Jump to content

SebastiaanEikholt

Junior
  • Content Count

    9
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • How did you find us:
    Antwoord voor Bedrij

Register

  • You are:
    ondernemer
  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa
  1. @Ron: Verwacht je niet dat het er makkelijker gebruik kan worden gemaakt van bedrijfsdata door middel van nieuwe toepassingen? En dat de nieuwe technieken juist als katalysator gelden om concurrentievoordeel te behalen? @Linda: Goed punt met betrekking tot verzekeraars. De vraag blijft wel in hoeverre er daadwerkelijk data mag worden ingezet om bepaalde risicogroepen in kaart te brengen. Een duidelijk voorbeeld vind ik bijvoorbeeld de supermarkt die op basis van consumentengedrag afzonderlijke aanbiedingen toont, waardoor een kloof ontstaat tussen mensen. Waarom hij/zij wel korting en ik niet? Waarom ben ik wel een risicogroep als verzekerde en hij/zij niet. Ik verwacht dat dit jaar grenzen zullen worden opgezocht door bedrijven die big data inzetten om klanten nog beter te kunnen ‘bedienen’. En daarbij staat het bedrijf centraal en niet de klant. Met andere woorden, niet altijd zal de privacy worden beschermd. En dat vraagt om regulering. Kim Loohuis heeft hier een goede column over geschreven op Computable.
  2. Beste Mireille, Bedankt voor je reactie. Ik heb je reactie in drieën gesplitst en probeer antwoord te geven op jouw vragen. 1. Prijs voor goodwill Goodwill bij een bedrijfsovername is complex; het is namelijk de verborgen waarde van een bedrijf. De aanname die je doet (‘toch wensen overlaters een prijs voor hun omzet uit het verleden te krijgen’) zien wij en andere overname-experts ook terugkomen. Veel verkopende ondernemers refereren nog aan de ‘goeie ouwe tijd’, terwijl dat niet meer de realiteit is. Overnamematch.nl besteedde hier recent nog aandacht aan in het artikel Bedrijf verkopen? Dit is de nieuwe realiteit op http://www.overnamematch.nl/uw-bedrijf-verkopen. Ik vind het lastig om hier hét antwoord op te geven, want deze bestaat simpelweg niet. Waarover goodwill betalen en de prijs voor goodwill (en alle overige zaken) worden bepaald door slechts twee personen: de koper en de verkoper. 2. Goodwill winkellocatie Alles waar de verkopende ondernemer waarde aan hecht, zal een prijs voor betaald moeten worden, zo ook de locatie van een pand. Het is logisch dat een winkel op een A-locatie meer waarde heeft dan een winkel in een achterstandswijk. Hoe hoog deze waarde ligt, wordt bepaald door de meerwaarde van de locatie voor de koper. Als een strategische koper graag op een bepaalde locatie een vestiging wil hebben, dan zal de goodwill voor de winkellocatie hoger zijn dan voor een MBI-kandidaat. 3. Persoonlijke goodwill In het MKB is meestal sprake van een hoge afhankelijkheid van de eigenaar en dus persoonlijke goodwill. Het gevaar van een onmisbare eigenaar mag niet worden onderschat. Als alle contacten via hem lopen, als klanten vooral gecommitteerd zijn aan de eigenaar als persoon, als hij beschikt over een groot netwerk en een duidelijke persoonlijkheid is binnen het wereldje waarin hij opereert, dan is zijn bedrijf extreem gevoelig voor een eigenaarswisseling. Met andere woorden: als je het bedrijf overneemt, zou de onderneming weleens als een kaartenhuis in elkaar kunnen storten. Simpelweg omdat klanten de overdracht aangrijpen om op zoek te gaan naar een nieuwe leverancier. Dat maakt de toekomst van het bedrijf minder zeker. Achterhaal als koper dus goed hoe afhankelijk het bedrijf is van de huidige eigenaar.
  3. Beste Norbert, Wij bespeuren enigszins onwetendheid bij kopers en verkopers over bedrijfsovernames. Dat varieert van het (op tijd) plannen van een koop- of verkoopstrategie, oog hebben voor potentiële opvolgers en overnamekandidaten en het huidige (overname-)financieringsklimaat. Hier ligt een taak voor de overheid op het gebied van informatievoorziening richting het midden- en kleinbedrijf, iets waar onderzoeker en bijzonder lector Bedrijfsoverdracht Lex van Teeffelen al jaren voor pleit. Daar komt bij dat het steeds lastiger wordt om de financiering van een bedrijfsovername rond te krijgen. Eind vorig jaar maakte Minister Henk Kamp van Economische Zaken bekend er niets voor te voelen om bedrijfsovernames in het midden- en kleinbedrijf verder te ondersteunen. ‘Het huidige beleid is gericht op het laten slagen van bedrijfsoverdrachten’, aldus Kamp. ‘De inzet van het beleid is om ondernemers bewust te maken van het belang van bedrijfsoverdracht en bedrijfsovername. Aanvullende faciliteiten voor bedrijfsovernames zijn niet nodig, gezien de ondersteuning die reeds geboden wordt via de Kamer van Koophandel.’ Wellicht heeft de MKB-overnamemarkt een extra duwtje in de rug nodig van onze overheid, want het aantal verkopende ondernemers stijgt de komende jaren. En het zou zonde zijn voor het midden- en kleinbedrijf en de Nederlandse economie als een groot deel van die bedrijven niet verkocht kan worden. Gelukkig heeft bedrijfsopvolging een grote prioriteit voor MKB-Nederland in 2013. ‘Een betere match tussen potentiële kopers en verkopers van een bedrijf loont’, aldus voorzitter Hans Biesheuvel. ‘Een prima vorm van opvolging is management buy in. Voormalig managers met een goede opleiding en ervaring bij grote bedrijven zijn in zijn ogen een aanwinst voor het midden- en kleinbedrijf.’

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept