@PrinsRachid, thnx! Klinkt als een goede oplossing. In elk geval is iets beter dan niets :)
@Erik: Heb in het afgelopen jaar het grootste gedeelte gescand, wat nu niet meer toegankelijk is. Zaten zoveel uren in dat ik het voor de oude boekhouding in ieder geval niet meer wil gaan doen. Alles staan nu netjes en overzichtelijk in mappen, denk dat ik het er sowieso voor 2013 en 2014 bij wil laten.
De reden dat alles kwijt is.. Er stonden mappen van 2 jaargangen bij een oude boekhouder, van wat ik heb gehoord zijn daar woorden mee geweest en is alles nu onvindbaar. De drie mensen die de boekhouding in 2013 hebben gedaan zijn een hoop kwijtgeraakt, of waren van mening dat een foto van een factuur voldoende was. Veel ervan is onleesbaar en het origineel schijnt vaak weggegooid te zijn. En dan heb ik hier en daar nog tassen met facturen gevonden die de boekhouding op de een of andere manier nooit gehaald hebben.. :')
Bij de laatste boekhouder hebben ze het abonnement opgezegd, dus daarvan zijn ook de digitale scans niet meer toegankelijk. Ook een beetje woorden met die boekhouder: hij wist zelf niet echt wat hij deed, (bij veel wat ik vroeg was het: "jaaa.. Nou.. Dan kun je het een beetje zo doen, en anders zo.. Oh, nee.. Dat klopt niet.. Geen idee, doe ander maar iets.) hij zag hoeveel fouten er werden gemaakt en zei er vrij weinig over. Voor een simpele controle kregen we onverwachte (en hoge) facturen, maar opmerken dat er al een heel jaar geen vaste lasten als gas/water/licht enz werden ingeboekt zat er niet in. Toen het er op neer kwam dat ze pas de gemaakte afspraken wilden nakomen op het moment dat we voor 2015 tekenden, zijn we ermee gestopt.
@Karen:
1. Het is het bedrijf van mijn vriend. Een gedeelte is logistiek (verwerken van pakketten) en een ander gedeelte wil hij nu uitbreiden naar in en verkoop van auto's en het vervoeren van motoren.
2. Omzetfacturen vallen mee, standaard 1 grote en nog een stuk of 10 losse, wat met de uitbreiding meer gaat worden. Inkoopfacturen zijn een hoop, vooral ivm reparatie en verzekering van auto's voor het vervoeren van de pakketten, aanschaf inventaris, huur pand, tankbonnen, bezig met verhuizen en verbouwen. Gebruik voor de inkoop ongeveer twee grote ringbandmappen per jaar.
3. De jaarrekeningen waren belangrijk voor aanschaf van een nieuwe bedrijfsbus en de huur van het nieuwe pand. Dat is gelukt, alleen voor uitbreiding van het bedrijf zou het makkelijk zijn om aan de bank te laten zien. Verder hoefde het niet, maar heeft de oude boekhouder ongeveer 1/3e van zijn maandprijs op de jaarrekening gebaseerd. Op het moment dat hij die dan niet wil/kan maken betaal je ook al twee jaar een hoop geld voor niets.
Omdat ik zelf dus totaal geen boekhoudkundige achtergrond heb is het inderdaad een flinke puzzel! Qua programma's heb ik er al helemaal geen verstand van. Was begonnen om het in Excel te doen, maar hoorde dat een programma een hoop tijd scheelt en in veel gevallen ook een stuk meer in kaart kan brengen.
Bedankt voor jullie reacties :)