Ondernemeer

Newbee
  • Aantal berichten

    4
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Ondernemeer's trofeeën

  1. Roel J, bedankt voor je reactie. Ik heb die pagina en vervolgpagina's al meerdere keren bekeken voordat ik contact opnam met KIWA en ILenT. Wat ik aan wil bieden valt volgens mij in géén van de genoemde categorieën. Het gaat om ongeregeld internationaal vervoer van kleine groepen. Of het commercieel is of niet lijkt af te hangen van de manier waarop het vervoer wordt aangeboden. Als 'los' item kan het als commercieel gezien worden. Maar als het aangeboden wordt als service bij de geboekte reis (analoog aan het eerder genoemde transport van en naar een hotel dat geboekt is), dan kan het vervoer gezien worden als eigen vervoer door de ondernemer/voor de onderneming. En ik denk dat daar de crux zit. Als het vervoer dus al als commercieel wordt gezien, biedt de wetgever maar twee basisopties: taxivervoer voor groepen tot 8 passagiers, of busvervoer voor groepen die ook groter kunnen zijn. En een paar uitzonderingssituaties zoals bijvoorbeeld voor vrijwilligers, maar daar voldoe ik duidelijk niet aan. Wat ik naar eigen idee nou juist niet ga bieden is een taxi-dienst. Ik ga niet op afroep door een klant beschikbaar zijn voor zijn/haar transport. Van het vervoer is bij boeking van de reis al bekend waar die start, heen gaat, en waar die weer eindigt. ik reken daardoor ook geen prijs per kilometer of voor de bestede tijd van de rit. Ik bied alleen vervoer aan als service op de reis die de klant boekt, waarbij de kosten voor dat transport al bij de prijs van de reis zijn inbegrepen.
  2. Hoe doen ze dat bij die hotelketens dan? Dat is dan toch ook commercieel vervoer? Maar de prijs van die rit zit doorgaans al in de huur van de hotelkamer in. Die busjes zijn meestal niet voor taxi-vervoer uitgerust. En het personeel dat die busjes rijdt en die ik gesproken heb, heeft geen specifieke opleiding of vergunning oid . . .
  3. Ter verduidelijking: het gaat om korte reizen in binnen- en buitenland. In het buitenland heb je sowieso niets aan een Nederlandse taxivergunning, want die is daar niet geldig.
  4. Ik wil een kleine reisorganisatie starten, waarbij ik reizen/dagtrips voor kleine groepen (initieel tot pakweg 8 personen) aan wil bieden via Internet. Het idee is om deze reizen/dagtrips niet alleen te organiseren, maar ook om als reisleider daarbij zelf mee te gaan. En nou komt het: ik zou ook het vervoer van de groep reizigers als service aan willen bieden. Door bijvoorbeeld een busje te huren (zeg maar VW Transporter ofzo), en de rit als benoemd maar verplicht onderdeel van de reis/dagtrip aan te bieden. De klant betaalt gewoon één rekening voor de hele reis, van (voorgepubliceerd) vertrekpunt tot aan de reisbestemming en weer terug. Dus de rit staat vooraf vast, en betaald wordt voor all-in: de gehele reis inclusief rit maar ook voor alle entreegelden, eten etc. Toen ik hierover sprak met een medewerker van ILenT (geen idee of het een inspecteur was of niet), blef die maar volhouden dat ik een taxibedrijf moest beginnen om dit te doen. Dus met taxi-(ondernemers)vergunning, auto in bezit of langdurige lease (dus huurauto zou niet kunnen), uitgerust met tachograaf, boordcomputer voor taxibedrijf en taxameter, bestuurderskaart en ondernemerskaart voor de tachograaf/boordcomputer etc. Dat lijkt mij zwaar over de top, véél te duur om ook maar een beetje winstgevend te kunnen zijn, en bovendien niet de juiste conclusie. Want ik zou denken dat het transport van de reizigers als onderdeel van de totale reis die ze geboekt hebben, op dezelfde manier gezien kan worden als het vervoeren van gasten van en naar een hotel zoals dat nu door veel hotelketens gebeurt zonder enige vergunning. Bovendien, wat moet ik met een taxameter en boordcomputer in de wagen als er geen centrale is en als er niet op kilometer of tijd afgerekend wordt? Wie kan met enige zekerheid zeggen hoe dit aan te vliegen? Want ik ben ondanks het feit dat ILenT aan de kant van de regelgever staat niet overtuigd van de juistheid van het antwoord dat ik gekregen heb. Ik ben blij met elk advies over dit idee. Bij voorbaat dank.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.