• 0

Veel vragen over de btw in de zorg

 

Beste mensen,

 

Ik zit met een probleem en weet geen oplossing.

Dit is de situatie waarin ik in 2013 ben beland.

 

In 2012 ben ik begonnen als zzp’er in de zorg.

Enkele bekenden deden dit al en er werd me gezegd dat het goed verdiende.

Ik heb me ingeschreven en een KvK nummer ontvangen.

Een BTW nummer was niet nodig, ik was vrijgesteld.

 

Alles ging goed en het geld kwam binnen.

 

In 2013 veranderde de zaak.

Ik kreeg te horen dat de zorg die ik deed niet meer vrijgesteld was van BTW. Volgens de belasting was dit namelijk nooit het geval geweest, maar ze gedoogden het. De zorg was alleen vrijgesteld wanneer er sprake was AGB code. Sommige bureaus waarvoor ik werkte hadden dit wel, maar iedere zzp’er moest zelf zijn AGB code hebben. Deze ontbrak dus bij mij.

 

De problemen begonnen.

Ik was vanaf 01-01-2013 ondernemer voor de BTW. Alleen de bureaus waarvoor ik werkte wilden dit niet uitbetalen op een enkele na.

Ik stuurde een factuur naar alle bureaus waarvoor ik werkte met alle btw die ik nog moest ontvangen vanaf 01-01-2013.

Een gedeelte heb ik ontvangen.

 

In oktober kwam het volgende probleem.

Onze VAR WUO werd afgenomen. We werden niet als ondernemer gezien, maar als iemand die onder de loondienst viel. Dit probleem loopt nog steeds. We hebben samen een front gevormd en een fiscalist ingeschakeld die contact heeft met de belastingdienst.

 

Over het laatste probleem gaan mijn vragen niet.

Deze gaan over de btw aangifte.

 

De kwartalen 1,2 en 3 heb ik op 0 gezet. Dit omdat ik wel facturen had gestuurd, maar nooit een cent BTW heb ontvangen. Een gedeelte van de BTW heb ik in november ontvangen.

Het andere gedeelte, 62.4% van mijn omzet heb ik nooit een cent btw ontvangen. Deze bureaus zeggen dat het vrijgesteld is, en wanneer ik btw wil afdragen ik zelf maar 21% van het bedrag moest afdragen.

Dat was ik niet van plan. Naast mij hebben 100den zzp’ers dit probleem.

Wat de meesten doen is alleen de btw afdragen die is ontvangen.

 

Uiteindelijk heb ik van de totale omzet in 2013 37.6% btw ontvangen.

Mijn omzet was 25.496. Over een bedrag van 9592 heb ik BTW ontvangen.

Dat is een bedrag van 2014 euro.

 

Nu de vragen;

- Omdat ik over een bedrag van 9592 btw heb ontvangen, wat dus 37.6% van mijn omzet was wil ik over de voorbelasting ook 37.6% terugvragen.

Kan dat?

- Over 2 facturen waarop de omzet betrekking heeft op 2012, toen de vrijstelling nog van toepassing was heb ik in 2013 btw ontvangen. De facturen heb ik namelijk in 2013 gestuurd, en daar dus uiteindelijk ook btw over ontvangen. Deze omzet heb ik niet meegerekend in 2013. Maar ik zit wel met de btw. Moet ik deze afdragen? Zo ja, dan wordt mijn omzet neem ik aan niet verhoogd, maar hoe moet ik dat verwerken in de boekhouding? Het bedrag is 74 euro.

- Ditzelfde geldt voor een factuur die ik in 2013 heb ontvangen. Maar de kosten gaan over 2012. Hier staat ook btw op. Mag ik dit aftrekken. Zo nee, hoe verwerk ik dat dan? Dit bedrag is 25 euro. Normaal boekte ik altijd de kosten inclusief btw als kosten.

- De tankbonnen en onderhoudsbonnen van mijn auto heb ik bewaard. Dit bedrag is totaal 450 euro. 37.6% daarvan is 169.2 euro. Deze wil ik ook graag aftrekken, maar daar tegenover moet ik een bijtelling betalen. Ik heb niks aan kilometers bijgehouden. Ik moet nu een forfait betalen van 1.5% x de bruto catalogusprijs. Dat is 16450. Het forfait wordt dan 247. Mag dit dan ook verminderd worden met 62.4%?

- Ik kom nu ook in aanmerking voor de Kleine Ondernemersregeling. Natuurlijk wil ik deze dan toepassen. Ik weet alleen niet of dat allemaal wel mag.

 

Ik zeg jullie eerlijk, ik weet echt niet wat ik nu moet doen. Sommige collega’s hebben advies ingewonnen over dezelfde zaak als hierboven omschreven. Het enige advies wat ze meekrijgen is de BTW afdragen over de totale omzet, vervolgens alle btw die is betaald weer aftrekken.

Maar in mijn ogen is dat oneerlijk. Ik wil geen btw betalen als ik het niet eens heb ontvangen.

 

Ik zou graag wat adviezen willen inwinnen van experts die hier verstand van hebben.

 

Een fijne avond.

 

Groetjes

 

Ria

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je moet BTW afdragen over je omzet.

Je omzet is de (verkoop)waarde van de diensten die je levert.

Voor de diensten die je levert moet je een factuur uitreiken (met BTW uiteraard).

De BTW ben je verschuldigd, ook is de factuur nog niet betaald.

 

Je hebt dus onjuiste BTW aangiften gedaan. Dat kan je het beste met een suppletie zelf corrigeren (dan krijg je geen boete, althans als het niet te lang duurt voordat je de suppletie doet).

 

Dat is het (“oneerlijke”) verhaal in het kort.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Ria,

 

wat een ruk-situatie! Als jij en je collega's je verenigen, en misschien is er wel een belangenorganisatie die daar al het voortouw in heeft genomen, zou je ook voor de btw-kwestie misschien een goede fiscalist in kunnen schakelen.

 

De 'goede raad' van je collega's "draag de btw af die je wel gehad hebt, en wat je niet gehad hebt, niet", daar word ik een beetje pissig van. Klopt namelijk niks van. Een poging om het een beetje inzichtelijk te maken:

 

- je verleent diensten. Deze diensten zijn OF belast met btw, OF ze zijn vrijgesteld. Dat is afhankelijk van het soort diensten dat je verricht. "muurtjes metselen" is belast met btw, "het verzorgen en het verplegen van in een inrichting opgenomen personen, alsmede de handelingen die daarmee nauw samenhangen" is vrijgesteld (art. 11-1-c) en onderdeel g van dat artikel bevat nog wat (para)medische vrijstellingen. Het "ter beschikking stellen van personeel" is belast met btw.

 

- als je diensten belast zijn met btw, ben je verplicht om btw af te dragen over je omzet. Als jij 121,- omzet, draag je 21,- btw af. Als je 100,- omzet, draag je 21/121e ofwel 17,36 aan btw af.

 

- als jij met een bureau afspreekt dat jij de klus doet voor 1.000,- en je stuurt dan een factuur voor 1.210,- , vind ik het niet zo gek dat het bureau zegt "ho ho, we hadden 1.000,- afgesproken dus we gaan 1.000 betalen." Je zou dan ook btw afdragen over die 1.000 en niet over die 1.210,-. Zorg wel dat je correcte facturen stuurt naar die bureau's dan.

 

- een splitsing maken in de aftrek van voorbelasting (30% van mijn diensten is belast dus ik vraag 30% van de voorbelasting terug) is alleen toegestaan als je zowel belaste als vrijgestelde omzet hebt. Als ik je goed begrijp, verleen jij één soort dienst, dus kan hier geen sprake van zijn.

 

- btw draag je af en vraag je terug op basis van de factuurdatum. NIET op basis van de dag waarop je het geld hebt ontvangen of betaald, en ook niet op basis van de periode waar het geld betrekking op heeft. het is wel zo dat je een factuur uiterlijk de 15e van de maand, na afronding van de dienst, moet versturen, dus als je in oktober 2013 iets afrondt, had er 15 november een factuur voor die dienst de deur uit gemoeten en hoort die btw 100% zeker bij 2013.\

 

 

Maar goed, dat is allemaal technisch geneuzel. De hoofdvraag is natuurlijk, zijn jouw diensten belast of vrijgesteld? Ik vraag me af of die zo maar op het internet t beantwoorden is, btw in de zorg is, nogal complex. Zoek heel goed advies hierover, bijvoorbeeld bij een fiscalist, maar nogmaals, er is wellicht een belangenclub die al het een en ander heeft gedaan.\

Ga vervolgens ook heel goed kijken naar de overeenkomsten met de zorgbureaus die je hebt. Houden zij zich wel aan de afspraken? Zorg dat je krijgt waar je recht op hebt, je hebt er hard voor gewerkt. Maar ga niet lopen scharrelen met de btw want daar ga je spijt van krijgen.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Marcel

 

Heel erg bedankt.

Jij geeft de situatie ook goed aan. We weten ook dat het niet goed is.

 

Alleen vergeet ik te zeggen dat wij in veel situaties niks te zeggen hebben over de facturering.

Dat doen de bureaus. En deze willen dus niet met btw factureren voor ons, dus hebben we het maar zelf gedaan.

Alleen het btw bedrag betalen velen niet.

 

We hebben al contact gehad met de belastingdienst. Het enige wat ze zeggen is dat we vanaf 01-01-2013 btw over de diensten moeten afdragen. Ook zzp Nederland is hier mee bezig.

 

Snap je dat wij nu niet weten wat of hoe. En dat we daarom maar de btw afdragen die we ontvangen.

En de btw die we niet ontvangen niet afdragen. We houden zo niks over.

 

We zijn op 01-01-2013 btw plichtig geworden. Daarom vraag ik me af of de omzet uit 2012 wat dus vrijgesteld was in 2013 met btw gefactureerd moet worden.

 

Dat we geen belaste en onbelaste diensten mogen splitsen als we alleen belast zijn snap ik ook.

 

Wat ik ook kan doen is alle omzet optellen, dit x 0,21 doen. Vervolgens alle voorbelasting terugvragen en kijken wat eruit komt.

Waarschijnlijk ben ik wel heel wat duurder uit, maar dit is wel de juiste manier toch?

 

Ik hoor graag van je en bedankt.

Link naar reactie
  • 0

Interessante materie.

My 2 cents.

 

Er is al een belangen organisatie mee bezig; http://www.zzp-nederland.nl/nieuws/47626-zzp-zorg-btw

 

Het bemiddelingsbureau verstuurt uit jou naam nota`s naar de klant? Hoe wordt jij verloond?

Is hier sprake van, in de ogen van de fiscus, verkapt dienst verband?

http://www.telegraaf.nl/mijnbedrijf/22153797/__fiscus_jaagt_op_20.000_zorgzzp-ers__.html

 

Als ik in jou schoen stond betaalde ik de BTW.

Je weet dat de fiscus zich hierop gefocust heeft en dat jij dus zeker controle en/of een naheffing kan verwachten.

Weet iemand of je die terug kan vorderen indien de fiscus de zaak in cassatie verliest?

 

Mijn interesse komt voort uit het feit dat hier bij kinderopvang een zelfde soort constructie gehanteerd word.

Waar ook de zelfde onduidelijkheid over is.

En mijn partner dit als `zzper` wil gaan doen.

Zie bijvoorbeeld https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=48;action=display;threadid=49807;start=msg469932#msg469932

Link naar reactie
  • 0

Er lopen veel procedures over de vraag wanneer nu sprake is van vrijgestelde prestaties (zorgdiensten), belaste prestaties (terbeschikkingstelling van arbeid) of loondienst. Langzaam komen daar nu de eerste uitspraken in, maar die wisselen qua uitkomst. De Belastingdienst vindt al heel snel dat sprake is van arbeid (detachering) en dus 21% btw, maar zeker niet alle zaken worden op dit punt gewonnen door de Belastingdienst. Nu de afnemer in deze gevallen doorgaans geen of nauwelijk aftrekrecht heeft, werkt de btw kostprijsverhogend: het is geen kwestie van een kasrondje. Daarom zitten afnemers niet te wachten op een factuur met btw.

 

Het loont dan ook zeker de moeite om met een fiscalist rond de tafel te gaan zitten om te kijken of de Belastingdienst in deze situatie überhaupt gelijk heeft, dan wel welke mogelijkheden er zijn om de btw toch van tafel te krijgen. Het is overigens wel vervelend als je btw op de facturen hebt vermeld als dat niet hoefde: die ben je dan ook verschuldigd. Ook als de afnemer die btw niet betaalt, maar alleen het bedrag excl. btw.

 

Ook vanuit de Tweede Kamer is hier overigens de nodige aandacht voor, maar dat betekent niet dat er ook direct een oplossing voorhanden is. Het is dan ook zaak om voor zover mogelijk te zorgen dat de verleende diensten wel onder de vrijstelling (kunnen) vallen en door middel van bezwaar en eventueel beroep de rechten veilig te stellen tot het moment dat de Hoge Raad meer duidelijkheid geeft.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Snap je dat wij nu niet weten wat of hoe. En dat we daarom maar de btw afdragen die we ontvangen.

En de btw die we niet ontvangen niet afdragen. We houden zo niks over.

Ik snap heel goed dat het ingewikkeld is. Wat ik niet zo goed snap is dat je 'dan maar wat doet'. Zo komt het althans op mij over.

Ik snap ook dat dit een vervelende verrassing is en dat mensen in de zorg (of ze nu werknemer zijn of zzp'er) telkens weer het mes op de keel gezet krijgen. Dat vindt iedereen erg, maar dat betekent niet dat een inspecteur je daarom al je fouten gaat vergeven.

 

Hamvraag is nog steeds: welke diensten verrichtte je precies, en zijn die btw-belast of btw-vrijgesteld? De officiele beleidslijn van de Belastingdienst is dat zorgdiensten door 'inhuur' belast zijn, totdat ze ongelijk krijgen bij een rechtbank. Ik zou daarom nogmaals adviseren om contact op te nemen met een belangenorganisatie, of zelfs een ter zake kundige fiscalist. (maar ik waarschuw je vast, dat kost geld).

 

Stel nu dat daar uit volgt dat al je diensten in 2013 belast zijn met btw. Stel.

Je hebt in 2013 twee soorten facturen gestuurd. Facturen mét btw en facturen zónder btw.

 

Voor de facturen mét btw geldt: kijk naar de afspraken die je gemaakt hebt met het bureau dat jij inhuurde. Als daar expliciet in staat "wij betalen u 1.000 inclusief eventueel af te dragen belastingen en heffingen" en jij factureert vervolgens 1.210,- is het nogal logisch dat zij maar 1.000 gaan betalen.

Ik vermoed dat je in zo'n geval de factuur wel terug kan nemen, omdat de factuur ten onrechte een hoger bedrag vermeldt dan de overeengekomen prijs. Neem in dat geval contact op met de Belastingdienst (schriftelijk! niet met de Belastingtelefoon! Schrijven!)

Als in de overeenkomst staat "de prijs bedraagt 1.000 ex btw" is het logisch dat jij 1.210 factureert en moeten ze dat gewoon betalen en schakel je een incassobureau in om het restant te krijgen.

Dat een aantal bureaus wél het bedrag-inclusief-btw betalen geeft mij de indruk dat je wel gewoon in je recht staat als je met btw factureert maar dat een aantal bureaus gewoon hun marge overeind proberen te houden.

 

Voor de facturen zonder btw geldt: btw berekenen uit de overeengekomen prijs. Factureerde jij 1.000, - dan draag je hierover 21/121e ofwel 173,55 af. Netto hou je dan 826,45 over en 21% van 826,45 is inderdaad 173,55.

 

Vervolgens mag je alle voorbelasting terugvragen. Mits je beschikt over bonnen of facturen (indien facturen moeten ze op jouw naam staan) waar de btw expliciet op vermeld staat.

 

 

Je schrijft dat je per 1-1-2013 btw-plichtig bent geworden. Is dat ook het standpunt van de Belastingdienst? In dat geval zijn diensten die je NA 1-1-2013 verricht belast met btw, en diensten die je nog in 2012 hebt verricht zijn vrijgesteld, ook als je ze in 2013 factureert.

 

 

Je zult hier ongetwijfeld meer geld aan de Belastingdienst kwijtraken dan je gehoopt had. Doe je niks meer aan. Probeer het te beperken, laat niet met je sollen en neem daarna je verlies. En daarna weer vooruit gaan kijken. Hoe zorg je dat je op een leuke manier je geld verdient en niet gemangeld wordt tussen allerlei vage bureau'tjes?

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.