Freek145

Junior
  • Aantal berichten

    10
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

Freek145's trofeeën

  1. Dag Hoe zit het nu met de kosten voor een internet abbonement bij een eenmanszaak (aannemersbedrijfje), op prive naam afgesloten. Zijn deze kosten zakelijk aftrekbaar? Ja, nee, of percentage Kun je de BTW op deze kosten verrekenen? Ja, nee, of percentage Wat ik lees is dat je een percentage moet gaan inschatten, bv 50%
  2. Is er geen Zelfstandigen Loket of iets dergelijks in jou regio?
  3. Info van de belastingtelefoon: Als de door jou ingehuurde kracht arbeid verricht aan de woning ouder dan 2 jaar (dus op locatie) en hij verricht zijn werk als onderaannemer, is hij verplicht om de BTW aan jou te verleggen. In de BTW aangifte is het daarbij toegestaan om 6% als geldend btw percentage aan te houden, verlegd en voorbelasting, netto effect is dan 0.
  4. Hallo Greet, Mag je dit zomaar altijd doen? 55% uren, ook al is het percentage in de praktijk veel lager? Groet, Freek
  5. Echt waar? Je zou zeggen dat dit niet zou mogen..... Is het niet zo dat bij een controle van die 121 euro aan kosten, de fiscus erachter kan/zal komen dat het voor een klus is waar 6% btw is gerekend. En dat dit dus niet had gemogen omdat ik zelf de arbeid niet heb verricht.?
  6. Dag ik heb een vraag inzake inhuur van een ZZPér Situatie: ik plaats een dakkapel bij een woning die onder de 6% BTW voor arbeid valt. Stel de arbeid is 100 euro ex BTW. Dus 106 euro inclusief BTW. Vervolgens heb ik het te druk en huur ik een ZZP-er in. Klopt het dat deze ZZP-er verplicht is om 21% BTW in rekening te brengen bij mij? Volgens mij wel, omdat de ZZP-er niet in loondienst bij mij is, en de ZZP-er geen opdrachtnemer is van de opdrachtgever van de woning./ woningeigenaar. Nu ben ik dus 100 euro ex BTW , en dus 121 euro inclusief BTW kwijt. Een verlies van 15 euro zou je dus zeggen. Maar bij de BTW aangifte geef ik op: 6 euro ontvangen BTW 21 euro betaalde BTW , dus terug te vorderen Netto krijg ik van de fiscus 15 euro terug.... mijn verlies uiteindelijk is 0 euro Ik denk dat mijn redenatie ergens niet klopt, maar wie legt het me uit hoe het zit. Alvast erg bedankt voor de uitleg.
  7. Okee , km vergoeding per einde van het jaar mag dus, dat is inderdaad wel makkelijker. Heb je daar een bron bij? Het is m.i. gewoon niet waar. Als je je woning (deels) voor je onderneming gebruikt, en het is een huurwoning, kun je er voor kiezen om het huurrecht zakelijk te etiketteren. Enkele andere draadjes op dit forum vertellen je er meer over. De website van de Belastingdienst heeft ook een mooi verhaal over etikettering. Aangezien je dit jaar start, zul je de etiketteringskeus ook dit jaar moeten maken, daar kun je niet in een later jaar op terugkomen. Dag, Ik moet even zoeken maar het komt via google wel tevoorschijn.: EDIT http://www.kvk.nl/ondernemen/belastingen/aftrekposten/aftrekposten-voor-uw-bedrijfsruimte/ Citaat: U gebruikt een deel van uw (eigen of huur-)woning voor uw bedrijf U woont en werkt in hetzelfde pand. Bijvoorbeeld omdat u als boekhouder op de zolder van uw huurwoning werkt of uw garage gebruikt als nagelsalon. Het is van belang of uw werkruimte een zelfstandig deel van uw woning deel is (in Belastingdienst-termen heet dit ‘afsplitsbaar’). Dit houdt in dat uw werkruimte in theorie apart verhuurbaar is en een eigen in- of opgang en eigen sanitair heeft. Als ik de voordeur los van de achterdeurentree als entree naar de zaak zie, met een trapopgang naar boven, en de tweede badkamer dus sanitair boven, dan is het dus zelfstandig deel van de woning? HIER STAAN WEER WAT MEER: http://www.vrijberoep.com/aftrekposten/werkruimte-aan-huis/werkruimte-prive/ box 3 vermogen. aftrekken van de winst. Wel een heel gedoe. Ik heb geen huurwoning, het betreft een eigen koopwoning. Ettikettering is dan niet van toepassing? Groeten, Freek
  8. Hallo Marcel, de overeenkomst is op de zaak gezet ja, door de tegenpartij. Het is geen boete door de overheid. Het is een eenmalige betaling dus direct in de kosten. De inkomsten uit loondienst overtreffen gelukkig het kostenbedrag ruimschoots, dus dat wordt dit jaar verekenen. Er is dan geen sprake meer van verlies wat je kunt doorschuiven naar volgend jaar? Groeten, Freek
  9. Hallo Ik heb sinds dit jaar een eigen zaak, naast mijn dienstverband in loondienst. Nu heb ik 2 vragen: - ik heb ergens gelezen dat de belastingdienst het accepteert dat je een bedrag van ca 50 euro voor kantoorruimte aan huis opboekt als kosten. Ik heb een slaapkamer , waar niet meer dan de was hangt, ingericht met een groot bureau en computer. Dan een domme vraag wellicht maar: - hoe reken je zelf deze kosten toe en die voor de gemaakte kilometers (prive auto) ? Doe je dat per maand aan jezelf overmaken vanaf de zakelijke rekening, of doe je dat aan het einde van het jaar, bij het opstellen van de winst en verliesrekening.? Ik hoor het graag. Groeten, Freek
  10. Hallo, Ik heb sinds dit jaar een eigen zaak, naast mijn dienstverband in loondienst. Nu heb ik vanwege een software licentiekwestie een schikkingsbedrag betaald. Kan ik dit schikkingsbedrag als investering zien, en deze over meerdere jaren afschrijven als investering?? Of moet dit bedrag nog dit jaar worden afgetrokken van de winst, waardoor ik mogelijk dit jaar een verlies zal leiden in de eigen zaak. In dat geval moet het verlies worden afgetrokken van het loondienstverband? Of mag ik dit verlies doorschuiven naar volgend jaar? Ik hoor het graag. Groeten, Freek
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.