Geacht forum,
Allereerst mijn complimenten voor de wijze woorden en adviezen die jullie telkenmale weer beschikbaar stellen aan ons, vraagstellers. Ik heb al veel geleerd en bruikbare ideeën opgedaan. Ook over het onderwerp europese reisbureauregeling heb ik aardig wat info gelezen oa in bijgevoegde bijlage (bron) http://garantieblog.files.wordpress.com/2011/10/nieuwe-btw-regels.pdf
Mede hierdoor hebben mijn boekhouder en ik een inzichtverschil gekregen vandaar mijn onderstaande vragen. Andere lijntjes waarin dit onderwerp ook is behandeld laten ruimte voor interpretatie dus ik wil graag mijn casus met u delen.
Het betreft hier een NLD BV die eendaagse activiteiten volledig onder eigen beheer uitvoert in België/Duitsland (fietstochten, wandeltochten, kano tochten etc). Het boekingskantoor bevind zich in NLD, en zoals gezegd vindt de uitvoering in het buitenland plaats met onze eigen NLD begeleiders.
Deze begeleiders blijven vaak voor langere periodes (enkele weken) ter plaatse om reiskosten etc te beperken.
Daarnaast bieden wij ook meerdaagse arrangementen aan (NLD scholen/groepen) waarbij wederom de begeleiding plaatsvindt met onze eigen begeleiders, en ook de overnachtingen/maaltijden plaatsvinden in ons eigen onderkomen, namelijk een groot groepshuis in het buitenland. Dit buitenhuis wordt volledig gehuurd door onze BV middels een meerjarig huurcontract.
Mijn vragen zijn:
Moet ik door de nieuwe regeling BTW gaan betalen/vragen over deze boekingen/arrangementen
Ben ik belastingplichtig in België of Duitsland omdat daar de daadwerkelijke uitvoering van de activiteiten plaatsvinden.
Bestaat de kans dat mijn medewerkers inkomstenbelasting moeten (gaan) betalen onder het Belgisch dan wel Duits IB-regime omdat de uitvoering van de werkzaamheden hier plaatsvinden?
Bedankt alvast voor jullie reacties.
nieuwe-btw-regels.pdf