• 0

Auto in eigen BV, in dienst bij de andere als werknemer

Hallo,

 

Ik kon dit precieze onderwerp nog nergens vinden dus ik plaats even een post:

 

Tot voor kort had ik een eigen bedrijf (1) en participeerde daarin met wat andere aandeelhouders middels een pers. holding (2). (ik had/heb gewoon een arbeidsovk met bv 1, hield dus alleen aandelen in mijn holding.

Dit bedrijf hebben we verkocht en als directeur ga ik mee naar de nieuwe eigenaar. (mijn arbeidsovk blijft gewoon in stand dus maar ben geen bestuurder meer, heb geen aandelen in holding meer etc.

Nu heb ik met nieuwe eigenaar wat discussie over auto van de zaak. Voorheen kon ik zit zelf bepalen maar er wordt nu budget aan gesteld. ik heb een leasebudget gekregen (beperkt) maar mag ook tegen 0,19 cent declareren. (maar kom ik niet uit in kosten)

 

Nu overweeg ik het volgende:

Ik koop een auto vanuit mijn holding en stuur vanuit die holding een factuur voor autokosten naar de nieuwe eigenaar van BV 1.

 

Mijn vragen:

* De auto is nu eigendom van mijn holding, ik neem aan dat ik gewoon bijtelling betaal bij prive gebruik? Maar over welk salaris wordt de schaal gerekend, uit mijn holding haal ik namelijk geen salaris, dit krijg ik van de nieuwe eigenaar van BV 1.

* Kan de constructie dus uberhaubt die ik heb bedacht?

* Als het kan, komen de vergoede kosten als winst in mijn BV?

* Hoe zit het met BTW wel of niet verekenbaar op zaken als brandstof, onderhoud etc. (dit betaal ik dan ook uit holding.)

 

Ik heb in principe akkoord om maandelijks een factuur te sturen van 850 euro ex. btw voor vergoeding autokosten.

 

Hoop dat het duidelijk is,

 

gr Gerben

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tot voor kort had ik een eigen bedrijf (1) en participeerde daarin met wat andere aandeelhouders middels een pers. holding (2). (ik had/heb gewoon een arbeidsovk met bv 1, hield dus alleen aandelen in mijn holding.

Dit bedrijf hebben we verkocht en als directeur ga ik mee naar de nieuwe eigenaar. (mijn arbeidsovk blijft gewoon in stand dus maar ben geen bestuurder meer, heb geen aandelen in holding meer etc.

Nu heb ik met nieuwe eigenaar wat discussie over auto van de zaak. Voorheen kon ik zit zelf bepalen maar er wordt nu budget aan gesteld. ik heb een leasebudget gekregen (beperkt) maar mag ook tegen 0,19 cent declareren. (maar kom ik niet uit in kosten)

 

Hmm, je hebt een arbeidsovereenkomst met de werkmaatschappij (en was dus niet in loondienst van de holding). Op basis van een arbeidsvoorwaarde kreeg jij een vergoeding voor het rijden in een auto of had je een auto van de zaak. Nu het eigendom van de werkmaatschappij over is gegaan zie ik niet in waarom er klakkeloos bezuinigd zou moeten worden op deze arbeidsvoorwaarde. Voor een mooie samenvatting kun je dit stuk eens lezen.

 

Verder zie ik niet echt in wat deze vraag met ondernemen te maken heeft ::)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie Dennis. Bij mijn weten had ik post geplaatst in juridische en fiscale zaken. In zekere zin heeft het ook met ondernemen te maken lijkt me.. anaway, ff reactie:

 

Had 20% aandelen in de werkmij en die hield ik in een pers. holding. Die 20% is verkocht en opbrengsten komen in mijn holding. Arbeidsovereenkomst die ik met de werkmij had bljift in stand en gaat naar nieuwe eigenaar. Echter, bij verkoop is afgesproken dat ik voor beperkte tijd aan boord blijf. Toevallig liep net voor verkoop mijn oude leasecontract af. (3 jarige ovk) Nieuwe eigenaar wil eigenlijk maar voor 12 maanden contract afsluiten omdat ik daarna weg ben. Lease tarief schiet daarvan omhoog dus keuze wordt beperkter. Ja, dit kan ik terugleggen bij nieuwe eigenaar en discussie beginnen. Echter, ik wil dus wete wat de gevolgen zijn voor bijtelling als ik een auto koop met mijn holding, terwijl ik in dienst ben van een BV die niets meer met die holding te maken heeft. Uit die bv ontvang ik dus ook salaris.

Als de auto nu voor de bijtelling in aanmerking komt, wat is dan het percentage (normaal 52% omdat ik in hoogste schaal zit) echter, vanuit holding ontvang ik 0,- salaris.....

 

Hopelijk is het zo duidelijker. En rest van mijn vragen blijven ook nog van kracht. Andere adviezen ook welkom. Gaat mij erom dat ik de juiste en meest voordelige keuze maak.

Link naar reactie
  • 0

Dag Gerben

 

De auto vanuit de holding kan. Dan betaal jij loonheffing over de bijtelling. De salarisadministrateur zal dan 37% loonheffing (laagste schijf) inhouden. Echter, het verlonen van die bijtelling genereert een jaaropgave die terecht komt in de IB-aangifte.

 

Daarin wordt de bijtelling opgeteld en komt zodoende alsnog de 52% IB om de hoek kijken over de bijtelling.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Gerben,

 

Dan gaan we even naar jouw vragen kijken ;)

 

Nu overweeg ik het volgende:

Ik koop een auto vanuit mijn holding en stuur vanuit die holding een factuur voor autokosten naar de nieuwe eigenaar van BV 1.

 

[*]Wat is het zakelijk belang van jouw holding, die geen activiteiten meer heeft, om voor jou een auto aan te schaffen die je primair privé gebruikt?

[*]Waarom zou jouw werkgever een factuur voor gemaakte autokosten voldoen als hij kan volstaan met een betaling van € 0,19/km (jij wilt immers de confrontatie niet aan)?

[*]Als jouw werkgever de factuur zou betalen rijdt je een auto van de zaak (jouw werkgever) en heb je daar te maken met een bijtelling. Tegelijkertijd zou jouw holding optreden als leasemaatschappij, dat is een lastig te verzekeren situatie.

 

De auto is nu eigendom van mijn holding, ik neem aan dat ik gewoon bijtelling betaal bij prive gebruik? Maar over welk salaris wordt de schaal gerekend, uit mijn holding haal ik namelijk geen salaris, dit krijg ik van de nieuwe eigenaar van BV 1.

 

Als de werkgever de autokosten zou vergoeden is er sprake van een auto van de zaak door de werkgever en wordt het daar bijgeteld als de auto ook daadwerkelijk voor de werkzaamheden van de onderneming worden gebruikt.

 

Zou je de € 0,19ct/km vangen dan rijd je een auto van de holding en dient het daar bijgeteld te worden. Dat betekent dat je een inkomen in natura geniet en dit moet worden verloond. Gezien het feit dat er geen zakelijk belang voor de holding is is er sprake van excessief privé gebruik en dienen de daadwerkelijke autokosten (dus inclusief verbruiks- en afschrijvingskosten) bijgeteld te worden. In de holding gebeurd er niet zoveel spannends mee (gewoon bijtelling die in de onderste schijf begint), in jouw aangifte IB daarentegen zal er nog fors bijgepast dienen te worden (aanvullen tot een heffing van 52%).

 

Kan de constructie dus uberhaubt die ik heb bedacht?

 

Kan het? Vast wel.

Mag het? Tja, dat is een hele andere vraag. Het begint met mijn eerste vraag: wat is het zakelijke belang voor jouw holding om deze auto te kopen? In mijn ogen is dat er niet en dat wordt een potentieel probleem.

Verzekeringstechnisch is er een groot en duur probleem als de auto feitelijk gebruikt wordt voor het zakelijk gebruik door een derde. Dat heb je niet zomaar afgedekt.

Gebruik je hem uitsluitend privé dan betaal je veel geld voor de auto zonder dat deze ooit van jou wordt. Dat schiet dus ook niet op.

Ik zou er gewoon niet aan beginnen, is een bron van ellende die je open trekt.

 

* Als het kan, komen de vergoede kosten als winst in mijn BV?

 

Ik denk het niet. Tegen de factuur staan ook kosten. Het leveren van de autodiensten zal niet direct leiden tot winst, sterker nog, als werkgever zou ik weigeren om meer te betalen dan de daadwerkelijk gemaakte autokosten.

De eventuele kosten van de bijtelling daarentegen (loonheffingen) zullen wel daadwerkelijk een kostenpost zijn van de BV. Dan is wederom de vraag wat het zakelijke belang is voor de BV.

 

Hoe zit het met BTW wel of niet verekenbaar op zaken als brandstof, onderhoud etc. (dit betaal ik dan ook uit holding.)

 

De auto is zakelijk dus is de BTW aftrekbaar.

[*]Indien de auto geheel privé gebruikt wordt (jij vant € 0,19/km) dan zal de gehele BTW gecorrigeerd moeten worden (immers het gehele gebruik door de werknemer is zakelijk);

[*]Indien de auto 'verhuurd' wordt zullen alle kosten aftrekbaar zijn, er wordt immers een met BTW belaste prestatie geleverd aan de werkgever. Ik denk alleen dat deze optie verdomd lastig te realiseren is (verzekeren).

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dank voor reactie beide.

 

■Wat is het zakelijk belang van jouw holding, die geen activiteiten meer heeft, om voor jou een auto aan te schaffen die je primair privé gebruikt?

■Waarom zou jouw werkgever een factuur voor gemaakte autokosten voldoen als hij kan volstaan met een betaling van € 0,19/km (jij wilt immers de confrontatie niet aan)?

■Als jouw werkgever de factuur zou betalen rijdt je een auto van de zaak (jouw werkgever) en heb je daar te maken met een bijtelling. Tegelijkertijd zou jouw holding optreden als leasemaatschappij, dat is een lastig te verzekeren situatie.

 

Ik rij 40k km per jaar waarvan het grootste deel zakelijk. Werkgever heeft een leasebudget gegeven van max. 650 euro. Dit is echter in combinatie met mijn aantal km en slechts 12 maanden mogelijk indien ik in een kleine auto ga rijden, zeg citroen c1.

 

Wat ik wilde weten is of het een alternatief is om auto vanuit holding te kopen (moet straks immers toch als ik weg ben een auto hebben) en vervolgens die 650 (ex brandstof) te factureren aan werkmij. (maakt voor werkgever niets uit aan wie ie betaald) Dit zou als voordeel gehad kunnen hebben dat ik vrijheid heb in het kiezen van een auto (bv auto met lage afschrijving) en dat auto dan op gegeven moment van mij is. Ik zou hem na 12 maanden prive kunnen kopen van mijn holding etc. Dat soort varianten.

Ik heb alle varianten overwogen bv ook gewoon lenen van mijn holding om een auto prive te kopen, rijden tegen 0,19 cent en geen last van bijtelling. Echter het bedrag wat ik tekort kom wanneer ik rijd tegen 0,19 cent leek hoger dan het bedrag aan bijtelling als ik hem zakelijk zou kopen.

 

In ieder geval, volgens mij ben ik er wel uit dat deze variant het niet gaat worden. Thx again.

 

Gr Gerben

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.