Bart3

Junior
  • Aantal berichten

    20
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Gent, België

Bart3's trofeeën

  1. Ik heb zelf een hele tijd gewerkt volgens je beschreven principe van het onderling factureren tussen 2 éénmanszaken (in België). Dat werkte best. Voor onze werking hadden we vooral te maken met uitdagingen op vlak van communicatie met de klant. Wie is het aanspreekpunt? De klant richt zich tot één van jullie? Hoe gaan jullie hiermee om op een voor de klant consistente wijze? Bvb wat als de ander met vakantie gaat en jij zijn of haar klant bediend? Hoe ga je dan factureren? Hoe e-mails en telefoons organiseren? ... Als jullie zouden opereren vanuit eenzelfde merknaam, maar vanuit 2 apparte entiteiten, kan dat ook extra verwarring scheppen bij de klant. Zo zijn er talloze situaties te bedenken waardoor het voor de klant vreemd kan overkomen. Er zal ook extra planlast ontstaan. Wij werkten bvb. via een opgezet systeem in Google drive waarbij we steeds op de hoogte bleven van elkaars laatste en real time vorderingen en communicatie met de klant. Voor de rest een goeie formule denk ik als start, zolang jullie omzet niet de pan uit swingt en jullie beide onafhankelijk willen blijven werken zonder van elkaar risico te hoeven dragen..
  2. Bart3

    Amazon VAT

    Als je FBA gaat verzenden moet je vanaf de eerste verkoop BTW afdragen in het land van waaruit het pakket is verzonden. Dat is een heel vervelende bijwerking van ons Europees BTW systeem. Je moet dus BTW afdragen in elk land waar jij producten hebt zitten. Die drempelwaarden van bvb. €100000 gelden enkel als je vanuit Nederland verkoopt doorheen de EU. Dat maakt dus als jij FBA verzendt vanuit It, Es, De + Cz + Pl, Uk en Fr, je voor elk van deze landen onmiddellijk een BTW nummer moet aanvragen en aangiftes moet doen vanf de 1e euro.
  3. Super, dank je wel! Ik heb ondertussen het probleem opgespoord. Het BTW nummer zou door een fout dus uiteindelijk toch niet geactiveerd zijn blijkbaar. Zeer verwarrend daar het ondernemersnummer en BTW nummer in België identiek zijn. Na een telefoon is het dossier van onder het stof gehaald en het zou spoedig in orde moeten zijn. Nogmaals dank voor de reacties. Vriendelijke groet, Bart.
  4. Dank je voor je reactie, Highio. Ik heb inderdaad alle FAQ's reeds doorgenomen en neem maandag meteen contact op met de Belgische administratie. Ik ben anderzijds nieuwsgierig of anderen dit ook al hebben meegemaakt? Ook om in te schatten wat dit kan zijn om snel en assertief te kunnen inspelen bij de tocht van loket naar loket... En om na te gaan of dit gangbaar is? Of ik dit moet beschouwen als een fout, een groot probleem of dat dit zomaar een klein issue / foutje is, bvb. kwestie van vinkje plaatsen in ons dossier... Een maand lijkt me in ieder geval veel te lang. En voor ons is het een groot probleem omdat er daardoor reeds omzet schade is... En daar nationaal alles in orde is, zie ik alvast geen probleem op het niveau van de vennootschap zelf. Dit moet iets zijn op het niveau van de overheidsadministratie. Gegroet, Bart.
  5. Hallo iedereen, Na een maand reeds een vennootschap te hebben opgericht (in België) is haar info nog steeds niet beschikbaar ter verificatie via het Europese VIES platform. Via het Belgische KBO register is alle informatie netjes beschikbaar, maar eenmaal Europees wordt de onderneming niet herkent. Ik heb dus een vermoeden dat er iets is fout gelopen bij de Belgische overheid om de bedrijfsgegevens beschikbaar te maken voor de internationale databanken. Een Duits ondernemersnummer is echter na enkele dagen al online via VIES zichtbaar. Dus ik begin me eigenlijk zorgen te maken. Temeer omdat enkele van onze activiteiten hierdoor lam zijn komen te liggen. Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt. Vriendelijke groet, Bart.
  6. Dag Otto, Hartelijk dank voor de goede informatie. Daar kan ik wat mee! Maar wat kijk ik ook uit naar een soort MOSS variant voor fysieke goederen. :-) Het wordt echter zeer complex om in een betrekkelijk klein Europa een hedendaags, online gericht, marktnetwerk uit te bouwen. Het probleem: kleine bedrijven die met complexe multi nationale fiscale situaties en administraties worden geconfronteerd. We duiken erin! Fijn weekend, Bart.
  7. Hallo iedereen. Vandaag geven we reeds zelf BTW aan voor onze activiteit in Duitsland. Dit is een heel eenvoudig proces. Nu is m'n vraag of het ook eenvoudig is om de aangifte zelf te doen in Polen en Tsjechië. Uitbesteden is zeer duur en op dit moment nog moeilijk te verantwoorden voor onze huidige omzet. Dan rijst de vraag of het zelf doenbaar is zonder kennis van de taal. Ik weet dat we voor de eerste registratie hulp zullen moeten inschakelen. Maar hoe zit het met de maandelijkse aangifte daarna? Google verwijst vooral naar commerciële adressen, minder naar de volledige praktische informatie (wat het Engels betreft)... Iemand ervaring mee? Alvast bedankt! Bart.
  8. Groeperen hoeft niet meteen te resulteren in een samenwerkend collectief. Als het vanuit het perspectief wordt bekeken dat de zelfstandige alleenwerker samenwerkt voor het sterker maken van de individuele belangen door de collega / concurrent in te schakelen als hefboom, lijkt dit mij zeker geen contradictie, in tegendeel. Ik zie een samenwerking misschien ook eerder als een extentie van wat hier op het forum gebeurt. Ik denk dat het klein-denken is wanneer je een soort collectief gaat uitsluiten uit vrees of om de individuele belangen af te schermen voor concurrentie. Die spanningsverhouding collectief / individueel is inderdaad heel interessant. Daarbij geloof ik sterk ik een samenwerken met concurrenten om de globale markt te versterken, vergroten, verstevigen, ... door elkaar te helpen in plaats van door elkaar te slim af te zijn. De oude economie van geheimhouding op het eigen eiland maakt meer en meer klein in plaats van groot... Verwar collectief niet met socialistisch collectief of vakbonds collectief. Maar eerder 1+1=11. @Norbert's reactie: "Samenwerking zoeken met belangenbehartigers in binnen- en buitenland is zeker een te overwegen optie. Alleen hebben de Nederlandse belangenbehartigers zo te lezen een minder breed netwerk en minder ervaring met het tot stand brengen van inhoudelijke discussies dan in België? Alleen al die hypothese vind ik persoonlijk het nader onderzoeken meer dan waard omdat ik - persoonlijk - van mening ben dat (kleine) zelfstandigen vooral wat meer "vereniging" nodig hebben om als gesprekspartner én opdrachtnemer serieus genomen te worden en meer gelijkwaardig behandeld te worden. Geen "vakbond voor zelfstandingen" wat mij betreft (contradictie), maar een echte goede belangenbehartiger en lobbyist die meer indruk kan maken dan ZZP NL, PZO en FNV Zelfstandigen nu." Unizo is inderdaad een breed netwerk voor zelfstandigen, zeker niet te verwarren met een vakbond voor zelfstandigen :-) maar wel een lobby groep, belangenbehartiger, adviesorgaan, ... voor de zelfstandige en kleine ondernemer. Ze researchen en gaan te luisteren bij het zelfstandige individu (die veelal graag anoniem blijft in België), en met die resultaten trekken ze ten strijde. Mag echter wel nog meer en beter! We hebben ook nog VOKA die werkt gelijkaardig voor grote ondernemingen. De politieke invloed is misschien nog te beperkt, maar die is er wel. Wat ik gewoon mis is dat vele zelfstandigen niet spreken uit angst voor de fiscus, uit angst voor de concurrent, omdat die de tijd niet heeft, enz... Maar spreken is zo belangrijk! De brede massa heeft een totaal verkeerd beeld van ondernemerschap en zelfstandigen en diens noden. Enkele uitdagingen in België: - fiscus als partner in plaats van vijand: we worden te zeer gecriminaliseerd als zelfstandigen - vereenvoudigen en onmiddellijk verrekenen van sociale bijdrage ipv na 1 tot 3 jaar. - vereenvoudigen en online BTW aangifte (eigen account en contact bij de overheid...) - EU afstemming van BTW aangifte voor goederen - schijnzelfstandigheid - misbruiken binnen het statuur van zelfstandige in bijberoep - financiële vorming en inleiding tot indernemen in het onderwijs ... Maar misschien is dit niet meteen de plaats om dit te delen. Maar wel interessant mocht Nederland hier eventueel aansluiting in vinden.
  9. Dag allemaal, Dit vind ik een goeie aanzet om de, in België althans, vaak in de schaduw werkende zelfstandige aan het spreken te krijgen. Proficiat voor het zetten van deze moedige stap. Naar mijn gevoel om van een volwaardig manifest te spreken mis ik wat meer inhoudelijke onderbouwing. De zelfstandige krijgt hier een mooie beschrijving van z'n eigenschappen, uitdagingen en verantwoordelijkheden. Misschien kan het effectiever en boeiender worden als ook concrete inhoudelijke posities, situaties, uitdagingen, externe percepties, vooroordelen, politieke tekortkomingen en uitdagingen voor de toekomst, evoluties en projecties, ... enz. ook een plaats krijgen in een verdere inhoudelijke uitwerking? Zo kan er een brug gebouwd worden naar politieke interpretaties en initiatieven waarbij dit manifest als bron en inspiratie kan dienen. Om dit te bereiken heeft het meer body en autoriteit nodig denk ik. Ik kan helaas niet meteen relevante suggesties doen doordat ik in België opereer. Maar misschien is een grensoverschreidende samenwerking ook een goed idee? Te meer daar België ook zeker nood heeft aan dergelijk initiatief... Ik denk bijvoorbeeld ook aan een samenwerking met een zelfstandigen organisatie zoals in België Unizo bestaat. Heeft Nederland een dergelijke organisatie? Zij hebben echter een zeer breed netwerk en ervaring met het tot stand laten komen van inhoudelijke discussies op nationaal niveau... waarom niet surfen op hun PR netwerk? Dit gewoon als impuls. Mooi! Veel succes! Groet, Bart.
  10. Ik denk niet dat het belangrijk is je webshop meteen om te zetten naar een .de website. Integendeel, als de verkopen op Amazon niet zo vlotten, zou ik nog wachten totdat je het Duitse recept hebt gevonden. Verkopen, en dus ook marketing, op Amazon is heel specifiek. Je hebt tijd nodig om aan een product te bouwen via je listing, je beelden, je positie, adverteren, ... er zijn allerlei parameters die maken dat een product naar voor komt. Ik denk dat het ook beter is om te focussen op 1 product, dat boosten en dan beginnen aan het volgende. Eens je een bepaalde ranking krijgt, lift het zichzelf ook op. Verzend je zelf of via FBA? Als je FBA op amazon.de verkoopt, heb je ook een Duits BTW nummer nodig en dien je vanaf de eerste verkoop BTW te betalen in Duitsland... Omdat je producten (goederen) dan vanaf een Duits magazijn vertrekken naar de klant, kan je je inkomsten niet langer onderbrengen bij de Nederlandse BTW en moet het meteen in Duitsland worden aangegeven. Veel succes!
  11. Ik ben geen specialist, maar kan misschien wel m'n redenering delen... Als je een eenmanszaak bijneemt in België kan je op het eerste zicht tot €12.000 per jaar belastingvrij winst maken. De fiscus ziet dat wel niet graag voor jaren aan een stuk. Je draagt ook minimaal €800 / kwartaal sociale bijdrage af. Maar als je domcilie in België is gevestigd en je zaak in Nederland, dan denk ik dat deze inkomsten ook zullen moeten worden opgenomen in België. Maar ik kan natuurlijk niet spreken over je situatie. Een eenmanszaak is gebonden aan je persoon, dus ook je totale persoonlijke inkomen, waar die ook worden gegenereerd. Heb je je adres in Nederland, dan zou ik het niet weten. Succes!
  12. Is een vervelende situatie, zeker wannee de leverancier aanvankelijk zelf verkeerde bank info doorgaf... Er komen ook wel wat kosten bij kijken. Het kan makkelijk een twee- tot drietal weken duren. Verder kan een dollar rekening helpen. Als je die niet hebt en je bedrag is hoog genoeg, dan kan het zeker interessant zijn om er alsnog één te openen om een extra wisselkost uit te sparen. Je kan ook je bank vragen om de zaak van nabij op te volgen en als het nodig is telefonisch contact op te nemen met Hong Kong. Veel succes!
  13. Goed punt Norbert :) Ik spreek hier vanuit onze ervaring met keurmerken, ik weet niet wat vereist is voor machines...
  14. Onze leveranciers in China produceren op vraag volgens de nodige keurmerken. Zij laten dit al testen ter plaatse en hebben hun eigen certificaten. Het is wel de bedoeling om hier ook nog te testen voor onze certificaten. Zo zijn we zeker dat het in orde is. Als je machines zonder certificaat aankoopt en ze hier gaat reguleren, loop je wel meer risico op afkeuring. Ook de kosten van dergelijk tests zijn niet min. Dus als je al in China kan starten met een keurmerk sluit je wel al meer verrassingen uit. Het hangt natuurlijk van elke situatie specifiek, maar keurmerken vormen een belangrijke factor in de selectie van onze leveranciers. Groet, Bart.
  15. Dag Norbert, Dank voor de nuchtere kijk. Ik kan je redenering goed volgen. Op zich is de maandprijs voor Exact niet te duur voor de complexiteit die wordt gevraagd, al kan extra budget overhouden nooit kwaad. Onze complexiteit staat nog niet in verhouding tot de omzet, vandaar de tijdelijke zoektocht en reflectie over elke uitgave. Je tip is in ieder geval goed aangekomen: energie steken en focus leggen op core business met premium tools kan al op korte termijn renderen. En niet zeuren over die paar euri ;) Ik denk dat ik maar eens tot testen overga... Groet, Bart.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.