ronkb

Junior
  • Aantal berichten

    6
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Male

ronkb's trofeeën

  1. Goedemiddag Ik moet in de administratie ook een verzekeringsuitbetaling inboeken. Betreft een schade aan onze bedrijfsauto die enige tijd geleden is veroorzaakt door derden en onlangs pas verhaald is door onze verzekeringsmaatschappij. Omdat niet duidelijk was of de schade wel of niet verhaald zou kunnen worden, hebben we de auto niet laten repareren omdat de schade niet zeer storend zichtbaar was (bumper achter). Zoals ik hem nu ingeboekt heb, voelt het een beetje als een sigaar uit eigen doos, want de schade komt in mindering op de post autokosten, omdat ik geen factuur van de garage heb waartegen ik hem weg kan boeken. Klopt dit, of kan ik toch ook nog ergens de waardevermindering opvoeren nu we de auto niet hebben laten repareren. Andere optie is natuurlijk de schade alsnog te laten repareren, zodra de auto weer eens naar de garage moet. Ik hoor het graag! Bij voorbaat dank voor het meedenken, Ron
  2. Heren, Duidelijk, fijn dat er zoveel goede info door allen wordt gegeven, bedankt!
  3. Hallo Peter, Dank voor je reactie. Bij het starten van mijn bedrijf acht jaar geleden kwam de belastingdienst langs voor een kennismakingsbezoek en beoordelen urencriterium, administratie en dat soort dingen. Ik ging ervan uit dat de VOF die mijn vrouw en ik nu met terugwerkende kracht aangaan, door hen wordt gezien als 'nieuw' bedrijf, en dat weer een soort controle volgt (schriftelijk of persoonlijk) waarbij gevraagd om toelichting van de uren die mijn vrouw in het bedrijf maakt en wat zij exact doet, ter beoordeling of zij voldoet aan het urencriterium, zodat wij vooraf weten wat in te vullen bij de aangifte IB. Dit omdat zij in hun ogen een starter zal zijn. Geen idee of dat klopt en of de belastingdienst dit soort bezoekjes nog aflegt. Zoniet, dan is het dus een kwestie van uren en werkzaamheden goed bijhouden en een eventuele toekomstige controle afwachten?
  4. Na enig logisch nadenken (had ik eerst moeten doen), dringt het tot me door dat een vof met een partner die (volgens de belastingdienst) niet aan het urencriterium voldoet omdat er sprake is van ongebruikelijk samenwerkingsverband, qua inkiomsten gelijk staat aan een eenmanszaak waarbij de partner van de een meewerkvergoeding krijgt en zelf aangeeft bij haar IB. Nee hebben we, en ja kunnen we krijgen wat betreft goedkeuring urencriterium door belastingdienst. Als ik het mis heb, hoor ik dat graag!
  5. Beste Joost, Hartelijk dank voor je snelle en duidelijke reactie, ik ben er direct mee aan de slag gegaan, en we zijn klaar om naar de kvk te gaan. Een van je opmerkingen, t.w. urenregistratie voor mijn vrouw maken voor heel 2012, roept nog vragen op. De urenregistratie wordt al bijgehouden, maar in in het handboek van de belastingdienst las ik nog het volgende: Bij partners die samen een onderneming in de vorm van een vof uitoefenen, is soms sprake van een zogenoemd ongebruikelijk samenwerkingsverband. Dat betekent dat personen die niet elkaars partner zijn of anderszins in (familie)relatie tot elkaar staan, een dergelijk samenwerkingsverband nooit zouden aangaan. Een duidelijk voorbeeld van een ongebruikelijk samenwerkingsverband is een vennootschap onder firma tussen een tandarts en een tandartsassistente. Als sprake is van een ongebruikelijk samenwerkingsverband, tellen ondersteunende werkzaamheden niet mee voor het urencriterium (zie paragraaf 5.3.2). De partner die niet voldoet aan het urencriterium, komt niet in aanmerking voor de speciale ondernemersfaciliteiten. De regels voor de btw en de loonheffingen zijn hetzelfde als bij de vof. Mijn vrouw voert gedeeltelijk ondersteunende werkzaamheden uit, dus die uren zullen niet meetellen voor haar urencriterium, ik denk wel dat ze met de andere uren aan de 1225 uur komt met de rest van de werkzaamheden, maar wat als de belastingdienst daar een streep door haalt? Kan dan nog teruggevallen worden op de meewerkaftrek, of is met het aangaan van de VOF die mogelijkheid komen te vervallen (wat mij logisch lijkt, maar je weet maar nooit...) En is het gebruiktelijk dat er een opnieuw een bezoekje van de belastingdienst komt (zoals ook toen ik mijn bedrijf jaren geleden startte) om alles door te spreken omdat we een 'nieuw' bedrijf zijn aangegaan? mvg, Ron
  6. Ik heb er een ochtend op higher level op zitten en ben ontzettend veel info tegengekomen, ook over het onderwerp waarover ik meer wil weten. Op de site kom ik veel antwoorden tegen in aparte vragen, maar net niet alles wat ik weten wil, dus misschien ook handig voor anderen die met dit idee spelen, alles op een rijtje te krijgen. Bij de belastingtelefoon ben ik een paar keer helemaal verkeerd voorgelicht, dus leg het liever aan de deskundigen op higher level voor. Sinds 2002 ben ik ZZP-er en run ik een eenmanszaak met een gezonde winst. Ik heb geen bedrijfspand, zit een groot deel van de dag in de bestelauto en voer mijn administratie vanaf huis. De bestelauto staat wel op de balans van het bedrijf en heeft per 1 januari 2012 nog een waarde van 2000 euro. Verder staat op de balans nog een voorraad van (afgerond) 1000 euro, geen grote bedragen dus. Er wordt ruim voldaan aan het urencriterium, ook door mijn vrouw (werkt inmiddels ook zo'n 30 uur per week mee, en niet alleen ondersteunend). Tot dusverre hebben we gebruik gemaakt van de meewerkaftrek, maar we willen er nu een VOF van maken, een man/vrouw VOF. Ik dacht zelf dat per 1 januari 2013 te doen, maar van de KvK heb ik vernomen dat als we dat deze week in orde maken (dus voor 1 oktober 2012) we de VOF met terugwerkende kracht per 1 januari 2012 kunnen oprichten en van de fiscale voordelen van heel 2012 gebruik kunnen maken. In ons geval zou dat om een leuk bedrag gaan, dus het overwegen waard. Ik blijf met een hoop vragen zitten die ik beantwoord zou willen zien, voordat we de formulieren invullen bij de KvK. Mijn voornaamste vragen: - Hoe gaat de belastingdienst om met het met terugwerkende kracht opzetten van een VOF per 1 januari 2012. Ik heb immers het eerste en tweede kwartaal btw aangifte gedaan op naam van mijn eenmanszaak, moet ik die aangiften dan met het nieuwe BTW nummer opnieuw invullen, of voldoet een briefje met uitleg aan de belastingdienst. - In feite verandert er niets voor onze klanten, we blijven dezelfde bedrijfsnaam gebruiken, alleen nu als VOF, de werkzaamheden blijven op dezelfde manier verdeeld. Briefpapier zit standaard in de computer, en kan zo aangepast worden met nieuw btw en kvk nummer, hier voorzie ik geen problemen, of zie ik iets over het hoofd? - Moet ik de eenmanszaak ook met terugwerkende kracht opzeggen? Kan dat uperhaupt? Alle facturen die ik in dit jaar heb uitgeschreven hebben mijn huidige kvk en btw nummer. - Is het nodig een heel uitgebreid contract op te stellen, of kan volstaan worden met de hoofdpunten nu het om een man/vrouw VOF gaat? - Hoe zit het met de IB aangifte over 2012? Wil de belastingdienst volgend jaar ook nog info en een aangifte over 2012 over de eenmanszaak, of vervalt dit automatisch omdat ik dezelfde persoon ben in de VOF? - Op dit moment heb ik 10.000 euro FOR op de balans staan, kan ik die meenemen, of moet ik daarover eerst belasting betalen omdat ik mijn eenmanszaak beeindig? - Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie, waar ik rekening mee zou moeten houden? Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie meedenken en reactie! Ron
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.