mikestabilo

Junior
  • Aantal berichten

    10
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Voornaam
    Mike
  • Achternaam
    Nvt

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Denhaag

mikestabilo's trofeeën

  1. Beste forumleden, Ik heb de boekhouding zelf in e-Boekhouden gedaan, ik dacht dat alles goed was, maar nu bij het invullen van de aangifte-inkomstenbelasting lijken 2 dingen niet helemaal te kloppen. Het gaat om een VOF. Het resultaat was een verlies van 14.000 euro, dit stond op rekening 9998 eindresultaat. Ik heb dit resultaat via het memoriaal geboekt(verdeeld over 2 vof leden) op 2 balans rekeningen: 1060 vof prive rekening .....(Resultaat) -7000euro 1070 vof prive rekening .... (resultaat) - 7000 euro. Nu staat er op de balans op de rekening 1060 en 1070 een bedrag aan de activa zijde van 2x die 7000 euro als positieve getallen. (Dit lijkt niet te kloppen want het lijkt alsof ik dit nergens in kan vullen bij het ''activa'' onderdeel van de aangifte-inkomstenbelasting, waardoor het eind bedrag daar niet overeenkomt met mijn in e-Boekhouden gemaakte balans. Ook staat er op de balans aan de activa kant (debetzijde) een bedrag van 2600+ euro bij de rekening 1700 crediteuren, ik snap niet waarom dit ineens aan de activazijde staat, dit hoort normaal gesproken toch aan de passiva zijde te staan? Ik heb een foto toegevoegd van: de eindbalans, een boeking van het resultaat wat nu als positief bedraag aan de activa zijde op de balans staat, en het bedrag van de crediteuren wat ineens op de balans aan de activa zijde is komen te staan. Alvast bedankt, Groetjes Mike
  2. Bij vraag 1 zijn er hoe ik het zie 2 mogelijkheden. of je verwerkt die transactiekosten gelijk in je kostprijs en brengt dit in rekening bij je klant en boekt dit gewoon in je inkoopboek en op die manier wordt er ook btw over berekend. of je betaalt die transactiekosten zelf en dan boek je het gewoon via het bankboek zonder btw ? en bij vraag 2 denk ik dat je de klant die ook ondernemer is wel 21% in rekening moet brengen op de factuur en laten betalen en dat hij die btw doorberekend aan zijn particuliere klant en die uiteindelijk de btw echt betaald. Groeten Mike
  3. Beste Hans, oke dat snap en begrijp ik maar ik heb alleen nog 2 concrete vragen. 1. hoe verwerk je transactie kosten van ideal die je moet betalen als je naar de klant verzend? ( op je factuur en in de boekhouding) 2. als ik al groothandel lever aan een andere ondernemer moet ik hem dan 21% in rekening brengen net als een particulier ? De rest weet ik al. alvast bedankt, groetjes mike
  4. Beste forumleden, Ik ben van plan om te gaan dropshippen voor een Nederlandse groothandel en dan aan het begin ook alleen maar in Nederland te verkopen ( later misschien ook in België en Duitsland). Nu had ik een aantal vragen waarvan de meeste over fiscale zaken gaan. 1. Mag je als ''groothandel dropshipper'' verkopen aan ondernemers en ook aan particulieren ? want ik lees hier veel tegenstrijdige verhalen over dat ik alleen maar aan ondernemers zou mogen verkopen en niet aan particulieren. 2. Misschien een domme vraag maar ik weet dat ik de particulier 21% btw in rekening moet brengen maar hoe zit dit als ik als groothandel aan een ondernemer verkoop dient hij mij ook 21% btw te betalen ? en dien ik die 21% dan af te dragen een de belasting dienst ? of hoe werkt het dan precies? 3. BTW, voorbeeld inkoopkosten goederen: - 5 shamrocks €50 - 7 lepels €5 -19 aardappels € 0,50 verzendkosten €5,00 transactiekosten ideal €0,46 - €1,00 Ik weet dat je over de verzendkosten geen btw terug kan vragen maar de klant wel 21% btw aan mijn moet betalen over de verzendkosten en ik deze moet afdragen aan de fiscus, dus zowel de ondernemers als de particulier dient bij mij 21% over de verzendkosten te betalen ? Mijn vraag is nu eigenlijk hoe zit het met die transactiekosten hoe verwerk je dat ? dient hier ook 21% btw over betaald te worden en die ik dat ook in de factuur te verwerken ? of moet je dit gewoon apart in je bankboek verwerken zonder btw? 4. Als je op je winst uit wilt komen ( omzet - kosten = winst (allemaal exclusief btw)) - ik weet je dat hostingkosten etc af mag trekken van je omzet maar hoe ziet het met: - de verzendkosten ( ook aftrekken excl btw?) - de transactiekosten ( ook aftrekken excl btw?) 5. volstaat het om als administratie gewoon in inkoop register en verkoop register bij te houden en een bankboek ? ( niet echt een bankboek maar gewoon alle afschriften van je zakelijke rekening bewaren) dus ik hou gewoon alle inkopen en de btw bedragen bij idem dito voor verkopen en dan bereken ik gewoon aan het eind de totale btw aan voorbelasting en de af te dragen btw. Bij inkoop zou ik het dus zo doen in excel: Datum / nr factuur / naam en woonplaats leverancier/ omschrijving/ totaal ( incl OB) / Goederen ( excl (OB) / te vorden OB 21% maar dit zijn dus dan alleen de inkopen die echt van de dropshipper zijn. als ik bijvoorbeeld hosting of iets voor de website aanschaf ( extensies etc) verwerk ik dit niet in het inkoopboek maar gelijk in het bankboek toch ? en de verkopen boek ik hetzelfde als de inkopen in een aparte excel sheet voor verkopen. en dan aan het eind om de winst te berekenen neem ik de omzet omzet ( bedrag 'opbrengst verkopen'' excl btw uit verkoopboek) en dan haal ik daar af uit het inkoopboek ''goederen excl btw'' en dan uit het bankboek gewoon de kosten excl btw die ik heb gemaakt voor website hosting/ zakelijke rekening/ aaanschaf extensies zoals one step check out etc/ adverteren etc. ervanaf zo zou het dan moeten kloppen toch ? alleen die verzend kosten en transcatie kosten van ideal snap ik nog niet als het pakketje wordt verstuurd naar de klant. En volstaat dit als een goede administratie voor de fiscus ? want ik weet dat je normaal ook de voorraad etc bij moet houden maar ik dropship dus ik heb helemaal geen voorraad tenzij iemand iets retour zend natuurlijk. Alvast bedankt voor jullie feedback.
  5. Beste forumleden, okee ik dacht dat de IB betaling en de ZVW bijdrage verplicht in de boekhouding vermeld moest worden. Maar omdat dit gewoon een prive zaak is hoeft het zeker niet? Dus als ik dan de boeking maak 041 prive aan 110 bank dan is de boekhouding in orde en kan ik de inkomstenbelasting en zvw gewoon via mijn prive rekening betalen
  6. Beste Joost, Ik had een vraag over de opmerking' daarna prive betalen' Kan of mag je de ZVW bijdrage niet betalen via je de rekening 110 bank welke op de beginbalans staat ? Maar moet je het echt via je eigen prive rekening betalen ? of kan je wel geld van je zakelijke rekening geld overstorten naar je prive rekening boeken en het op die manier betalen ? en geld dit ook voor de inkomstenbelasting ? aangezien je hiervoor de zelfde journaalpost maak ? Ik heb wel basiskennis van boekhouden maar van sommige specifieke dingen weet ik het fijne niet ik ga mezelf de 26ste inschrijven bij de kvk en een eenmanszaak beginnen ( een webshop). ( ik wil graag mijn boekhouding perfect in orde hebben ) Alvast bedankt, Met vriendelijke groet, Mike
  7. Beste Erik, Ja op die manier heb ik het eigenlijk ook geleerd om kosten en inkopen in het inkoop dagboek te boeken. Maar aangezien ik mijn boekhouding amateuristisch in Excel bijhoud. Had ik ervoor gekozen om de inkopen en kosten apart te doen dan kon ik d.m.v. de formule 'som 'in 1 keer alle inkopen van die periode op tellen en de btw en dan een collectieve journaalpost maken. Dat was eigenlijk de gedachte erachter. Maar het is inderdaad misschien handiger zoals u zei ook de kosten te boeken in het dagboek. Maar ik ga toch u tips volgen en de kosten ook in het inkoop dagboek boeken en i.p.v. collectieve journaalposten gewoon journaalposten per financieel feit boeken. Harstike bedankt voor de uitleg van de verwerking voor de kosten welke ik prive heb betaald. Oke dan begin ik de beginbalans gewoon op 0 ( ik wist niet dat dit kon ik dacht dat ik dit perse op me balans moest plaatsen) ( hoe werkt de interne nummering van de factuur precies ?, Is dit gewoon de factuur een nummer toekennen en deze ook bij elke journaalpost vermelden die ik n.a.v. de bewuste factuur maak ? ( inkoop journaalpost en daarna journaalpost betaling via bank) Verder had ik nog een vraag ik weet niet of u deze kan beantwoorden, maar via de fiscale wetgeving ben ik verplicht om het kasstelsel toe te passen i.p.v. het factuur stelsel omdat ik aan meer dan 80% aan particulieren verkoop. Dit houd dus in bij verkoop dat ik de btw pas moet boeken die daadwerkelijk op mijn bank is geboekt ( en niet de factuur datum moet hanteren ) En bij inkoop en kosten dat ik wel de factuur datum moet hanteren voor de btw. Mijn vraag is dan eigenlijk wat er precies verandert in mijn administratie hoe ik deze voer m.b.v. de dagboeken en journaalposten enz. Kan ik de journaalposten dan gewoon maken als hoe ik ze nu al maak. maar als ik dan de btw aangifte elk kwartaal invul dat ik dan in het bankboek kijk naar de journaal post van verkopen en dan deze geboekte verkopen in het bankboek alleen in de btw aangifte aangeef ( dus de journaalpost 110 bank aan 130 debiteuren. ( welke dus al betaald zijn ). En bij inkopen de journaalposten meeneem welke ik opgeboekt hebt n.a.v. het inkoopboek met de journaalpost 700 voorraad 180 te vord ob aan 140 crediteuren. ( dat ik dan al die btw meenneem ook al is deze factuur nog niet betaald. ( of is er een eenvoudigere manier en efficiëntere manier ? ) Ik heb eigenlijk op school alleen maar geleerd hoe je de boekhouding doet d.m.v. beginbalans, dagboeken, journaalposten grootboeken kolommenbalans, grootboek afsluiten en heropenen ? is er misschien een efficientere manier voor een eenmanszaak of heeft u verder nog algemene tips ? ( De enigste boekingen die ik zal moeten maken zijn de inkopen bij de groothandel de doorverkoop hiervan en dan de eventuele inkopen ( kosten) Alvast bedankt, en bedankt voor de eerder gegeven informatie! Met vriendelijke groet, Mike
  8. Beste Erik, Bedankt voor u antwoord. Dus in mijn geval maak ik de volgende journaalpost ( het journaalpost deel is duidelijk) 401 hosting totaal xl pakket € 68 402 SSL certificaat € 49,95 403 Domein registratie € 5,94 180 Te vorderen OB € 26,02 aan 041 privé €149,91 En dan bewaar ik de factuur en bankafschrift hiervan in een multomap voor de belastingdienst. maar ik neem aan dat ik het ook nog verder in de administratie moet vastleggen bijv. in een dagboek ? Maar ik snap alleen echt niet in welk dagboek ? Maar nu heb ik nog een vraag: ik heb de volgende dagboeken: *inkoopboek ( hierin registreer ik ALLEEN de inkopen ( welke bestemd zijn voor verkoop) bij de groothandel en journaliseer ik daarna collectief met de journaalpost 700 voorraad direct geleverd door groothandel 180 Te vorderen OB aan 140 Crediteuren *verkoopboek ( hierin registreer ik de verkopen welke zijn ingekocht bij de groothandel ) en journaliseer ik daarna collectief 130 debiteuren aan 840 opbrengst verkopen aan 181 te betalen OB + 800 kostprijs verkopen aan 700 voorraad goederen direct geleverd door groothandel *bankboek ( hierin registreer ik de rubrieken 4.. en 130 debiteuren en 140 crediteuren) dus als ik de betaling van inkoop hebt verricht ( journaliseer ik a.d.h.v het dagboek: 140 crediteuren aan 110 bank als de klant heeft betaald ( journaliseer ik a.d.h.v. het dagboek: 110 bank aan 130 debiteurenals ik kosten heb gemaakt en betaald ( journaliseer ik a.d.h.v. het dagboek: 4.. 180 te vord ob aan 110 bank Maar in welk dagboek zet ik dan de journaalpost helemaal boven aan dit bericht ( 041 prive) of hoe verwerk ik dit verder ? Want alle kosten rubriek 4 rekeningen wil ik graag apart in het bankboek hebben. Maar omdat je nu aan 041 prive boekt i.p.v. aan 110 bank snap ik niet echt hoe je dit verder verwerkt of in welke dagboek ik dit kan plaatsen ? En als ik het goed begrijp begint mijn beginbalans dan helemaal op 0 , en zie je de kosten van hosting, ssl certificaat en domeinnaam ( dit zijn mijn enigste gemaakt kosten ) nergens terug op de beginbalans ? En dus aan het eind van de periode als ik de kolommenbalans op ga stellen ( ik weet dat 041 prive een bijzondere hulprek is van het EV en nooit terug komt op de W&V rekening en de balans) en dat de regel is : * wanneer in de boekingsperiode de privetoevoegingen groter zijn dan de priveontrekkingen , dan heeft rekening 041 prive aan het eind van die periode een creditsaldo. Bij het opstellen van de kolommenbalans voegen we dit saldo rechtstreeks toe aan het creditsaldo van rekening 040 Eigen Vermogen , zonder dat we hiervan een journaalpost maken. * Dus als we de journaalpost hebben : 401 hosting totaal xl pakket € 68 402 SSL certificaat € 49,95 403 Domein registratie € 5,94 180 Te vorderen OB € 26,02 aan 041 privé €149,91 komt aan het eind van het boekjaar pas het bedrag van 149,91 erbij op rek 040 eigenvermogen . ( en dus op de balans ) toch ? En als dit de enigste kosten zijn die ik tot nu toe heb gemaakt staat mijn beginbalans op 0 aan de debet en credit zijde ? is dit juist ? Alvast bedankt , Met vriendelijke groet, Mike
  9. Beste Forumleden. ik ga mezelf 26 Februari inschrijven bij de kamer van koophandel ( eenmanszaak), ik ga een webshop beginnen d.m.v. Dropshipping ( ik weet alle voor en nadelen hiervan) Ik heb wel enige ervaring met boekhouden. ik heb mijn administratie als volgt ingericht: Dit zijn mijn grootboekrekeningen 040 Eigen vermogen 041 Prive 110 bank 180 te vorderen OB 181 Te betalen OB 182 Af te dragen OB 130 Debiteuren 140 Crediteuren 401 Hosting totaal pakket XL 402 SSL certificaat 403 Domein registratie 1 jaar 404 Algemene kosten 405 Website onderhoud 406 Bankkosten 407 KVK kosten 408 Marketingkosten 700 voorraad direct geleverd door groothandel 800 kostprijs verkopen ( inkoopprijs verkopen) 840 Opbrengst verkopen op me balans staat Debet ( rek. 700 voorraad direct geleverd door groothandel, 130 debiteuren, en 110 bank, en aan de Credit zijde staat, 040 eigen vermogen,140 crediteuren en 182 af te dragen OB. Nu heb ik al van te voren wat aankopen gedaan met mijn prive bankrekening. ( ik heb nog geen zakelijke rekening) 401 Hosting totaal pakket XL 402 SSL certificaat 403 Domein registratie 1 jaar De aankopen slaan op de bovenstaande kostenrubrieken. Mijn boekhouding bestaan uit de beginbalans, (de dagboeken: inkoop, verkoop, zakelijke bank, ) collectieve journaaposten, grootboeken, kolommenbalans, afsluiten heropenen grootboeken. Mijn vraag is nu hoe boek ik de van te voren aangekochte spullen ( de kosten van aankoop van rubriek nr's 401 ,402,403 waren ongeveer €150 ) Moet ik dan nog een grootboekrekening aanmaken privérekening bank ( en dan ook nog een dagboek privérekening bank ? en dan boeken: 401 Hosting totaal pakket XL 402 SSL certificaat 403 Domein registratie 1 jaar 180 te vord ob aan 120 prive bank ? en dan op mijn begin balans 120 prive bank bijv. € 150 debet ,en dan credit Eigen vermogen € 150 ? Maar rubriek 4 zijn toch kosten en de boekingsregel voor hulprekening van EV is -+ dus dan zou me eigen vermogen in de - komen te staan of zeg ik nu iets heel doms ? Alvast bedankt, Met vriendelijke groet, Mike (mod edit, titel aangepast)
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.