Jump to content

fgrootveld

Junior
  • Content Count

    29
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

-2
  1. Nee dat is niet verplicht. Je moet het alleen onderbouwen. Als ie stuk is is ie afgeschreven bijvoorbeeld, of als je een nieuwe nodig hebt. Als je net begonnen bent in 2016, en dat ben je, dan mag je hem in 1 keer afschrijven zoals je wilt. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/afschrijving/willekeurige_afschrijving/startende_ondernemer
  2. Dus je kijkt op mijn balans en je denkt, goh die gozer verdient goed zeg aan z'n vitrage. Dat bedrijf wil ik wel overnemen. Ik stel vast dat er tegenstrijdige antwoorden op mijn vraag zijn gegeven. Het gaat blijkbaar om meningen. Dank.
  3. En wat ga je daarmee doen? Vitrage kopen? Certificaten van de Rabo? Slimme ondernemus.
  4. Nou, wat de persoonlijk aanvalletjes betreft, dat valt wel mee hoor. Belastingtechnisch hoef ik dit jaar nog niks te betalen en zorgt de eventuele afschrijving alleen voor een verlies en activering voor waardevermeerdering van het bedrijf. Wel gezellig dat gekissebis. Ik heb het niet over uurfacturen gehad. Dat is mij misschien in de mond gelegd. Ik zei dat ik immateriele activa heb ingebracht. Ik heb die 100.000 op basis van 5x de helft van de omzet berekend. Wat ik op dit forum wel eerder heb gezegd is dat inkomstenbelasting verspilling in de hand werkt. Ik heb bv. vitrage van 3 mille in m'n kantoor hangen. Dat is verantwoord omdat ik met zon op m'n scherm niet zou kunnen werken. Maar goed, nu draag ik zelf ook weinig meer bij geloof ik. Meer heb ik ook niet. Facturen..
  5. Beste Norbert, insinuaties zijn geen antwoord op een vraag. Ik heb nou eenmaal geen kruidenierswinkel. Ter zake heb ik wat materiaal op internet gevonden dat wel relevant is. Hoewel ik zelf handelsondernemingen adviseer, en deze bronnen meer over hardcore kennisbedrijven gaan. Maar het is ingewikkeld materiaal. Verder dan het lezen van losse stukjes als: de Nederlandse universiteiten hebben geen (!) immateriële activa op de balans staan, "immateriële activa worden niet geactiveerd door accountancy lobby" of http://www.fusiesenovernames.nl/bedrijfswaardering.html, ben ik nog niet. Ik was in augustus niet op zoek naar een manier om geen belasting te betalen maar naar een antwoord op de vraag of je dubbele belasting kunt voorkomen (eerst inkomstenbelasting dan vermogensbelasting). En ik ben sinds maart 1 maand uit de running geweest. In mijn vraag hierboven vroeg ik ook naar het factureren van het bedrijf voor materiële activa. 40 a 50 k omzet in 1 jaar (door het middels licentie en mijn software inbrengen van mijn patent en copyright in de processen van mijn klanten) is teleurstellend maar binnen target. Als ik echter duidelijkheid krijg, zal het komend jaar veel beter gaan. Ik verwacht dat niet van dit forum, slechts het aanwijzen van stommiteiten, formuleren van opdracht aan boekhouder of tips. Ik vind het raar dat ik de kamerplant bij wijze van spreke in de boekhouding heb maar niet hetgeen waar ik geld mee verdien. Ik ben met 50% als ik denk 90% voorzichtig (koffiedik). Gelden verzekeringswaarde of gerealiseerde omzet nou als waarderingsonderbouwing of hoe gaat dat?
  6. Doordat de omzet voor dit jaar voor 50% op de immateriële activa (aangenomen dat ik het mag activeren) is gebaseerd (ik schat voor 50% is eerder 90%), kom ik na vijf jaar op 100.000 euro uit. In principe kan ik dat lineair afschrijven enerzijds en anderzijds is de waarde toegenomen door het gebruik in het bedrijf, dat wil zeggen mijn klanten maken reclame door mijn klant te zijn en maken het product sterker door de verwerking van hun input. Maar ik vind jullie onderbouwing ook niet erg sterk, 'dat mag niet'. Wat mag niet? Waar staat dat? Ik zal dat sowieso wel aan de boekhouder vragen, maar het komt niet sterk over. Hoe gaat die activering in z'n werk, wat geldt als onderbouwing als het geen factuur is? In mijn boekhouding staan alleen facturen.
  7. Mijn onderneming genereert de omzet uit die ingebrachte immateriele activa. Volgens mij mag ik het daarom alszodanig inbrengen of waarderen. Dit is een belangrijk aspect van mijn onderneming en ik zoek dus een belastingadviseur die gespecialiseerd is in dit aspect. Ik neem de mening van dit forum mee bij het zoeken naar een adviseur. Hier staat bij punt 9 dat een factuur bij de inbreng uit prive hoort. http://www.jongbloed-fiscaaljuristen.nl/databank/startende_ondernemer/aandachtspunten_starter/
  8. copyrights, software en patent
  9. Ik ben naarstig op zoek naar een boekhouder.
  10. Hallo (Norbert), ik heb dit jaar voor 100.000 euro aan immaterieel privé vermogen in mijn eenmanszaak gestoken (bedrijfsmiddelen ingebracht uit privé). Deze komen niet in aanmerking voor investeringsaftrek en dus niet voor willekeurig afschrijven. Mag ik ze wel lineair afschrijven? Of zijn dit kosten (omdat ze niet van derden komen)? Moet ik hiervoor een factuur aan mijn BTW-nummer/bedrijf sturen? Er zijn ook nog een paar immateriële zaken nodig geweest; een bedrijfsplan, bedrijfssoftware en dergelijke. Moet ik hiervoor een factuur aan mijn BTW-nummer/bedrijf sturen? (Ik heb ze privé betaald voor aanvang van het bedrijf bij de bd).
  11. Voor zover dit nog niet heel relevant is, zal het dat in de komende jaren misschien nog wel meer worden. Als je als ZZP'er begint kun je immateriële activa inbrengen. Vaak wordt een website genoemd. Het kan ook gaan om advies, intellectueel eigendom, software of (elektronische) vakliteratuur. De waardering is ingewikkeld of kan ingewikkeld zijn. Ik heb op dit forum verschillende argumenten gezien. Je mag niet de waarde van eigen uren inbrengen, maar wel via factuur voor inbreng uit privé. Het kan zijn dat je bedrijf niet kan draaien zonder die inbreng uit privé. Als je bedrijfsplan is opgesteld voorafgaand aan de oprichting dan kan je een factuur sturen naar je eigen bedrijf als aanloopkosten. Er is een voorzichtigheidsbeginsel waarmee je een goed tegen de opbrengst waardeert. Welke aspecten zijn er nog meer? Als starter mag je willekeurig afschrijven. Hoe lang moet je een afgeschreven immaterieel goed bewaren?
  12. Hallo, ik wil niet trollen dus zo is dit ook niet bedoeld. Mijn vraag hoe dat verloopt als je er een manager tussen zou zetten, is meer als verduidelijking gesteld. In werkelijkheid komt er geen manager tussen te zitten en heb ik er toch vaak minder werk aan. Ik moet bij tijd en wijlen wat rustiger aan doen en dan lijkt de onderneming net op vermogen (hoef nog net op de winkel te passen). En ik doe dit al langer. Er blijft wel winst vrijvallen (/omzet over/geld over) die volgens schijven wordt belast. Iedereen bepaalt dat voor zichzelf, ook al heb je niet alles in de hand omdat je veelal aan noodzakelijke kosten gebonden bent Dat snap ik wel. De keerzijde is dat het geld in deze activiteit van de onderneming laten zitten, geen meeropbrengst gaat leveren. Ik heb ook voorbeeldbalansen bekeken en veel geleerd van de eerdere commentaren. Dus, iedereen bedankt en ook heel veel succes verder. Mod edit: oorspronkelijke titel van dit bericht was Sorry nog 1 ding. Samengevoegd met gesloten topic.
  13. Veel eenmanszaken betalen winst uit als loon en houden daarbij rekening met de IB. Veel doen dat tegen de tweede schijf aan, maar als je al inkomen heb uit box 2/3 kan je ook op de eerste schijf mikken. Mag dat? Sterker nog, nog lagere winst vind ik geen probleem als je daardoor meer IB ga betalen in de toekomst. Als je die winst toch alleen in box 2/3 kan stoppen, heeft het weinig of geen zin om op zo'n winst te mikken. Dus, je mag de winst reduceren door op bedrijfsmiddelen af te schrijven, het te earmarken voor volgend jaar(?), niet voor voorraden, niet voor o.g. tenzij je zou gaan stenen schuiven, wel aan zakelijke kosten, wel aan personeel en dat was het zo'n beetje. Ik heb veel informatie gekregen hier, kan iemand het afonden?: Stel nou dat ik een goeie manager vind en zelf het een beetje aankijk op afstand, wat moet ik me daarbij voorstellen wat de boxen betreft? Gaat dat via de jaarrekening, die overgang? Gaat het dan weer om het normaal vermogensbeheer te boven gaan? Dan moet toch eerst de hele onderneming vermogen zijn? Zou dat vermogen dan zijn, het deel nog niet afgeschreven bedrijsmiddelen + voorraden + kas + wat nog meer? En wat gaat daar van af, de zakelijke leningen?
  14. Kijk en dat is dus precies waar ik op uit ben. De winst nu te verlagen, op een zinvolle manier (dus niet met een duurdere auto) zodat ik in de toekomst nog meer belasting mag betalen. Als je de winst nu niet nodig hebt en er niks mee kan, kan je er beter .
  15. Joost, ik waardeer je antwoorden ook ten zeerste. Je noemt overtollig vermogen, verwijzend naar het bedrag op de zakelijke bankrekening. Dat was uiteindelijk mijn vraag. Dat bedrag komt natuurlijk als omzet binnen. Maar ten tijde van de IB aangifte kan je besluiten of je daar een duurdere auto voor koopt, het gaat herinvesteren of dat je het als winst noteert. Blijkbaar kan je dus zoals je schetst wel actief gaan beleggen. Voor mij niet zo belangrijk. Ik doe het rustig aan en zal heus wel nuttige bedrijfsdoeleinden vinden voor het betreffende geld. Ik vroeg me dus alleen af, of ik gedwongen was dat niet meteen benutte geld op die zakelijke spaarrekening als winst aan te geven.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept