-
Nieuw idee, komt niet van de grond
Ik, programmeur en webontwikkelaar, word altijd kriebelig wanneer ik dit soort verzoeken voor mijn kiezen krijg. En dat gebeurt toch wel met enige regelmaat. Ik draai dan altijd de vraag om: als jij als bedenker toch 200% zeker weet het gat in de markt gevonden te hebben , waarom moet ik als ontwikkelaar dan het risico dragen om weken of zelfs maanden aan iets te werken terwijl het mij misschien geen cent zal opleveren? Als je er zo heilig van overtuigd bent dat je idee een waar succes wordt, dan kijk JIJ maar hoe je aan een startkapitaaltje komt. Overigens betreft 99% van dit soort oproepen de ontwikkeling van een of ander sociaal netwerk / social media dat al bestaat en/of al voor een andere doelgroep/niche beschikbaar is. Nee beste mensen, dat zijn geen gaten in de markt...
-
MKB clickservice
Inmiddels zijn we enkele mails verder en moet ik zeggen dat ik nogal met stomheid geslagen ben. Ik had BeUp er onder andere op gewezen dat de betreffende advertenties vol met spelfouten zaten en dat deze derhalve professioneel noch representatief waren. Al helemaal als je in beschouwing neemt dat de doelgroep van mijn cliente vooral de zakelijke markt is. Het antwoord van BeUp daarop: Spelfouten? Ja, nou en! Dat is een bewuste die we hebben gemaakt want effectiviteit gaat bij ons boven taaltechnische correctheid. De spelfouten hebben dus juist in het voordeel gewerkt van de campagne want die loopt kei goed! Ook blijven ze mysterieus doen over statistieken. Ik had ze er op geattendeerd dat het vreemd was dat ze autocoderen deden uitschakelen, omdat daardoor in Google Analytics en web server statistieken niet duidelijk onderscheid kan worden gemaakt in bezoekers die van een betaalde Adwords link af komen. Antwoord van BeUp: "Onze SEA specialisten hebben geen reden gehad om de autocodering te activeren. Het activeren van de autocodering kan soms leiden tot advertenties die naar 404 pagina’s leiden, omdat de jquery niet goed wordt afgevangen. Derhalve zetten wij deze niet onnodig aan. " Huh? Geen reden gehad om deze te activeren? Autocoderen staat standaard aan in Google Adwords dus dit hebben zij bewust uitgezet. Dat wordt normaliter alleen maar uitgeschakeld in geval van uitzonderlijke websites waar QueryString / URL parameters niet worden geaccepteerd. Het autocoderen van links is overigens dé manier om statistische inzage te krijgen in verkeer dat van betaalde advertenties af komt, aldus Google zelf: https://support.google.com/adwords/answer/1752125?hl=nl Vervolgens stelt BeUp het volgende voor: "Indien wij Google- Analytics aanmaken voor de klant (als extra service) wordt deze wel geactiveerd en nagelopen. Bij het activeren van de autocodering zal dit er niet voor zorgen dat het duidelijk wordt weergegeven in uw Analytics, aangezien deze niet is gekoppeld aan de Adwords campagne. My.beup laad direct de data uit Adwords in en is net zo betrouwbaar. Wij kunnen als extra service alsnog een Analytics aanmaken die gekoppeld is aan de Adwords campagne. De klant kunnen wij dan als gebruiker uitnodigen om zo inzicht te krijgen in de campagne en de resultaten hiervan. " Ze houden dus vooral de boot af als het aan komt op inzage van statistieken en willen vooral zelf er tussen blijven zitten met eigen accounts. Ter informatie, het is werkelijk een paar seconden werk om een bestaande Google Analytics account te koppelen met een Google Adwords account, maar hier werken ze dus vooral niet aan mee. En zo zitten er nog een handjevol lachwekkende 'argumenten' van BeUp in de reactie die ik ontvangen heb. De mail wordt ook afgesloten met de regel: "Gezien de misverstanden, gaan wij er vanuit dat de door u gestelde wanprestatie niet meer aan de orde is. " :P Maar, het is duidelijk dat ik ze op de kast heb gejaagd. Ik kreeg immers binnen een dag een mailtje van anderhalf A4 terug, terwijl mijn cliente al meer dan 3 weken geleden een mail had gestuurd en geen reactie had gekregen. Dat schijnt wel vaker bij BeUp voor te komen overigens, dat klanten helemaal geen reactie krijgen, terwijl het absurde maandelijkse bedrag natuurlijk continu wordt afgeschreven... Afijn, naar aanleiding van mijn mail heeft BeUp schijnbaar direct contact opgenomen met mijn cliente en haar uitgenodigd op kantoor voor een gesprek met de directeur. Ze willen haar een voorstel doen tot ontbinding van het contract. Wat zij daar mee doet is haar keuze, maar ik heb haar wel geadviseerd om dus niet op hun (contractueel vastgelegde) standaard optie in moet gaan waardoor ze 40% van de in totaal nog openstaande maandelijkse bijdragen moet betalen om het contract af te kopen (gaat in dit geval dus over 25 maanden x € 155 exclusief BTW * 40% = 1550 exclusief BTW)... Jammer dat dit soort bedrijven met een gebrek aan integriteit de markt zo verzieken...
- Gamewebshop
-
MKB clickservice
Ik (ondernemer, website-ontwikkelaar) heb sinds enkele maanden een nieuwe klant. Zij had een zelf in elkaar geknutselde website die ze zelf via een Plesk Sitebuilder in elkaar had ge`hobbyd, en heeft mijn bedrijf benaderd voor het ontwikkelen van een nieuwe website en het verrichten van zoekmachineoptimalisatie. Na enkele persoonlijke ontmoetingen vertelde zij ons dat dat zij al 2 jaar een wurgcontract had lopen bij een partij die de (zoekmachine)vindbaarheid van haar website zou verhogen. Dit vond ik toen al verdacht, gezien op de website in kwestie maar vijftien, hooguit twintig unieke bezoekers per dag kwamen rondsnuffelen volgens de statistieken. Ook in Google was de website niet tot nauwelijks zichtbaar, althans in de zogenaamde 'organische' zoekresultaten. Ons oog viel wel op de betaalde advertenties naar de betreffende website. Erg slecht ingevulde advertenties overigens; allemaal naar de home-pagina in plaats van netjes naar een relevante, corresponderende landingspagina, en boordevol spelfouten. Absoluut niet professioneel dus. Onze verbazing was dan ook groot toen wij inzage kregen in het door onze client afgesloten contract, dat het hier echt een grote partij betrof. We hebben het hier natuurlijk over niemand anders dan BeUp / Proximedia. Het kwaad was in geval van mijn cliente helaas al geschied. Het contract liep reeds 2 jaar en had nog eens 2 jaren te gaan. Ook zij is destijds persoonlijk 'overvallen' door een gehaaide verkoper die haar vertelde haar website wel eventjes bovenaan Google wist plaatsen (technisch gezien correct, want door deelname aan Adwords sta je in feite boven de normale, zogenaamde organische / niet-betaalde resultaten...). Dit leek haar natuurlijk hartstikke mooi en als leek heeft ze uiteraard vooral geen technische of inhoudelijke vragen gesteld. De website die Beup haar heeft beloofd en die ook contractueel is vastgelegd heeft ze nooit gekregen (dit vanwege moeizame communicatie met een vrijwel onverstaanbaar persoon aan de kant van Beup). Over de beperkte statistieken die BeUp aan haar klanten aanbiedt heb ik mijn twijfels; die komen absoluut niet overeen met mijn eigen statistieken. Ze schakelen ook bewust features in Google Adwords uit zodat je in je statistieken niet precies kunt zien welke bezoekers van een 'betaald' zoekresultaat af komen. Standaard kun je dit wel zien, dan wordt er namelijk een parameter met de bezoeker meegestuurd wanneer iemand op zo'n betaalde link klikt. De zoekwoorden die ze in de Adwords campagne instellen zijn van belabberde kwaliteit, zo gebruiken ze bijvoorbeeld letterlijk de (ietwat gecompliceerde) bedrijfsnaam van mijn client terwijl zij al letterlijk de .nl domeinnaam met deze bedrijfsnaam in bezit heeft en dus sowieso bovenaan de organische zoekresultaten van Google staat, of de plaatsnaam waar het bedrijf waar mijn client is gevestigd die totaal niet relevant is. Tevens hebben ze ook een absurde clausule in hun contract opgenomen waarin ze een maximaal aantal clicks vastleggen. Een wel erg vreemde constructie die wel érg in hun voordeel is, en waar een leek geen benul van heeft. Zo hanteren ze standaard een limiet van 3000 clicks, dat is minder dan 10 clicks per dag! In geval van mijn client kost BeUp ruim € 150 (exclusief BTW) per maand, terwijl ze gemiddeld minder dan € 60,- per maand spenderen aan de daadwerkelijke Adwords campagne die ze opzetten. Verbazingwekkend dat dit soort bedrijven zo veel abonnementen krijgt verkocht en zo groot gegroeid is met dit soort praktijken. Geeft bedrijven die wel het beste voor hebben met klanten een slechte naam, en geeft flinke deuken in het consumentvertrouwen in Internetbedrijven waar ook mijn toko onder valt... Enerzijds denk ik "Ondernemers, lees de kleine lettertjes voordat je een contract tekent", anderzijds doet BeUp / Proximedia héél nauwkeurig kleine, onwetende en vooral startende ondernemers uitzoeken die vooral géén verstand van Internet, Google en websites hebben, dus die weten vaak niet beter... Mijn cliente overweegt om juridische stappen te ondernemen tegen BeUp, en ik ondersteun haar daarin in de vorm van technische argumenten. Hier is immers wel degelijk sprake van wanprestatie en nalatigheid.
IsaacIncognito
Newbee
-
Registratiedatum
-
Laatst bezocht