Bedankt allemaal voor het meedenken!
Het was niet zo zeer dat de andere twee twijfelde over de zaak, of dat ik over-enthousiast was. Meer dat zij overrompeld werden door de vragen, die kwamen nadat er verteld werd dat we deze onderneming naast ons huidige werk/studie gaan starten, wij er per persoon maximaal 2 dagen in de week aan werken, en verwachtten de eerste 6 maanden 1 nieuwe opdrachtgever per maand te hebben. Dat vond zij weinig, en zo doende dat zij een beeld vormde van 3 jongens met een hobby.
We gaan een nieuwe afspraak aanvragen. Ik ben hierdoor nu nog zekerder van m'n zaak. Alleen zijn mijn collega-vrienden wel aardig afgeschrokken door de VOF doem-verhalen.
Daar wil ik graag op gaan reageren. Deels omdat ik er anders tegen aan kijk en deels zodat alle risico's op tafel komen.
Op de factuur leveren wij een product, waarbij ook een product omschrijving vermeld staat. De klant betaald dus bijvoorbeeld voor een video rapportage van een evenement. Het is heel jammer, maar als zij toch ontevreden blijken te zijn met de video, dan is dat pech. Want er is betaald voor een product dat geleverd is. (We hebben het nog niet mee gemaakt en hebben alleen nog reacties als: 'boven verwachting' mogen ontvangen). Ik snap dat er ook opdrachten komen waar de klant meer eisen heeft aan het product en wij mogelijk bij de factuur voorwaarden opstellen. Als wij een overeenkomst aangaan waarin duidelijk het eindproduct omschreven is, met de voorwaarde dat wij niet aansprakelijk kunnen worden gehouden voor eventuele financiële gevolgen, na het afleveren van de video dan heb je jezelf denk ik vrij waterdicht ingedekt.
Dat was reactie op TwaBla. TwaBla, misschien wil jij jezelf nog wat verduidelijken. Want als het beeldmateriaal beschadigd, en er wordt geen product geleverd, zoals bijvoorbeeld een bruiloftverslag, hoe vervelend dat ook is voor de klant, geen product geen verdiensten. Welke behoorlijke gevolgskosten zie je voor je?
mmint
De boekhouding betreft deze onderneming is toch kinderspel. Één opdracht, 1 geldbedrag. Waarvan een gedeelte btw. Ik hoef het hier niet uit te leggen. Kosten die we maken zijn minimaal. Er wordt geen pand gehuurd, we hebben niet te maken met een voorraad wat ingekocht dient te worden. Wij hebben een VOF-overeenkomst opgesteld waarbij goede afspraken zijn gemaakt over het elkaar op de hoogte stellen van zaken. Er moet door alle drie getekend worden voor grote financiële beslissingen. Al het geld komt in eerste instantie op een bedrijfsrekening waarvan wij pas geld naar onze persoonlijke rekeningen mogen overmaken nadat dit desbetreffende bedrag schriftelijk vast staat en door ons drieën ondertekend is. Een maandbalans is op een A4'tje te zien. We zijn uitstekend op de hoogte van het werk dat verricht wordt, dus ook mocht er opeens 1000 euro missen. Dat valt direct op. En 1000 euro 'schuld' valt ook te overzien.
"En vergeet ook niet de administratieve kant." zijn niet vergeten. [check]
Ik vind het een fijn idee dat wanneer wij drieën gezamenlijk beslissen een lens te huren, en door een bedrijfsrisico valt deze stuk, dat wij ook alle drie aansprakelijk zijn. We gaan ook geen personeel inhuren. Ik wil best in een bedrijfsplan, risico's op papier neerzetten. Maar het door één iemand stiekem geld gebruiken EN een hoge bedrijfsschuld opbouwen (EN betekend de kans dat beide voorkomen) dat is niet in te denken zo klein X de financiële effecten maakt dat echt een heel klein risico.
Een lens huren die stuk valt. Een SD kaart die kwijt raakt, waardoor er 16 uur gewerkt is, maar de opdracht niet afgerond kan worden. Dat zijn denk ik reële mogelijkheden tot financieel 'verlies', maar de gevolgen vallen te overzien.