Jump to content

Celau

Junior
  • Content Count

    8
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0
  1. Na een aantal gesprekken met de bank zijn we ondertussen een paar stappen verder. En niet geheel onbelangrijk op goede voet met de bank. De bank beslist momenteel welke facturen er betaald worden en wat niet (enige wel is de salarissen en de rente en aflossing) In gezamelijk overleg is besloten het schip varend te verkopen ivm betere verkoopprijs en dat is gelukt ondertussen we hopen eind augustus de overdracht te hebben. Met de meest lastige schuldeiser hebben we een betalingsregeling lopen. Onze huwelijkse voorwaarden zijn nog even doorgelicht door een jurist (dat is allemaal op orde). Alleen de boekhouder wil geld zien voordat de aangiftes voor loonbelasting en omzet belasting gedaan gaan worden. Zij gebruiken dit als pressiemiddel om hun openstaande facturen betaald te krijgen. Had nog zitten denken om zelf voor de afsluiting van bedrijf van mijn salaris een betalingsregeling te treffen, maar is denk ik even niet verstandig nog dus wachten nog af. Gelukkig heeft mijn man al werk en ikzelf hoop van het weekend meer te weten over een baan. Het mooiste van alles is dat de bank ondertussen bereid is om te praten wanneer alles afgerond is en de cijfers duidelijk zijn dat wanneer de restschuld niet te hoog is dat zij evt bereid zijn de schuldeisers schadeloos te stellen en mijn man direct naar de bank kan aflossen en dat ze zelfs bereid zijn aan minnelijk traject willen meewerken.
  2. nog even een vraag. Volgens onze adviseur gaat de bank bij eventuele verkoop en niet aangaan van nieuwe lening ons vragen om door te varen voor 3 maanden om een poging te doen om varend te verkopen ivm betere verkoopprijs. Al betwijfel ik ten zeerste de betere verkoopprijs en wat wil je in vredesnaam doen in 3 maanden? Met de huidige hoge waterstand ligt de handel helemaal op zn gat. En het schip voldoet niet aan de technische eisen voor 2020. Waar overigens ook nog flinke kosten op staan. Rekening courant staat over z'n limiet, overige schuldeisers hebben zijn er nog "maar" 2. Echter toekomstige facturen gaan dus ook niet betaald kunnen worden. Tot hoeverre kun je eisen dat banken bepaalde kosten er doorheen drukt? Bijv. de loonkosten, evt boodschappengeld en voor drinkwater, telefoonrekening en internet (zonder deze kunnen wij het werk namelijk niet doen) evt ook loonbelasting en omzetbelasting of is dit overvraagd? Want nu is de belastingdienst nog geen schuldeiser en manlief voelt er weinig voor om extra schulden te creeeren om de bank een plezier te doen om een goeie 4 ton meer uit de verkoop te gaan halen. ivm de rechten van de belastingdienst bij schulden.
  3. Ik heb wel eens gehoord over sterfhuisconstructies inderdaad, maar lijkt me in deze situatie niet relevant. We hebben steunpunt binnenvaart ingeschakeld, die kijken naar alle belangen zowel privé als zakelijk. Om alle punten even goed helder te krijgen, helaas doen ze wel meer van dit soort zaken op jaarbasis. Volgende week donderdag gesprek bij de bank, hebben we nog mooi even de tijd om alle zaken nog eens na te lopen. Alvast bedankt voor jullie adviezen. Daar zijn we heel blij mee.
  4. Vroeger had je inderdaad een beurs die op toerbeurt de vrachten regelde. Dus dat klopt. Nadat dat is weggevallen is heel de binnenvaart ook een ondergeschoven kindje bij de politiek )te weinig kiezers) Blijkbaar niet interessant genoeg. Toevallig ben ikzelf voorzitter van een belangenvereniging voor vrouwen in de binnenvaart, wij lobbyen sinds 2014 en langzamerhand merken we wel dat er vooruitgang in zit. Echter om over de markt te praten is de huidige regering niet de plek ervoor. VVD is helemaal voor de vrije markt en pvda hobbelt er achteraan. Dus tja nog even uitzitten tot de verkiezingen en dan maar hopen op andere partijen vrees ik zo niet zal de binnenvaart nog even aanmodderen. maar goed adviseur is een afspraak mee gemaakt. Ben benieuwd wat die zegt.
  5. Goed opgemerkt! Ik meende een naam gelezen te hebben (van de bank die vrijwel de hele binnenvaart financiert*) maar ik zie geen verwijzing, dus zal het mijn verbeelding geweest zijn. Heb de naam daarom ook in mijn reactie verwijderd. Wow, er vaart voor honderden miljoenen aan schuldschepen door de delta. Dat maakt benieuwd naar de rente die zulke schippers betalen. Staat de bank voor de keuze: saneren en enorm veel afschrijven, of laten varen en een goeie rente incasseren. ::) Laten we zeggen de laagste rente die wij konden krijgen was 3,6 de hoogste waarvan ik weet staat op de 8,5 procent. Denk dat ik niet lieg als er door gegoochel met cijfers (want die zijn makkelijk te manipuleren) als de halve vloot zo goed als op sterven na dood is. Maar dat is wel een aanname van wat ik zie rondom ons heen.
  6. Mijn man is eigenaar en het is een eenmanszaak. We zijn onder huwelijkse voorwaarden getrouwd en het huis heb ikzelf gekocht. niet gezamelijk (sterker nog dat had niet gelukt) Overwaarde zit er niet tot nauwelijks in dus als de huwelijkse voorwaarden niet voldoende blijken te zijn denk ik dat het op dat gebied wel safe zit. Gelukkig is er in dit vakgebied een groot te kort aan medewerkers dus een baan hebben we wel zo in ieder geval. Oh ja vraag executiewaarde die fluctueert heel erg. maar schepen die vergelijkbaar waren gaan voor 9 ton tot en met 1,3 miljoen op veiling. Nu denk ik dat de bank er wel redelijk uit springt want er staat een mkb borgstelling en staatsgarantie van 6 ton op maar voor ons maakt dat niet zo heel veel uit vrees ik want denk dat zij toch wel dat geld terug willen. de accountant van het bedrijf zegt wel dat het geen drama is (je leeft er toch van) stuur je kind naar het internaat en ontsla wat personeel (dat laatste mag niet ivm de wettelijke minimum bemanning) en de bekeuringen daarvoor zijn ook niet mals. En aan het werk voor de bank dat klopt wel aardig. het is 1,5 week varen voor de rente en aflossing, 1,5 week voor de salarissen en loonbelasting en die andere week voor verzekeringen en dat soort vaste lasten. Daarnaast een leven hebben we nog niet echt gehad 24/7 werken met max 1 weekje vakantie per jaar en 1e kerstdag vrij. De pest is dat je in de binnenvaart ook niet echt ondernemer kan zijn. Er wordt gezegd daar mag je het voor doen zo niet tja lig je aan de kant.
  7. De afspraak vorige week met de bank was inderdaad om te komen tot een oplossing, echter de bank die wil wachten tot de tijden beter worden, want ja je gaat er op vooruit, maar niet als je van lening naar lening leeft. En van uitstel van aflossingen (momenteel al een cashsweep van ruim 700.000 euro) Ouders staan er volledig financieel buiten. in 2014 is mijn schoonvader uitgekocht, ook met een lening van de bank een (naar verhouding kleine lening) Dit is geregeld door de bank omdat schoonvader ieder jaar een privé opname had van minimaal 70.000 euro per jaar dat is sowieso funest en wij kregen het niet aan zn verstand gepeuterd dat het minder moest (maar ja hij was de enige met de pinpas, was totaal geen sprake van een gelijkwaardig partnerschap). Zij staan ook niet garant meer oid. Dat hij eruit zou gaan had het idee erachter geweest dat er eindelijk volledig afgelost kon worden. Dat gebeurde ook maar nu moeten we weer terug achteruit. Voor het minnelijk traject moet neem ik aan het schip verkocht zijn? Denk dat het totaal oninteressant is want de restschuld die we verwachten is in hele leven niet op te brengen meer. In het wettelijk traject heeft de bank mijns inziens weinig in te brengen klopt dit? @ prinsrachid Klopt wij hebben inderdaad zelf ook een liquiditeitsprognose gemaakt, zij gaan uit van de basis die zij zien op andere schepen (nieuwbouw) die minder tot geen reparatie meer hebben. Houden geen rekening met de belastingen en te weinig met de grote reparaties en de eisen waaraan we moeten voldoen. De bedragen tja... die liggen wat hoger dan bij een mkb'er aan de wal vrees ik ;-) 10 jaar geleden aangeschaft 2,8 miljoen nu taxatiewaarde van 1,9 en een totale schuldenlast momenteel van 1,9. De bank wil niet herfinancieren dat doen ze niet alleen uitstel van uitlossing en directe opeisbaarheid in 2025 zoals in de overeenkomsten staan. Ze zeggen dat ze dat dan gaan herfinancieren maar er zijn al meerdere gevallen bekend dat het toch niet gebeurt. Ik vertrouw de bank niet zomaar, zolang er in de overeenkomst staat direct opeisbaar dan ga ik daar wel vanuit. Gevalletje lening erbij is een leuk lijmmiddel voor weer een jaar of 2. Vorig jaar was er een kleine winst van 10.000 euro. Grootste probleem is de liquide middelen dat blijft een knelpunt. Gelukkig ben ik in loondienst van het bedrijf en heb ik vorig jaar een huisje gekocht dat zelfs evt in de schuldsanering van het vtlb betaald kan worden ;-) maar staan ook overal ingeschreven voor het geval dat.
  8. Na een hoop uitzoekwerk ben ik een hoop wijzer alles rondom evt aanvraag schuldsanering maar zou graag onze situatie eens voorleggen. Mijn man heeft een eenmanszaak, we zijn getrouwd onder huwelijkse voorwaarden met verrekenbeding. Alle verrekeningen zijn op orde tot zoverre enz. In 2006 heeft hij het huidige schip gekocht samen met zijn ouders. Was al een wat ouder schip want we wilden niet onverantwoord zwaar financieren zoals toen in de binnenvaart een gewoonte was. 100 procent en een dikke mercedes erbij gefinancieerd was normaal. In die periode zijn er bij bosjes nieuwe schepen gebouwd met als gevolg dat er tijdens de crisis een enorme overcapaciteit was. Deze heftige periode van gehalveerde inkomsten hebben we met de hulp van de bank doorstaan d.m.v. uitstel van aflossing. De exploitatie is ondertussen wel gebeterd maar nu dienen de volgende problemen zich al aan. Groot gebrek aan kundig personeel, waardoor de salariskosten buitensporig toenemen, in de komende 10 jaar staan we nog zeker voor minimaal twv een half miljoen aan reparaties. We lopen nu al klem met de rekeningen. Wij zitten zelf constant aan boord, leven is zo goed als verdwenen. Door veel reparaties en pech aan boord hebben de rekeningen zich al torenhoog opgestapeld. nieuwe taxatie was verre van gunstig want die staat wederom nog gelijk aan alle schuld die er nog op zit. Volgens de taxateur worden schepen van voor 2000 bijna niet meer gefinancieerd dus op een normale manier verkopen zit er ook niet in. Echter wil de bank tot onze verbazing nog wel financieren, mijn man vind dit hoogst onverantwoord want dan staat het schip financieel al zwaar onder water en wil stoppen. Hij ziet het niet meer zitten met het oog op de toekomstige reparaties die nog aan staan te komen. Wanneer hij het schip gaat laten veilen gaat het weg voor een schijntje en blijft er een enorme schuld open staan. Conclusie schuldsanering aanvragen dus bij de gemeente. Bank geeft al bij voorbaat aan dat ze nergens aan gaan mee werken en dat ze ondernemers die zelf de handdoek in de ring gooien op alle mogelijke fronten tegen gaan werken. Kunnen we nog gekke dingen verwachten binnen het schuldsaneringstraject door de mening van de bank en de prachtige fictieve prognose die zij hebben gemaakt. Is dit van belang bij het oordeel te goeder trouw? naar mijn mening is het ook voor een ondernemer van belang te weten wanneer je moet stoppen om niet nog meer ellende te creeeren. Graag jullie tips en inzichten want raak het overzicht zelf momenteel helemaal kwijt. Mod-edit - titel verduidelijkt
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept