Na lang zoeken op diverse fora en sites als de kvk en belastingdienst, heb ik contact opgenomen met mijn fiscaal adviseur en administratiekantoor. Helaas heeft geen van deze activiteiten een eenduidig antwoord opgeleverd. (ook de belastingtelefoon kon geen duidelijkheid verschaffen)
Mijn situatie is de volgende:
Ik heb een bv (holding) met een werk bv . Deze werkmaatschappij is gevestigd in mijn privewoning.
Voor mijn werk heb ik alleen een bureau nodig met een computer, en ik gebruik dus maar een kleine ruimte (9m2). Nu wil het geval dat mijn woning voorzien is van een aanbouw welke door de vorige eigenaar als kantoor gebruikt werd. Deze ruimte heeft toilet, eigen watervoorziening en een eigen ingang. Wel staat deze ruimte ook direct in verbinding (via 2 deuren) naar het woonhuis.
Het probleem is het volgende: aangezien ik maar een klein gedeelte van betreffende ruimte in gebruik heb en de rest door de kinderen gebruikt wordt als loungeruimte/spelletjeskamer wil ik de ruimte in prive houden, geen kosten aftrekken voor werkruimte e.d. en geen huur aan de bv rekenen.
Maarrrrr. Volgens mijn adviseur ben ik verplicht een zakelijke huur te vragen aangezien ik ruimte ter beschikking stel aan mijn BV. Dit heeft natuurlijk gevolgen, denk aan hypotheekrenteaftrek e.d. en daar zit ik niet op te wachten.
Nu kan ik natuurlijk mijn bureau oppakken en op zolder neerzetten zodat ik geen zelfstandige werkruimte heb maar dat vindt ik zonde als ik toch de ruimte beneden heb. Daartegenover staat dat ik geen zin heb in problemen met de belasting en ik de ruimte niet volledig tbs van de bv wil stellen.
Dus, kan ik een gedeelte van het kantoortje blijven gebruiken met mijn bv zonder dat hier consequenties tegenover staan qua belasting.
Ik hoop duidelijk te zijn geweest en hoop dat een van jullie hier wel een duidelijk antwoord op heeft.