Uit eigen ervaring weet ik dat er twee dingen het moeilijkst zijn bij het starten van een webshop in een markt (zeker een gevestigde en wellicht verzadigde markt als health products).
1) Hoe zorg jij ervoor dat jij goedkoop in kunt kopen? Maw. Begin eerst maar eens een leverancier te vinden die jouw producten tegen scherpe prijzen aan jou kan aanbieden, anders zul je het qua prijs afleggen tegen de concurrentie
2) Hoe zorg jij ervoor dat je klanten krijgt? Met een webshop denk je al gauw aan adwords, facebook adverteren, social media, zoekmachines?
Kanttekening hierbij: De advertentiekosten in verzadigde markten zijn torenhoog, zeker voor een startende ondernemer. Daar kun je het echt niet aflegge tegen de concurrentie. Dus jij zult heel creatief moeten zijn in het begin met het trekken van klanten. Daar moet je een hele goede strategie voor uitwerken.
3) Hoe bouw je een merk op zodat je terugkerende klanten krijgt?
Je moet ook gaan nadenken over hoe je je onderneming gaat professionaliseren, het voordeel van health products is dat ze opraken en mensen ze weer opnieuw moeten aanschaffen? hoe zorg je dat ze blijven terugkere en van je gaan houden?
In mijn optiek de drie belangrijkste vragen waar jij nu mee moet gaan worstelen.
Het is HELEMAAL niet erg als jij straks tot de conclusie komt dat je deze markt beter kunt laten gaan en een ander idee moet bedenken, bijvoorbeeld door gebrek aan
1) financiële middelen om in te kopen en om te adverteren (oftewel de concurrentie aan te gaan)
2) kennis over de markt (health products vergt heel veel kennis over eiwitshakes, etc etc je zult bijna zelf een bodybuilder moeten zijn wil je hier goed advies in kunnen geven etc)
Maar ook kennis over het ondernemen zelf in zo'n grote markt.
3) gebrek aan tijd. het idee wat je omschrijft is een fulltime bezigheid.
4) gebrek aan focus
Hoop je wat meer inzichten gegeven te hebben!!
p.s. ik ben zelf 23 jaar en redelijk succesvol online, persoonlijk fitness ik regelmatig - maar zelf zou ik die stap richting de body & fit shop nog niet kunnen zetten wegens gebrek aan tijd, geld en kennis over die markt. Wat ik hier probeer te zeggen, ga eens eerst brainstormen of je wellicht een ander idee hebt wat meer slagingskans hebt. (IK ZEG ABSOLUUT NIET dat dit idee niet gaat slagen, by the way).