Er is een conflict ontstaan tussen mij en een klant waar ik voor heb gewerkt. De klant wil 1000 euro inhouden op facturen die ik bij hem heb openstaan omdat ik zijns inziens een klant van hem heb afgepikt en zijn inziens wij een afspraak hadden dat mocht een dergelijke geval zicht voordoen ik hem dan 1000 euro zou betalen. Zijn plan was in eerste instantie door dreiging met fysiek geweld mij een schuldbekentenis te laten tekenen. Ik ben hier niet op ingegaan en heb aangifte gedaan bij de politie.
Nu heeft meneer mij een factuur verstuurd waarin staat dat ik in de drie nog openstaande facturen een te hoog tarief heb berekend, met het verzoek om het teveel in rekening gebrachte bedrag binnen 14 dagen over te maken.
Juridisch gezien verwacht ik niet veel problemen: Er is weliswaar nooit schriftelijk vastgelegd wat het tarief is, maar twee van de drie facturen zijn eerder door hem goedgekeurd (Ik stuur hem elke week een specificatie van de kosten en na goedkeuring via e-mail een factuur). De derde factuur is nooit goedgekeurd, maar betreft dezelfde werkzaamheden als de vorige twee, welke op hun beurt dezelfde werkzaamheden bevatte als reeds betaalde facturen.
Mijn vraag is, hoe moet ik nu reageren op deze door hem verzonden factuur? Het liefst reageer ik helemaal niet, houd de communicatie met meneer zo beperkt mogelijk, en wacht totdat het tot een rechtzaak komt.