Riadevr

Newbee
  • Aantal berichten

    2
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Riadevr's trofeeën

  1. Hallo Marcel Heel erg bedankt. Jij geeft de situatie ook goed aan. We weten ook dat het niet goed is. Alleen vergeet ik te zeggen dat wij in veel situaties niks te zeggen hebben over de facturering. Dat doen de bureaus. En deze willen dus niet met btw factureren voor ons, dus hebben we het maar zelf gedaan. Alleen het btw bedrag betalen velen niet. We hebben al contact gehad met de belastingdienst. Het enige wat ze zeggen is dat we vanaf 01-01-2013 btw over de diensten moeten afdragen. Ook zzp Nederland is hier mee bezig. Snap je dat wij nu niet weten wat of hoe. En dat we daarom maar de btw afdragen die we ontvangen. En de btw die we niet ontvangen niet afdragen. We houden zo niks over. We zijn op 01-01-2013 btw plichtig geworden. Daarom vraag ik me af of de omzet uit 2012 wat dus vrijgesteld was in 2013 met btw gefactureerd moet worden. Dat we geen belaste en onbelaste diensten mogen splitsen als we alleen belast zijn snap ik ook. Wat ik ook kan doen is alle omzet optellen, dit x 0,21 doen. Vervolgens alle voorbelasting terugvragen en kijken wat eruit komt. Waarschijnlijk ben ik wel heel wat duurder uit, maar dit is wel de juiste manier toch? Ik hoor graag van je en bedankt.
  2. Beste mensen, Ik zit met een probleem en weet geen oplossing. Dit is de situatie waarin ik in 2013 ben beland. In 2012 ben ik begonnen als zzp’er in de zorg. Enkele bekenden deden dit al en er werd me gezegd dat het goed verdiende. Ik heb me ingeschreven en een KvK nummer ontvangen. Een BTW nummer was niet nodig, ik was vrijgesteld. Alles ging goed en het geld kwam binnen. In 2013 veranderde de zaak. Ik kreeg te horen dat de zorg die ik deed niet meer vrijgesteld was van BTW. Volgens de belasting was dit namelijk nooit het geval geweest, maar ze gedoogden het. De zorg was alleen vrijgesteld wanneer er sprake was AGB code. Sommige bureaus waarvoor ik werkte hadden dit wel, maar iedere zzp’er moest zelf zijn AGB code hebben. Deze ontbrak dus bij mij. De problemen begonnen. Ik was vanaf 01-01-2013 ondernemer voor de BTW. Alleen de bureaus waarvoor ik werkte wilden dit niet uitbetalen op een enkele na. Ik stuurde een factuur naar alle bureaus waarvoor ik werkte met alle btw die ik nog moest ontvangen vanaf 01-01-2013. Een gedeelte heb ik ontvangen. In oktober kwam het volgende probleem. Onze VAR WUO werd afgenomen. We werden niet als ondernemer gezien, maar als iemand die onder de loondienst viel. Dit probleem loopt nog steeds. We hebben samen een front gevormd en een fiscalist ingeschakeld die contact heeft met de belastingdienst. Over het laatste probleem gaan mijn vragen niet. Deze gaan over de btw aangifte. De kwartalen 1,2 en 3 heb ik op 0 gezet. Dit omdat ik wel facturen had gestuurd, maar nooit een cent BTW heb ontvangen. Een gedeelte van de BTW heb ik in november ontvangen. Het andere gedeelte, 62.4% van mijn omzet heb ik nooit een cent btw ontvangen. Deze bureaus zeggen dat het vrijgesteld is, en wanneer ik btw wil afdragen ik zelf maar 21% van het bedrag moest afdragen. Dat was ik niet van plan. Naast mij hebben 100den zzp’ers dit probleem. Wat de meesten doen is alleen de btw afdragen die is ontvangen. Uiteindelijk heb ik van de totale omzet in 2013 37.6% btw ontvangen. Mijn omzet was 25.496. Over een bedrag van 9592 heb ik BTW ontvangen. Dat is een bedrag van 2014 euro. Nu de vragen; - Omdat ik over een bedrag van 9592 btw heb ontvangen, wat dus 37.6% van mijn omzet was wil ik over de voorbelasting ook 37.6% terugvragen. Kan dat? - Over 2 facturen waarop de omzet betrekking heeft op 2012, toen de vrijstelling nog van toepassing was heb ik in 2013 btw ontvangen. De facturen heb ik namelijk in 2013 gestuurd, en daar dus uiteindelijk ook btw over ontvangen. Deze omzet heb ik niet meegerekend in 2013. Maar ik zit wel met de btw. Moet ik deze afdragen? Zo ja, dan wordt mijn omzet neem ik aan niet verhoogd, maar hoe moet ik dat verwerken in de boekhouding? Het bedrag is 74 euro. - Ditzelfde geldt voor een factuur die ik in 2013 heb ontvangen. Maar de kosten gaan over 2012. Hier staat ook btw op. Mag ik dit aftrekken. Zo nee, hoe verwerk ik dat dan? Dit bedrag is 25 euro. Normaal boekte ik altijd de kosten inclusief btw als kosten. - De tankbonnen en onderhoudsbonnen van mijn auto heb ik bewaard. Dit bedrag is totaal 450 euro. 37.6% daarvan is 169.2 euro. Deze wil ik ook graag aftrekken, maar daar tegenover moet ik een bijtelling betalen. Ik heb niks aan kilometers bijgehouden. Ik moet nu een forfait betalen van 1.5% x de bruto catalogusprijs. Dat is 16450. Het forfait wordt dan 247. Mag dit dan ook verminderd worden met 62.4%? - Ik kom nu ook in aanmerking voor de Kleine Ondernemersregeling. Natuurlijk wil ik deze dan toepassen. Ik weet alleen niet of dat allemaal wel mag. Ik zeg jullie eerlijk, ik weet echt niet wat ik nu moet doen. Sommige collega’s hebben advies ingewonnen over dezelfde zaak als hierboven omschreven. Het enige advies wat ze meekrijgen is de BTW afdragen over de totale omzet, vervolgens alle btw die is betaald weer aftrekken. Maar in mijn ogen is dat oneerlijk. Ik wil geen btw betalen als ik het niet eens heb ontvangen. Ik zou graag wat adviezen willen inwinnen van experts die hier verstand van hebben. Een fijne avond. Groetjes Ria
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.