hobbeldino

Junior
  • Aantal berichten

    7
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

hobbeldino's trofeeën

  1. Ik zal beginnen met de situatie kort te beschrijven. Mijn zus heeft in Zambia een school opgericht en deze gaat in januari 2018 van start. Nu is de bedoeling dat er op de school zowel 'gewone' kinderen als weeskinderen komen te zitten. Voor die laatste groep hebben ze besloten een stichting op te gaan richten (mijn zus noch ikzelf is een bestuurslid voor zover dat van belang is). Deze stichting heeft als voornaamste doel genoeg geld binnen te harken om - in eerste instantie - 15 weeskinderen op de school te kunnen laten starten. Dat komt neer op 150 euro per kind. Daarvoor willen ze dan de stichting oprichten, een bankrekening openen op naam van de stichting waardoor ze het binnengekomen geld kunnen beheren. Tot zover zeker geen probleem lijkt mij. Nu is de vraag of ze de school zelf ook in de stichting moeten opnemen. Wat mij direct binnenviel is dat je dan te maken krijgt met geldstromen in Zambia die de stichting zelf niet kan beheren. Het geld zal cash of op de bankrekening van mijn zus terecht komen. Een rekening openen in naam van de stichting zal lastig worden. Idealiter openen ze in ieder geval een rekening op naam van de school. Mijn gedachte is dat het hebben van geld(stromen en inkomsten) die je niet kunt beheren eigenlijk niet kan. Daarom zitten we met een paar vragen: - Kan de stichting het geld bedoeld voor de weeskinderen gewoon overboeken naar een privé-rekening van mijn zus? Of moet hier toch een rekening van de school/stichting aanhangen? - Als de school niet in de stichting zit, is het dan mogelijk om als stichting je gelieerd te maken met de school en als ondersteunende factor te fungeren? Of moet de school dan IN de stichting zijn opgenomen? - Aangezien er geldstromen zijn (bijv. lesgeld van kinderen) die op rekening van de school/mijn zus en cash bij mijn zus terecht komen, is het dan verstandig/mogelijk om de school toch in de stichting op te nemen? Het geld wordt door de stichting zelf namelijk niet beheert (al zou dat dan op papier wel zo zijn?) en ze heeft ook nauwelijks inzage hierop. Door het gebrek aan beheer en controle, is het dan verstandig of überhaupt mogelijk om de school in de stichting op te nemen? - De werknemers op de school zijn - mits de school in de stichting valt - toch in dienst van de stichting? Kun je ze dan gewoon cash betalen of maandelijks gewoon zeg 200 euro overboeken? Conflicteert dat niet met de Nederlandse wet? Dit zijn alvast een paar vragen die we hebben kunnen bedenken. Mocht er iets niet duidelijk zijn, dan hoor ik het graag. Alvast bedankt voor de tijd! :)
  2. Lex, hartstikke bedankt voor je hulp. Ik ga het nu invoeren :)
  3. Dus even de bedragen die ik heb uitgegeven en heb ontvangen (immers de BTW tellen we niet bij deze bedragen met de margeregeling toch). Alles is inderdaad 21% BTW. Dan heb ik dus: Verkopen Totaal: 3077 - NL/EU: 1196+838 = 2034 - Non-EU: 1043 Inkopen Totaal: 1192 - NL/EU: 817 - Non-EU: 375 Dan zou mijn marge zijn: 2034 - 817 = 1217 euro. Exclusief BTW is dat dan 1006 euro. De BTW is 211 euro. Ik heb verder geen normale verkopen. Moet ik met bovenstaande bedragen dan invullen bij: 1a. 1006 / 211 (of juist 1217 / 211) 3a. 1043 Verder heb ik dan nog inkopen gedaan voor mijn bedrijf (verpakkingsmateriaal etc). Totaal is dit 93.81 euro incl. BTW en 77.53 excl. BTW. De BTW bedraagt dus 16.28. Moet ik dan invullen: 2a. 78 / 16. (of juist 94 / 16) 5b. 16 En stel ik moet uiteindelijk dan 211-16 = 195 euro aan BTW betalen. Kan ik dan bij (de KOR) 5d: '195' invullen?
  4. Daar doen ze niet moeilijk over neem ik aan als ik het realistisch houdt toch? Ik had voor mezelf al vooraf ongeveer 375 euro aan inkoopwaarde geschat voor buiten de EU.
  5. Hoi Lex. Dank voor het antwoord. Een en ander is me nu al een stuk duidelijker ja. Het is echter lastig te bepalen welke waarde ik moet hangen aan de verkopen. Het gaat hier om speelgoed (DUPLO, LEGO, PlayMobil etc) en ik combineer vaak producten (setjes of losse onderdelen) van verschillende partijen samen. Hoe moet ik dit bepalen? Een realistische schatting maken van wat binnen NL/EU is gebleven (dus margeregeling) en de inkoopwaarde van de verkopen buiten-EU (dus geen margeregeling)?
  6. Deze zin begrijp ik niet. Als jij jouw verkopen niet zelf levert, wie levert ze dan? Bij 3a. geef je de verkopen buiten de EU aan. Bij 3b. geef je de verkopen binnen de EU aan andere ondernemers aan. Leveringen aan particulieren binnen de EU behandel je meestal hetzelfde als binnenlandse verkopen. De betaalde BTW bij niet-marge inkopen geef je aan als voorbelasting. Er is ook een uitgebreide handleiding voor de BTW-aangifte. Excuus voor de wat onduidelijkheid. Allereerst dank voor de antwoorden. Ik hanteer inderdaad de margeregeling globalisatie methode. Ik zal het nog eens proberen: - Inkopen (Margeregeling): 1192 euro. - Inkopen (geen margereling): 77.53 euro (excl.) - Verkopen NL: 988.43 euro (excl.) - Verkopen EU: 692.56 euro (excl.) - Verkopen Non-EU: 1043 euro (moet ik hier nu wel of niet BTW over betalen?; anders 861.96 (excl.) ) Ik lever uitsluitend aan particulieren (NL/EU/Wereld) en koop ook uitsluitend in bij Nederlandse particulieren. Deze zin begrijp ik niet. Als jij jouw verkopen niet zelf levert, wie levert ze dan? Bij 3a. geef je de verkopen buiten de EU aan. Bij 3b. geef je de verkopen binnen de EU aan andere ondernemers aan. Leveringen aan particulieren binnen de EU behandel je meestal hetzelfde als binnenlandse verkopen. De betaalde BTW bij niet-marge inkopen geef je aan als voorbelasting. Er is ook een uitgebreide handleiding voor de BTW-aangifte. Hoi Lex. Dus als ik het goed begrijp moet ik de EU-verkopen die vallen onder de margeregeling aangeven bij binnenlandse prestaties? Dus even simpel gezegd. Ik heb voor 1000 ingekocht in NL en 2000 verkocht binnen NL & de EU, dan heb ik een 'omzet' van 1000 om aan te geven en van die 1000 euro moet ik de BTW nemen? En dit doe ik dan bij 1a? En bij 3a. geef ik dan de totale verkoopopbrengsten aan buiten-EU aan?
  7. Hallo allemaal, Bij de BTW aangifte (ik heb uitstel wegens omstandigheden) stuitte ik op een probleem: Situatie is als volgt: - Verkopen NL > 1196 - Verkopen EU >838 - Verkopen Non-EU > 1043 - Aankopen (alles NL) > 1192 Het is de eerste keer dat ik BTW aangifte doe, dus ik zit een beetje te puzzelen met een en ander. Ik heb gevonden waar ik NL kan aangeven en waar ik Non-EU kan aangeven, maar nergens waar ik kan aangeven wat ik aan de EU heb geleverd. Daar staat alleen als ik het zelf (!) heb geleverd of aan ondernemers. Daarbij vervalt 3b. Waar moet ik dat invullen? En dan nog de vraag - ik handel uitsluitend in margegoederen en aan particulieren - hoe ik het exact moet invoeren allemaal. Moet ik de 'Aankopen NL' dan van de 'Verkopen NL' zeg maar aftrekken? Dus houd ik dan een belastbaar bedrag over van 4 euro in NL, 838 EU en 1043 Non-EU? Verder heb ik een paar dingetjes gekocht (~94 euro) bij diverse winkels, moet ik dit bij 2a. invullen? Dus moet ik bij: 1a. 4 - 1 2a. 94 - 16 3a. 1043 5b. -16 Echter, als ik dit invul dan - even de EU buiten beschouwing gelaten - moet ik maar 1 euro betalen. Dat lijkt me niet correct, aangezien het 181 euro al is van buiten de EU. Ik verwacht totaal niet boven de 1345 euro te komen, dus dan val ik onder de KOR. Ik neem aan dat - stel ik moet 200 euro betalen - ik dan bij 5b. -16 in en bij 5d. 200 invul? Heel wat vragen, maar ik hoop er op - enkele althans - antwoord te krijgen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.