In aanvulling op MH, wellicht ten overvloede: bepaal met je afnemer(s) waar fysiek voor jou de transactie eindigt en waar deze (dus) begint voor je afnemer. Wanneer dat punt (critical point) ergens tussen je bedrijf en de Canadese landsgrens ligt, bijvoorbeeld in een haven vóór de douane, dan is de invoer in Canada formeel niet jouw zaak maar die van je afnemer(s).
- dat zegt natuurlijk niets over Canadese product-eisen
- wanneer het op dat punt in Canada fout zou lopen is het risico daarvan in bovenstaand voorbeeld voor de Canadese importeur (en ja, je relatie met hem is beschadigd).
Maak voor het bepalen van je critical point gebruik van Incoterms. Dat zijn mondiaal gebruikte standaard leveringsvoorwaarden met veel ingebouwde expertise. Ze zijn vwb het begrip 'levering' eenduidig, waterdicht, ze zijn zelden strijdig met nationale wetgeving en ze zijn 'overal' in meerdere talen bekend. Verwijs er naar in je offerte en factuur, en neem geen bepalingen op die strijdig zijn met de gekozen Incoterm. Én: weet precies welke leveringsconditie je offreert, dus koop even het boekje Incoterms op http://www.iccwbo.org/products-and-services/trade-facilitation/incoterms-2010/