Beste Higherlevel,
Ik ben een nieuwe user met een vraag waar ik simpelweg niet uitkom. Zoeken op jullie forum heeft me een aantal dingen opgeleverd maar nog geen concrete antwoorden. Als iemand mij zou kunnen helpen ben ik daar onwijs blij mee. Ik zal proberen alles zo helder mogelijk op een rijtje te zetten. Het gaat om producten die ik inkoop uit China op sites als AliExpress. Het probleem is: ik krijg hier verder geen factuur van. Voor mijn administratie kan ik hooguit een screenshot maken.
Een voorbeeld van een order: (Order was €974,56, ik kreeg €59,06 korting van de leverancier en daarom moest ik dus €915,50 betalen).
Dit is wat ik kan maken van de order:
De producten staan nog vermeldt, die heb ik nu even weggeblurred.
Uiteraard heb ik een betalingsbewijs van mijn creditcard (toevallig betaalde ik deze order in combinatie met een andere order van €524,20, totaal dus €1439,70:
Vervolgens wordt de bestelling thuis afgeleverd door DHL of Fedex met een factuur die er zo uit ziet:
Daarop staat een bedrag van €10 dat zijn altijd de administratieve kosten van DHL. Bij grote waardes die worden verzonden staan er invoerkosten op (op deze toevallig niet), en er staat altijd VAT. Op de tweede pagina staat hoe die VAT tot stand is gekomen (21% van de waarde van de zending).
Als ik het goed begrijp is van deze factuur 10 euro kosten, en 33,60 voorbelasting die ik aan de DHL betaal maar die ik terug mag vragen aan de belastingdienst bij mijn BTW aangifte ieder kwartaal.
Mijn vragen:
1: Is een screenshot voldoende om in de boekhouding op te nemen? Of hoe zou ik dit beter kunnen doen?
2: Onder welke categorie moeten deze kosten in de boekhouding? 4b. Leveringen/diensten uit landen binnen de EU?
3: Klopt het dat ik van de bijgevoegde factuur €33,60 aan voorbelasting mag terugvragen?
Ik waardeer het zeer als iemand hier even een blik op zou kunnen werken en mij wat verder kan helpen. Uiteraard ben ik niets te beroerd om hier eenmalig een bedrag voor de betalen als "uitleg kosten". Graag hoor ik dit wel van te voren.