in mijn huidige boekhouding tabbladden kan ik dit het beste verwerken? Ook de prive opnames die ik doe (geld om van te leven met mijn gezin) heb ik nu als 1 post in de balans gezet, zonder een speciaal tabblad of iets, is dit correct of mis ik dan iets? 7.) Onzekere vraag dit, denk het antwoord wel te weten maar voor de zekerheid; BTW wat ik reken op een factuur moet ik afdragen aan de bealstingdienst. Dit is niet onderdeel van de omzet. BTW wat ik betaal als ik iets in- of aankoop kan ik aftrekken van de BTW betalingen aan de belastingdienst en die kan ik ook niet als kosten opvoeren. Kosten aftrekken is dus zonder de BTW. Klopt dit verhaal? 8.) Ik zie hier op higherlevel een aantal keer informatie en voorkeur voor een journaal in je boekhouding, voor zover ik kan zien is dit nogmaals dubbel dezelfde gegevens invoeren, lijkt overbodig, is dit verplicht en wat voegt het dan toe? P.S. de boekhouding is hoofdzakelijk voor de belastindienst, zodat die correct is naar hun mening en ik verder gewoon zonder zorgen mijn werk kan doen en inkomen genereren voor mij en mijn gezin en ook nog plezier heb in mijn werk ;D.
  5. Een praktisch probleem wat ik trouwens bedenk hierbij; Als ik 16 cent moet afdragen voor een paar verkopen, dan betekend dat het me 7 euro onkosten voor overboeking naar buiten EU + 16 cent kost. Dit betekend dat ik meer kwijt ben dat het me oplevert. Zijn er voor buiten EU landen ook drempelbedragen zoals die er voor de EU zijn. Wat trouwens ook weer vreemd is aangezien ik voor binnen de EU sowieso btw moet betalen aan nederland en gewoon nederlandse tarieven moet rekenen, wat hebben die drempelbedragen dan nog voor praktisch nut?
  6. Ik ben er inmiddels vrij zeker van dat het gaat om een elektronische dienstverlening, met die kennis de hulp tool van de belastingdienst gebruikt en daaruit bleek dat ik buiten de EU belasting moet rekenen en afdragen in dat land, dus dat zal dan wel de uiteindelijke conclusie zijn, nu maar bekijken hoe landen zoals USA dat regelen. UPDATE: engels article: dit article stelt dat als Nederland geen belasting verdrag heeft met amerika, dat ik dan 30% van mijn verdiensten moet afdragen aan USA, in het geval van Engeland is dat 0% vanwege een verdrag. Ik ga zoeken of NL dat toevallig ook heeft, gevonden: belastingverdrag met amerika maar het is me dan niet duidelijk, welke geld nou precies in mijn situatie? UPDATE 2: Inmiddels een hoop informatie op internet gezocht, en het blijkt dat wanneer je in amerika (alle staten blijkbaar) iets verkoopt online waarbij je dus niets fysieks (kantoor, winkel, server etc.) hebt in die staat je geen Sales Tax verschuldigd bent, Waarbij Sales Tax ook niet de exacte vervanger van BTW is.link 1 link 2 link 3link 4
  7. Ten eerste heel erg bedankt allemaal voor de vele reacties, dat waardeer ik erg. (dan nu mijn reacties in volgorde van reacties) @Peter_CVinfo, ik ga ervan uit dat het om een dienst gaat, al de dingen zoals invoerrechten, douanne, versturen, fysieke producten heb ik allemaal niet. Tevens als ik de bron doorlees maakt het voor mij ook niet zoveel uit, in beide gevallen zou ik belasting moeten rekenen in die landen en ook afdragen. @renep, Bij de andere Google diensten(ervaring mee bij mijn baan) gaat het idd om b2b, echter de market wijkt en lijkt naar alle waarschijnlijkheid een doorgeefluik te zijn. Ik krijg echter wel alleen een factuur van Google voor zover ik weet. Ofi ik per verkoper precies te zien krijg wie en wat hij is dat geloof ik niet. Probleem is dat Google zich op dit vlak erg onduidelijk opstelt als ze al reageert op vragen(probleem komt veel voor op fora op het internet, vanuit alle landen) @Peter_CVinfo, Er zijn geen fysieke spellen die verhandeld worden zoals bijvoorbeeld op dvd of een cartridge. Het gaat puur en alleen om downloadable games. Wie bepaald uiteindelijk eigenlijk wat het precies is? (dus dienst of goederen) @renep, Ik maak sowieso geen gebruik van in-app games, iig voor de komende tijd niet, daar zitten patenten op en de licenties zullen vast nog onbetaalbaar zijn voor mij op dit moment. Op een law-suit zit ik ook niet te wachten. Dus het gaat enkel en alleen om downloadable games. Zodra hij gekocht is wordt er verder niets meer gedaan kwa financiën. @Peter_CVinfo, dan ben ik dus goed voorgelicht. :-) @Joost Rietveld, Nee en dat is dan waarschijnlijk ook waar iedereen op gokt. Ik doe dit echter naast een baan, waarin ik prima in mijn leven kan voorzien en ik wil geen onnodige risico's lopen. Nou snap ik dat een land als Congo (ik noem maar wat) zo een task force niet zal hebben. Echter met Amerika durf ik dat niet zo maar aan te nemen. En dan het volgende lastige punt, ik ga er reeel van uit dat ik geen grote speler zal zijn, echter kan het maar net zo zijn in deze branche dat een simpele kloon die ik van een bestaand spel maak ineens immens populair wordt (ik noem een Angry Birds, uiterst geval maar een perfect voorbeeld) en dan kan het wel eens heel anders lopen. @Peter_CVinfo, onuitvoerbaar wil ik het niet noemen, een hoop werk zeker wel. Misschien moet ik eens informeren bij de amerikaanse overheid om te vragen wat hun kijk op het geheel is. Inmiddels ben ik ondernemer :-) Vrijdag bij de KvK geweest dus binnenkort kan ik gaan beginnen met het verkopen van games :) begin totdat ik dit in het geheel duidelijk heb eerst maar met de verkoop binnen de EU, alleen jammer dat het aandeel kopende gebruikers in verhouding tussen europa en amerika iets van 1:9 is.
  8. Volgens de belastingtelefoon (de vraag is hoe leidend is dat) kan dat niet. Deze vraag had ik ook al geprobeerd en zij stellen dat het dan een daadwerkelijk verkoop is in dat land. Ook het gebruik van de market geeft duidelijk de mogelijkheid tot het instellen van een prijs per land in de valuta van dat land en de belastingen per land, hoewel dit alleen maar hulpmiddelen zijn geeft het wel duidelijk aan dat dat de bedoeling is. Ik vraag me alleen wel af, in nederland zijn er veel developers voor mobiele games, ik denk echter dat zij geen btw rekenen voor die landen (gezien vele reacties gevonden op internet over soortgelijke kwesties) maar Google is wel verplicht om alle gegevens te geven aan de belastingdiensten iig binnen europa, dus ze zien zowiezo die gegevens wel en dan lijkt het me dat aardig wat mensen in de problemen komen. Dit wil ik voorkomen of ik wil zeker weten dat het niet nodig is om dit alles voor alle landen apart te doen. Om een voorbeeld te noemen(bron op een forum voor amerikanen), sommige amerikaanse staten hoeft geen btw te rekenen op verkoop in buitenland, alleen maar de verkopen in het land en in amerika. Zo een regel kan ik echter over de EU helaas niet vinden.
  9. Beste Higherlevelaars, Ik ben van plan een eigen bedrijf te beginnen (eenmanszaak) en daarbij games te verkopen voor Android smart phones. DIt doe ik dan via Google, zij faciliteren alles en vragen daarvoor 30% van de opbrengst per verkocht exemplaar. Bij andere diensten van Google gaat het om een bussines to bussenis model en kan je de BTW verleggen, maar bij het verkopen via Google's Android Market schijnt (nergens duidelijk te vinden) dat niet zo te zijn en komt er dus een hoop aan administratieve ellende bij voor zover ik begrijp. Nou ga ik er vanuit (lastig een sluitend antwoord te vinden hiervoor) dat ik btw per land waarin ik de spellen verkoop moet aangeven. Mijn vraag is bij deze of er ook higherlevelaars zijn die hiermee ervaring hebben en hoe dat precies in zijn werk gaat. De belastingtelefoon is helaas tegenstrijdig en daar kreeg ik dus ook geen bevredigend antwoord. Wat ik iig zover denk te weten: - BTW 19% voor alles wat ik verkoop binnen de EU, afdragen aan NL - BTW van het land waarin ik iets verkoop moet ik ook afdragen in dat land (als ik geheel amerika zou bedienen zou dat betekenen dat ik per staat moet bijhouden hoeveel er gekocht is en hoeveel BTW (VAT of hoe het daar ook heet) ik daar moet afdragen, dat moet ik dan overmaken per staat. - Ik moet BTW vragen over het gehele bedrag waarvoor ik het spel te koop zet. Echter google neemt daar 30% van, betekend dat dan ook dat zij 30% van het BTW moeten afdragen in het land waarvan die opbrengsten komen? Ik hoop dat jullie me iets meer duidelijkheid kunnen geven, vooral ervaringsverhalen worden erg gewaardeerd. Als ICT-er hou ik me veel liever bezig met het maken van het spelletje dan dat ik 50% van me tijd kwijt ben met al die btw administratie, misschien dat ik niet correct ben in mijn aannames. Met vriendelijke groet,
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.