Marianne21

Newbee
  • Aantal berichten

    3
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Marianne21's trofeeën

  1. Haha. Speurneus. Nee dat was het werk van mijn dochter zo te zien via mijn e-mailadres. Ik heb dit forum ook van haar. Sorry.
  2. Goedemiddag Ik wil graag het volgende voorleggen; Mijn man en ik hebben ieder zo’n 8 jaar een eenmanszaak waarvan we de administratie zelf doen. Kortgezegd; we zijn ieder zzp’er in de IT sector met een zeer eenvoudige administratie. De winst van mijn man is jaarlijks zo’n € 70.000. Mijn winst is rond de € 90.000. Op dit moment huren we samen een kantoorruimte. De kosten hiervan zijn gezamenlijk maandelijks rond de € 1500. Nu is ons plan om te kijken of het haalbaar is om een gezamenlijk bedrijfspand te gaan kopen. Ten eerste om een bedrijfsinvestering en ten tweede een stukje pensioen voor later. Vorige week heb ik via het Internet een afspraak ingepland bij de ABN. Hierover werd ik net gebeld. De man gaf aan dat voordat we een afspraak konden maken ik eerst het volgende moest uitzoeken; 1) Omdat we beiden een eenmanszaak hebben moet het eventuele pand wat we willen kopen op een van onze eenmanszaken. We kunnen het niet samen kopen. 2) Wat we wel kunnen doen is een vastgoed BV oprichten. Deze BV gaat het vervolgens verhuren aan onze eenmanszaken. Hij raadde mij aan om hier een expert voor in te schakelen. Maar voordat ik dit ga doen hoop ik via dit forum eest wat informatie te kunnen krijgen. Is er hier iemand die mij kan vertellen of er wellicht wat meer opties zijn en wat zijn de voordelen/ nadelen van een vastgoed BV op te richten. Alvast bedankt voor het meedenken. Groetjes Marianne Titel verduidelijkt
  3. Hallo, Voor het opmaken van onze eigen jaarrekening ( VOF) komen we niet helemaal uit hoe we het loonjournaal moeten boeken. Dit heeft te maken met de vrijval van het vakantiegeld. We hebben 1 iemand op de loonlijst gehad ( vanaf 2016). Dit is door een salarisadministratiekantoor verwerkt. We krijgen hiervoor elke maand een loonstrook en een te betalen loonbelastingformulier. Begin 2018 hebben we een loonjournaal over heel 2017 ontvangen. Dit proberen we nu in de boekhouding te verwerken. Op het loonjournaal van 2016 stond deze vrijval overigens niet. Dit komt denk ik omdat we toen nog geen vakantiegeld hebben uitbetaald. Op het loonjournaal staat; ( fictieve cijfers) Kosten werkgever € 2000 ( debet) Te betalen loonheffing € 200 ( credit) Nettoloon € 1500 ( credit) Reserveringen € 300 ( credit) Vrijval reserveringen € 100 ( debet) Kosten werkgever € 100 ( credit) De journaalpost op zich lukt nog wel. Alle nettolonen en loonheffingen zijn op een tussenrekening geboekt. Het te betalen nettoloon december en loonheffing ( wordt in januari betaald) is via het memoriaal geboekt op te betalen loonheffingen en nettolonen) De kosten werkgever bestaan uit en is geboekt op; Brutoloon, geboekt op 4010 Uitbetaalde vakantiereservering, geboekt op 4010 Sociale verzekeringen, geboekt op 4013 Reservering vakantierechten, geboekt op 4017. 4010 is brutolonen 4013 is sociale lasten 4017 is mutatie voorz vakantiegeld Maar zoals hierboven benoemd is er ook sprake van een vrijval reserveringen van € 100. Dit is als volgt geboekt; 1.... ( balans) reservering vakantiegeld € 100 aan/ 4017 mutatie voorziening vakantiegeld € 100 Dit betekent dat de totale kosten werkgever 2017 geen € 2000 betreft maar € 1900. De vraag is of dit zo klopt. Wij dachten namelijk dat de totale kosten werkgever wat op het loonjournaal vermeld staat ook de kosten zijn voor dit boekjaar. Maar hoe we het nu zien moet daar nog wel de vrijval reserveringen vanaf. Wij hopen op een antwoord van dit forum. Gr Marianne van Achteren
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.