Jump to content

Lamberto

Junior
  • Content Count

    20
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0
  1. Dus ik zou er het beste aan doen om te zorgen dat ik van vaste contracten afkom en zzp'ers inhuur? Of BV worden en personeel in loondienst?
  2. Ik dacht het volgende. Stel de zaken gaan langzaam slechter en de rekening raakt langzaam leeg. Dan komt er een moment dat een relatief kleine rekening of schuld voor een faillissementsaanvraag kan leiden. Ik heb dan misschien de rekening wel leeg maar nog wel voor 50.000 euro op de balans staan aan bezittingen (voorraden, vervoermiddelen, machines). Als vervolgens bij een faillissement de bezittingen per opbod verkocht gaan worden leveren ze misschien nog geen 10.000 euro op. Plus de extra kosten van faillissement zoals de curator e.d.? Als ik dat aan zie komen is het misschien slimmer voor d
  3. Dank voor uw reacties! Letselschade van een meubel valt toch onder de bedrijfsaansprakelijkheid verzekering? Mits ik niet roekeloos heb gehandeld?? Wat is de precieze gang van zaken als ik als bedrijf niet meer in staat zou zijn salarissen te betalen? Ik begrijp dan dat een werknemer naar de rechter kan stappen om loon te vorderen. Dwingt de rechter mij dan gelijk om mijn prive geld of bezittingen te gebruiken voor het betalen van het salaris? Of wordt dan de VOF failliet verklaard waarbij de bezittingen worden verkocht door de curator om alsnog de schulden te betalen?
  4. Dank voor uw reactie. Maar zoals al 2 keer gezegd is dat ook niet mijn doel! Het is slechts iets dat ik kan laten meewegen. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere ondernemers. Wanneer vonden zij het risico van een VOF te groot en zijn ze BV geworden voor de aansprakelijkheid. En in hoeverre is de praktijk anders dan de theorie. Want met alleen de theorie en de wetenschap van alle mogelijke risico's zou je jezelf haast als kluizenaar opsluiten in een grot. Uiteindelijk moet je toch een realistische kijk en afweging maken. Als je winst 200.000+ is, is het natuurlijk
  5. Ik maak meubels voor particulieren in een laag prijssegment. Ik zie zelf weinig risico's. Als er een keer iets onverwachts misgaat, maak je een nieuw meubel. Dat stelt kwa kosten weinig voor en is niet een risico te noemen. Op zich is de theorie ook wel een eind bekend. Het gevaar van alle theoretische risico's benoemen is dat je te bang wordt en gaat oververzekeren. Dat is ook wat gebeurt als je een assurantiekantoor binnen loopt. Ze kunnen je echt wel overtuigen dat je op ieder vlak van je leven wel een risico loopt, en ze kennen ook altijd wel een Pietje of Klaasje die het heeft
  6. Hoe bedoel je die vraag? Ik ken ze persoonlijk niet, maar ik heb er ook niet naar gezocht en ben hier niet mee bezig. Bij een hypotheek voor een bedrijfspand staat het onroerend goed natuurlijk borg. En ik weet dat zakelijke hypotheken vaak 50% eigen inleg vragen, en leningen voor minder tastbare zaken een goed ondernemingsplan vereisen. Maar nogmaals, dit is niet aan de orde of uitgedacht, maar is een mogelijk voordeel van een BV dat ik kan laten meewegen in de beslissing.
  7. Goedemorgen, Dank voor uw reactie. Wij zijn een man/vrouw firma. We overwegen een BV om van de persoonlijk aansprakelijkheid af te zijn. Uw aanname is onjuist. En uw gevolgtrekking en adviezen zijn zelfs een beetje storend. Er zijn namelijk geen financiële problemen of de vrees dat deze er komen. We zijn een financieel gezond bedrijf. Echter de coronacrisis heeft een ander licht geworpen op de mogelijk financiële risico's die ik loop. En ik ben een echte vooruitdenker, en wil graag een goed overzicht hebben van risico's, en mijn zaakjes goed geregeld hebben. Natu
  8. Goedemiddag, Ik zit al tijden te denken om mijn VOF om te zetten in een BV om van de hoofdelijke aansprakelijkheid af te zijn. Nu kan ik zelf de rekensommetjes wel maken tav verschillen in belastingdruk. En weet ik dat ik met een BV gewoon meer belasting ga betalen. Maar om een goede afweging te kunnen maken of mij die extra belasting waard is, moet ik ook een goede inschatting hebben van de werkelijke risico's die ik loop met een VOF. Wie kan mij helpen met ervaringen en of praktijkvoorbeelden? Zelf redeneer ik dat een VOF meer risico's heeft op het moment da
  9. 6000 euro (gemiddeld) is excl. loonkosten. Die zijn voor mijn huidige werknemer 2200 euro. De verwachting is dat in de tweede helft van het jaar de winst zeker gaat stijgen. Heb aardig wat geïnvesteerd en materiaal in voorraad genomen afgelopen tijd. Die kosten heb ik straks minder. Onbekend. Het bevalt prima. Maar mocht het ooit niet meer lopen of we er geen zin meer in hebben, dan gaan we beiden weer in loondienst. Wat betreft die ontbinding. Als iedere vennoot voor 1/3 eigenaar is, is het toch een kwestie van de inventaris verkopen en de bankrekening verdelen? Ik
  10. Ik heb even gegoogled, maar bij een joint venture moet je toch allebei een onderneming hebben om samen te werken. Die heeft die andere persoon niet.
  11. Bedoelt u daarmee dat deze persoon zzp'er wordt en ik hem inhuur? Het punt is dat hij nu al zzp'er is, maar door de nieuwe regelgeving geen zzp'er meer kan blijvenzijn. Hij is als zzp'er niet zelfstandig genoeg aangezien hij geen eigen gereedschappen e.d. heeft. Of bedoelt u wat anders met buiten de VOF houden?
  12. Bedankt voor de tip, dan los je inderdaad het urenprobleem op. Dat is een goeie. Wat voor specialist moet ik aan denken?
  13. Dat lijkt maar zo. Uiteindelijk zal de nieuwe vennoot onderaan de streep per uur netto net zoveel* loon voor zijn inzet willen overhouden als een medewerker in loondienst. In mijn geval wil deze persoon minimaal 1900 euro netto per maand verdienen. Als ik hem aanneem kost mij dat zo 3500 euro per maand werkgeverslasten + de risico's die ik draag. Dat is gewoon veel te veel bij een winst van 6000. Als mede vennoot heeft heeft hij bij 30% van de winst ook 2000 per maand. Bij deze bedragen betaal je praktisch geen inkomstenbelasting gezien alle aftrekposten voor ondernemers. Daar komt no
  14. Goedendag, Ik heb samen met mijn vrouw een VOF en 1 werknemer in vaste dienst. Deze werknemer gaat binnenkort vertrekken. In mijn zoektocht naar een nieuwe werknemer stuitte ik op iemand die liever een samenwerking aangaat, dan in dienst te treden. Nu heb ik hier eens over nagedacht. En ik denk dat dit meer voordelen heeft dan weer een werknemer. Voornamelijk omdat iemand in loondienst meer kost (vanwege belastingen en verzekeringen) dan iemand 30% van de winst te geven. Daarnaast werk ik liever met iemand die een ''aanpakmentaliteit'' heeft zegmaar, en kan je de zorgen en verantwoorde
  15. Bedankt voor de tip. Aan wat voor soort expert moet ik denken? Financieel adviseur, boekhouder? Moet ik die gemaakte inbrengverdeling ook vast laten leggen?
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept