Jump to content

Ralph2

Senior
  • Content Count

    42
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • Country
    Nederland

Company info

  • Location
    Rotterdam
  1. Dat ben ik zeker met je eens. Het kan ook nog wel verkeren per jaar of gedeelte. Maar goed, ik houd het gewoon goed in de gaten. Dank in ieder geval.
  2. Dat is dus gedeeltelijk ook mijn gedachte. Overigens zou ik e.e.a. altijd nog kunnen achterhalen indien het echt nodig is. Dat slaat kant nog wal in dit kader. Dan laat je in beginsel behoorlijk wat uren liggen voor het criterium en tevens is het wel heel grof geschat.
  3. Dank voor je antwoord. Naast grote opdrachten, ook vrij veel kleine zaken. Storingen, etc. Dat op papier bijhouden heb ik ook wel gedaan, echter werkte dat toch net niet ideaal voor mij. Agenda in de auto, in avond achter pc. Die uren vergeet je weer. Enfin, geen excuus, de prioriteit ligt er simpelweg gewoon niet. Daarnaast zit ik vrijwel snel 20 uur per week achter de pc voor mijn werk. Waarvan 10 vrij gemakkelijk aantoonbaar met mailtjes, enz. Anders verwoord: als ik gek gezegd alle uren optel die aantoonbaar van facturen af te halen zijn en daarbij de aantoonbare uren van mijn administratiedag in het weekend optel en er al aanzit, worden er weinig problemen verwacht.
  4. Beste leden, Er is al veel over schreven, echter zou ik jullie mening graag willen over het volgende specifieke geval. Ik hoop het duidelijk te kunnen maken met onderstaande informatie: 2018 gestart als ondernemer (ik stond al jaren ingeschreven, dus niet officieel als starter, verder nooit gebruikt gemaakt ook van aftrekken e.d.) medio april met fulltime werken voor de onderneming. Goed alles bijgehouden in speciaal programma i.v.m. het niet draaien van volledig jaar en wellicht dus vragen over halen hurencriterium, etc. In totaal kwam ik op 1667 uren uit met volgende cijfers: Omzet: 115 k Inkoop: 40 k Inhuur: 41 k Kosten: 13,5 k Netto resultaat: 20.5 k 2019 was nog drukker dan normaal en het werk niet bij te houden. Fulltime voor de zaak dit jaar overigens. Puntje bij paaltje dus ook niet bijgehouden op januari na. Nu heb ik in mijn facturen soms direct aantal gewerkte uren staan (met mijn naam erbij, ofwel zonder inhuur geboekt op dat onderdeel; oftewel dat ben ik geweest (geen personeel)) en soms met totale aanneemsommen. Van die aanneemsommen heb ik uiteraard calculaties gemaakt voor mijzelf en met inhuur voor die projecten erbij, vrij makkelijk aan te geven hoeveel uren erin zitten vanaf mijn kant. Als ik dat globaal (voor 80 %) even bij elkaar schraap, zit ik op ca. 1300 gewerkte uren over 2019. Dit betreft direct gewerkte uren. Administratie doe ik verder zelf, net als alle overige werk als offertes, etc. Zelden vakanties. Ik schat op zeker meer dan 2500 uur uit te komen per jaar. Her en der over beide jaren nog wel geïnvesteerd in middelen. Cijfers waren in 2019: Omzet: 172 k Inkoop: 42 k Inhuur: 58 k Kosten: 29 k Netto resultaat: 43 k Al met al zou ik zeggen dat ik voldoende aan zou kunnen tonen dat ik aan het urencriterium voldeed voor 2019 met bovenstaande informatie uit facturen e.d. Graag verneem ik jullie mening hiertoe. Het zal komende jaren niet rustiger worden en uren zijn altijd wel bij te houden op deze manier. Echt bijhouden in programma neemt ongemerkt toch veel tijd in beslag. Verder zie ik dat ik vaak deze opmerking krijg van collega's die zoveel werken en het ook op deze manier doen. Mijn dank is groot.
  5. Dank voor je reactie, top! Bedrijfsauto gewoon rijdend en goed werkend gekocht, alleen velgen zien er wat patserig en slordig uit. Daarom ga ik gewoon terug naar originele velgen en dan gelijk nieuwe banden erop. In principe dan gewoon onderhoud dus als ik het goed begrijp. Deze velgen en banden zijn immers niet nodig puur voor het rijdend en compleet maken van de bedrijfsauto. Dat was ie al. Oude velgen en banden gaan gewoon weg. Verkopen kost teveeltijd en levert niets op. Die tijd besteed ik liever aan omzet maken. Alarmsysteem kan ik niet echt goed vinden tweedehands. Dat heb ik vorig jaar aangeschaft. Heb dus de bon nog. Zal daar wel een goede schatting voor maken. Zit ook certificaat bij inbouw, dus bewijs genoeg. Die economische waarde, mag je die dus ieder jaar verlagen met dat de auto ouder wordt?
  6. Beste Forummers, Ik heb wat enkele vragen over de aankoop van mijn bedrijfsauto onlangs. Althans, niet perse daarvoor, maar voor zaken daaromheen. Dus, even e.e.a. afgerond, maar voor bepaald bedrag een auto gekocht, welke ik af ga schrijven over een aantal jaar. Kan niet missen, tot zover duidelijk. Ik ga hem prive rijden ook, auto is ouder dan 15 jaar, dus vrij voordelig qua bijtelling. In de auto zit een nieuw motorblok met paar duizend km'ers gelopen. De aanschaf was dus wat duurder dan een vergelijkbare auto met deze KM stand. Hopelijk kan er jaren mee worden gereden. Wel aantal andere vragen. 1 (denk ik ) simpele: voor bepalen economische waarde is de factuur van aankoop lijkt mij een goed voorbeeld? Mag je deze economische waarde ieder jaar laten dalen? 2. Als men een set nieuwe banden koopt voor de auto met velgen (bij gescheiden leveranciers, zelf aangekocht), is het dan verplicht dit als investering te zien? Kijkend naar de auto zal dit overigens bij verkoop zeer beperkt waardevermeerdering opleveren; 3. Ik heb het alarm en Parrot uit mijn privéauto (1 jaar uit, met certificaat) over laten zetten op deze auto. Mag ik de inbouwkosten direct aftrekken (onder de 450 euro per onderdeel) en dit zien als inbreng privegoederen en mijzelf daarvoor een bepaalde waarde uitkeren, in ieder geval fiscaal als kosten inbrengen?; Of moet ik dit verplicht optellen bij de aanschaf van de auto en een totaalbedrag af gaan schrijven? Algemene vraag is dus eigenlijk, hoe moet je investeringen in je tweedehands auto zien, als je die vrij snel na aankoop van het goed opvoert? Bij een nieuwe auto zitten vaak accessoires al inbegrepen en logischerwijs schrijf je die fabriek af ook fiscaal af, maar is het bij een tweedehands auto dan zo simpel dat als men op de 1ste van de maand een auto aanschaft, men alle kosten vanaf de 2de van de maand gewoon direct als onderhoudskosten ziet en als die per onderdeel onder de 450 euro zitten, dan ook niet te hoeven worden afgeschreven? Hoop dat iemand hier een zienswijze op kan geven. Dank alvast. Groeten, Ralph
  7. Lijkt me inderdaad duidelijk. Alles naast die AOV dus wel inboeken gezien het zakelijke belang. Dank voor reacties en bevestiging.
  8. Beste leden, Ik heb een korte vraag waarover jullie denk ik vrij snel duidelijkheid kunnen geven. Ik heb één verzekeringspakket bij één maatschappij. O.a.: - Aansprakelijkheid; - CAR en montage; - Rechtsbijstand; - Inventaris/ Goederen voor bedrijfsruimte; - Vervoer eigen vervoer (zakelijke goederen in prive auto); - AOV. Zeg ik het goed, dat ik alle premies voor de eerste 5 zakelijk inboek in de 'normale' zakelijke administratie (die dus verwerkt zitten in de jaarrekening straks) en de AOV erbuiten laat en in de aangifte IB opgeef? Of maakt dat niet uit? Hoor graag van jullie. [Titel aangescherpt.]
  9. Top. Doen we het zo op die manier. Dank voor je antwoord!
  10. Iemand nog die de laatste stelling kan bevestigen/ ontkrachten?
  11. Duidelijk. Dan doen we dat gewoon zo.
  12. Dank voor de vele reacties! Hou persoonlijk wel van die verdieping. De box is primair meer bestemd voor multifunctionele doeleinden, voorraad opslag, etc. Oftewel zakelijke inboedel. Mocht er ooit een motorvoertuig staan, is dat tijdelijk ter reparatie o.i.d. Primair is dat nooit het doel. Er zit een wateraansluiting en eigen groepenkast. Ook dat is niet puur ter parkeren, maar beoogt meer multifunctioneel gebruik. Ga dus zakelijk huren zonder BTW, met opname in contract dat primair gebruik multifunctioneel is, voor bijvoorbeeld opslag, voorraad, werkplaats, etc. Mag ik als zakelijk ondernemer dan trouwens de BTW aftrekken van kosten die ik maak ter onderhoud, of plaatsen eigen belang voorzieningen zoals extra sloten?
  13. Inmiddels één en ander opgezet voor bijhouden zakelijke kilometers. Voor aftrek BTW zal ik de bijtelling hanteren. Moet goed komen. Dank voor de informatie. Ik heb nog een andere vraag, waarvan ik even niet wat ik daarmee moet. Het volgende: 1. Dus privé auto, waarbij ik 0,19 cent aftrek per zakelijke kilometer. 2. Parkeerkosten gemaakt bij opdrachtgever, maar ik heb afgesproken dat deze parkeerkosten doorbelast konden worden. 3. Kosten van mijn parkeeroverzicht zoals afgesproken doorbelast naar opdrachtgever via factuur (waarbij overigens BTW verlegd was); 4. Boek ik nu de parkeerkosten als inkoop, of vallen die weer onder die 0,19 cent per kilometer? Ik zou het laatste zeggen, of kan dit worden gezien als een product wat wordt 'verkocht'? Voor mij een lastige situatie. Kan iemand daar iets over zeggen? Mijn dank is wederom groot.
  14. Als ik dit overigens huur als ondernemer, wordt dit dan automatisch verhuur belast met BTW? Las ergens dat dit het geval is zodra het gebruik voor meer dan 90 % zakelijk wordt beoogd en dat is natuurlijk wel zo, ook gezien het zakelijk huren straks. Dan neem ik aan dat er vanuit mijn partner een BTW nummer aangevraagd moet worden voor de afdracht hiervan?
  15. Enige verschil is dat de één het huis bezit en de ander de garagebox. Moet verder ook niet uitmaken toch?
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept