jip78

Newbee
  • Aantal berichten

    4
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

jip78's trofeeën

  1. Bedankt voor je reactie Iwan! Weet je zeker dat deze informatie over postadressen klopt? Toen ik vorig jaar op wereldreis ging heb ik een postadres genomen en bij mijn gemeente was dit slechts mogelijk voor maximaal 6 maanden. Nu weet ik wel dat er firma's zijn die postbussen verhuren, waarbij je tegen een extra vergoeding hun adres als vestigingsadres voor de KvK kan gebruiken. Wellicht accepteert de belastingdienst dit dan ook. Voor mij persoonlijk is dit geen issue, aangezien ik ingeschreven sta op mijn vaders woonadres en mijn bedrijf daar ook gevestigd is.
  2. Bedoel je daarmee ook dat ik alle reis- en verblijfskosten zou mogen aftrekken als bij een zakenreis? Dat zou natuurlijk mooi zijn :-) Weet jij wanneer de belastingdienst het als wonen in een ander land aanmerkt? In land nummer 1 gebruik ik toeristenvisa van 30 dagen, maar in land nummer 2 kan ik wellicht een business visum van 1 jaar krijgen. Als ik daar dan ook een huis huur en er langer dan 6 maanden per jaar verblijf, woon ik er dan? Of moet ik daarvoor een permanente verblijfsvergunning hebben?
  3. Thanx voor je reactie Ronaldinho! Ik begrijp dat het nogal een specifieke situatie is :-) Jij denkt dat ik hem het beste vooraf kan voorleggen aan de Belastingdienst? De afgelopen maanden verbleef ik in 2 guesthouses, in 2 steden, in 1 land. Binnenkort ben ik echter van plan om ook kunst uit een ander land te gaan verhandelen. Om dat op te zetten zal ik een paar maanden in dat land gaan verblijven, in eerste instantie in guesthouses. Uiteindelijk wil ik ergens een huis gaan huren of kopen, omdat dit voordeliger is en omdat een vaste basis ook wel prettig is. Als dit belastingvoordeel oplevert, doe ik dit in 1 van de 2 bovenstaande landen. Zo niet, dan is een derde land in de regio ook een optie. Een vaste partner heb ik momenteel niet. Mijn vrienden wonen voornamelijk in Nederland en mijn familie deels in NL en deel in andere Europese landen. Qua gastlanden moet je denken aan de categorie 'derde wereld'. Nederland heeft geen belastingverdrag met beide landen. Een van de redenen dat mijn bedrijf in NL gevestigd is, is omdat de procedure rond het opzetten van een bedrijf in het gastland erg ondoorzichtig en corrupt is. Immigratie is niet mogelijk zonder baan of bedrijf in het land. Ik ben dus voornamelijk op zoek naar de meest gunstige deal met de NL belastingdienst.
  4. Hallo hoger niveau'ers! Als startend ondernemer met een eenmanszaak in Nederland doe ik voornamelijk zaken buiten de landsgrenzen. Mijn bedrijf heeft drie afzonderlijke takken: - online verkoop van kunst uit een land buiten Europa (later uit meerdere landen buiten Europa). - bouwen van websites en verzorgen van online marketing voor klanten uit bovengenoemde land buiten Europa. - verzorgen van online marketing voor klanten in NL (ben nu nog niet actief in deze tak). Ten behoeve van de eerste twee takken breng ik naar verwachting zo'n 6 tot 9 maanden per jaar door in het buitenland. Wat voor gevolgen heeft dit nu voor mijn belastingen in Nederland? Op dit forum heb ik al veel nuttige informatie kunnen vinden over zakenreizen, maar het is me niet duidelijk of die ook betrekking heeft op langdurig verblijf in het buitenland als ondernemer. Op de site van de belastingdienst en in het Handboek Ondernemen vind ik alleen info over werknemers in het buitenland. Via de KvK kreeg ik onlangs een gratis consult van een fiscaal adviseur. Die vertelde me dat ik alle reis- en verblijfskosten kan aftrekken van mijn winst, zoals bij een zakenreis. Volgens hem maakt het niet uit hoe lang ik in het buitenland verblijf, zo lang ik officieel in Nederland woon en mijn bedrijf daar gevestigd is. Nu vraag ik me sterk af of hij gelijk heeft. Ik kan me zo voorstellen dat de belastingdienst dit ziet als wonen in het buitenland of in ieder geval als gemengde kosten. Als we kijken naar mijn activiteiten in het buitenland zou ik een deel ook vanuit Nederland kunnen verrichten. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de werkzaamheden aan mijn eigen websites of aan die van klanten. Ik moet echter zo vaak in het betreffende land zijn, o.a. voor: overleg met klanten, contact leggen met nieuwe kunstenaars en het verzenden van kunst naar klanten, dat het erg onpraktisch en erg duur zou zijn om constant op en neer te reizen. Wie heeft ervaring met soortgelijke situaties of kan hier vanuit zijn/haar expertise iets zinnigs over zeggen?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.