Firm24

Junior
  • Aantal berichten

    8
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

Firm24's trofeeën

  1. Voor ondernemingsrecht is het boek "De kern van het ondernemingsrecht" van M.J. Kroeze erg interessant. Wordt op de universiteit gebruikt en is een lekker dun boek, zonder onnodige informatie. Lekker straight to the point (en maar 30 euro). Ondernemingsrecht is wel droge stof hoor. Veel over bestuur vs aandeelhouders, doorbraak van aansprakelijkheid etc. Wil je wat meer toegankelijke stof dan raad ik eerder aan te kiezen voor aansprakelijkheidsrecht, contractenrecht of een deel goederenrecht. Ik heb alleen niet echt goede titels van boeken daarbij...
  2. Beste Joost Rietveld, Met alle respect, u verwart de termijn voor de geruisloze- en de ruisende inbreng. Bij de ruisende inbreng geldt dat de termijn voor het registreren van de intentieverklaring op 3 maanden is vastgesteld, bij de geruisloze geldt echter een termijn van 9 maanden, zie ook wel het besluit van de staatssecretaris van 30 juni 2010, punt 12.1.2. toelichting op de standaardvoorwaarden nr 8. Daarbij hield ik al een stevige slag om de arm voor wat betreft de datum, 1 jan 2015 of 2016 maakt nogal verschil en is (uiteraard) onderwerp van studie. Of de inbreng geruisloos dient te geschieden dient uiteraard ook onderzocht te worden, maar lijkt, getuige de groeiende omzet, de hoge investering en de groeiende winst de meest logische keuze. Eea uiteraard afhankelijk van de sector waarin Flesvor10 zich bevindt.
  3. Er is gewoon een vof tot stand gekomen (partijen spreken af een onderneming voor gezamenlijke rekening uit te gaan oefenen). Het feit dat deze niet is ingeschreven en er geen duidelijk vof contract is, werkt echter niet in je voordeel. Afhankelijk van de inhoud van de 'intentieovereenkomst' en de impliciete afspraken denk ik dat je een deel wel kunt bewijzen, en dat je voor het meerdere vast zit aan de wettelijke bepalingen omtrent de maatschap en de vof. Daar de vof niet in het handelsregister is ingeschreven wordt deze geacht "aan te zijn gegaan voor alle zaken" waardoor iedere vennoot de rest kan binden aan zo ongeveer alles. Het is echt van dringend belang dat je met een advocaat en/of jurist/fiscalist gaat praten en die vof registreert want dit klinkt als een bak hoofdpijn die nog geen pijn doet. Overigens sluit ik me voor wat betreft de boekhouding, btw aangiftes en IB aan bij Ron, ik durf er niet naar te vragen.
  4. Beste Fietsvor10, Goed om te horen dat u deel uitmaakt van een goedlopende onderneming. In uw specifieke situatie begint het inderdaad tijd te worden om (langzaamaan) aan een BV te gaan denken, puur vanuit de fiscale oogpunten. U heeft het omslagpunt nog niet bereikt, maar komt daar wel dicht in de buurt. Zeker indien u met een hypotheek in eigen beheer wilt werken, of een gedeelte van de winst aan wilt wenden om te investeren, raad ik u aan met een adviseur te praten. Op het eerste oog lijkt de geruisloze inbreng met terugwerkende kracht naar 1 jan (2015 of 2016) mij de beste oplossing voor u, uw partner kan bij de oprichting van een nieuwe werkBV gebruik maken van de bedrijfsfusie faciliteit. Uiteraard heb ik geen zicht op de specifieke situatie, dus pin me er niet op vast ;) Hoe zit de investeerder in de onderneming? Convertible, winstrechten of is er 'gewoon' een lening afgesloten?
  5. Beste Ben, Dat klopt, de overnamesom kan worden gewijzigd naar WEV en daarover gaat 25% moeten worden afgerekend door de verkoper. Uiteraard na aftrek van de aanschafwaarde, wat in het geval van uw moeder waarschijnlijk 18.000 euro zal zijn? Overigens wil ik je op het hart drukken je bij een echte fiscalist te melden, niet bij de boekhouder op de hoek. Als je er later 'achter komt' dat je 25% box 2 moet aftikken ben je in eerste instantie namelijk niet heel goed voorgelicht. Een notaris zou dit ook direct moeten vermelden.
  6. Het is een redelijk ingewikkeld plaatje amien90, zeker omdat je verschillende opties afgedekt wilt hebben. In ieder geval geldt (in fiscale zin) dat de vennoten niet hoeven af te rekenen indien de 30% van 25% als schuld op de balans wordt opgenomen. Immers, resultaat is omzet min kosten. Voor wat betreft de fiscale afrekening op het moment van 'verkoop', kort het volgende. De vennoten 'verkopen' ieder een deel van hun IB-onderneming, zijnde het vof-deel. dat houdt in dat als in totaal 25% wordt verkocht, alle vennoten geacht worden 8,33% van de onderneming te hebben verkocht. De prijs waarvoor de nieuwe vennoot instapt (voor het voorbeeld even 25.000 voor 25%) wordt naar 100% doorgetrokken (in mijn voorbeeld 100.000). Dit houdt in dat iedere vennoot 8.333 euro bij zijn box 1 inkomen zal moeten optellen bij het doen van de aangifte. Indien de intredende vennoot voor een nihilbedrag of een onrealistisch bedrag aan boord stapt heeft de fiscus het recht om de 'verkoopprijs' fictief te verhogen. Zo kan de fiscus dus stellen dat de onderneming 100.000 euro waard is, terwijl de nieuwe vennoot voor niets instapt. In de regel krijg je dit gedoe op het moment dat je IB-aangifte wordt gecontroleerd (2/3 jaar na het indienen). En verder, zeker even langs een jurist. De nieuwe vennoot zal in het vof-contract moeten worden toegevoegd, er zal een overeenkomst moeten worden aangegaan voor wanneer het fout gaat, voordat hij/zij toetreedt, etc.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.