Jump to content

Denkgroter

Senior
  • Content Count

    31
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0
  1. Hartelijk bedankt voor de antwoorden. Alles wat ik heb opgebouwd heb ik ondanks mijn omgeving gedaan. Iedereen probeert je neer te halen en dan krijg je een aanbod om stroman te worden omwille van je !kwaliteiten!. Het is denk ik een kleine stuk erkenning die ik heb gekregen die mij enthousiast hebben gemaakt. Ik had de vraag al beantwoord in mijn openingspost eigenlijk, maar ik wilde 100% uitsluiten dat ik achterdochtig was en het een gemiste kans zou zijn als ik er niets mee zou doen. Ik blijf als externe vervoersmanager actief in zijn bedrijf, kijken waar het strand. Ondertussen let ik goed op hoe hij opdrachten binnenhaalt en bij wie etc. Dan heb ik deze oplichter gebruikt ipv andersom. Bezwaren hierop zijn welkom.
  2. Beste Higherlevelers, Na een actieve ondernemersjaar en daardoor inactief geweest te zijn op het forum ben ik terug met een vraag. Ik heb onlangs een aanbod gekregen van (A) in de transportsector. Nadat we als eerst afgesproken hadden dat ik de externe vervoersmanager van zijn op te richten werkmaatschappij zou zijn. Daarnaast wil A met mij een werkmaatschappij opstarten waarin ik de DGA wordt en 50 procent van de aandelen krijg. Aardig zou je denken. Wat ik te horen kreeg, en wat logisch lijkt. - Hij investeert en heeft de zakelijke contacten in de charterswereld om het een succes te maken. Hij heeft ruzie met de managers van Bedrijf B. - Ik ben vakbekwaam (Eis voor een transportvergunning), heb blauwe ogen en ben een harde werker(23 jaar oud, werkweken van 75 uur in een kas), administratieve kennis, bedrijfskundige kennis etc. Ik zou via zijn contacten een rit kunnen regelen als ik mij als DGA van een bv zou voorstellen die ook nog vakbekwaam is. En als ik de rit zelf zou rijden binnen no time meerdere ritten kunnen krijgen van bedrijf B. De verdiensten zouden binnen een paar jaar kunnen stijgen naar tonnen, wat A met mij zou delen in zo een geval. Ik ken de transportwereld en de charterswereld. Je investeert in een bus en als je goede werknemers hebt kan je snel groeien en goed geld verdienen. Ik zou het een boost geven als hardwerkende vakbekwame DGA die zelf de ritten correct uitvoert en zodoende meer ritten krijgt. Meer werknemers aannemen en meer bussen leasen en het gaat zo verder. Nu komt de anticlimax dat A een holding heeft: - Met daaronder een nieuw opgestarte werkmaatschappij. - Een werkmaatschappij overgenomen van zijn broer die 74 000 schuld heeft aan de BD en rechtszaken met werknemers die zich ziek hebben gemeld etc. - Wil deelnemen in de samen opgerichte BV waar ik als DGA op zou moeten treden met 50%. A is volledig anoniem en wil anoniem blijven. Holding staat niet op zijn naam, de nieuwe bv ook niet en ook de deelneming in de bv waar ik als dga zou moeten optreden is van de Holding. Werkmaatschappij was niet van zijn broer. maar van A. Ik heb dit alles niet nodig, zaken gaan goed en heb goede vooruitzichten in hetgeen wat ik doe. Ben dus niet naïef. Zonder A kan ik dat bedrijf ook beginnen als ik toch diegene ben die de ritten moet binnen halen, zelf moet rijden en ik diegene ben die het gaat uitbreiden. Heb genoeg vermogen om nu 10 bussen te leasen en een kantoor te huren, zelf de contacten verkrijgen bij bedrijf B. Tegenover de goede verdiensten die mogelijk zijn als charter bestaat ook de mogelijkheid dat je door een leidinggevende van bedrijf B wordt weggestuurd en je met 10 geleasede bussen en werknemers op straat komt te liggen. Heb vooralsnog aangegeven dat ik wel de externe vervoersmanager wil worden van de nieuw opgestarte werkmaatschappij en daarnaast help ik A met het vinden van bezorgers. Hij blijft aandringen op de bv die wij samen moeten starten. Hij wil dat de evt winst van de bv dus zijn 50% naar de Holding wordt gestuurd. Als er geen risico's bestaan kan ik via A snel toetreden in de charterswereld als 23 jarige jongen. Ik zorg er persoonlijk voor dat de cashflow van de BV in orde blijft bij evt problemen met de opdrachtgever. Mijn vraag is: in hoeverre loop ik risico als de holding die dan 50% van de aandelen van de bv bezit failliet gaat? Dit is denk ik een leerzame vraagstuk voor iedereen. Alvast bedankt voor het meedenken. Fijne avond.
  3. Geachte heren/mevrouwen, Heb een bestelbus op de zaak die ik ook privé gebruik met bijtelling. Ik ben laatst met de auto naar het buitenland geweest kan ik de buitenlandse tankbonnen en de btw(19% duitsland) als kosten en voorbelasting aftrekken? mvg
  4. Ik heb nog steeds geen antwoord ik kan nergens antwoord natrekken of ik de btw-correctie kan aftrekken van mijn winst en onder welke grootboekrekening dat dan hoort.
  5. Dit jaar heb ik niet zo een hoge omzet behaald, volgend jaar schat ik dat ik de kia meer nodig zal hebben. Is er de mogelijkheid om de investering in 2018 ten laste van de winst te laten gelden?
  6. Bedankt voor je antwoord. Kan ik wel gebruik maken van de kia. En ik heb de auto geimporteerd en omgebouwd naar grijs kenteken. Kan ik al die kosten met de aankoop optellen en op de balans zetten?
  7. Mijn excuses voor mijn onduidelijke bericht. Inderdaad er is geen BTW wat ik kan terugvragen omdat het een Marge-auto >ex particuliere auto betreft. Ik ga de betreffende bestelbus dit jaar niet op het balans zetten, wel ga ik 'm voornamelijk zakelijk rijden en €0,19 per km aftrekken als kosten. Het jaar daarop wil ik de auto op de zaak zetten. Mijn volgende vraag is of ik de auto volgend jaar als investering kan zien en zodoende een investeringsaftrek krijgen als ik de auto op balans zet. En waardeer ik de auto op dat moment dat ik m over 2 maanden op mijn balans ga zetten? Alvast dank voor uw antwoorden.
  8. Beste mensen van Higherlevel.nl, Ik heb onlangs een bestelbus gekocht uit België. Het betreft een auto uit 2002. De auto was hiervoor van een particulier dus de garage verkocht de auto ook inclusief btw(zelfde systeem in NL). Omdat het een auto betreft van voor 2005 hoef je geen bpm-aangifte te doen. Nu is mijn vraag of ik bij de btw-correctie(1,5% of 2,7% van Catalogusprijs) bij privé-gebruik moet uitgaan van een marge-auto(1,5%) of een BTW-Auto(2,7%). Ik heb namelijk BTW betaald maar de auto is niet BPM-plichtig. En de BTW die ik heb betaald bij aanschaf van de auto kan ik die aftrekken? Alvast bedankt voor jullie antwoorden. mvg [Titel aangepast.]
  9. Heel erg bedankt voor je antwoord! nog EEN vraagje. En de BTW-correctie die je kan aftrekken onder welke grootboekrekening doe je dat dan?
  10. Kan iemand dit bevestigen dat je alle autokosten inc kosten voor brandstof voor de privékilometers mag aftrekken van je winst. Dus zonder een correctie te doen voor privé gereden km's. LET OP de brandstofkosten heb ik het over niet de btw. Dat is duidelijk. En de BTW-correctie die je kan aftrekken onder welke grootboekrekening doe je dat dan?
  11. Nu valt alles op zn plek. Bijtelling is de verrekening van de autokosten omdat je prive gebruikt. het is alleen zo extreem voordelig dat ik het niet kon bevatten hoe is zoiets mogelijk in het Nederlandse belastingsysteem. Dat je alle autokosten mag aftrekken inc diesel dus ook tijdens je vakantie etc en dan moet je alleen een btw correctie doen. Haast ongelovelijk, mijn leven kan niet meer stuk.
  12. Ik waardeer je antwoord. Alleen blijft er onduidelijkheid over bij mij. Ik koop een Land Rover Freelander van 15 jaar of ouder, het betreft een grijs kenteken(Dus goedkoper in wegenbelasting en 35% bijtelling over de dagwaarde. Klopt dit: Bijtelling: van de auto die ik wil kopen is 0,35(35%) x €3000(dagwaarde ong.) = €1050 Dus bijtellen op mijn winst. Ik houd geen kilometerregistratie bij LET OP GEEN BTW MAAR! Kosten: Ik trek ALLE kosten v/d auto af van mijn winst dus ook als ik de auto privé gebruik. Wegenbelasting €392 per jaar Verzekering €1200 per jaar onderhoud € 1000 per jaar Afschrijving € 600 per jaar Diesel € 2500 per jaar BTW: Alle btw die ik betaal dus in dit geval van de verzekering, onderhoud en tankbeurten trek ik af als voorbelasting en in de laatste kwartaal doe ik een correctie voor privégebruik 1,5%(omdat het een marge-auto betreft) van bijv €40 000 = €600. €600 mag ik dan ook weer aftrekken van mijn winst? Klopt dit? of ja graag een duidelijke antwoord waar ik een fout maak
  13. Ik bedoel hoe doe ik het met de BTW als het een marge auto betreft?
  14. En nog belangrijker hoe waardeer ik het best de dagwaarde van de auto ????
  15. Goedenavond dames en heren van het goede leven, Ik ben mijzelf aan het orienteren om een Freelander op grijs kenteken te rijden. Wanneer een auto ouder is dan 15 jaar heb je te maken met zeer gunstige bijtellingstarief van 35% v/d dagwaarde. En die is van deze type auto echt heel laag. Nu heb ik een aantal vragen hierover omdat ik mijn boekhouding zelf probeer te doen. 1. Moet het een BTW(/marge)-auto zijn wil je de auto zakelijk rijden? ik heb een eenmanszaak btw. 2. Als ik de auto ook privé gebruik dus ga bijtellen, moet ik dan vooraf een formulier invullen bij de belastingdienst of gewoon achteraf op de IB-aangifte de bijtelling aangeven. 3. Bestaat de oldtimerregeling echt en hoeveel bedraagt de bijtellingstarief? want ik heb ergens gehoord eerste 4 maanden v/h jaar 35% v/d nieuwwaarde en overige 8 maanden per jaar v/d dagwaarde. 4. Hoe doe je dit als de auto in maart koopt bijv. 35% van €3000 = €1050 per jaar bijtelling. dus vanaf maart dan €1050:12 maanden = €87,50 en dan dit bedrag x 10 maanden is je bijtelling van dat jaar? dus €875? En hoe doe je dit als de antwoord van vraag 3 ja is. 5. KLOPT DIT? Omdat ik de auto zakelijk gebruik maar ook privé. bijv. 2017 heb ik 20 000 km gereden waarvan de helft zakelijk en de andere helft privé. Kosten in dat jaar : - Afschrijving €750 dus de helft 375 als kosten boeken? (wel 750 afwaarderen op balans met de helft als kosten en de andere helft als prive-onttrekking. - Wegenbelasting €400 dus €200 als kosten boeken - onderhoudskosten €500 exclusief btw dus €250 als kosten boeken waarvan €52.50 als voorbelasting opnemen bij de btw aangifte? Dit is een voorbeeld natuurlijk maar ik ga nauwkeurig bijhouden hoeveel km ik zakelijk rij. begin v/h jaar is de km-stand bijv 180 000 km en aan het einde v/h jaar 200 000 km. en ik kan bewijzen dat ik 13 000 km zakelijk heb gereden dan neem ik van alle kosten die ik heb gemaakt voor de auto 13 000 : 20 000 x 100% = 65% Dus 65% van al mijn kosten /facturen etc kan ik aftrekken van mijn winst? Alvast bedankt voor jullie antwoorden. Jawel ik heb er zat topics over gelezen maar het blijft onduidelijk.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept