Jump to content

Tradava

Junior
  • Content Count

    10
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    31-35
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa
  1. Ben eruit! Had de btw credit weg geboekt ipv debet. Heerlijk, alles is weer in balans!
  2. Dank voor je antwoord. Super aardig dat je even de moeite hebt genomen om te reageren. :) Vind het wel vreemd dat er alsnog een klein balansverschil in blijft zitten. Normaal is mijn balans tot op de cent af in balans. Het lijkt mij echt in het eigen vermogen te moeten zitten. Iemand tips? Een vriend van me is boekhouder en die zegt gewoon wegboeken. Ik twijfel echter of nu alles wel klopt. Bedragen van crediteuren, debiteuren, bank, kas etc. kloppen precies, dus zie ik niet meer waar het dan aan kan liggen. Ergens klopt er iets niet en de sport is om dat te vinden natuurlijk.
  3. Beste forumleden, Allereerst moet ik zeggen dat ik al erg veel aan dit forum gehad heb. Echter twijfel ik of ik nu eindelijk door heb hoe bepaalde zaken correct te boeken. Hoop dat ik het in goede topic heb geplaatst, aangezien er ook fiscale aspecten bij de boekingen zitten waarvan ik dus niet weet of ik het zo goed boek. Als iemand me daar mee zou kunnen helpen dan stel ik dat enorm op prijs. Voor de goede orde: het betreft een eenmanszaak met een prive auto waar zakelijke km mee worden gereden en een huurwoning. Het gaat om de volgende boekingen: 1. kilometervergoeding a 19 cent p/km autokosten debet eigen vermogen credit klopt dit? 2. huisvestingskosten huisvestingskosten debet (bedrag ex btw) te vorderen btw (bedrag btw) eigen vermogen bedrag incl btw (prive betaald) 3. correctie huisvestingskosten berekening: 1,35% van woz waarde. boeking: huisvestingskosten credit eigen vermogen debet 4. 75% regeling autokosten berekening 1e half jaar 100% btw opvoeren, daarvan 25% /2 corrigeren. berekening 2e half jaar cataloguswaarde auto x 1,5%/2 corrigeren. totale correctie optelling berekening 1e half jaar + 2e half jaar= bedrag x boeking: te vorderen btw: bedrag x credit boeken eigen vermogen: bedrag x debet boeken? 5. benzine bon betaald van zakelijke rekening bank bedrag incl btw credit te vorderen btw bedrag 19% eigen vermogen bedrag excl btw debet 6. 'wegboeken' btw verschillen door afronding belastingdienst te vorderen btw te betalen btw verschil debet of credit ten laste van eigen vermogen. 7 privestorting bank debet eigen vermogen credit 8. prive opname bank credit eigen vermogen debet. Waar zit de denkfout? Ik kijk (wederom) vol verwachting uit naar jullie antwoorden :)! BVD!
  4. Dank voor alle reacties. Misschien een hele domme vraag, maar hoe kun je ervoor zorgen dat het huurrecht tot het ondernemingsvermogen wordt berekend? Laat ik het zo zeggen, vorig jaar (eerste opgave IB voor eenmanszaak) heb ik 50% van de huur opgevoerd en naar rato de kosten voor gebruik van gas, water en electra. Dit jaar wil ik dat dus weer doen. Heb ik daarmee vorig jaar (bij de eerste aangifte dus) ervoor gezorgd dat het huurrecht tot het ondernemingsvermogen behoort? Voor de duidelijkheid: bij één eenmanszaak wordt het gehele inkomen vanuit de woning verdiend, bij de andere wordt helaas nog niks verdiend. Bij de eerste eenmanszaak heb ik de huisvestingskosten opgevoerd in de administratie en dus niks bij de andere eenmanszaak waar (nog) niks verdiend wordt. Het gehele bedrag opvoeren vind ik teveel van het goede, daar de benedenverdieping enkel zakelijk wordt gebruikt. De benedenverdieping bestaat uit een keuken, toilet, een bureau, een vergadertafel en een zitgedeelte (kun je zien als een ontvangstruimte). Natuurlijk wordt het zitgedeelte, de keuken en het toilet ook prive gebruikt, maar goed, op de bovenverdieping staan ook archieven opgeslagen en daar wordt dan niks voor opgevoerd. Het leek me juist om het ook niet te overdrijven, maar om het naar redelijkheid te doen. Ik verlies immers woongenot, maar hoef daarvoor geen andere ruimte buitenshuis te huren, wat kosten bespaart uiteindelijk. Mijn tweede vraag is dus of ik er vorig jaar (bij de eerste aangifte) goed aan heb gedaan om de huisvestingskosten op te voeren en of ik dat dit jaar weer op dezelfde manier kan doen. Ik hoor graag jullie advies.
  5. dank, maar deze ken ik al. Het gaat om creativeit ;) Daarmee doel ik op het vonnis van de rechtbank Arnhem. Laat ik de vraag anders stellen: hoe kan ik ervoor zorgen dat het huurrecht van de woning tot het ondernemingsvermogen behoort zodat de kosten wel opgevoerd kunnen worden?
  6. Hallo, Even een vraagje. Mijn vriend en ik hebben allebei een eenmanszaak. Samen huren we een woning waarvan de benedenverdieping zakelijk wordt gebruikt. Is het mogelijk om in dit geval huisvestingskosten (huur, gas, water, electra) op te voeren bij één eenmanszaak? Hoop dat iemand me kan helpen.
  7. In het grootboek heb ik idd 75% van de autokosten opgevoerd en 75% van de btw teruggevraagd. De kosten kan ik eruit halen voor 2011 en de btw kan dan blijven staan. Hoeft dus niet gecorrigeerd te worden. Dit geldt voor dit jaar. Vorig jaar heb ik het dus fout gedaan, maar lijkt me beter om dat niet te herstellen. Als de regeling geldig was tot oktober dan valt dat dus onder het vierde kwartaal van dit jaar waarvoor nu nog geen btw aangifte is gedaan. Klopt dan toch dat het zo op te lossen is, igg voor dit jaar? Of heb je andere suggesties. Al het advies is van harte welkom uiteraard.
  8. Oei... Hoe kan ik dat nog corrigeren over 2010, of is het beter om geen slapende honden wakker te maken? En voor nu geldt geen btw meer aftrekken totdat er een nieuwe regeling bekend is? Voor 2011 kan ik nog corrigeren in de laatste aangifte toch? Officieel mag dit niet volgens mij, maar kan ik dat altijd nog beter doen dan een btw correctie over alle kwartalen van 2011. Verhoog ik toch gewoon het prive gedeelte aan het einde van het jaar. Is dat een oplossing?
  9. Hallo, Ik zie door de bomen het bos niet meer. Het volgende is het geval. Ik heb een eenmanszaak en een auto prive. Alle autokosten (behalve de mrb) voer ik sinds 2009 op voor 75% als kosten. De btw over de totale autokosten trek ik dus ook voor 75% af. Dit zonder een km registratie bij te houden, want als je dat wel deed en je rijdt weinig zakelijke km dan zou dat onvoordelig zijn. Een medewerker van de Belastingtelefoon heeft mij dit verteld in 2009 en het staat ook in het handboek. Waarom ik de mrb niet opgevoerd heb, dat vraag ik mezelf overigens ook af :). De 19 cent voor elke zakelijk gereden km heb ik niet afgetrokken omdat er ook geen km registratie bijgehouden werd. Lastig te bepalen dus heb ik dat maar laten zitten. Nu keek ik vandaag op de site van de Belastingdienst en zag de 75% regeling nergens meer staan, dus heb ik de Belastingtelefoon gebeld. De man die ik aan de telefoon kreeg zei dat er nooit geen 75% regeling is geweest en dat ik enkel 19 cent per zakelijk gereden km op mag voeren als de auto op prive staat. Is er iemand op dit forum die mij precies kan vertellen hoe het werkt, want ik weet het niet meer. In het handboek ondernemen van de Belastingdienst 2009 staat deze 75% regeling vermeld. Op de site van de Belastingdienst is die zin verwijderd. In de administratie van dit jaar heb ik constant de 75% regeling opgenomen. Houdt dit nu in dat ik een btw correctie moet gaan doen? Hoe zit het nu eigenlijk met het autoverhaal. Heb al even zitten zoeken op het forum (goed forum trouwens!) maar vind het lastig te vinden hoe het nu voor 2011 (en dus ook 2010 vraag ik me af) zit. Ik las iets dat er iets veranderd is, maar wat en wanneer er nu precies iets veranderd is, is me een raadsel. HELP!
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept