oneten

Junior
  • Aantal berichten

    25
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

oneten's trofeeën

  1. Vanuit heel Europa.. Maar als we iets repareren wat een dagje duurt kunnen ze een leuk fietstocht maken naar een dorpje verderop of zo en eind van de middag terugkomen. Misschien maakt ook bijna niemand er gebruik van, maar dat maakt me niets uit, ik vind het gewoon leuk om de mogelijkheid te kunnen aanbieden en ik zocht vooral ook wat leuke aftrekposten :-)
  2. Ik bouw, restaureer en repareer Land Rover Defenders. Ik heb ook nog een bedrijfje waarmee ik er twintig verhuur met daktenten er op. Qua uitstoot zijn Defenders niet al te best, maar de meeste mensen rijden er niet veel mee. Veel Land Rover rijders zijn toch best bezig met het milieu. Zo hebben we al wel eens een elektrische Defender gebouwd en rijden veel van mijn klanten op HVO100, met 90% CO2 reductie. Mijn hele huurvloot is daar ook mee afgetankt (mijn huurders doen dat natuurlijk niet) en ook mijn privé Defender tank ik HVO100. Ter compensatie van mijn ouwe diesel huurvloot probeer ik zelf overal zo goed mogelijk op te letten, zo rijden we privé allebei elektrisch en doe ik zoveel mogelijk op mijn fiets. In dat kader leek zo'n leenfiets me een goed initiatief, en denk ik dat er diverse klanten zijn die het leuk vinden, al was het maar eens om te ervaren hoe zoiets fietst. Want deze Riese Muller Superdelite Rholoff GX is echt heel wat anders dan dat de meeste mensen gewend zijn. En je kan er net als met de Land Rover mee door het terrein :-)
  3. Ach, ik koop vooral zo'n superdeluxe fiets omdat hij wel moet concureren met een warme droge auto. Bovendien heeft hij flinke belastingvoordelen, die bij mij als IB ondernemer dus nog harder aantellen, waardoor een hele dure fiets in eens zo veel kost als een gewone goede fiets. Als klein bedrijfje met alleen zzp-ers aan het werk is zo'n regel dat hij niet door het personeel gebruikt mag worden wel wat lastiger, want personeel heb ik niet :-) Wat misschien wél helpt is dat ik privé ook al een superdeluxe elektrische fiets heb die bijna net zo mooi is als de leenfiets. Geen speed-pedelec. Die had ik als leenfiets ook niet persé gehoeven, maar de 27% MIA heeft mij daar toch voor doen besluiten. Ik had er ook nog wel één voor mezelf kunnen kopen, maar de 7% bijtelling is het me niet waard, mijn huidige fiets is prima, en voor alleen wat mooiere looks heb ik geen geld over..
  4. Ja, zal twee maten helmen moeten neerleggen denk ik. Weet ook niet of hij veel gebruikt zal worden, maar ik heb best wat klanten in de regio, en ik heb een supersonisch megadeluxe top van de top speedpedelec gekocht vandaag, dus hopelijk vinden mijn klanten het leuk om eens met zo'n ding op weg te mogen :-) . En anders mogen ze gewoon een auto mee, of laten ze zich afzetten en ophalen :-) Dank je, dat is een goede tip!
  5. Voor mijn garagebedrijf wil ik naast de mogelijkheid van een leenauto ook een leen speedpedelec beschikbaar gaan stellen voor onze klanten. Om op een wat sportievere en milieuvriendelijkere manier in vervangend vervoer tijdens een reparatie te voorzien. De fiets zal niet door mij of werknemers gebruikt worden, niet voor privéritten en ook niet voor gewone zakelijke ritten. Enkel en alleen als leenfiets. Ik neem aan dat het dan niet als 'fiets van de zaak' gezien kan worden en dat er ook geen 7% bijtelling zal gelden. En dat ik wel gewoon de volledige BTW kan terugvragen? Naast natuurlijk KIA, MIA en VAMIL. Zie ik dat goed, of hebben jullie daar een ander idee over?
  6. Ik heb alles gemeld. De sjablonen zijn niet aan te passen zeggen ze. De download/exportmogelijkheden zijn hoe ze zijn. Sommige zaken zouden worden genoteerd en er zou gekeken worden of er iets gedaan mee kon worden. Inmiddels kom ik enkele jaren oude ervaringen tegen met min of meer dezelfde klachten, kennelijk wordt er dus niets mee gedaan. De helpdesk is prima (tijdens kantoortijden), er wordt snel gereageerd. Maar als er geen oplossing wordt geboden heb je er eigenlijk nog niets aan. Met een aantal dingen ben ik overigens wel naar tevredenheid geholpen. Er zijn tegenwoordig zo veel boekhoudpakketten met allemaal min of meer dezelfde mogelijkheden en min of meer dezelfde prijs dat het voor mij als leek bijna niet meer mogelijk is om een keuze te maken. Mijn boekhouder wilde graag dat ik met unit4 ging werken, maar het mist functies die ik zoek en het is duurder. Na een aantal proefabonnementen heb ik voor e-boekhouden gekozen. De eenvoudige opzet, met vrij uitgebreide mogelijkheden en de vele positieve reviews en de goed gedocumenteerde api die ik nodig heb gaven de doorslag. Elk jaar ga ik weer eens een tijdje op zoek, en tot nog toe bleef ik bij mijn antieke davilex pakket omdat ik maar geen keuze kon maken. Al die jaren kwam ik e-boekhouden al tegen, en het geeft vertrouwen dat ze al lang bestaan. Ik had dan ook niet verwacht dat er een aantal hele basale dingen gewoon niet, of heel onhandig werken. Dat verwacht je niet van een bedrijf wat al jarenlang positieve reviews ontvangt. Ik ben geen boekhouder en geen veeleisende gebruiker, ik kan me dan ook niet voorstellen dat ik de enige ben die tegen problemen aanloopt. Ik heb gevraagd of het mogelijk is om alleen het boekhoudgedeelte te blijven gebruiken en de factuurmodule niet meer, en dat is mogelijk. Ik zou dan bv wefact voor de facturen kunnen gaan gebruiken. Maar in totaal wordt het dan weer duurder per maand, en was ik misschien toch weer beter uit geweest met een duurder pakket waarbij alles wel gewoon werkt. Eigenlijk zal ik gewoon weer helemaal opnieuw moeten beginnen met de research. Mijn research was ook gewoon niet volledig genoeg. Ik heb niet vooraf de app gedownload, dan had ik gezien dat je er weinig mee kunt. Je kunt foto's maken van bonnetjes die dan te weinig gecomprimeerd worden opgeslagen (je hebt maar 1 GB opslag voor scans), maar je kunt geen offertes of facturen of rekeningen inzien of maken onderweg, en dat lijkt me nu juist handig als je een telefoontje van een klant krijgt onderweg. Het probleem is dat je ook maar niet zomaar weer overstapt. Door het gebrek aan exportmogelijkheden kan ik dan alles gaan overtypen en ik heb vele duizenden mutaties per jaar. Ik heb mijn mappen met facturen ingescanned en daar scan tegoed voor aangeschaft. Mijn papieren mappen zijn nu volledig door de war, omdat ik dacht dat dat niet uitmaakte omdat ik toch alles digitaal beschikbaar heb nu. Ik had er absoluut geen rekening mee gehouden dat je niet gewoon al je scans in eén keer kunt downloaden. Op deze manier wordt je min of meer gedwongen bij hen te blijven ivm de bewaarplicht. Als de probleempunten (die allemaal vrij eenvoudig op te lossen zijn volgens mij) zouden worden opgelost is het geen probleem, en zou ik graag blijven.
  7. Ik gebruik sinds een maand e-boekhouden maar ben eigenlijk niet tevreden. Op dit moment zou ik het zeker afraden. Hier een lijst met ergernissen/fouten/minpunten. - werkende layouts voor facturen of offertes maken is lang niet altijd mogelijk. Bij meerdere factuurregels met langere omschrijvingen voegt hij zelf geen nieuwe regels toe. Je moet dus een heleboel sjablonen aanmaken met verschillende aantallen regels en vooraf weten hoeveel regels een offerte gaat hebben. Ontzettend primitief en onbruikbaar. - Je kan je ontvangen facturen uploaden naar het 'digitaal archief'. Leuk idee, maar je kan ze er nooit meer uithalen. Ja, één voor één 'opslaan als' kiezen, maar dat kan je natuurlijk niet met honderden of duizenden facturen gaan doen. Belachelijk dat je niet gewoon alles in één keer kan opslaan of backuppen. - Voor zover ik kan kijken geen export mogelijkheid voor de complete administratie zodat je die in een ander pakket kan importeren - In veel vensters is de focus verkeerd. Als je bijvoorbeeld een nieuw artikel aan een factuur wilt toevoegen staat de cursor automatisch in het veld 'aantal'. Je wilt natuurlijk eerst een artikel selecteren, dus vaak begin je dan al in het 'aantal' veld te klikken. -Het programma opent continu nieuwe vensters, je moet vaak veel overbodige klikken doen voordat je bent waar je wezen moet. Heel onoverzichtelijk. - Lastig om iets terug te vinden. Ik kan het moeilijk omschrijven, maar als je ergens een typefoutje hebt gemaakt wat je je pas realiseert nadat je de mutatie hebt opgeslagen is het een heel gezoek om dat te herstellen. - Programma geeft regelmatig uit zichzelf een vreemd BTW percentage aan. Wij maken geen gebruik van 6% BTW. Toch springt het BTW veld met enige regelmaat uit zichzelf op 6% BTW. Omdat je dan al een tijd lang dezelfde boekingen met 21% aan het doen bent zou je dat zomaar over het hoofd kunnen zien en heb je per ongeluk diverse boekingen met een verkeerd percentage geboekt. - Automatisch herkennen vanuit de bankkoppeling werkt nagenoeg niet. Heel af en toe herkent het iets maar 99% van de boekingen moet je handmatig doen. Programma controleert alleen op combinatie factuurnummer en bedrag. Terwijl er ook best op klantnummer of klantnaam of nog diverse andere zaken gecontroleerd kan worden. Bij het handmatig afletteren controleer je zelf ook op een combinatie van diverse kenmerken, voor een computer zou dat helemaal geen probleem moeten zijn. Bij twijfel zou het programma op zijn minst bij heel veel transacties een lijst laten zien met mogelijke boekingsvoorstellen waar je uit kan kiezen zodat je zelf niet door een enorme lijst met getallen hoeft te gaan scrollen - Als je een lijst met open posten opvraagt laat hij in de lijst alleen de relatienummers zien, de naam van de relatie zou veel handiger zijn. Ik heb nu namelijk geen idee wie het is en moet dus eerst de mutatie gaan openen om te kijken wie het is, behoorlijk onhandig. - Geen fout, maar ik zou het handig vinden als ik van een offerte een werkorder zou kunnen maken. Orders kent het programma niet - De meeste andere pakketten bieden tegenwoordig de mogelijkheid om offertes online te accepteren, e-boekhouden niet. - scan en herken werkt zeer matig. Nagenoeg elke factuur moet je naderhand controleren. Ook al heb je al tientalen keren een soortgelijke factuur gehad, hij blijft vaak een andere relatie kiezen. En zoals door het hele programma zonder aanleiding vreemde BTW percentages. Het programma is in elk geval niet zelflerend want er treedt na verloop van tijd geen enkele verbetering op. - Betalingen verwerken van Payment providers (in ons geval mollie) zou ook handig zijn. Je kan wel een betaallinkje meesturen, maar als er via de link betaald is komt de factuur niet automatisch op 'betaald' te staan. Dat moet je allemaal handmatig doen via .csv imports. - .csv bestanden inlezen van Amex gaat helemaal fout. Je moet eerst zelf in excel het hele bestand ombouwen tot e-boekhoud leesbaar. Daarbij krijg je allerlei problemen met verschillen tussen engelse en nederlandse instellingen waardoor alles kan crashen. E-boekhouden verwacht een engelse seperator, maar een nederlandse datumnotatie. Helpdesk kon niet helpen, heb het zelf moeten uitzoeken en een uitleg naar de helpdesk gestuurd. - Helpdesk niet bereikbaar 's avonds en in het weekend. Begrijpelijk dat men niet altijd wil werken, maar juist op die momenten willen veel zzp-ers en kleinere ondernemers met de boekhouding bezig. Pas hield de scan en herkenfunctie er op zaterdagmiddag mee op terwijl ik net honderden facturen had ingescanned die ik dat weekend wilde verwerken. Maandags deed hij het pas weer. Erg zonde van mijn schaarse tijd. - Alles is gedateerd en verouderd, lelijke opmaak, nergens automatische aanvulling in zoekvakken en dergelijke. Dat is geen fout, en dat wist ik toen in besloot het te gaan gebruiken maar je werkt wel gewoon een stuk minder plezierig dan wanneer je bijvoorbeeld in een fijn modern pakket als Moneybird bezig bent. Ik had veel liever Moneybird gebruikt maar die hebben geen scan en herken en maken geen gebruik meer van grootboekrekeningen en daar kan ik nog niet zo goed aan wennen. Verder werkt alles daar véél beter. Er zijn nog veel meer nadelen, dit is wat me zo even 'realtime' te binnen schiet. Ik vind het onbegrijpelijk dat ik na een paar weken gebruik al zoveel zaken tegenkom. Hoe kan het dat er veel gebruikers zijn, en dat allerlei basiszaken gewoon niet werken? Ik lees alleen maar positieve reviews en goede reacties, inmiddels heb ik ernstig mijn twijfels over de betrouwbaarheid daarvan. Ik zit er aan te denken om als tegenwicht maar even een echt onafhankelijke website te maken, waar ik in elk geval mijn bevindingen benoem en een forum open waar mensen hun ervaringen kunnen melden. Verder is niet alles slecht hoor. Met wat omwegen en onhandige kliks is alles gewoon in te boeken, tijdens openingstijden reageert de helpdesk meestal vlot ook al kunnen ze niet altijd een oplossing bieden. De prijs is heel acceptabel. De handleiding/boekhoudcursus is prima. Ik zou alleen graag willen dat ze wat zouden met tips en opmerkingen van gebruikers, want het zijn allemaal makkelijk op te lossen punten, en als ze opgelost werden was het een prima pakket.
  8. Leuk! Nooit van gehoord, weer wat geleerd :-) Nu ben ik al jaren aan het twijfelen over een nieuw boekhoudpakket. Iedereen heeft een andere mening. Het ene pakket is goed in het ene maar mist het andere, het andere pakket precies anders om. Sommige pakketten hebben allerlei verborgen kosten. Het is vreselijk lastig om de juiste keuze te maken. Op zich ben ik blij dat ik nu een knoop heb doorgehakt. Het werkt tot nu toe in elk geval héél veel prettiger dan mijn antieke Davilex. Ik betwijfel ook of het nodig zal zijn om alles over te zetten in Unit4, in principe kan ik alles nu zelf invoeren. Maar anders exporteer ik gewoon alles. Of misschien kan hij alleen totalen overnemen. We zullen wel zien.
  9. Ik neem aan dat als ik zelf mijn boekhouding wil doen, dat ik dan zelf een abonnement zal moeten aanschaffen. Anders hoeft er maar één boekhouder een abonnement te nemen op unit4 en de rest van de wereld kan gratis boekhouden. Het is paasweekend, mijn boekhouder is gesloten en ik ook waardoor ik tijd heb (normaal nooit). Inderdaad heeft elk pakket wel iets wat niet bevalt. Zo kan e-boekhouden geen Mollie IDEAL links meesturen met facturen. Maar met maar één factuurtje per dag wat ik gemiddeld maak kan ik die wel handmatig aanmaken al is het jammer. E-boekhouden ziet er ook een stuk minder modern uit dan Moneybird, maar ja, we hebben de pakketten niet voor de sier ;D Volgens mij kan ik wel min of meer alles wat ik nodig heb met e-boekhouden, en dus heb ik vandaag al een uur of tien zitten inrichten en invoeren. Inderdaad zou ik wat boekhouder uren uitsparen als ik in Unit 4 zou gaan werken, maar dat zou denk ik niet of nauwelijks opwegen tegen de extra kosten per maand bij Unit4. Daarnaast is unit4 niet erg duidelijk over wat er wel en niet kan, en kan ik ook geen goede info over een api vinden. Inmiddels ook 180 euro aan scan en herken credits aangeschaft dus ik moet nu wel verder in e-boekhouden. Dat is wel een minpuntje, 9 cent per OCR. Maar moneybird heeft geloof ik helemaal geen OCR.
  10. Inmiddels aan het experimenteren met de proefversie van e-boekhouden. Hebben in elk geval een duidelijke handleiding over de margeregeling online staan. helaas geen ondersteuning voor mollie om een betaallink mee te zenden met facturen.
  11. Dank voor het advies, hoe meer hoe beter! Moneybird presenteert zichzelf inmiddels wel als volwaardig boekhoudpakket. Ben jij van mening dat het nog steeds niet het geval is? Mijn boekhouder wil het liefste dat ik in unit4 ga werken. Unit4 kost echter een stuk meer en ik ken veel mensen die erg tevreden zijn over moneybird. Ik zit al sinds 2001 bij dit administratiekantoor en zou het liefst bij hen willen blijven.
  12. Hartelijk dank, ik begrijp er helaas niet veel van. Waarschijnlijk toch eerst maar afspraak met de boekhouder maken. Wilde liefst eerst zo veel mogelijk zelf uitzoeken, om de kosten te beperken. Moneybird kent wel een exportfunctie, dus dat is vast te importeren in unit4. Maar als dat niet het geval is kan hij het net als op dit moment handmatig doen, ik vind het geen probleem als mijn kosten voor hem op hetzelfde niveau blijven. Ik wil vooral mijn webboekingen en gewone facturen automatisch in de boekhouding hebben en de banktransacties en IDEAL betalingen grotendeels automatiseren. Het is me nog niet duidelijk hoe ik de marge nou moet verwerken in moneybird. Hoe ik zelf mijn marge kan berekenen en globaliseren is geen probleem, dat doe ik al jaren. De boekhouder verwerkt de totalen dan netjes in unit 4 en regelt een eventuele suppletie. Mijn eigen boekhoudpakket is daarom niet compleet ingevuld, en ik zou graag zelf ook de volledige administratie hebben.
  13. Ik zit te overwegen over te stappen naar moneybird. Ik werk nu met een factuurpakketje, twee websites die facturen genereren en excel voor marge en globalisatie en nog davilex 2000 als boekhouding. Mijn boekhouder zet alles wat nodig is weer over naar Unit4. Vele jaren geleden met nog niet zo veel boekhoudacties prima te doen, maar inmiddels zeer tijdrovend en omslachtig. Met moneybird kan ik volgens mij een groot gedeelte combineren voor een lage prijs. Via de API weborders automatisch er in, en facturen rechtstreeks vanuit moneybird en automatische bankverwerking. Maar, wij maken gebruik van de margeregeling met globalisatie, en daar kent moneybird, zoals vele boekhoudpakketten geen ondersteuning voor. We doen maar weinig margegoederen en ik vind het geen probleem om dat kleine stukje nog even in excel te berekenen, maar ik wil het natuurlijk wel kunnen invoeren later in moneybird. Helaas heb ik weinig boekhoudkundige kennis. Ik heb nu de volgende rekeningen aangemaakt 8200 'verkopen marge' , 7200 'inkopen marge' Dan kan ik in elk geval de marge inkopen en verkopen registreren. Verder dan dat kom ik helaas niet. Wie heeft tips? Moet ik nog meer rekeningen aanmaken? Hoe boek ik BTW en globalisatie. Ik heb iets gelezen over memoriaal maar ik kom er niet uit. Is het wel mogelijk? De helpdesk van moneybird vertelt alleen dat ze geen ondersteuning voor margegoederen hebben.
  14. Ja, kost ook, maar voornamelijk voor de verkoper gelukkig. En je hebt kopersbescherming. En het gaat razendsnel. We hebben het superdruk, als je dan even iets niet alledaags wilt bestellen terwijl je daar eigenlijk geen tijd voor hebt is Ebay.de + paypal een super uitkomst. Razendsnel bestellen en betalen en in de meeste gevallen de volgende dag in (duitsland in) huis
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.