Jump to content

Sjorsb1

Junior
  • Content Count

    12
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

-1

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa
  1. Beste mensen, Ik zit met de volgende vraag: Sinds vorig jaar haal ik diverse auto's uit Polen om te verkopen. Het zijn allemaal margeauto's en ze komen nooit op mijn naam te staan. In Nederland verkoop ik deze auto's weer aan particulieren uit Frankrijk en Afrika. Voor elke auto maak ik netjes een inkoopverklaring. Nu is mijn vraag hoe ik dit aangeef betreft de BTW. Stel: Inkoop auto Polen 2500 Verkoop auto Frankrijk 3500 Winst 1000 Af te dragen: 19/119*100= 160 Doe ik dit goed en moet ik dit gewoon aangeven bij vraag 1a ? Stel: Inkoop auto Polen 1500 Verkoop auto Afrika 2500 Winst 1000 Moet ik hierover iets afdragen zo ja waar moet ik dit invullen? Zo nee moet ik het bedrag van 2500 dan bij vraag 3a invullen? Ik hoor graag van jullie
  2. Bedankt dat jullie me zo graag willen helpen :(
  3. Voor de leaseauto's begin ik nu ook te twijfelen of ik 1.5% moet nemen of 2.7% voor het laatste half jaar. Wat ik met de bestelbus moet doen weet ik ook niet. Wie o wie kan mij hier een duidelijk antwoord op geven? Nogmaals Leaseauto 1, deels 1e half jaar en deels 2e half jaar Leaseauto 2, ook deels 1e half jaar en deels 2e half jaar Bestelbus alleen 1e half jaar, aanschaf marge. Wel zakelijk gebruik. Wat moet ik doen met de leaseauto van mijn vrouw? De teruggekregen BTW terugbetalen dmv suppletie en deze geheel buiten de eenmanszaak laten? Wat voor een correcties moet ik toepassen voor de bijtelling voor zowel bestelbus als de leaseato('s) Heel erg bedankt
  4. De bestelbus is volgens mij een geval apart :) Weet jij of ik de voorbelasting op de BTW wel mag terug vragen betreft de leaseauto's? Het wordt me zo allemaal een beetje onduidelijk. De boeking van autokosten naar prive had ik al op het forum gelezen. Wel bedankt iig
  5. Ik begrijp niet wat je bedoeld met de bus. En wat bedoel je met BTW over de leaseauto's? Dat ik die niet mag terug vragen? Volgens mij weten we beide niet echt wat de juiste uitkomst is :)
  6. Voor de bestelbus heb ik idd geen km registratie bijgehouden. En omdat ik niet het hele halfjaar gebruik heb gemaakt van de bestelbus vind ik het vreemd dat er dan wel over het hele bedrag een correctie moet worden berekend. Autokosten 1e half jaar waren in totaal 2200 ( bijtelling niet meegerekend) hierover heb ik 418 euro btw teruggekregen. Maar, nu komt ie, ook heb ik die periode gebruik gemaakt van een leaseauto waarover ik dus bijtelling betaal. Voor de leaseauto mag ik dus wel het aantal dagen bereken en voor de bestelbus niet? In het bedrag van 418 zit meer BTW in wat ik voor de leaseauto heb betaald dan voor de bestelbus. Kloppen die andere berekeningen een beetje? En weet jij zo wat ik moet invullen wat betreft de grondslag, vraag 1d
  7. De bestelbus heb ik maar 50 dagen in het eerste half jaar gebruikt. Toen was er nog de regeling van 75% zag ik uit een PDF bestand op deze site. Na mijn mening heb ik hier niks met 12% van doen en ook niet met IB bijtelling. Omdat de auto dus maar 50 dagen in gebruik is geweest krijg je deze berekening: 418 ( btw) /182 = 2.29 per dag * 50 = 115. 115 is dus aan totale BTW in aftrek genomen. Omdat er in de wet staat dat je t/m 75% mag aftrekken komt er dus een correctie van 25% 25% van 115 is 29. Correctie bestelbus is dus in mijn ogen 29 euro. Om alle kosten per auto te gaan splitsen is onbegonnen werk.
  8. Deze auto heeft geen enkel zakelijk belang en is [fiscaal] dus gewoon een privé auto.Het feit dat je de de kosten tlv van de winst brengt en BTW terugvraagt, wil niet zeggen dat dat correct is. bij een controle zal e.e.a. worden gecorrigeerd. Uit de aangiftegegevens kan de belastingdienst niet zien wat het gebruik van een auto is, maar bij een controle zeker wel. Adviseer je dan ook dit alsnog te corrigeren. Dus alle facturen wat in verhouding staat tot de auto van mijn vrouw corrigeren en terugbetalen ( voorbelasting) en de kosten in mindering brengen op resultaat. Hoe doe ik dat met de tankbonnen, we gebruiken geen tankpas. Hier ook een verhouding van terugbetalen?
  9. Nee. Maar omdat we de auto niet prive konden leasen hebben we het maar zo gedaan. De BTW en kosten hebben we overigens wel teruggevraagd en afgetrokken.
  10. Hallo mensen, Ik ben nu al ongeveer een uur dit forum aan het doorlezen om een antwoord te krijgen voor mijn BTW correctie. Na wat gepuzzel ben ik er zo goed als uitgekomen. Voor de zekerheid hoor ik graag van een deskundige of het goed is gegaan. Waarvoor uiteraad mijn dank. Hier het verhaal Eind 2010 ben in begonnen met mijn eenmanszaak. Voor deze eenmanszaak heb ik eind 2010 een bestelbus gekocht uit 1999. Deze heeft mijn boekhouder dat jaar op de balans gezet. Hij is dus etiketering zakelijk. Bij aanschaf was het een margeauto, dus geen terugvordering BTW. Ook was er toen nog geen BPM ivm berekening cataloguswaarde. Op 1 maart is deze auto met verlies verkocht. - Cataloguswaarde bestelbus is: 14000 euro. Km registratie: nee - Op 15 februari heb ik voor mezelf alvast een leaseauto aangeschaft ( operational). Dit contract loopt nog steeds. ( leaseauto 1) Cataloguswaarde is: 25000 Km registratie: nee - Daarnaast heb ik voor mijn vrouw ook een leaseauto aangeschaft ( operational). Omdat dit niet prive kon heb ik deze ook maar op mijn eenmanszaak gezet. Deze is aangeschaft op 1 mei. Dit contract loopt nog steeds ( leaseauto 2). Cataloguswaarde is: 14000 Km registratie: nee Van alle auto's heb ik alle kosten op de zaak berekend en de BTW teruggekregen. Overzicht autokosten: 1e half jaar: 2200 ( 418 BTW) Afschrijving bestelbus: 350 Totale kosten 1e half jaar: 2550 2e half jaar: 3500 Autokosten 2011: 6050 De BTW correctie heb ik op deze manier berekend: 1e half jaar: Bestelbus: Totaal teruggekregen aan voorbelasting 1e half jaar: 418 Aantal dagen in gebruik: 50 dagen Correctie= 418/ 182 dagen ( half jaar) *50 = 115* 0.25 ( 75% aftrekbaar) = 29 euro Leaseauto 1: Aantal dagen in gebruik: 136 I.B. bijtelling: 25000*25%= 6250/ 2 = 3125 /182*136 = 2335 Autokosten 1e half jaar is: 2550/ 182*136 = 1905 Ik ben uitgegaan van autokosten ( is lager) 1905*12% is: 228 euro Leaseauto 2: Aantal dagen in gebruik: 61 I.B. bijtelling: 14000*25%= 3500/ 2 = 1750/ 182*61 = 586 Autokosten 1e half jaar is 2550/ 182* 61 = 854 Ik ben uitgegaan van I.B. bijtelling. 586*12% is: 70 euro 2e half jaar: Bestelauto: is al verkocht Leaseauto 1: 25000*2.7%/2 = 338 Leaseauto 2: 14000*2.7%/2 = 189 Totale BTW correctie 2011: 29 + 228 + 70 = 327 1e half jaar 338 + 189 = 527 2e half jaar Totaal: 854 Het was een heel karwei, dus hoop ik ook maar dat het zo een beetje klopt :) Kan een van jullie mij ook vertellen welk bedrag ik moet invullen bij de grondslag? Excuses voor dit hele verhaal, maar ik wist niks anders te vinden dan dit forum. Met een boekhouder was ik begin 2011 al mee gestopt, en bij het callcentre van de bd heb ik mijn bedenkingen. Met vriendelijke groet
  11. Sorry; Ik zag net dat er een foutje stond. Het moet zijn; Naar ontvangst goederen uit India krijg ik 2 facturen Fedex: - Specificatie verzendingen - BTW en invoerrechten Nadat ik dit heb betaald boek ik de BTW in als memoriaal voorbelasting zodat de BTW weer op 0 staat. Verder heb ik geen vergunning wat ik soms wel ergens lees. Zoals ik al aangaf is mijn vraag of ik wat moet invullen bij 4a of niet. Sorry voor dit dubbele bericht
  12. Hallo mensen, Ik ben net nieuw hier en heb een vraag. Ik importeer goederen buiten de EU. Daarna krijg ik netjes een 2 facturen van FedEx. Eentje met een specificatie van verzendingen en eentje waarop de BTW en invoerrechten vermeldt staan. Mijn vraag is hoe ik dit moet aangeven op het aangifteformulier. Ik denk dat ik het wel weet maar wil graag een bevestiging van een expert :) Ik doe het nu zo: Boek de facturen netjes in; Eentje onder verzendkosten en eentje als af te dragen btw ( invoerrechten boek ik niet bij af te dragen btw) Ik geef bij 4a niks aan. En hier zit mijn twijfel. Ik hoor graag van een van jullie of ik dit goed verwerk
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept