Jump to content

dprod

Junior
  • Content Count

    10
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    adviseur
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    altijd Google!
  1. Nog ter aanvulling... Voor de aftrek van bijzondere kosten kan je de volgende tabel gebruiken: klik! Bij 'Voedsel, drank, genotmiddelen, representatie,' geld dus een drempel van € 4.400 euro. Echter staat er nog het volgende vermeld: Onder de post 'voedsel' vallen zakenlunches en -diners (ook de fooien). Denk bij 'drank' aan koffie, thee, melk en frisdrank. Bij 'genotmiddelen' moet u denken aan onder andere sigaretten en sigaren. Onder 'representatie' vallen onder meer de kosten van recepties, feestelijke bijeenkomsten en vermaak. Bij deze kosten geldt dat u het deel van het totaalbedrag mag aftrekken dat boven de drempel van € 4.400 uitkomt. Voor de kosten van voedsel, drank, genotmiddelen, representatie, congressen, seminars, studiereizen en dergelijke kunt u in plaats van het toepassen van de € 4.400 drempel ook 73,5% van deze kosten aftrekken. Wilt u deze methode toepassen, dan kunt u daar bij de aangifte voor kiezen. Groeten, Ro
  2. Misschien ter aanvulling op dit Onderwerp de achterliggende gedachten/rekensom van een Bedrijfsauto incl. Privégebruik. Mijn topic: link Ik was/ben ook benieuwd naar de exacte journaalpost(en). Welke balansrekening bedoel je hiermee: "Prive gebruik auto (balans) € 9.140,-" ? Dit is zowiezo correct, de btw-correctie moet inderdaad als kosten (debet) en als afdracht aan OB (credit) geboekt worden. Ik weet echter niet wat de tegenrekening van de Bijtelling moet zijn? ??? Al gevonden klik! In afwachting van meerdere reacties... Groeten, Ro
  3. Bedankt voor je feedback... De bestelbus zal inderdaad nog wel een klein bedrag waard zijn, ik zal de afschrijving per jaar iets verlagen. Ik begrijp nu hoe de btw-correctie toe te passen. De 540 mag ik dus opgeven als kosten (te boeken als autokosten neem ik aan?), en ditzelfde bedrag moet ik in me ob-aangifte opgeven als 'verschuldigde' ob (heffing voor privé gebruik). Ik snap dat met een aantoonbare kilometer registratie een voordeel te behalen valt, echter voor 200 euro per jaar neem ik dat voor lief en kies ik voor het 'gemak'! Je hebt helemaal gelijk. Volgens de Brochure van de Belastingdienst: Voldoet u aan de voorwaarden van de ondernemersregeling? Dan geldt een laag tarief motorrijtuigenbelasting. Voorwaarde is dat u een btw-nummer hebt en dat de bestelauto op uw naam of op naam van uw bedrijf staat. Als u een eenmanszaak hebt, staat de auto altijd op uw eigen naam. Daarnaast moet u de bestelauto meer dan bijkomstig voor de onderneming gebruiken. Dit betekent dat jaarlijks meer dan 10% van de kilometers voor de onderneming moet worden gereden. Iemand nog een aanvulling/correctie of advies? Bedankt! Groeten, Ro
  4. Dit geld toch alleen voor personenauto's... Zelf heb ik een bestelbus aangeschaft die niet zuinig is, maar ben er wel vanuit gegaan dat deze onder de KIA regeling valt. Ik gebruik de bus niet alleen voor zaken maar ook Privé Volgens de belastingdienst... Voor sommige investeringen hebt u geen recht op investeringsaftrek. Het gaat dan om: [*]investeringen in bepaalde bedrijfsmiddelen, zoals woonhuizen, grond, dieren, personenauto's die niet bestemd zijn voor beroepsvervoer, vaartuigen voor representatieve doeleinden, effecten, vorderingen, goodwill en publiekrechtelijke vergunningen [*]bedrijfsmiddelen die zijn bestemd voor verhuur of voor gebruik in het buitenland [*]bedrijfsmiddelen die minder dan € 450 per stuk kosten [*]transacties tussen een lichaam en personen of rechtspersonen (bijvoorbeeld bv's en nv's) die voor ten minste een derde deel een belang hebben in dat lichaam. Als u bijvoorbeeld aandeelhouder bent van een bv en u verkoopt een bedrijfsmiddel aan de bv, dan heeft de bv geen recht op investeringsaftrek. Conclusie: Als de Bestelbus volgens de belastingdienst aan de eisen voldoet van een bestelbus (link) mag de KIA regeling worden toegepast.
  5. Ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat de auto na deze 5 jaar geen sikkepit meer waard is. Mag ik 'm dan volledig afschrijven? En later eventueel bij verkoop resultaat boek? Ik lees zonet ook het volgende: Wilt u geen kilometeradministratie bijhouden? Dan mag u er ook voor kiezen om het privégebruik vast te stellen op 2,7% van de catalogusprijs van de auto, inclusief btw en bpm. Dus ik moet: 12% * 5.000 = 600 corrigeren in: 2,7% * 20.000 = 540 Is nog voordeliger ook.
  6. Beste mede forum-leden, De eerste reactie zal zijn, ja hoor daar is weer zo'n topic! Dat klopt... Ik kom er echter met de huidige forum-posts niet uit en wil graag mijn uitwerking(berekening) met jullie delen. Kan iemand mij vertellen of ik het 'goed' doe? Zo niet, waar gaat het dan fout? Om te beginnen was ik allereerst van plan mijn Bestelbus puur zakelijk te gebruiken. Echter in de praktijk gaat mij dit niet lukken. Er blijven dus twee keuzes over: - Volledig zakelijk incl. bijtelling (geen gedoe) - Zakelijk kilometerregistratie * 0,19ct. p/km als Kosten voor de zaak. De vraag is dan ook wat voor 'mij' het voordeligst(of slimst) is? Alle gegevens op een rij: Aanschafwaarde Bestelbus: 4.600 (incl 735 BTW) Cataloguswaarde: 20.000 Bijtelling: 25% = 5.000 Zakelijke km: 20.000 (66,67%) Privé km: 10.000 (33,33%) Dieselprijs: 1,40 L / KM verhouding: 1 / 10 - alle hieronder genoemde bedragen zijn excl. BTW Geschatte kosten Zakelijk: Afschrijving: 773 (is dus in 5 jaar) Onderhoud: 1.000 Motorrijtuigenbelasting: 1.200 (zakelijk), 1.800 (privé) Verzekering: 1.320 Brandstof: 4.200 (30.000km / 10km/L = 3.000L * 1,40diesel) TOTAAL KOSTEN: 8.493 Bijtelling: 5.000 BTW correctie op Bijtelling: 600 (12% x 5.000) TOTAAL KOSTEN: 2.893 Belastingvoordeel in 42% schaal: 1.215 Voorbelasting Onderhoud & Brandstof: 988 TOTAAL VOORDEEL: 2.203 !! OOK NOG Voorbelasting Aanschaf Bestelbus als eenmalig EXTRA VOORDEEL: 735 Geschatte kosten Privé: 20.000km Zakelijk * 0,19: 3.800 TOTAAL KOSTEN: 3.800 Belastingvoordeel in 42% schaal: 1.596 Voorbelasting Onderhoud & Brandstof naar rato 66,67%: 659 (van 5.200) TOTAAL VOORDEEL: 2.255 EXTRA kosten duurdere Motorrijtuigenbelasting: 1.800 (prive) - 1.200 (zakelijk) = 600 TOTAAL VOORDEEL: 1.655 Na bovenstaande berekening is mijn conclusie dat Zakelijk incl. Bijtelling in deze situatie het beste is. Klopt dit? Of mis ik iets? (Want veel mensen zeggen dat Privéauto en Zakelijke km schrijven toch loont) Vooral de duurdere Motorrijtuigenbelasting hakt er flink in bij Privé. Ik begrijp wel dat wanneer de verhouding Zakelijk gebruik groter wordt, de Privéauto aantrekkelijker is. Echter is dit een beetje de verhouding die ik veracht te gaan rijden. Graag jullie feedback, alvast bedankt... Groeten, Ro
  7. Dank voor de gerichte antwoorden, hier kan ik al iets meer mee... Ik ga de verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto ook maar direct aanvragen, hierdoor heb ik alleen bewijslast op het moment van een rit op een vreemd tijdstip of onlogische locatie. Een rittenadministratie blijkt dan niet meer nodig, en dat is geen gemis! Ik ben van plan alles te pinnen met mijn Zakelijke rekening, en wil uiteraard de BTW terugvorderen en de Diesel volledig als kosten boeken. Is dit voldoende, of moet ik dan alsnog elke bon op Bedrijfsnaam laten gezet? Is het overigens verplicht een Tankpas te gebruiken wanneer je geen rittenadministratie bij houd? Gr, Roald
  8. Begrijpelijk... En hoe weet de belastingdienst dit (deze beginstand)? Dat ik die beginstand gebruik is duidelijk, en het uitrekenen van de verhouding privé/zakelijk ook (ik ga 'm alleen zakelijk gebruiken trouwens). Mijn vraag stel ik, omdat 'als' ik de vraag krijg om de beginstand te verantwoorden... ik dit bewijs niet heb! Deze beer kan mij wel € 5.000,- euro gaan kosten, dus ben ik er wel voorzichtig mee. Ik ken genoeg ondernemers die zeggen, ach! Ze controleren me toch niet... Maar ik wil dit 'uitsluiten'. Noem het 'probleemdenken', (of vanuit een andere invalshoek 'oplossingsgericht' denken?) het voegt weinig toe aan het antwoord op mijn vraag. Mijn inziens is de vuistregel op een ontwerp bij regelgeving (belastingdienst !): Het ontwerp is volledig, als voor alle belangrijke eisen een oplossing is gedefinieerd en alle belangrijke risico’s zijn afgedekt. Discussies ga ik niet uit de weg, maar boetes wil ik graag ontlopen. Vraag: Ik heb gelezen dat er sinds 1-1-2012 een verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto aangevraagd kan worden. Geld deze ook voor ZZP'ers? En is dit een volledig alternatief voor de rittenadministratie? Her en der lees ik dat dit niet geld voor ZZP'ers, maar alleen voor medewerkers die de bestelbus van hun werkgever gebruiken. Op de website van de belastingdienst lees ik hier niets over, erg verwarrend dus. Dank, gr Roald
  9. Ik snap je antwoord, en weet ook dat aannemelijk maken een breed begrip is. Echter vind ik de oplossingen net iets te kort door de bocht. Door mijn ruitenwisser te vervangen en de kmstand te laten noteren wil dit niet zeggen (uitsluiten) dat ik er in de tussentijd niet privé mee gereden heb. Ik wil dan ook discussie uitsluiten door vanaf de dag van aankoop al een rittenadministratie bij te houden. Alleen blijft de beginstand van de tweedehands bestelbus een hekel punt. Naast bovenstaande feit, en de oplossing voor probleem 2 die je geeft. lijkt het mij niet de bedoeling toe moeten gaan tanken (als dit bijvoorbeeld reeds gebeurt is), of een fotoverzameling bij te houden naast de kilometerregistratie. Dat kan, en moet (mijn inziens) niet de bedoeling kunnen zijn. Ik wil niet de genoemde oplossingen onderuithalen, maar wel exact snappen wat de belastingdienst nou precies wil, en kan verlangen. Hopelijk kan iemand mij nog meer duidelijkheid en/of een oplossing geven. Alvast vriendelijk bedankt... Gr, Roald
  10. Beste mede-forum leden, Na een paar uur zoeken op Google en de Belastingdienst, helaas geen definitief antwoord gevonden op mijn vraag... Deze luid al volgt: Wat zijn de regels met betrekking tot de Aangifte Kilometerstand tweedehands Bestelbus. Een kleine toelichting: Ik ben dit jaar begonnen met ondernemen, en heb deze week een bestelbus gekocht die voldoet aan de eisen van de Belastingdienst Als ik een rittenadminstratie ga bijhouden is het verplicht de kilometerstand hierin te vermelden. Echter staan er al kilometers op de bus, welke ik natuurlijk niet kan verantwoorden (staat ook niet op de factuur!). Hoe hiermee om te gaan? Ik ga de bus volledig zakelijk gebruiken, en heb gelezen dat er sinds 1-1-2012 een verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto aangevraagd kan worden. Geld deze ook voor ZZP'ers? En is dit een volledig alternatief voor de rittenadministratie? Ook hier geld: hoe de huidige kilometerstand te verantwoorden? Ik kan dan NIET aantonen dat ik dit jaar NIET zakelijk gereden heb. Er wordt bij deze regeling ook gesproken over meldingsplicht op ongebruikelijke tijden/plaatsen. Mocht ik genoodzaakt zijn naar de andere kant van Nederland te reizen voor een product, en deze blijkt niet te voldoen of niet op voorraad... ga ik met lege handen naar huis. Hoe kan ik hier in hemelsnaam bewijs van verzamelen? Zo zijn er uiteraard meerdere situaties te bedenken... Ik hoop dat jullie mij hierover meer duidelijkheid kunnen verschaffen! Alvast vriendelijke bedankt, Gr, Roald
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept