Michael01

Junior
  • Aantal berichten

    16
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe

Michael01's trofeeën

  1. Wij willen nu starten met het versturen van nieuwsbrieven, maximaal tweemaal per maand. Nu heb ik mezelf ingelezen en mag je reeds bestaande klanten eenmalig toevoegen aan het nieuwsbriefbestand, ik mag mensen erop zetten die in het verleden al iets bij mij hebben gekocht. Ook mag ik mensen op de lijst zetten indien zij iets aanvragen zoals een gratis e-book etc. Het grijze gedeelte is, mag ik ook mensen erop zetten die ooit een offerte hebben aangevraagd, maar geen order hebben geplaatst? Dit is namelijk de interessantste groep, omdat die ooit geïnteresseerd waren in mijn producten/dienstverlening en toch niets besteld hebben. Wellicht kan ik die met een interessante nieuwsbrief heractiveren om iets te kopen? Mijn nieuwsbrieven zullen geen aanbiedingen bevatten, maar ik blog iedere week. Ik wil dan één van beide blogs als nieuwsbrief meesturen, mijn blogs zijn informatief van aard en beschrijven problemen van mijn doelgroep. Hier zit dus geen verkooptekst in verborgen. Ik ga dus enkel niet-commerciële nieuwsbrieven versturen, op Google zie ik het vaak gaan over 'Commerciële nieuwsbrieven' of 'Aanbiedingen'. Welke regelgeving is er op het gebied van niet-commercieel georienteerde nieuwsbrieven? Heeft iemand hier ervaring mee? Natuurlijk staat onder elke nieuwsbrief een eenvoudig linkje om je af te melden met één enkele klik.
  2. Foto's van artikelen vind ik erg leuk om te maken en te plaatsen vandaar ook Pinterest. Alleen komt zo push-erig over als je het mij vraagt. Een raad hoeveel dingen er in de pot zitten geeft ook leuke reactie en kan je zelfs cross channel doen zowel in de winkel als via Facebook. Over een maandje willen we weer een Like en Deel actie doen. Maar het lijkt ons leuk om vantevoren een poll te kunnen maken met vier opties waarbij ik evt. een Fototje als optie kan aanklikken waardoor mensen de prijs op voorhand kunnen kiezen. Kan je binne Facebook zo'n Poll maken?
  3. Dat is inderdaad een leuk spel (ik heb even gespiekt). Een spel verzinnen lijkt me inderdaad best leuk om te doen. Geven jullie iedere keer het geraden artikel weg als prijs? @Jerry van de beek: Daar ben ik het inderdaad mee eens. We hebben wel al eens klanten binnengehad die iets op Facebook hadden zien staan en toevallig in de buurt waren. Dan zijn wij een winkel en geen bedrijf dat orders van duizenden euro's binnenhaalt. Maar ik ben ervan overtuigd dat dit werkt. In B2B kan juist ook zo werken dat wanneer iemand jou social media uitingen grappig, interessant of in de breedste zin van het woord onthoudenswaardig vind dat hij aan jou denkt zodra hij jouw product of dienst nodig heeft.
  4. Ik denk dat je genoeg 'nieuwste producten' en 'tips' kunt bieden op facebook. Juist omdat FaceBook de makkelijke mogelijkheid biedt om snel informatie met anderen te delen. Heb jij in de winkel niet regelmatig nieuwe producten waar je tips/trucs bij kunt geven. Vertel bijvoorbeeld iets van producten die je kunt combineren. Maak het "interactief' en vraag op facebook waarover je bezoekers meer willen weten. Trigger ze met een 'prijsvraag' of 'persoonlijk advies'. Er zijn immers continue veranderingen aan trends en nieuwe producten. Laat regelmatig nieuwe dingen of combinaties laat zien. Dus niet alleen "die lamp' of 'die vaas', maar vertel er juist bij hoe je ze leuk kunt gebruiken bij je inrichting. Dus voeg iets toe aan het product. Iets anders is: 'vragen' wat men in je winkel wil zien. Krijg jij weer tips voor uitbreiding van het assortiment en zijn je bezoekers blij dat je dat kunt leveren. Het assortiment is vergelijkbaar met Action en Xenos en gedeelte huisdecoratie/sfeerartikelen. Veel artikelen spreken voor zich zoals een hamer, kopjes, fietslichtjes, slingers, balonnen, oordopjes, gummen, vegers en blik etc. Dit zijn doodnormale gebruiksartikelen. Daarnaast hebben nog geen 300 likes. Het lijkt me leuk om zo'n vraag te stellen maar als je dan maar 3 reacties krijgt waar je misschien ook nog eens helemaal niks mee kan heeft het weinig zin ben ik bang. Dingen vragen lijkt me toch ook beter werken als je 1000+ likes hebt lijkt me? Op een gemiddelde post hebben we 1-2 reacties en 5-10 likes ongeveer. Daar ben ik het zeker niet mee eens. Zeker voor een winkel dat niet tot een keten behoort kan ik me voorstellen dat Facebook die gunfactor voor de lokale ondernemer sterk verhoogt t.o.v de 'grote' keten. Het zit hem er vooral in dat ik geen inspiratie heb voor leuke content regelmatig door de week heen.
  5. Puur omdat ik wel meerdere mensen ken die Instagram gebruiken maar eigenlijk niemand die Pinterest gebruikt. Dus voor het delen van leuke artikelen lijkt mij Instagram handiger. Al weet niet of dit 'done' is op Instagram waar de trend meer is dat meisjes foto's van zichzelf maken etc.
  6. Leuk dat er veel verschillende meningen zijn. Zelf wil ik op Facebook zitten omdat mijn voornaamste doelgroep vrouwen tussen de 25 en 50 daar zeker op aanwezig zijn. Pinterest vind ik voor mijn branche qua huisdecoratie artikelen en dingen als landelijke woonaccessoires een gemiste kans als ik het niet zou doen. Twitter lijkt me een medium dat potentie heeft al ben ik daar inderdaad mee aan het worstelen wat voor een content te plaatsen. Wij zijn een winkel in een goedlopend wijkwinkelcentrum. Wij zijn een winkel met ruim 600 m2 winkeloppervlakte. Toch vind ik het lastig om een actieve Facebook aan te houden, mede doordat wij nog geen echte social media strategie hebben. Op Facebook zijn wij weinig creatief in het verzinnen van leuke content. Een leuk foto-tje van een artikel bij een nieuwsfeit: Regen/Zonnig weer, feestdagen zoals Kerst, Vaderdag, Koninginnedag etc. Af en toe een nieuwsberichtje en we hebben zelfs een succesvolle like & deelactie gedaan. Nu ben ik van mening dat wij nog veel meer kunnen doen met vooral Facebook. Hoe komen jullie aan inspiratie voor op Facebook te zetten? Voor een retailer lijkt mij Facebook toch het belangrijkste en dan evt Pinterest, of kan ik beter Instagram in plaats van Pinterest gaan gebruiken? Zelf denk ik dat je qua manier van gebruiken een mix moet kiezen tussen de doelgroep die je wenst te benaderen maar ook met het oog op je eigen persoonlijkheid.
  7. Beste Ondernemers, Afgelopen jaren worden we er mee doodgegooid, Social Media. De één veracht het, de ander omarmt het. Voor het ene bedrijf is het een extra blok aan je been terwijl het weer voor een ander bedrijf de uitgelezen kans is om met een klein budget een behoorlijk aantal klanten/potentials te benaderen. Bedrijven kunnen ervoor kiezen wél mee te gaan met Social Media of het volledig te negeren. Naar mijn mening is een beetje aanmodderen met Social Media het slechtste wat je kan doen. Mijn mening is dat Social Media er is en zeker niet meer weggaat. Er zullen Sociale Media platformen komen en gaan maar het principe is er en we kunnen er gebruik van maken. Misschien moeten we wel? Als we de concurrentie niet al teveel voordeel willen geven. Een duidelijke Social Media Strategie is dan wel belangrijk. MAar welke social media gebruik ik wel? Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube? En nu ook nog Instagram, Vine, Pinterest? Doen we nog steeds iets met Hyves? Schrijven we zelfs nog een blog? Neem ik iemand aan voor mijn social media uitvoeringen of doe ik het zelf? Hoe vaak plaats ik iets? Wat voor een zaken plaats ik? Stel ik er een budget voor samen of moeten het gewoon gratis blijven en enkel mijn eigen uren kosten? Zelf wil ik voor onze winkel Facebook, Twitter en Pinterest gaan gebruiken. Wellicht op den duur Google+ vanwege de SEO waarde daarvan. Helaas, merk ik dat ik erg weinig inspiratie vind voor luchtige berichten. Als het slecht weer is de foto's van ons assortiment paraplu's en poncho's, als het mooi weer is onze verschillende zwembadjes en opblaasbedden en banden, gedurende de feestdagen een foto van onze landelijke woonaccessoires en cadeauartikelen. etc. Nu begrijp ik dat dit voor de fan op de sociale media niet altijd gewenst wordt dus daarom wil ik hier in dit topic de discussie starten. Wat doen jullie met sociale media? Hoe komen jullie aan inspiratie? Wat voor een soort business hebben jullie? En welke platformen bedienen jullie?
  8. Beste Ondernemers, Momenteel zit ik met een 'klein' vraagstuk. Wij hebben een winkel waarvan het assortiment voor 90% <5 euro is. Toch zijn er al snel artikelen die niet meer in een envelop passen etc. Nu vraag ik me af hoe concullega's dit doen, webshophouders met artikelen die laag geprijsd zijn? Of hebben andere ondernemers tips voor me hoe ik deze verzendkosten het beste kan doorberekenen? Een artikel van 3,95 plus 5,95 verzendkosten gaat nooit iemand kopen denk ik.
  9. Bedankt voor je compliment! We hebben qua magazxijn genoeg ruimte om 2 voorraden aan te houden alleen we hebben een winkel van ruim 600 vierkante meter en het lijkt mij erg zonde om een dubbele voorraad te houden. De omloopsnelheid in deze winkel gaat helemaal niet zo snel dat het op het moment nodig is om een dubbele voorraad aan te houden. Wellicht als het enorm gaat aanslaan dat wij dit bij enkele artikelen wel genoodzaakt zullen zijn. De tijd die je daarvoor vrij maakt moeten we zien als een investering deze bestellingen leveren net zo goed omzet op en dus is het belangrijk om alles goed georganiseerd te hebben. De gemiddelde marge ligt procentueel wel goed alleen omdat het lagere bedragen zijn per artikel zijn de verzendkosten al snel duurder dan het artikel zelf, om over de winst nog maar te zwijgen. Daarom weet ik niet in hoeverre klanten dit accepteren. Zelfde geld met levertijd, wat accepteert men nog met al die grote jongens om ons heen. Je hebt gelijk dat winkelbezoek ook geld kost (al hebben wij hier geen parkeergeld ;)) maar ik vroeg me af of het niet lastig is voor een webshop met allemaal artikelen waarbij de verzendkosten nog hoger zijn dan de artikelprijzen zelf. Het is inderdaad ook mogelijk dat de klant de bestelling komt afhalen bij ons. En wij hopen dat het uiteindelijk ook meer winkelbezoek oplevert, al komt het natuurlijk uiteindelijk allemaal samen dus een webshop waarbij een markt bediend wordt buiten ons verzorgingsgebied is ook erg mooi meegenomen natuurlijk. De website was al gemaakt in Wordpress, Wordpress is eenvoudig te begrijpen en biedt erg veel mogelijkheden. WooCommerce heb ik nu geinstalleerd en ziet er voor mijn doen prima uit. Heb nu nog geen artikelen toegevoegd maar het lijkt ons erg eenvoudig te begrijpen en ik vind het fijn dat alles eenvoudig aanpasbaar is. Waarom ligt volgens jou de max. op 100 producten? Ligt dit niet aan de server waar de website op staat en het datapakket dat hierbij hoort. Elk artikel is in principe maar een 'simpele' pagina. Deze kosten amper ruimte, hiervan zou je er toch veel meer dan enkele honderden van moeten kunnen aanmaken, of zie ik dat verkeerd? Bedankt, denk inderdaad wel dat de meest ideale oplossing is. Al willen we met de webshop pas na de zomervakantie starten aangezien we in de zomervakantie zoals veel winkels wat minder bezet zullen zijn. Wellicht dat er in de zomervakantie tijdens rustige periode al behoorlijke sprongen gemaakt kunnen worden als het gaat om artikelen invoeren. Tips en feedback zijn natuurlijk altijd welkom.
  10. Beste liefhebbers voor Ondernemen, Momenteel hebben wij een winkel in een wijkwinkelcentrum in kleine/gemiddelde stad in Limburg. Zoals jullie allen wellicht weten is het voor de retail erg lastig. Nu zijn wij pas sinds kort gestart met de winkel (dec. 2012) en willen wij niet te lang stil zitten. Onze winkel is een eigentijdse combinatie van Xenos, Action en Expo met daarbij een assortiment sfeerartikelen en huisdecoratie. Zoals het wellicht overkomt is het een behoorlijk breed assortiment met enorm uiteenlopende artikelen. Speelgoed, dierenspeeltjes, zwembandjes, telefoonhoesjes, bestek, haarkammen, haaraccessoires, stekkerdozen etc. Zoals je wellicht al in de gaten heb is het assortiment vrij breed en is hetgeen dat wij gestart zijn uniek. Helaas gaat dit ook gepaard met een laag merkbekendheid. Door de winkel te combineren met een webshop lijkt het ons uitermate geschikt om dit te bereiken en er naast een extra verkoopkanaal in te richten voor een veel groter publiek. Wij zitten wel met een aantal struikelblokken. Wij willen gebruikmaken van Wordpress (daar is onze website al in gemaakt) en wij gaan hier WooCommerce bij gebruiken. Nu is het bij WooCommerce mogelijk om de gewichten per artikel in te voeren. Deze zijn niet bij ons bekend en de leverancieren houdt geen database bij die wij eenvoudig kunnen importeren. Daarnaast hebben zij nergens het gewicht vermeldt. Wij begrijpen dat dit belangrijk is in verband met verzending en verzendingstarieven. Omdat ons assortiment zo extreem breed is hebben wij wellicht ruim 1000 verschillende artikelen, waarbij er tweewekelijks artikelen bij kunnen komen en gesaneerd kunnen worden omdat wij nog startend zijn. 1. Het is enorm veel werk om alle artikelen toe te voegen en deze voorzien van de juiste informatie. Hoe kijken jullie hiertegen, precies invullen? Met andere woorden, elk artikel gaan wegen en invoeren? Zijn hier alternatieven voor. 2. Doordat het zoveel verschillende artikelen zijn willen wij eerst alle artikelgroepen maken, dit zullen er ongeveer 10-20 worden, Mijn idee was om terwijl de webshop al 'up and running' is per artikelegroep al enkele artikelen te hebben maar dit telkens aanvullen. Zo heb je per artikelgroep al enkele artikelen zichtbaar (bijvoorbeeld 5-10 artikelen per groep) dit geeft toch direct een beeld aan een bezoeker van de website over welk soort artikelen bij ons verkrijgbaar zijn. Of werkt dit averechts omdat het een half lege webshop is en mensen wellicht voorgoed afhaken bij het niet vinden van het artikel (terwijl dit wellicht wel voorradig is enkel niet leverbaar) 3. Doordat wij dit combineren met een winkel met 9 personeelsleden (4FTe) is het voor ons zeker niet mogelijk om de webshop de draaien onder behoud van 'vandaag besteld, morgen in huis'. Wij willen ons hier nog in verdiepen hoe en wanneer wij het beste kunnen kiezen voor bepaalde postbezorging. Maar hoe verre is dit nog anno 2013 om een bestelling binnen 2/3 werkdagen te krijgen? 4. Doordat wij op een dag maar met maximaal 4 personeelsleden in de winkel aanwezig zijn (600m2) is het voor ons haast niet mogelijk om altijd de actuele voorraadstatus bij te houden. Natuurlijk hebben wij altijd wel genoeg voorraad maar mochten er nog 4 artikelen in het schap staan en er komt die dag én een klant én een bestelling op de webshop zou dit knap lullig zijn. In hoeverre is het erg om hier enige vertraging in te hebben? 5. Het in rekening brengen van verzondkosten zullen wij genoodzaakt toe zijn, Helaas weet ik niet of dit gebruikelijk is aangezien onze winkel zich kenmerkt met een gedeelte van het assortiment waarbij bijna de helft van de artikelen tussen de 1 - 3 euro kost. Het verzenden van een artikel kost al vrij snel 3-6 euro als ik zo rond kijk. Is het voor klanten dan nog wel aantrekkelijk. Wij zijn nog niet zo groot als Bol.com e,a, dat wij dit zomaar kunnen vergoeden. Het verwerken in de marge zou lullig zijn voor onze klanten die het komen ophalen in de winkel en zou niet passen bij onze insteek. Wat is hierin wijsheid. 6. Wij hebben ook een deel van het assortiment, het sfeergedeelte met huisdecoratie, tierlantijntjes etc. waarbij we het kopen in een of twee groothandels. Hierbij is het dan dat wij met grote karren deze hal binnenlopen waar alles is uitgestald en waarbij we kris kras allemaal leuke artikelen pakken en dan natuurlijk van sommige dingen 6 stuks, daar weer 4 stuks etc. Dit is dus een vrij handmatige manier van inkopen en wij presenteren dit dan ook in onze winkel op enkele presentatietafels. Wij gaan hooguit eens per maand/eens per zes weken inkopen doen in dit gedeelte aangezien wij altijd wat extra dingen komen die de vrijgekomen plekken kunnen opvullen. De groothandel werkt heel erg met trends en seizoenen. Wij kunnen dus niet garanderen dat als iets uitverkocht raakt wij het de volgende keer kunnen bestellen. Daarnaast is het heel lastig om al deze artikelen per keer toe te voegen door het eerdere probleem: Welke artikelen zijn wel nog voorradig en welke niet meer? Zoals je hieronder kunt zien zal het niet zo snel opvallen als er een klein dingetje van de tafels is gekocht. Deze artikelen zou ik gevoelsmatig dus beter niet in de webshop zetten om teveel teleurstellingen te voorkomen. Toch is dit een wezenlijk onderdeel van ons assortiment wat de beeldvorming ook zeker moet zijn. Ik hoop dat jullie mij van adviezen, meningen of zelfs bronnen kunnen voorzien waardoor ik op dit gebied een stuk wijzer wordt en waardoor ik niet al te veel beginnersfouten ga maken die mij in de vingers kunnen snijden.
  11. Zal ik zeker niet vergeten al lijken me de dikgedrukte onderwerpen het meest handig zijn bij webshops maar niet echt een toevoeging bij een fysieke winkel.
  12. De website moet het uithangbord worden van de winkel. In die sfeerimpressie wil ik al gedeeltes van het assortiment op de foto zetten. Verder wil ik er geen webshop van maken dus ik moet ze nog bewegen om naar de winkel te komen.
  13. Beste Ondernemers, Mijn moeder gaat over een maand een winkel openen in non-foodartikelen zoals Acton, Xenos aangevuld met woonaccessoires, woondecoratie en partijhandel. Nu vroeg ze of ik voor haar de website wilde maken. Wat vinden jullie dat op een website voor een winkel moet komen te staan? Nieuws, Pagina met personeelsleden, contact met adres, e-mailadressen, telefoonnummer en openingstijden evt. routebeschrijving. Daarnaast nog een pagina met enkele foto's als sfeerimpressie van de winkel? Verder kom ik eigenlijk niet, maar dit vind ik zo saai eerlijk gezegd.
  14. Beste Ondernemers, Momenteel zijn wij in vergevorderde stage van starten. De financiering is ver rond, het idee is ver rond, de inkoop is geen probleem enkel de puntjes op de i dienen nog gezet te worden. Mijn ouders willen een winkel gaan beginnen, waarin ik de ook een rol ga spelen, in een wijkwinkelcentrum waar men artikelen gaat verkopen die vergelijkbaar zijn met Action/Edco met daarbij aangevuld met enkele leuke interesante partijen en acties. Nu hebben ze nog niet echt een fatsoenlijke naam als het aan mij ligt. Namen als Winkel van Sinkel of Euroshop, is al teveel uitgemolken voor dit concept dus ik ben op zoek naar een naam die leuk is voor een winkel als deze. Hopelijk kunnen jullie mij hierin mee helpen?
  15. Ik denk dat dit inderdaad een leuk plan is maar dat een groot concern als IKEA toch te stug is om dit zo snel mogelijk rond te krijgen. Dit wordt voor mij een meerjaren plan en die tijd heb ik op dit moment niet. Ik hoopte op eenzelfde reactie van een oud-collega van mij. Zij heeft namelijk een amerikaans kleding/mode concern benaderd en zij waren dolenthousiast dat iemand dit wilde doen. En die zouden haar hier totaal in steunen. Een groot concern misschien in België, Duitsland zou best kunnen overwegen om in Nederland langzaam een vestiging te nemen, het is in ieder geval het overwegen waard. En door middel van franchise hoeven ze het niet eens zelf te beheren. Blokker en Marskramer waren bang omdat op 4 KM een centrum ligt en aan de andere kant op 3,5 km, dat een nieuw filiaal in dit gebied niks zou toevoegen maar alleen maar zou kannibaliseren ten opzichte van Leenbakker, Blokker, Xenos etc. En ik ben het daar niet mee eens, ik denk dat daar meer dan genoeg plaats is, het verzorgingsgebied is groot. En met een ander concept met hetzelfde gerelateerd ben ik er ook van overtuigd dat dit succesvol kan zijn. Verschillende steden heb ik al doorlopen maar de straatbeelden zijn overal wel min of meer gelijk. Warenhuizen is geen optie daar is het pand veel te klein voor. En veel anders dan Blokker/Action en Marskramer hebben we niet in Nederland, naar mijn weten in ieder geval? Wat dus in ieder geval zinvol is, is om een marktonderzoek te doen en de eventuele potentie van een non-food concept te bepalen. Hiermee zou je eventuele ketens ook kunnen overtuigen. Zou inderdaad een optie kunnen zijn die ga ik zeker meenemen. Bedankt voor alle feedback tot op heden heb ik zeker wat aan en helpt me van die beroemde (beruchte) roze wolk af.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.