Jump to content

JelleDtje

Junior
  • Content Count

    12
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0
  1. Ruud en overige; superduidelijk, dank! Hier kan ik heel goed mee verder.
  2. Beste kenners. Nogmaals dank voor alle hulp. Hopelijk heeft men op bovenstaande nog een passend antwoord, dan kan ik helemaal los met mijn boekhouding #zinin. Dank!
  3. Alweer een stuk meer duidelijker, dank! Aanvullende vraag ten opzichte van het tweede; zijn we verplicht 'ja' of 'nee' te beantwoorden? Nee is makkelijker maar zorgt er ook voor dat we niet in aanmerkingen komen voor aftrekregelingen bijvoorbeeld. Maar is het verplicht? Ten tijde van het opstarten in 2016 waren wij geen onderneming voor de inkomstenbelasting, vorige 2 jaar ook niet schat ik in, dit jaar wel schat ik in.
  4. Hi Norbert, Allereerst dank voor je duidelijke en uitgebreide antwoord. Met name dat handboek is super handig en kende ik nog niet, ga ik zeker doornemen. Even los van hoe het overkomt; ik heb een bachelor in Bedrijfseconomie ooit in een ver verleden (7 jaar terug) gehaald, waar ik tegenwoordig - en dat is te zien ;) - niks meer mee doe, dus enige achtergrond kennis heb ik wel. Misschien heb ik 1 en ander wel verkeerd verwoord. Ik probeer het nog wat te verduidelijken. De vraag ligt met name op het gebied van aangifte doen; ik weet dat VOF ieder individueel aangifte doen en - afhankelijk van het VOF contract - daar onderling een verdeling in toepassing. Stel, de W&V over 2019 komt uit op een winst van 3000 euro en ieder pakt 1/3de, dan geven wij alledrie een winst van 1000 aan over 2019, en betalen we daar inkomstenbelasting over in onze aangifte. Los van of we het geld op de rekening laten staan of niet. Klopt dit? De daaropvolgende vraag is; op welke manier doen we dan aangifte. Zoals aangegeven de vorige 2 jaar onder 'resultaat uit andere werkzaamheden' onze (marginale) winst aangegeven, maar dit jaar zijn we dusdanig gegroeid dat we misschien wel ondernemer zijn voor de Belastingdienst en op een andere manier aangifte moeten doen. 1) wordt dat door de Belastingdienst aangegeven dat wij ondernemer zijn voor de belastingdienst en dus anders belastingaangifte moeten doen, en wachten we daarop? 2) kunnen we het zelf al doen / is het verplicht om zelf te doen en op welke manier doe je dan aangifte, anders dan resultaat uit overige werkzaamheden invullen? De losse vraag (die waarschijnlijk niet in dit topic hoort); wij betalen wel eens mensen die niet in loondienst zijn voor het mede organiseren van een uitje. Nou wordt het allemaal wat serieuzer en willen we dit ook structureler, en vooral op de juiste manier doen. Hoe werkt dat bij een VOF; moeten we dan mensen in dienst nemen, of kunnen we derden blijven betalen voor werk dat ze voor ons doen (als particulier). Je tip neem ik overigens absoluut ter harte, dank daarvoor, ik ga ook samen met een boekhoudkantoor hier naar kijken, maar wil er graag wel wat feeling over en zeker over 2019 ook het juiste doen en de juiste cijfers paraat hebben, inclusief eventuele vervolgacties.
  5. Beste lezers, Lees al enige tijd mee op dit forum, maar heb de antwoorden op mijn vraag nog niet echt kunnen vinden. Als dat wel zo is; excuses, dan moet ik beter zoeken. Situatie is als volgt: ben eind 2016 een VOF gestart, toen met 2 man, sinds vorig jaar met 3. Wel BTW aangifte, maar geen ondernemer volgens de belastingdienst. Nooit een brief gekregen en ook nog gebeld met ze, maar dat was absoluut niet het geval. Staat ook geen kopje bij mijn belastingaangifte. In het begin heel weinig geïnvesteerd (paar honderd euro), voor de rest nooit. In 2017 en 2018 ook weinig winst gemaakt, ging echt om maximaal paar duizend euro qua omzet. Dit jaar echter hebben we flinke omzet en staat er eind dit jaar waarschijnlijk een eurootje of 15 000 op onze rekening (winst dus). We betalen onszelf eigenlijk nooit wat uit en investeren het allemaal weer. We verkopen wat producten, leveren diensten (organiseren uitjes) en richten speelplekken in voor gemeentes (dus kopen materiaal in en plaatsen dat). Dat gaat best wel goed dus, lekker. Nou het fiscale aspect. Daar heb ik een paar vragen over als leek. Hoop dat jullie mij kunnen helpen. - allereerst start ik met een boekhoudprogramma om 1 en ander makkelijker te krijgen. Moneybird lijkt mij wel wat. - hoe doen wij aangifte IB vanuit de VOF. Zoals ik begreep gaat dit individueel (dus alle 3 individuele aangifte). Wanneer zijn wij ondernemer volgens de belastingdienst? Inmiddels komt uit de ondernemerscheck ook dat wij ondernemer zijn, maar verandert er dan iets voor ons? We komen bijvoorbeeld (individueel) niet in aanmerking voor het urencriterium, gezamenlijk wel maar volgens mij telt dat niet. - Hoe word ik ondernemer volgens de Belastingdienst? Bepaalt de Belastingdienst dat en horen we dat, of moeten we dat zelf aangeven? - Stel; die 15k blijft op de rekening, wij keren onszelf niks uit. Moeten we dat dan wel (gedeeld door 3) aangeven op onze prive aangifte bij resultaat overige werkzaamheden? Of bij Winst uit onderneming? Of helemaal niet omdat we onszelf niks uitkeren. - als bovenstaande wel het geval is is het dus zinvol om te investeren danwel onszelf uit te laten betalen, anders betalen we flink belasting over geld dat we zelf niet gebruiken, maar in onze VOF stoppen. - tot slot; wij betalen wel eens mensen die niet in loondienst zijn voor het mede organiseren van een uitje. Nou wordt het allemaal wat serieuzer en willen we dit ook structureler, en vooral op de juiste manier doen. Hoe werkt dat bij een VOF; moeten we dan mensen in dienst nemen, of kunnen we derden blijven betalen voor werk dat ze voor ons doen (als particulier). Alvast dank voor de antwoorden, hoop dat het een beetje duidelijk is! Met hartelijke groet
  6. Beste leden, Als ZZP'er ben ik ingehuurd door een organisatie. Deel van mijn werk is het bezoeken van congressen. Nou ben ik naar een congres in Duitsland geweest waar ik het ticket, parkeerkosten en dergelijke heb voorgeschoten. Deze kosten wil ik graag middels de bonnetjes declareren bij mijn opdrachtgever. Die hebben echter een factuur nodig inclusief BTW. Echter; als ik een factuur stuur valt deze onder mijn inkomsten en moet ik er IB over betalen, terwijl ik de kosten al heb voorgeschoten met geld waarover al belasting is betaald. Hoe moet ik dit verwerken in mijn administratie cq. de factuur? Alvast dank! als ik een factuur stuur, valt deze wel onder mijn inkomsten en moet ik er inkomsten belasting over betalen, terwijl ik de kosten wel heb voorgeschoten met geld waarover al belasting is betaald.
  7. Dank voor je antwoord. Ik vind het runnen ook niet vervelend, ik ontdek alleen wat vragen bij het doen van de persoonlijke aangifte IB ;) Jij zegt hier dus; het verlies in 2016 aangeven als resultaat overige werkzaamheden voor 2016? In dit geval hebben we in 2016 verlies gedraaid. Hoe geef ik dat aan? Of mag ik alle kosten doorschuiven naar 2017?
  8. 50/50. Dus dat gaan we in principe ook doen. Ben meer benieuwd naar op welke manier. Ik heb net bij de aangifte IB een negatief bedrag in proberen te voeren bij resultaat overige werkzaamheden, maar dat lukt dus niet. Dan zou ik eventueel met aftrekposten moeten werken. Dus; 2016 omzet: 0, investering: 600 vul je in als inkomsten overige werkzaamheden; 0, aftrekposten; 600? Zoiets?
  9. Waarde forumleden. Na zoekwerk op de belastingdienst site en google, bellen met de Belastingdienst kom ik er nog niet helemaal uit, zoek ik graag wat duidelijkheid, vandaar mijn bericht op dit nuttige forum. Ik hoop dat jullie mij nog iets meer duidelijkheid kunnen verschaffen. De situatie; ik ben al enkele jaren in loondienst, 32 uur per week. Daarnaast ben ik sinds oktober vorig jaar een bedrijfje gestart met een vriend (VOF). Daarover ben ik BTW plichtig, eerste afdracht in Q4 2016 gehad. Verlies in de laatste maanden van 2016 (tussen de 300 en 500 euro), waarschijnlijk winst in 2017 (tussen de 3000 - 6000). Kortom, kleine bedragen. Nou was ik met mijn persoonlijke IB aangifte bezig en komt daarbij de vraag; ben je ondernemer volgens de belastingdienst. Ondernemerscheck gedaan; "waarschijnlijk geen ondernemer", toch maar even de Belastingtelefoon gebeld. Die geeft hetzelfde aan maar tegelijkertijd dat ik het zelf mag weten. Op de site van belastingdienst worden talloze voorbeelden genoemd voor aangifte in Resultaat uit Overige Werkzaamheden, maar het hebben van een VOF met bedragen staat daar niet tussen. Vandaar mijn vraag: Wat is handig om aan te geven voor wat betreft de VOF. Resultaat uit overige werkzaamheden of als ondernemer? We komen niet in aanmerking voor de ondernemersaftrek omdat we lang niet voldoen aan het urencriterium. En zoja; is de winst/verlies die je maakt over 2016 gedeeld door 2 gewoon het bedrag wat je aangeeft? Alvast hartelijk dank!
  10. Het is het tweede geval. De kiosk is puur een tussenpersoon voor het verhuren van ons spul namens ons. En in dat geval is denk ik het rekenvoorbeeld van The Toolman een goede; maandelijks sturen wij de Kiosk een factuur met ons deel, dat BTW gedeelte van de factuur die wij opsturen kan de kiosk als voorbelasting aftrekken van de BTW van het verhuren van spullen aan de klant, en wij kunnen de afgedragen BTW eventueel minus de voorbelasting van de investeringen van het materiaal doen. Verrek, duidelijk :D. Dank!
  11. Goedemiddag! Na een zoektocht langs de KVK site en de belastingdienst kom ik er eigenlijk nog helemaal niet uit, en wend ik mij maar tot de genieën van dit forum. Ik ben onlangs een VOF gestart naast mijn huidige baan, een uit de hand gelopen hobby, en naast het geven van bedrijfsuitjes en clinics in sport is één van onze andere bedrijfsactiviteiten het verhuren van sportmateriaal waar mensen dan gebruik van kunnen maken in het park. Dit zal niet ons hoofdactiviteit zijn en doordat wij natuurlijk hiernaast ook gewoon werken zullen wij zelf niet het spul verhuren maar zal dit gebeuren bij een kiosk vlak naast het park. Hierover is al contact geweest en deze zullen puur als tussenpersoon optreden. Nou heb ik mij al redelijk verdiept in BTW, komen we zeer waarschijnlijk wel in aanmerking voor de KOR en is het voor bedrijfsuitjes e.d. gewoon simpel; je rekent (bijvoorbeeld) 15 pp, en in de factuur gooi je daar 21% (of 6%) BTW overheen voor het bedrijf, simpel is that. Voor het verhuren van het sportmateriaal is het wat lastiger. Zoals afgesproken zal de Kiosk van elke verhuurder 20% van de opbrengst krijgen voor het faciliteren, en wij 80%. €10 per huurder is dus €8 om €2. Per maand zullen wij een factuur naar de Kiosk sturen voor de hoeveelheid spul dat verhuurd is. Dit is natuurlijk niet te controleren maar hier speelt een wederzijds stukje vertrouwen een rol. Per persoon zal het huren 10e kosten, waarvan 2 euro voor de kiosk is. Per maand stellen wij dan een factuur op richting de kiosk met hoeveel er gehuurd is, en dan krijgen wij dus (als er 20x gehuurd is) 20x 8e is een opbrengst van 160 euro. Moet daar dan ook weer btw overheen? Want in die 10e die je aan een persoon rekent voor het huren van spul zit al BTW, waarin weer onderscheid gemaakt moet worden in het deel van de kiosk (2 euro) en het deel van ons (8 euro). Wij moeten dus BTW afdracht doen voor die 8 euro lijkt mij.. Verder raak ik het spoor een beetje bijster. Warrig verhaal, hoop dat men het begrijpt en een zinnig antwoord kan geven. Alvast dank!
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept