Jump to content

Yorick Huiskes

Junior
  • Content Count

    10
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  1. De BV heeft uiteraard ook recht op een deel van de winst voor het inbrengen van kapitaal. Dit hoeft helemaal niet gering te zijn. Integendeel,die brengt immers de oude eenmanszaak (kapitaal, etc.) in. Nut van de VOF is het verdelen van de winst. De winst komt dan in de VPB én de IB-sfeer. Uiteraard blijft aansprakelijkheid wel, maar dat is nu ook het geval. Als aansprakelijkheid alleen het doel is dan geeft een BV hier ook niet altijd zonder meer een oplossing voor.
  2. Er is arbeid, maar die zit in de VOF niet in de BV. En de arbeid wordt verricht door de privé persoon die met zijn BV een VOF is aangegaan. Absoluut geen misbruik van recht, maar een opzet die is toegestaan. Het staat je vrij kapitaal (de oude onderneming) vanuit BV in te brengen in een VOF.
  3. Dit hangt sterk af van de winstverdeling. Een deel van de winst gaat naar de BV en een deel blijft in de IB-sfeer. Dit is met de huidige eenmanszaak ook niet het geval. Wanneer het oprichten van BV alleen uit fiscaal motief is omdat er veel winsten worden gemaakt, er verder geen risico's spelen om het eenmanszaak (of vof) te houden, dan is het zeker te overwegen een combinatie te doen. Hij is immers ook begonnen als eenmanszaak. Het is het beste van twee werelden (met de bijbehorende nadelen). Uiteraard blijf je privé aansprakelijk, maar dat is nu ook het geval.
  4. Dit kun je zeker wel zeggen. Activiteiten zijn ook het ter beschikking stellen van kapitaal, etc. Arbeid is minimaal tot niks. Als er al een loon vastgesteld moet worden dan zou deze niet hoger zijn dan € 5.000. Het gebruikelijk loon is dan niet van toepassing. Het is alles behalve misbruik van recht. Het is het gebruik maken van de mogelijkheden die het recht je geeft. Je hebt juist het recht je bedrijf in te richten zoals je zelf wilt. Van welke recht maak je dan misbruik? De BV heeft kapitaal en stelt dit ter beschikking en de prive persoon idem. Dit is toegestaan. TS is voornemens een eenmanszaak in te brengen in een BV. Wanneer dit fiscale motieven heeft dan is het onderzoeken van een combinatie volgens mij erg zinvol. Het kan belasting besparen, ik ken gevallen waarin er een aanzienlijk jaarlijkse voordeel wordt behaald. Ook dan is het mogelijk een lening vanuit de BV te verstrekken, zoals TS op den duur wenst.
  5. De rol van BV is het inbrengen / ter beschikking stellen van het kapitaal wat is ingebracht. Hiermee krijgt de BV een (zakelijk) aandeel in de winst.
  6. Mits goed opgezet en uitgevoerd is het mogelijk. Een BV kan nou eenmaal als vennoot deelnemen in een VOF. In de BV wordt weinig tot geen arbeid verricht. Van fictief loon is dan geen sprake en anders zou deze onder de € 5.000 zijn. In de VOF wordt arbeid verricht door de vennoot als privé persoon niet via de B.V. Zoals ik zeg opzet en uitvoering dient goed te gebeuren, maatwerk dus. Het is wel degelijk mogelijk en je kunt er op de korte termijn veel belasting mee besparen. Groet, Yorick
  7. Waarom niet een combinatie? Je brengt je onderneming in een B.V. en gaat vervolgens met je B.V. een vennootschap onder firma aan. Hier is afhankelijk van de winst behoorlijk belasting mee te besparen. Je behoudt dan de ondernemersfaciliteiten die gelden voor IB-ondernemers. Echter voor een juiste uitvoering dient dit wel goed opgezet te worden.
  8. Wie betaald de brandstof dan? De werkgever of werknemer? Als de werknemer dit betaald dat kan dit onbelast vergoed worden. Een vergoeding van € 0,19 per kilometer lijkt mij dan geen juiste maatstaf. De € 0,19 per kilometer (los van wie de brandstof betaald) kan natuurlijk wel aangewezen worden als eindheffingsloon. Wanneer het eindheffingsloon onder de vrije ruimte blijft kan dus de € 0,19 onbelast vergoed worden.
  9. Vraag is lastig te beantwoorden. Belangrijk is ook hoe huidige vorm en structuur is. Er zijn volgens mij meerdere mogelijkheden, maar nogmaals met deze informatie is het lastig te beantwoorden. Als de huidige vorm al een B.V. is dan zou je eventueel nog vier extra B.V.'s op kunnen richten. Middels activa - passiva transacties draag je de onderdelen over. Bijvoorbeeld: B.V. 1 (huidige B.V.) - hierin blijven alle activa en passiva van de rijwielverhuur B.V. 2 (nieuwe B.V.) - vanuit B.V. 1 worden de activa en passiva welke betrekking heeft op de garage overdragen. B.V. 3 (nieuwe B.V.) - idem als B.V. 2 maar dan alle activa en passiva van de wasserette. Daarnaast zouden er twee holding B.V.'s opgericht moeten worden per eigenaar. Holding 1 (eigenaar 1) neemt alle aandelen van B.V. 1 en 50% van alle aandelen van B.V. 3. Holding 2 (eigenaar 2) neemt alle aandelen van B.V. 2 en 50% van alle aandelen van B.V. 3. Aangezien verkoper niks met deze constructie te maken heeft, zouden de kopers eerst alle aandelen moeten kopen. Middels (af)splitsen zou je dan de andere B.V.'s kunnen creëren.
  10. Zoals ik het begrijp wordt de benzine dan betaald door de werknemer. De werknemer kan dit natuurlijk wel declareren. Dit zijn dan zogenaamde 'intermediaire kosten'. Als werkgever kun je deze kosten onbelast vergoeden.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept