EllenG1970

Junior
  • Aantal berichten

    7
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

EllenG1970's trofeeën

  1. Goedemorgen, Alvast bedankt voor het lezen van mijn bericht. Mijn nichtje (25) heeft een arbeidscontract aangeboden gekregen en heeft gevraagd of ik er naar wil kijken maar ik weet ook niet alles. Maar hier zitten vast mensen die er heel veel verstand van hebben. Ze werkt al een jaar bij dit bedrijf maar krijgt nu pas een contract. Ze heeft in augustus vakantie gehad, maar nu heeft deze werkgever de helft van haar salaris bijna ingehouden ivm die vakantie, terwijl ze gewoon recht op vakantie heeft. Als mijn nichtje er wat van zegt, dan zegt de werkgever: Dat heeft de belastingdienst gedaan. Ze heeft al wat meerdere strubbelingen gehad bij deze werkgever, maar het werk vindt zij ontzettend leuk waardoor ze eigenlijk niet weg wil. Maar ze vertrouwt het arbeidscontract niet. Vandaar dat wij hem graag door jullie willen laten bekijken. Mocht er iemand zijn die het gehele contract even wil nalezen, dan hoor ik het graag. Ik heb een aantal vragen over het contract: Vraag 1: Kan ze als ingangsdatum indiensttreding vragen dat ze er de originele datum inzetten van een jaar geleden ? Vraag 2: Ze werkt 40 uur per week en krijgt maandelijks uitbetaald. Haar uurloon is 11 euro. Op haar salarisstrook (en in het contract) staat een maandloon van 1770,00 bruto. En bij aantal uren per maand staat 160 uur. Maar volgens mij moet dit 173,33 uur per maand zijn en dus een maandloon van 1906,63. 160 uur zou het zijn als ze per 4 weken loon zou krijgen maar dit is niet het geval. Vraag 3: Er staat in dat mijn nichtje zich er toe verplicht trainingen, cursussen e.d. te volgen en de regel "Enkel bij vroegtijdig beëindiging van het contract binnen 2 jaar geldt er een terugbetaalregeling" Mag dit? Vraag 4: Reiskosten woon-werk. "De werknemer ontvangt een vergoeding voor het reizen van huis-werk vice versa. Op basis van 8 uur per dag." Maar deze vergoeding hoort zij dan toch ook te krijgen als ze 4 uur wordt ingeroosterd? Vraag 5: Vakantiedagen. Ze heeft recht op 20 dagen vakantie staat er in. Dat klopt volgens mij. 40 uur per week x4. "De werknemer heeft in ieder geval recht op een aansluitende periode van een week vakantie". Is er niet recht op meerdere weken achter elkaar? "De overige opgenomen dagen worden ingevuld op andere werkdagen. Vakantiedagen worden opgenomen in het jaar waarin de aanspraak is ontstaan. De werknemer mag geen dagen doorschuiven naar een volgend jaar, tenzij de werkgever zich er schriftelijk mee akkoord heeft verklaard, dat er meer dagen later mogen worden opgenomen". Is er niet recht op dat zij dagen mag doorschuiven naar volgend jaar, bijv. 6 maanden? Vraag 6: Vakantiegeld. "Het jaar waarover de vakantie-uitkering wordt berekend loopt van 1 juni tot en met 31 mei. Uitbetaald in 2 periodes-juni en oktober" Kan ze vragen om 1 periode, namelijk juni? Vraag 7: Verlofuren "Oproep bij ziekte van collega of te kort aan hulp tijdens vakantiedag. Werknemer kan opgeroepen worden om op de door haar opgenomen vakantiedag haar werk te hervatten bij calamiteiten die schade aanbrengen". Mag dit? Vraag 8: Arbeidsongeschiktheid "Bij arbeidsongeschiktheid in de zin van de Ziektewet betaalt de werkgever vanaf de derde dag van arbeidsongeschiktheid aan de werknemer gedurende maximaal 104 weken 70% van het laatstgenoten salaris. Verschillende periodes van uitkering die elkaar met onderbreking van minder dan vier weken opvolgen, worden voor de berekening van de maximale duur van voormelde periode van 104 weken samengeteld. Bij ziekte wordt de eerste ziektedag niet uitbetaald en als vakantiedag opgenomen. De werknemer is verplicht ieder verzuim wegens ziekte aan de werkgever te (laten) meedelen op de eerste ziektedag een dag van te voren." Mag die 70%? Klopt het dat de eerste 2 dagen niet betaald worden? Later in de tekst staat de eerste dag niet betaald wordt maar ook dat hij opgenomen moet worden als verlofdag. De laatste zin klopt ook niet denk ik. Meedelen op de eerste ziektedag, een dag van te voren??? Vraag 9: Concurrentie Het is de werknemer zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de werkgever niet toegestaan, na het eindigen van de arbeidsovereenkomst in enige vorm werkzaam te zijn of rechtstreeks of indirect betrokken te zijn bij activiteiten die gelijk of gelijksoortig zijn aan de activiteiten van de werkgever of aan haar gelieerde ondernemingen binnen een straal van 20 km. Dit verbod geldt voor een periode van 1 jaren" Mag dit? Vraag 10: Boete "Bij overtreding van het in artikel 11 tot en met 13 bepaalde verbeurt de werknemer, in afwijking van het in artikel 7:650 lid 3, lid 4 en lid 5 Burgerlijk Wetboek bepaalde, aan de werkgever een onmiddellijk opeisbare boete van € 2000, (zegge: tweeduizend euro) per overtreding, vermeerderd met € 125,- (zegge: honderdvijfentwintig) voor iedere dag dat de overtreding voortduurt, onverminderd het recht van de werkgever om in plaats van de boete volledige schadevergoeding te vorderen" Artikel 11 gaat over geheimhouding, artikel 12 over concurrentie en artikel 13 over eigendommen van de werkgever. Mag deze boete? Vraag 11: CAO Op deze arbeidsovereenkomst is geen CAO van toepassing. De regels zullen door het bedrijf weergeven worden . Klopt dat of moet er iets in staat over wettelijk? Vraag 12: Wijzigingsbepaling De werkgever is bevoegd de in de onderhavige arbeidsovereenkomst en in de bijlage neergelegde arbeidsvoorwaarden te wijzigen, al hij bij de wijziging een zwaarwegende belang heeft. Mag dit? Alvast bedankt. Groet, Ellen
  2. En hoe kan ik dat beoordelen dan (of wie doet dat). Punt 4 bedoel ik?
  3. Als ik het als overige werkzaamheden zou opvoeren en de belastingdienst ziet het later toch als dienstverband, heb ik dan een probleem ? En het bedrijf?
  4. Nee is niet voor familie en vrienden.
  5. Het bedrijf wil geen dienstverband aangaan. ROW en WUO? Wat betekent dat? Zal een eerste stap zijn om een afspraak te maken met de KvK ? Zij kunnen toch ook een bepaalde aanbeveling doen?
  6. Bedankt voor jullie reacties. Wat is dan nu wijsheid om te doen? Ik had nl ook de belastingdienst gebeld en eigenlijk werd ik verwezen naar de website waar info staat over ZZP-ers. Als ik het op zou voeren als overige werkzaamheden dan moet het bedrijf waarvoor ik werk dan toch wel een factuur/kwitantie van mij krijgen? Anders hebben zij niks in hun boekhouding. Ik hoor graag nog even. Bedankt voor zover.
  7. Goedemiddag, Ik ben part-time werkzaam in loondienst. Nu is mij gevraagd om op factuurbasis bij een bedrijf de administratie op te gaan zetten. Het zal in eerste instantie gaan om 1 of 2 dagen per maand en daarna (als het loopt) 1 dag per maand. Ik heb contact opgenomen met de KvK of inschrijving nodig is. Het is niet de bedoeling dat ik naast dit bedrijf nog voor meerdere bedrijven werkzaamheden ga doen (in eerste instantie). Het gaat dus maar om 1 bedrijf. Volgens de KvK waren er 2 mogelijkheden. Toch inschrijven en dan ook een BTW nummer aanvragen, maar ik zit dan met het feit dat ik bij meerdere bedrijven werkzaam zou moeten zijn. Of als particulier facturen sturen en bij mijn aangifte dit opvoeren als overige werkzaamheden. Kan iemand mij hier iets meer informatie over geven? Vr. groet, Ellen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.