perdokkie

Junior
  • Aantal berichten

    10
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    anders

perdokkie's trofeeën

  1. Hallo, Allereerst bedankt voor je reactie. Alle opties zijn open. Persoon is dus bereid om tijdelijk in loondienst te komen. Dat is dus voordeliger maar wat voor contract (0 uren, oproep?) bied je dan aan? En wat voor risico's zijn er dan aan verbonden? Groet
  2. Hallo, Ik heb een vraag. Binnen ons bedrijf (ik doe de boekhouding en advieswerk) hebben we ruimte om iemand in te zetten bij een aantal projecten. De hoeveelheid uren per week is afhankelijk van het stadium van een project. Dit kan verschillen van 2 t/m 40 uur per week. We kunnen dit personeelslid voor +/- 108 uren "wegzetten" in projecten verdeeld over meerdere maanden. We hebben iemand op het oog en deze persoon werkt nu nog als zelfstandige. Wat is nu het meest verstandige? - Een tijdelijk contract aanbieden? - Zo ja, wat voor contract moet dit dan zijn? - Of inhuren? Ik ben benieuwd naar jullie mening. Gr Jeroen [titel aangepast - mod]
  3. Dennis, Goed om te lezen. Aan welke voorwaarden moet worden voldaan om de rente betaald aan de eigen bv aftrekbaar te houden. Deze is nu naar mijn weten (nu het nog een lening met prive en familielid is)aftrekbaar in box 1. Hier wijzigt dan toch niet heel veel in? Lening vanui bv naar prive. Met deze lening de lening van het familielid aflossen. Betaalde rente in box 1 is aftrekbaar en ontvangen rente in bv is belast voor de vpb? Uiteraard zal er wel een leningovereenkomst opgesteld moeten worden tussen DGA en prive
  4. @joost ok. Bedankt. @dennis een lening zat ik inderdaad ook al aan te denken. Om antwoord te geven op je vragen. - de lening is vorig jaar aangegaan om de bouw van zijn eigen woning te financieren. Dit nadat zijn aannemer failliet was gegaan en niet helemaal eerlijk tegen hem was geweest. De lening is dus in het geheel prive (vanuit de bv van het familielid naar prive van mijn zwager) - ja, de lening was volledig voor de eigen woning. - nee, geheel eigen woning. Alvast bedankt voor je reactie,
  5. Hallo Joost, Hij heeft naast deze kantoorruimte aan huis ook kantoorruimte elders, waar ook gewoon huur voor voldaan wordt. Het kantoor aan huis wordt standaard 1,5 dag per week door hemzelf gebruikt en in de avonduren geregeld. Is het dan altijd verplicht om huur aan je BV door te berekenen. Hij kan toch ook gewoon niks doen qua doorbelasting? Gr. Jeroen
  6. Hallo Joost, Allereerst bedankt voor je reactie. Misschien een domme vraag maar waar hangt de huurprijs nog meer van af? De woning is vorig jaar opgeleverd dus de staat waarin de kantoorruimte verkeert is uitstekend te noemen. Jij zegt dat dividend voordeliger KAN zijn. Wanneer is dit voordeliger? Het is dus bij voorbaat al niet heel dom om huur door te belasten. Groet, Jeroen
  7. Hallo, Mijn zwager, die ik naast mijn baan als hoofd administratie af en toe wat adviseer (nu nog zonder vergoeding), heeft het volgende: Hij is DGA bij zijn eigen BV en heeft op korte termijn prive geld nodig uit zijn BV. Naast de huur van een kantoorruimte heeft hij een eigen kantoor bij zijn eigen woning (eigen opgang, sanitaire voorzieningen etc). Door huur door te berekenen vanuit prive naar zijn BV kan er een geldstroom worden gegenereerd vanuit BV naar prive. - Is dit mogelijk, zo ja wat is een schappelijke huurprijs (ruimte is +/- 58m2) - Vallen deze inkomsten prive in box 1? Als dat zo is, lijkt het mij niet zo interessant en moeten er andere opties zijn.... Is dan een dividenduitkering de meest interessante optie? Het gaat om € 15.000 nu en om € 15.000 over een half jaar (aflossing prive schuld aan familielid). Alvast bedankt voor jullie reacties.
  8. Hoi, Ik heb inmiddels een VAR resultaat uit overige werkzaamheden ontvangen. Wat zijn nu de vervolgstappen? - Moeten ik en mijn opdrachtgever nog verdere stappen ondernemen? - Moet ik nu ook nog een BTW nummer aanvragen? - Zo ja, is dan een inschrijving bij de Kvk vereist? BVD!
  9. Hoi, Is misschien wel de meest eenvoudige optie maar daar gaat niet onze voorkeur naar uit. Waarom niet is lastig uit te leggen maar we willen niet "vast" aan elkaar zitten. Ook het aantal uren per maand gaat verschillend zijn en in tijden van vakantie, grote drukte bij mijn vaste baan (wat voor gaat) zal ik ook minder tijd voor de overige werkzaamheden hebben. Groet
  10. Hallo iedereen, Ik heb een vraag waarop ik het antwoord niet goed kan vinden. Naast mijn baan (38 uur) met financiele achtergrond ga ik voor een familielid, die een goedlopende BV heeft, zijn administratie voeren en hem voorzien van allerlei (financiele) adviezen. Dit zal enkele uren per week zijn en uiteraard krijg ik hiervoor een financiele vergoeding. Het familielid heeft dit aan mij gevraagd omdat hij er zelf niet veel verstand van heeft en zijn tijd wil besteden aan het vergroten van zijn omzet. Daarnaast heeft hij weinig vertrouwen in zijn huidige accountant. Ik ga mijn werkzaamheden dus voor maar 1 opdrachtgever doen. Wellicht wordt dit in de toekomst wel uitgebreid. Omdat we alles fiscaal goed willen hebben afgetimmerd zal ik het nodige moeten regelen. Maar wat moet ik nu allemaal doen? Ben ik dan ondernemer of vallen de inkomsten onder de overige werkzaamheden? Moet ik BTW afdragen? Moet ik me inschrijven bij de KvK? Moet ik een VAR aanvragen? Wat is het meest handige in deze situatie? Alvast bedankt voor de reacties. Groet!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.