Jump to content

Nickname

Junior
  • Content Count

    15
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0
  1. In mijn beleving kan een investeerder interessant zijn: [*]Indien de investeerder ook als partner kan acteren, denk aan certificeringen, huisvesting, administratieve handvatten, back-office etc. [*]Om het financiële risico te verleggen Ik verwacht dat bijlenen mogelijk is aangezien ik geen schulden heb. Eerst ga ik het gesprek aan met een adviseur voordat ik stappen in deze richting ga zetten. Ik ga alleen starten omdat er weinig mensen zijn die direct een grote toegevoegde waarde hebben binnen de onderneming. Dit komt omdat ik diep in een niche zit en gebruik maak van een payroller waar ik veel werk uitbesteed. Zodoende kan ik mij richten op de dingen die ik leuk vindt en waar ik goed in ben (commercieel). Ja, ik kan het netwerk vrij gebruiken voor opdrachten. Zoals aangegeven vanaf oktober.
  2. Oktober starten: omdat ik dan geen contractuele beperkingen meer heb ten opzichte van mijn vorige werkgever. Overige vragen kom ik morgen op terug!
  3. In mijn financieel plan heb ik een prognose gemaakt van de eerste 3 jaar. Dit is op basis van: [*]Aantal gedetacheerde medewerkers [*]Gemiddeld uurtarief [*]Gemiddelde marge [*]Een kostenplaatje voor ieder jaar [*]Toename medewerkers per jaar evenredig verdeeld over de maanden In mijn financieel plan heb ik een winst van €45K staan in het 1ste jaar. De recruitmentbranche hangt van toevalligheden aan elkaar. Binnenkomen bij een Enterprise klant waar je 20 medewerkers kan detacheren maakt nogal een verschil. Daarom is een financieel plan een beetje een wassen neus. Dit is ook de reden dat ik de kosten voor 1 jaar in kaart te brengen en dan de balans op wil maken. Overigens hebben de meeste klanten 90 dagen betalingstermijn. Ik kan de medewerker wel eerder betalen, maar moet zelf wel 90 dagen wachten op mijn geld. Dit ga ik nog verder uitwerken in mijn plan. @Norbert: Mijn eigen kapitaal beperkt zich tot €5K, mijn ouders zijn echter bereidt om mij ongeveer €40K te lenen. Nog een vraagstuk dus :)
  4. Door "recruitmentbureau" te gebruiken heb ik het algemeen gehouden. De dienstverlening die je aanbiedt heeft invloed op je financieel plan. Indien je wilt detacheren biedt dat enkele andere uitdagingen/kosten met zich mee dan enkel richten op werving & selectie. Mijn plan is om de volgende onderdelen aan te bieden: [*]Werving&selectie [*]Bemiddelen van freelancers/contractors [*]Deta/vast constructies [*]Internationaal Recruitment Het is de bedoeling om buiten mijzelf niemand op de eigen loonlijst te hebben, maar gebruik te maken van een payroller. Dit brengt o.a. de volgende voordelen: [*]Voorfinanciering: Als starter is het lastig om voor te financieren. Je krijgt het niet verkocht om de betalingstermijnen back to back te hanteren richting medewerkers. Voor 1 á 2 euro per uur (kun je van der marge betalen) kan de betalingstermijn verlaagt worden naar 14 dagen richting medewerker. [*]Visa procedures: De payroller voert visa procedures voor professionals die geen lid zijn van een land dat volledig lid is van de EU. Dit kosten worden tevens voorgefinancierd door de payroller. [*] Verleggen van risico's [*]Tijd besteden aan core-business Nadeel kan zijn dat indien je mensen niet op je eigen loonlijst hebt dit niet gaat helpen in je sales verhaal richting klanten. Aangezien ik het minimaal 1 jaar wil proberen en dan de balans op wil maken heb ik de kosten van het 1ste jaar in kaart gebracht. Dit ziet er als volgt uit: [*]Eigen Loonkosten: € 30.100,- [*]Privé-auto voor zakelijk gebruik: €4.000,- [*]ICT: € 2.000,- [*]Telefoonkosten: €750,- [*]Social media (hier wil ik niet dieper op ingaan): € 5.500,- [*]Jobboards: €7.000,- [*]Recruitment website + back-office: € 3.500,00 [*]Huisvestingskosten: € 3.250,00 [*]Verzekeringen: €2.000,00 [*]Onvoorziene kosten: €2.000,00 Totaal: €60.100,- Mijn eigen loonkosten zijn veruit het hoogste. In bovenstaande heb ik gerekend met €2000,- bruto per maand inclusief werkgeverslasten. Ik heb begrepen dat ik de sociale lasten wellicht kan verwijderen zodat ik enkel het bruto loon aan kosten heb. Iemand advies/feedback of ik bepaalde fouten maak? Over mijn financieel plan ben ik onzeker. Aangezien dit van cruciaal belang is wil ik dit nog voorleggen aan een adviseur. Alvast bedankt voor jullie hulp :)
  5. Hoi Marco, Uiteraard heb ik een ondernemingsplan. Is het mogelijk om een lening te krijgen bij Qcredits enkel op basis van een goed plan? Ik heb geen "grote zak" eigen vermogen en beschik niet over een eigen huis / hypotheek. Kan dit niet direct terugvinden op de website.
  6. Wederom bedankt voor je reactie/advies Norbert! Het is mij duidelijk dat ik deskundig advies in moet winnen en iemand nodig heb en aan wie ik mijn complete verhaal voor kan leggen. Ik was in contact met een moderator van dit forum, maar helaas is dit uitgelopen op een slechte ervaring (wederpartij komt afspraken niet na / laat niks weten). Ik heb een afspraak ingepland met een andere adviseur. Hopelijk gaat dit zorgen voor een betere ervaring.
  7. Bedankt voor je reactie Norbert! Misschien nuttig om mijn situatie beter te omschrijven: Ik wil een recruitmentbureau starten en ik heb diepgaande (recruitment) kennis van een bepaalde niche en hier een groot netwerk in. Vanaf de start heb ik direct enkele grote bedrijven als klant. Om de ideale start te maken zoals ik die voor ogen heb verwacht ik €80K nodig te hebben. Dit zijn de kosten van het eerste jaar. Aangezien ik niet in staat ben om deze zelfstandig op te hoesten ben ik in gesprek met een investeerder. Aangezien ik het werk ga doen en mijn netwerk bepalend is voor het succes vind ik een aandelenverhouding die naar ratio is van de investering mbt het startkapitaal niet fair. [*]Verandert bovenstaande je mening over de constructie die ik mogelijk voor wil stellen aan de investeerder? Kun je adviseren over welke constructie wellicht passend is bij mijn situatie? Indien het niet anders is verwacht ik in staat te zijn om volledig voor mijzelf te starten., dus zonder investeerder. Echter kan ik dan niet de "optimale" start maken zoals ik deze voor ogen heb en zal dit de groei van de onderneming belemmeren.
  8. Ik wil in oktober mijn eigen recruitmentbureau op starten. Recent heb ik een gesprek gehad met een mogelijke investeerder. Ik wil hier toetsen of het voorstel dat ik richting deze persoon wil versturen haalbaar is. Mijn doelstelling: (uiteindelijk) 60% van de aandelen in mijn bezit Naar aanleiding van het gesprek heeft hij het volgende idee: [*]Kosten van het 1ste jaar verdelen naar ratio van de aandelenverhouding Voorbeeld: Indien de kosten van 1ste jaar €80.000 zijn en ik wil 60% van de aandelen: [*]Persoonlijke investering: €48.000,- [*]Investeerder: €32.000,- Ik kan mij niet vinden in bovenstaande en wil een aangepast voorstel versturen. Ik denk aan onderstaande: [*]Persoonlijke investering: €20.000,- (60%) [*]Investeerder: €13.333,- (40%) Lening aan BV van €46.667,- door investeerder. Investeerder wil een maximale mangement fee zodat ik de BV niet leeg kan roven. Vragen: [*]Is de constructie die ik voor wil stellen haalbaar/mogelijk? [*]Heeft er iemand een voorstel mbt de terugbetalingregeling richting leverancier zonder in liquide problemen te komen? Bijvoorbeeld terugbetaling indien er €200.000,- eigen vermogen is? [*]Bestaat de managementfee uit mijn loonkosten? Zo ja, Ik neem aan dat dit inclusief werkgeverslasten is?
  9. Hoi Ronaldinho, Om eerlijk te zijn gaat mij dit allemaal het petje te boven. Zodra het concrete vormen aanneemt (doelstelling is starten in oktober) ga ik deskundig advies inwinnen, lijkt me wel zo verstandig. Indien jullie iemand geschikt achten hoor ik dat graag :)
  10. Bedankt voor de informatie Dennis :) Aangezien je niet vanaf de start van je onderneming over een NEN4400 en VCU certificering kan beschikken wordt je voornamelijk belemmerd om bij Enterprises kandidaten te plaatsen aangezien er meestal een broker tussen zit die deze certificeringen eist. Ik ga informatie inwinnen bij een broker om te onderzoeken hoe zij hier mee omgaan.
  11. Bedankt Dennis. Voordat ik ergens een handtekening onder zet ga ik advies inwinnen bij een deskundige. Ik zie dat jij ook bedrijven helpt met het behalen en het behouden van de NEN4400 certificering. Kun je mij adviseren over het volgende: Indien ik besluit om voor mijzelf te starter wordt er dikwijls door de eindklant of een broker (tussenpartij) gevraagd om certificeringen zoals VCU, NEN4400 en een G-rekening. [*]Hoe kan ik als startende ondernemer voldoen aan eisen zoals de NEN4400 certificering?
  12. Jullie worden dus beiden bestuurder van de vennootschap? Correct, maar verdeling zal waarschijnlijk 90/10% zijn qua tijd. 1 bedrijf is geflopt omdat de aandeelhouders meer directeurtje aan het spelen waren ipv er voor te zorgen dat er geld binnenkomt. Is het wellicht een optie om voor te stellen dat de verdeling de eerste 3 jaar 49/51 is en daarna 50/50? Zo heeft hij de touwtjes in handen de eerste 3 jaar en kan ik ruiken aan het aandeelhouderschap. Na 3 jaar heb ik mij dusdanig ontwikkeld dat ik op niveau mee kan praten over de besluitvorming. [mod edit: in verband met leesbaarheid citaat aangepast en deels verwijderd]
  13. Alvast bedankt voor jullie reacties! Wellicht kan ik het verhaal nog verduidelijken: Bij één van mijn vorige werkgevers heb ik een bedrijf (niche intermediair) mee opgebouwd van randje faillisement tot 8m omzet / jaar in 3 jaar tijd. Hier heb ik een sterke commerciële bijdrage in gehad en een goed netwerk aan overgehouden. Echter ben ik niet betrokken geweest bij de bedrijfsvoering en heb ik geen aandelen in mijn bezit gehad. Het is mijn droom om een eigen onderneming te starten, maar het heeft verschillende grote voordelen om dit samen met een investeerder te doen waarbij de investeerder een organisatie heeft die een vergelijkbare dienstverlening heeft om zodoende obstakels weg te nemen (denk aan certificeringen, betalingstermijnen ondervangen etc.). Het is de bedoeling dat ik het bedrijf operationeel opbouw waarbij de investeerder het bedrijf op strategisch gebied gaat sturen. Voor mijn gevoel is een verdeling van ongeveer de helft van de aandelen prima aangezien een investeerder met een vergelijkbare dienstverlening niet voor het oprapen liggen en ik wil voorkomen dat ik geld moet lenen en een moeilijke opstartfase tegemoet ga. De éérste jaren zal het bedrijf afhankelijk zijn van mij waardoor de investeerder geen beslissingen kan nemen waar ik totaal niet achter sta. Echter wil ik er voor waken dat ik zodra de afhankelijkheid van mij als persoon afneemt ik niks meer over de bedrijfsvoering van mijn (zelf) opgebouwde bedrijf te zeggen heb.
  14. Ik ben in gesprek met een ondernemer uit de intermediaire branche en wij hebben plannen om tegen het einde van dit jaar een nieuw bedrijf te starten in een niche waar ik een groot netwerk en recruitment ervaring in heb. De ondernemer is momenteel meerdere bedrijven op aan het zetten met partners om zodoende de afhankelijkheid van hemzelf terug te dringen. Er zijn er enkele succesvol, maar er zijn er ook enkele geflopt. We hebben in grove lijnen het volgende besproken: Investering [*]Ik: 5 á 10K [*]Hij: de rest (niet besproken hoeveel, maar ik verwacht dat dit aangevuld dient te worden tot 100K) Aandelenverhouding Aangezien hij een slechte ervaring heeft met een gelijk percentage heeft hij een sterke voorkeur om een meerderheid (lees 51%) van de aandelen te hebben. [*]Ik: 49% [*]Hij: 51% Vragen [*]Wat zijn precies zijn voordelen en mijn nadelen als hij een meerderheid van de aandelen heeft? [*]Wie bepaald er of er dividend uitgekeerd wordt of dat er juist gekozen wordt om het geld te investeren in de opbouw van het bedrijf? [*]Als ik vind dat ik recht heb op meer salaris of een andere auto aangezien het bedrijf heel succesvol is, hoe gaat dit dat in zijn werk? [*]Zijn er andere zaken waar ik rekening mee moet houden? We hebben afgesproken dat ik een kort business plan schrijf en dat we daarna doorpakken. De ondernemer ken ik persoonlijk en ik heb vertrouwen in zijn goodwill. Alvast bedankt voor jullie hulp.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept