• 0

Taxivergunning voor reisorganisatie?

Ik wil een kleine reisorganisatie starten, waarbij ik reizen/dagtrips voor kleine groepen (initieel tot pakweg 8 personen) aan wil bieden via Internet. Het idee is om deze reizen/dagtrips niet alleen te organiseren, maar ook om als reisleider daarbij zelf mee te gaan.

 

En nou komt het: ik zou ook het vervoer van de groep reizigers als service aan willen bieden. Door bijvoorbeeld een busje te huren (zeg maar VW Transporter ofzo), en de rit als benoemd maar verplicht onderdeel van de reis/dagtrip aan te bieden. De klant betaalt gewoon één rekening voor de hele reis, van (voorgepubliceerd) vertrekpunt tot aan de reisbestemming en weer terug. Dus de rit staat vooraf vast, en betaald wordt voor all-in: de gehele reis inclusief rit maar ook voor alle entreegelden, eten etc.

 

Toen ik hierover sprak met een medewerker van ILenT (geen idee of het een inspecteur was of niet), blef die maar volhouden dat ik een taxibedrijf moest beginnen om dit te doen. Dus met taxi-(ondernemers)vergunning, auto in bezit of langdurige lease (dus huurauto zou niet kunnen), uitgerust met tachograaf, boordcomputer voor taxibedrijf en taxameter, bestuurderskaart en ondernemerskaart voor de tachograaf/boordcomputer etc. Dat lijkt mij zwaar over de top, véél te duur om ook maar een beetje winstgevend te kunnen zijn, en bovendien niet de juiste conclusie. Want ik zou denken dat het transport van de reizigers als onderdeel van de totale reis die ze geboekt hebben, op dezelfde manier gezien kan worden als het vervoeren van gasten van en naar een hotel zoals dat nu door veel hotelketens gebeurt zonder enige vergunning. Bovendien, wat moet ik met een taxameter en boordcomputer in de wagen als er geen centrale is en als er niet op kilometer of tijd afgerekend wordt?

 

Wie kan met enige zekerheid zeggen hoe dit aan te vliegen? Want ik ben ondanks het feit dat ILenT aan de kant van de regelgever staat niet overtuigd van de juistheid van het antwoord dat ik gekregen heb. Ik ben blij met elk advies over dit idee. Bij voorbaat dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe doen ze dat bij die hotelketens dan? Dat is dan toch ook commercieel vervoer? Maar de prijs van die rit zit doorgaans al in de huur van de hotelkamer in. Die busjes zijn meestal niet voor taxi-vervoer uitgerust. En het personeel dat die busjes rijdt en die ik gesproken heb, heeft geen specifieke opleiding of vergunning oid . . .

Link naar reactie
  • 0

je zou wel eens gelijk kunnen hebben dat het geen taxi vervoer is, maar je vergelijk van hotels die hun passagiers wegbrengen en halen gaat ook net op. want dat bieden die hotels gratis aan. en het is een bijkomstige service bij de overnachtingen en diners die klanten daar genieten.

 

De situatie die wel vergelijkbaar is, zijn touringcar bedrijven, die verzorgen ook regelmatiig dagjes uit. vaak woren ze natuurlijk ingehuurd door een derde en zij rijden niet met taxivergunning (blauw kenteken)

 

De reizen die jij aanbied hebben ook weinig van een taxirit want die is altijd van a naar b en slechts bij uitzondering weer terug naar a. dus een taxivergunning lijkt me niet zomaar aan de orde

 

Kijk eens objectief naar de regels over personenvervoer..

http://www.ondernemersplein.nl/wetten-en-regels/branche/personenvervoer/

 

waar past jou dienst het beste in?

 

zonder dat je probeert te argumenteren waarom bepaalde taxi regels onzin zijn..

 

 

Link naar reactie
  • 0

Roel J, bedankt voor je reactie. Ik heb die pagina en vervolgpagina's al meerdere keren bekeken voordat ik contact opnam met KIWA en ILenT. Wat ik aan wil bieden valt volgens mij in géén van de genoemde categorieën. Het gaat om ongeregeld internationaal vervoer van kleine groepen. Of het commercieel is of niet lijkt af te hangen van de manier waarop het vervoer wordt aangeboden. Als 'los' item kan het als commercieel gezien worden. Maar als het aangeboden wordt als service bij de geboekte reis (analoog aan het eerder genoemde transport van en naar een hotel dat geboekt is), dan kan het vervoer gezien worden als eigen vervoer door de ondernemer/voor de onderneming. En ik denk dat daar de crux zit.

 

Als het vervoer dus al als commercieel wordt gezien, biedt de wetgever maar twee basisopties: taxivervoer voor groepen tot 8 passagiers, of busvervoer voor groepen die ook groter kunnen zijn. En een paar uitzonderingssituaties zoals bijvoorbeeld voor vrijwilligers, maar daar voldoe ik duidelijk niet aan.

 

Wat ik naar eigen idee nou juist niet ga bieden is een taxi-dienst. Ik ga niet op afroep door een klant beschikbaar zijn voor zijn/haar transport. Van het vervoer is bij boeking van de reis al bekend waar die start, heen gaat, en waar die weer eindigt. ik reken daardoor ook geen prijs per kilometer of voor de bestede tijd van de rit. Ik bied alleen vervoer aan als service op de reis die de klant boekt, waarbij de kosten voor dat transport al bij de prijs van de reis zijn inbegrepen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.