• 0

Langdurig verblijf in buitenland als ondernemer en gevolgen voor belastingen

Hallo hoger niveau'ers!

 

Als startend ondernemer met een eenmanszaak in Nederland doe ik voornamelijk zaken buiten de landsgrenzen.

Mijn bedrijf heeft drie afzonderlijke takken:

- online verkoop van kunst uit een land buiten Europa (later uit meerdere landen buiten Europa).

- bouwen van websites en verzorgen van online marketing voor klanten uit bovengenoemde land buiten Europa.

- verzorgen van online marketing voor klanten in NL (ben nu nog niet actief in deze tak).

 

Ten behoeve van de eerste twee takken breng ik naar verwachting zo'n 6 tot 9 maanden per jaar door in het buitenland.

Wat voor gevolgen heeft dit nu voor mijn belastingen in Nederland?

 

Op dit forum heb ik al veel nuttige informatie kunnen vinden over zakenreizen, maar het is me niet duidelijk of die ook betrekking heeft op langdurig verblijf in het buitenland als ondernemer. Op de site van de belastingdienst en in het Handboek Ondernemen vind ik alleen info over werknemers in het buitenland.

 

Via de KvK kreeg ik onlangs een gratis consult van een fiscaal adviseur. Die vertelde me dat ik alle reis- en verblijfskosten kan aftrekken van mijn winst, zoals bij een zakenreis. Volgens hem maakt het niet uit hoe lang ik in het buitenland verblijf, zo lang ik officieel in Nederland woon en mijn bedrijf daar gevestigd is. Nu vraag ik me sterk af of hij gelijk heeft. Ik kan me zo voorstellen dat de belastingdienst dit ziet als wonen in het buitenland of in ieder geval als gemengde kosten.

 

Als we kijken naar mijn activiteiten in het buitenland zou ik een deel ook vanuit Nederland kunnen verrichten.

Ik denk dan bijvoorbeeld aan de werkzaamheden aan mijn eigen websites of aan die van klanten. Ik moet echter zo vaak in het betreffende land zijn, o.a. voor: overleg met klanten, contact leggen met nieuwe kunstenaars en het verzenden van kunst naar klanten, dat het erg onpraktisch en erg duur zou zijn om constant op en neer te reizen.

 

Wie heeft ervaring met soortgelijke situaties of kan hier vanuit zijn/haar expertise iets zinnigs over zeggen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe het op papier is geregeld, zegt lang niet altijd over de werkelijke (en beslissende) situatie. Je geeft aan 6-9 maanden per jaar in een (1?) ander land door te brengen. Heb je daar een vaste verblijfplaats? Waar woont je partner, familie, vrienden, etc?

 

Het belang van deze vraag is niet alleen in Nederland gelegen, maar je zult ook moeten nagaan hoe het betreffende 'gastland' er over denkt. Zeker wanneer er te 'spelen' is met de omstandigheden, kun je de beoordeling enigszins sturen, met het oog op wat je zelf wilt en wat voordeliger uitvalt. Het is in ieder geval een dermate individuele beoordeling dat het lastig zal zijn daar via een forum een antwoord op te krijgen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Thanx voor je reactie Ronaldinho!

 

Ik begrijp dat het nogal een specifieke situatie is :-)

Jij denkt dat ik hem het beste vooraf kan voorleggen aan de Belastingdienst?

 

De afgelopen maanden verbleef ik in 2 guesthouses, in 2 steden, in 1 land.

Binnenkort ben ik echter van plan om ook kunst uit een ander land te gaan verhandelen.

Om dat op te zetten zal ik een paar maanden in dat land gaan verblijven, in eerste instantie in guesthouses.

Uiteindelijk wil ik ergens een huis gaan huren of kopen, omdat dit voordeliger is en omdat een vaste basis ook wel prettig is. Als dit belastingvoordeel oplevert, doe ik dit in 1 van de 2 bovenstaande landen. Zo niet, dan is een derde land in de regio ook een optie.

 

Een vaste partner heb ik momenteel niet. Mijn vrienden wonen voornamelijk in Nederland en mijn familie deels in NL en deel in andere Europese landen.

 

Qua gastlanden moet je denken aan de categorie 'derde wereld'. Nederland heeft geen belastingverdrag met beide landen. Een van de redenen dat mijn bedrijf in NL gevestigd is, is omdat de procedure rond het opzetten van een bedrijf in het gastland erg ondoorzichtig en corrupt is. Immigratie is niet mogelijk zonder baan of bedrijf in het land. Ik ben dus voornamelijk op zoek naar de meest gunstige deal met de NL belastingdienst.

Link naar reactie
  • 0

Op basis van deze informatie zou ik in eerste instantie concluderen dat je fiscale woonplaats Nederland is (totdat je daadwerkelijk elders gaat wonen). Overleg met de fiscus lijkt me daarover niet direct noodzakelijk. Resteert de vraag of je elders een vaste inrichting hebt (danwel of dat wenselijk is, om zodoende een deel van de winst niet in Nederland te laten vallen). Ook zonder verdrag kun je daarmee onder omstandigheden in Nederland een voorkoming van dubbele belasting krijgen (via de zogenaamde eenzijdige regeling, het Besluit voorkoming dubbele belasting 2001).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik heb daar ervaring mee.... Als je veel verhuisd / verschillende landen (dus niet andere steden) dan kan je gewoon Nederlands Belasting plichtige blijven. Je kan je dan bij de Gemeente laten inschrijven als zijnde een post adres. Dit adres kan je ook voor de KvK gebruiken.

 

Het kan nooit kwaad dit ook nog eens schriftelijk aan de belastinginspecteur te melden... die is al lang blij... Inderdaad een ander punt kan zijn; de belastingdienst van je 'gastland' immers.... die krijgen niets.....

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Op basis van deze informatie zou ik in eerste instantie concluderen dat je fiscale woonplaats Nederland is (totdat je daadwerkelijk elders gaat wonen). Overleg met de fiscus lijkt me daarover niet direct noodzakelijk.

 

Bedoel je daarmee ook dat ik alle reis- en verblijfskosten zou mogen aftrekken als bij een zakenreis?

Dat zou natuurlijk mooi zijn :-)

 

Weet jij wanneer de belastingdienst het als wonen in een ander land aanmerkt? In land nummer 1 gebruik ik toeristenvisa van 30 dagen, maar in land nummer 2 kan ik wellicht een business visum van 1 jaar krijgen. Als ik daar dan ook een huis huur en er langer dan 6 maanden per jaar verblijf, woon ik er dan? Of moet ik daarvoor een permanente verblijfsvergunning hebben?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb daar ervaring mee.... Als je veel verhuisd / verschillende landen (dus niet andere steden) dan kan je gewoon Nederlands Belasting plichtige blijven. Je kan je dan bij de Gemeente laten inschrijven als zijnde een post adres. Dit adres kan je ook voor de KvK gebruiken.

 

Bedankt voor je reactie Iwan!

Weet je zeker dat deze informatie over postadressen klopt? Toen ik vorig jaar op wereldreis ging heb ik een postadres genomen en bij mijn gemeente was dit slechts mogelijk voor maximaal 6 maanden.

Nu weet ik wel dat er firma's zijn die postbussen verhuren, waarbij je tegen een extra vergoeding hun adres als vestigingsadres voor de KvK kan gebruiken. Wellicht accepteert de belastingdienst dit dan ook.

 

Voor mij persoonlijk is dit geen issue, aangezien ik ingeschreven sta op mijn vaders woonadres en mijn bedrijf daar ook gevestigd is.

Link naar reactie
  • 0

Weet jij wanneer de belastingdienst het als wonen in een ander land aanmerkt? In land nummer 1 gebruik ik toeristenvisa van 30 dagen, maar in land nummer 2 kan ik wellicht een business visum van 1 jaar krijgen. Als ik daar dan ook een huis huur en er langer dan 6 maanden per jaar verblijf, woon ik er dan? Of moet ik daarvoor een permanente verblijfsvergunning hebben?

 

Waar iemand woont, wordt naar de omstandigheden beoordeelt. Als je korter dan 1 jaar in het buitenland verblijft, zal Nederland in het algemeen je fiscale woonplaats blijven. Dit wordt natuurlijk anders als je elk jaar weer terugkeert naar hetzelfde buitenland en daar een vaste verblijfplaats hebt. Als zowel Nederland als het buitenland je als binnenlandse belastingplichtige aanmerken, zal het Belastingverdrag uitsluitsel moeten geven en als het Belastingverdrag geen uitsluitsel geeft, is er ook nog een overlegprocedure tussen de betrokken landen (hoewel m.i. daar niet zo vaak gebruik van wordt gemaakt,) Als er geen Belastingverdrag is, kun je terugvallen op het Besluit Voorkoming Dubbele Belasting, maar dat regelt niets over de fiscale woonplaats.

 

De beoordeling in welk land je woont, is sterk feitelijk van aard en zal dus van geval tot geval verschillen. Naast het aanhouden van een (huur)huis, zal men ook kijken waar je gezins- en/of sociale leven zich merendeels afspeelt.

 

Klassiek voorbeeld is de casus Guus Hiddink die officieel in België woonde, maar zijn vrije tijd merendeels doorbracht bij zijn vriendin in Amsterdam, zodat de Nederlandse rechter oordeelde dat hij ingezetene van Nederland was.

 

Als je in land nr 2 een huis huurt en er langer dan 6 maanden per jaar verblijft, zou ik zeggen dat dat land je fiscale woonplaats is, maar alles hangt dus af van de omstandigheden.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Ik wilde geen nieuwe topic openen gezien onderstaande situatie in enkele opzichten overeenkomt met jip78

 

Situatie is als volgt:

- Eenmanszaak met adres bij Regus en lever websites en verzorging van online marketing aan NL'se klanten.

- Ltd company in Hong Kong (100% aandeelhouder - maar trek er geen salaris uit)

- Heb een huur apartement in HK en woon er langer dan 6 maanden per jaar

 

De eenmanszaak is stabiel en verzorgt enkele tientallen klanten (er komen geen nieuwe klanten bij) en de focus zal meer op de LTD in HK liggen.

Kan de belasting in Nederland en HK apart blijvend betaald worden of heeft dat geen nut / kan het voordeliger?

 

Link naar reactie
  • 0

Belasting betalen voor je inkomsten zal in 1 van de 2 landen moeten gebeuren, dit is een ruw antwoord (dat weet ik) maar waar denk jezelf aan?

 

 

Hallo,

Dat is pertinent niet waar. Er zijn veel situaties waarbij men belasting in veschillende landen verschuldigd is. Men betaald daar belasting over inkomsten in dat land waar die inkomsten gegenereerd worden. De ltd betaald over zijn eigen inkomsten belasting in Hong HK. De zaakvoerder van de ltd betaald belasting over zijn inkomen voor werkzaamheden voor die ltd, die hij aldaar op een vaste werkplek (bureau b.v.) heeft uitgevoerd, belasting in HK. Roerende voorheffing en dividendbelasting is weer een verhaal apart, te uitgebreid om daar nu over uit te weiden. De inkomsten uit de emz in NL zijn belast in Nederland, want vaste inrichting in NL.

Daarnaast moet je sociale verzekering los zien van belasting (ondanks in NL te samen geheven). Sociale lasten betaal je wel maar in 1 land, en dan gerekend over je hele wereldinkomen (binnen de EU toch), hoe dit dan met HK gaat?

Wat verder geschreven is over de verblijfplaats en "centrum van belangen" is daarnaast ook nog heel erg waar. Maar vergeet vooral die vast inrichting niet, al is het maar een bureau in iemands bedrijfsgebouw. Als je vanuit die VI inkomen genereerd, zijn die belast in het land waar je die genereert. Aan den lijve meegemaakt bij een klant.

Als je geen VI hebt, geldt de 183 dagen regeling, zowel voor de belasting als de sociale verzekeringen. Wat de sociale verzekeringen betreft, gaat een loondienst altijd voor. Dus werk je als zelfstandige 80% van je tijd en 20% in loondienst, dan ben je sociaal verzekerd in het land waar je in loondienst bent.

 

Gr,

Mireille Coumans

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
  • 0

Belasting betalen voor je inkomsten zal in 1 van de 2 landen moeten gebeuren, dit is een ruw antwoord (dat weet ik) maar waar denk jezelf aan?

 

 

Hallo,

Dat is pertinent niet waar. Er zijn veel situaties waarbij men belasting in veschillende landen verschuldigd is. Men betaald daar belasting over inkomsten in dat land waar die inkomsten gegenereerd worden. De ltd betaald over zijn eigen inkomsten belasting in Hong HK. De zaakvoerder van de ltd betaald belasting over zijn inkomen voor werkzaamheden voor die ltd, die hij aldaar op een vaste werkplek (bureau b.v.) heeft uitgevoerd, belasting in HK. Roerende voorheffing en dividendbelasting is weer een verhaal apart, te uitgebreid om daar nu over uit te weiden. De inkomsten uit de emz in NL zijn belast in Nederland, want vaste inrichting in NL.

Daarnaast moet je sociale verzekering los zien van belasting (ondanks in NL te samen geheven). Sociale lasten betaal je wel maar in 1 land, en dan gerekend over je hele wereldinkomen (binnen de EU toch), hoe dit dan met HK gaat?

Wat verder geschreven is over de verblijfplaats en "centrum van belangen" is daarnaast ook nog heel erg waar. Maar vergeet vooral die vast inrichting niet, al is het maar een bureau in iemands bedrijfsgebouw. Als je vanuit die VI inkomen genereerd, zijn die belast in het land waar je die genereert. Aan den lijve meegemaakt bij een klant.

Als je geen VI hebt, geldt de 183 dagen regeling, zowel voor de belasting als de sociale verzekeringen. Wat de sociale verzekeringen betreft, gaat een loondienst altijd voor. Dus werk je als zelfstandige 80% van je tijd en 20% in loondienst, dan ben je sociaal verzekerd in het land waar je in loondienst bent.

 

Gr,

Mireille Coumans

 

Pertinent niet waar? mis... ! Het is net hoe het ingericht is ! Dubbel belasting betalen hoeft nog steeds niet in Nederland of Hongkong. Er zijn beperkingen en restricties waar je ook wel op kan sturen al dan niet met een ruling.

 

Eigen ervaring + advies van zowel BDO (in de uitvoer) als Loyens & Loeff in de opzet. Overigens ook geheel transparant met de Nederlandse Belastingdienst

 

Vandaar ook de vraag wat hij/zij wil...

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

 

Dubbel belasting betalen hoeft nog steeds niet in Nederland of Hongkong.

 

 

Twee keer belasting betalen is niet hetzelfde als dubbel belasting betalen.

 

Ja, dat is de spijker op zijn kop. Ik had het inderdaad niet over dubbel belasting betalen, maar over het feit dat de situatie zo kan zijn dat je in verschillende landen belasting betaald over verschillende inkomsten. Zie verder mijn uitleg eerder. Elk land zal belasting willen heffen, toch minstens over die inkomsten die in dat land gegenereerd zijn.

Zo zie je maar dat je op moet passen met de terminologie je gebruikt om niet verkeerd begrepen te worden. Trouwens als er een ruling is, kan dit afwijken van de algemene regels, maar dan moet er dus eerst die ruling getroffen zijn. En een Nederlandse belastingdienst kan wel vanalles willen, maar die buitenlandse belastingdienst dus ook.

 

Gr,

Mireille Coumans

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
  • 0

Dus

Belasting betalen voor je inkomsten zal in 1 van de 2 landen moeten gebeuren, dit is een ruw antwoord (dat weet ik) maar waar denk jezelf aan?

 

 

Ook is het niet altijd nodig om belasting te betalen waar je het verdient!

 

Dus het begrip "pertinent' lijkt mij heel hard geroepen maar is niet zo.

Wat wel zo is; is dat het pertinent niet zo is dat de een 'zaakvoerder' in Hongkong IB moet betalen

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Hallo Iwan,

 

Ja, dat zeg ik. "Pertinent" sloeg op het feit dat ik jouw woorden interpreteerde als "je kan altijd maar in 1 land belasting betalen". Dat bedoelde je dus niet, en was dit dus een mis communicatie.

Ik wil heus niet het laatste woord hebben, maar het gaat me erom dat de lezers de materie over internationaal werken wel goed interpreteren. Ik ben ervan overtuigd dat de lezer nu in ieder geval weet, dat er geen simpel antwoord is, maar dat naar de feitelijke situatie gekeken moet worden.

En voor de rest heb ik alleen maar gewezen op verschillende omstandigheden.

 

Gr,

Mireille Coumans

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
  • 0

Dank beide voor de reacties en uitleg.

Ik begrijp dat het per opzet en situatie altijd anders zal zijn.

 

Betreft belasting wordt dit in beide landen apart betaald.

In NL dus gewoon alles wat er in NL qua inkomsten wordt gegenereerd en in HK blijft alle inkomsten in de zaak.

p.s. Heeft dit eigenlijk nog invloed op wat dan ook, wanneer er geen inkomsten / vaste salaris uit de LTD in HK wordt getrokken?

 

 

Ondanks de huidige opzet is het idee om de NL'se klanten 'over te hevelen' naar de HK LTD ook aanwezig.

Met als doel dat ik dan alleen HK belasting zou moeten betalen.

Maar wat zijn daarvoor eventueel de punten waaraan gedacht moet worden?

En zeker wanneer ik dit niet permanent wil maar bijv 10 a 15 jaar ?

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Bertus8,

 

Zoals ik geschreven heb, ligt het voor de IB helemaal aan het feit waar jij je werkzaamheden uitvoert, waar je dus fysiek aanwezig bent in je vast inrichting. En het kan dan best zo zijn dat je fiscale woonplaats in Nederland is en Nederland zal willen heffen, maar dan gaat het belastingverdrag altijd voor. Wat Hong Kong zelf betreft, daar heb ik geen ervaring in. Ik verwijs je wel naar de site van Iven de Hoon die hier wel ervaring mee heeft. Ik heb nooit zaken gedaan met hem, kan dus geen referentie geven, maar ik lees wel al jaren zijn epistels over fiscaliteit op zijn site en die getuigen van een gedrevenheid en recht toe recht aan mentaliteit, daar hou ik wel van.

De link over Tax rates Hong Kong: http://www.hongkongtax.eu/nl/guide_hong_kong_companies_07.php

 

Gr,

Mireille Coumans

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
  • 0

gelukkig komen wij steeds dichter-bij-elkaar :-)

 

Maar om ook niet het laatste woord te hebben (al wil ik dat natuurlijk wel( >;( :P ) vertel eerst een wat je wilt en waarom... dat helpt misschien bij een antwoord de goede richting op.

 

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Om de 'vaste inrichting' vraagstuk te beantwoorden, in NL is mijn Eenmanszaak geregistreerd bij een post(zakelijk)adres waar ik dus zelf geen fysiek kantoor / tafel heb.

In HK is de LTD ook geregistreerd bij een post(zakelijk)adres maar welke zeer binnenkort naar een fysiek kantoor adres gaat met tafel en telefoon.

 

Wat ik graag zou willen is

- NL'se klanten kunnen blijven bedienen (waarbij NL'se rekening ivm ideal betaling wenselijk is)

- HK klanten kunnen blijven bedienen

- Belasting kan apart betaald blijven in NL en HK (indien er een voordeliger route is?)

- Ondanks dat ik nu de focus leg op HK zou ik graag weer naar NL terug willen over 10 a 15 jaar zonder dat dit voor al te veel problemen zorgt.

Link naar reactie
  • 1

Hallo Bertus8,

 

Ik neem aan dat je zo weinig mogelijk belasting wil betalen. De tarieven in HK zijn beduidend lager, en de dividendbelasting voor de uiteindelijke begunstigde is zelfs nihil. Je zou dus ervoor moeten zorgen dat je belastingplichtig bent in HK. En het gaat er dus om waar jij je werkzaamheden verricht en voor welke periode, niet waar je klanten zitten.

 

* De inkomsten voor de onderneming worden belast, daar waar ze d.m.v. een vaste inrichting gegenereerd worden. In het belastingverdrag met HK staat beschreven dat ook dienstverrichtingen door een natuurlijk persoon, verricht worden in de andere verdragsstaat langer dan 180 dagen (zie verdrag voor specifieke details) die winsten belast worden in die verdragsstaat. Dus verblijf je langer dan 180 dagen in HK en verricht je diensten, worden die belast in HK.

* De inkomstenbelasting (voor de persoon) is van kracht in HK als je langer dan 180 dagen in Hong Kong verblijft, maar ook in NL als je in NL een permanente woning ter beschikking hebt. Dan geldt het centrum van je belangen enz. zie art. 4 van het verdrag.

 

Dan kan je je emz in NL gewoon opheffen, maar wat betreft die ideal betalingen moet ik je het antwoord schuldig blijven. Dan weet ik dus niet of je een permanente woning in NL hebt en of je nog zou willen profiteren van hypotheekrenteaftrek, want dan zou je daar nog rekening mee moeten houden.

Tevens moet je ook eens kijken naar de sociale verzekering/voorzieningen.

En je kan natuurlijk na 15 jaar gewoon weer naar NL terug keren, ondertussen heb je je reserves uit de ltd uitgekeerd en begin je in NL opnieuw, of niet.

 

Tekst verdrag: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/trb-2011-102.html

 

Gr,

Mireille Coumans

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
  • 0

Je kan gewoon een Nederlandse rekening houden? Bel gewoon ff je bank en leg je situatie voor. Daarbij kan je dan eventueel een postadres bij (iemand) nemen.

 

Volgens mij krijg ik niet eens meer post van de Rabobank...

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.