Hallo,
Ik ben samen met mijn vriendin van plan om een kapsalon over te nemen. We zijn in een redelijk ver gevorderd stadium met de verkoper en de kans is groot dat de overname door gaat.
Nu ben ik aan het onderzoeken hoe die overname in z'n werk zal gaan, maar heb aan de hand hiervan wat vragen.
- Als ik het goed begrepen heb, is het bij de overname van een eenmanszaak niet mogelijk om naar de kvk te gaan om een andere eigenaar in te schrijven. Klopt het dat contractueel de overname van de activa, evenals overname van de bedrijfsnaam, huurcontract, website, klantenkring, etc vast moet worden worden gelegd? Dus dat ik zelf een bedrijf inschrijf bij de KvK en ik vervolgens het bedrijf ga voortzetten onder een nieuw kvk en btw-nummer?
- Klopt het dat er voor de overname van een eenmanszaak geen notaris nodig is? (het contract laten we wel opstellen door een jurist)
- Wat is de goede volgorde van overname. Eerst het contract tekenen, dan geld overmaken, vervolgens alles omzetten (huurcontract, pinautomaat (bankrekening), verzekeringen, leveranciers op de hoogte stellen)?
- Bedongen in de koopsom is dat de verkoper nog 3 maanden mee blijft werken. Zijn hier dingen waar ik rekening mee moet houden?
- Klopt het dat fiscaal alleen over het goodwill gedeelte van de koopsom kan worden afgeschreven? En zo ja, dan zou het voor ons als koper gunstig zijn deze goodwill zo hoog mogelijk te zetten. Ik heb even gezocht naar een goede goodwill berekening maar deze schijnt niet eenduidig te zijn. Wat zal de belastingdienst accepteren? Het gaat immers om een kapsalon waar wel degelijk waarde aan de naam en klantenkring van de salon hangt.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!