gerbenbreda

Newbee
  • Aantal berichten

    5
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

gerbenbreda's trofeeën

  1. Dank voor de reacties. Voor de duidelijkheid: De relatie/overeenkomst is tussen opdrachtnemer en opdrachtgever direct. Dus niet met ons. Wij doen de facturatie om eerder genoemde redenen en leveren eerder genoemde diensten. Weet iemand of de belastindienst bij de beoordeling van een VAR kijkt naar het aantal verschillende debiteuren of naar het aantal feitelijke overeenkomsten. Het cederen lijkt mij ietswat omslachtig omdat bij mijn weten dit een vrij formeel proces is met aktese etc?
  2. Goedemiddag, Wij lopen tegen de volgende case aan. Met ons bedrijf bemiddelen wij tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers (zelfstandigen) Wij bieden de zelfstandigen o.a. betalingszekerheid, acquisitie voor opdrachten, formeren van teams om grotere opdrachten te kunnen doen etc. Namens opdrachtgever helpen wij bij o.a. projectmanagent. Beide partijen, dus opdrachtgever en opdrachtnemer betalen een vast bedrag per uur en dat is onze fee. Dus voorbeeld: freelancer rekent normaal 45 euro per uur, wij betalen daarvoor 37,50 en berekenen de eindklant 52,50. Totale fee is dus 15 euro. Nu willen wij dat de freelancer 1 op 1 factureert naar de klant waarbij wij het geld ontvangen op een soort derdenrekening, zodat we de betaling minus onze fee kunnen doorstorten naar de freelancer. We zouden het ook geen probleem vinden zelf te factureren en uit te betalen maar het risico zou dan denken wij kunnen bestaan dat wij feitelijk de enige opdrachtgever zijn voor de freelancer en dit aangemerkt zou kunnen worden als dienstverband door de belastingdienst. Kortom is onze vraag: Wat zijn de mogelijkheden om toch de facturatie 1 op 1 te laten verlopen tussen opdrachtgever en opdrachtnemer maar wel namens deze opdrachtnemer het geld te incasseren. Hoe verloopt dit vervolgens administratief, omdat wij feitelijk meer omzet op de rekening binnen krijgen dan we factureren (we krijgen de 52,50 binnen) maar factureren dus maar 15 (de fee). Wij dachten zelf aan een derdenrekening maar kom dit eigenlijk alleen maar tegen bij notarissen, juristen etc. Alle ideeen, tips zijn welkom! Dank alvast.
  3. Dank voor reactie beide. Ik rij 40k km per jaar waarvan het grootste deel zakelijk. Werkgever heeft een leasebudget gegeven van max. 650 euro. Dit is echter in combinatie met mijn aantal km en slechts 12 maanden mogelijk indien ik in een kleine auto ga rijden, zeg citroen c1. Wat ik wilde weten is of het een alternatief is om auto vanuit holding te kopen (moet straks immers toch als ik weg ben een auto hebben) en vervolgens die 650 (ex brandstof) te factureren aan werkmij. (maakt voor werkgever niets uit aan wie ie betaald) Dit zou als voordeel gehad kunnen hebben dat ik vrijheid heb in het kiezen van een auto (bv auto met lage afschrijving) en dat auto dan op gegeven moment van mij is. Ik zou hem na 12 maanden prive kunnen kopen van mijn holding etc. Dat soort varianten. Ik heb alle varianten overwogen bv ook gewoon lenen van mijn holding om een auto prive te kopen, rijden tegen 0,19 cent en geen last van bijtelling. Echter het bedrag wat ik tekort kom wanneer ik rijd tegen 0,19 cent leek hoger dan het bedrag aan bijtelling als ik hem zakelijk zou kopen. In ieder geval, volgens mij ben ik er wel uit dat deze variant het niet gaat worden. Thx again. Gr Gerben
  4. Dank voor je reactie Dennis. Bij mijn weten had ik post geplaatst in juridische en fiscale zaken. In zekere zin heeft het ook met ondernemen te maken lijkt me.. anaway, ff reactie: Had 20% aandelen in de werkmij en die hield ik in een pers. holding. Die 20% is verkocht en opbrengsten komen in mijn holding. Arbeidsovereenkomst die ik met de werkmij had bljift in stand en gaat naar nieuwe eigenaar. Echter, bij verkoop is afgesproken dat ik voor beperkte tijd aan boord blijf. Toevallig liep net voor verkoop mijn oude leasecontract af. (3 jarige ovk) Nieuwe eigenaar wil eigenlijk maar voor 12 maanden contract afsluiten omdat ik daarna weg ben. Lease tarief schiet daarvan omhoog dus keuze wordt beperkter. Ja, dit kan ik terugleggen bij nieuwe eigenaar en discussie beginnen. Echter, ik wil dus wete wat de gevolgen zijn voor bijtelling als ik een auto koop met mijn holding, terwijl ik in dienst ben van een BV die niets meer met die holding te maken heeft. Uit die bv ontvang ik dus ook salaris. Als de auto nu voor de bijtelling in aanmerking komt, wat is dan het percentage (normaal 52% omdat ik in hoogste schaal zit) echter, vanuit holding ontvang ik 0,- salaris..... Hopelijk is het zo duidelijker. En rest van mijn vragen blijven ook nog van kracht. Andere adviezen ook welkom. Gaat mij erom dat ik de juiste en meest voordelige keuze maak.
  5. Hallo, Ik kon dit precieze onderwerp nog nergens vinden dus ik plaats even een post: Tot voor kort had ik een eigen bedrijf (1) en participeerde daarin met wat andere aandeelhouders middels een pers. holding (2). (ik had/heb gewoon een arbeidsovk met bv 1, hield dus alleen aandelen in mijn holding. Dit bedrijf hebben we verkocht en als directeur ga ik mee naar de nieuwe eigenaar. (mijn arbeidsovk blijft gewoon in stand dus maar ben geen bestuurder meer, heb geen aandelen in holding meer etc. Nu heb ik met nieuwe eigenaar wat discussie over auto van de zaak. Voorheen kon ik zit zelf bepalen maar er wordt nu budget aan gesteld. ik heb een leasebudget gekregen (beperkt) maar mag ook tegen 0,19 cent declareren. (maar kom ik niet uit in kosten) Nu overweeg ik het volgende: Ik koop een auto vanuit mijn holding en stuur vanuit die holding een factuur voor autokosten naar de nieuwe eigenaar van BV 1. Mijn vragen: * De auto is nu eigendom van mijn holding, ik neem aan dat ik gewoon bijtelling betaal bij prive gebruik? Maar over welk salaris wordt de schaal gerekend, uit mijn holding haal ik namelijk geen salaris, dit krijg ik van de nieuwe eigenaar van BV 1. * Kan de constructie dus uberhaubt die ik heb bedacht? * Als het kan, komen de vergoede kosten als winst in mijn BV? * Hoe zit het met BTW wel of niet verekenbaar op zaken als brandstof, onderhoud etc. (dit betaal ik dan ook uit holding.) Ik heb in principe akkoord om maandelijks een factuur te sturen van 850 euro ex. btw voor vergoeding autokosten. Hoop dat het duidelijk is, gr Gerben
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.