Koen58

Senior
  • Aantal berichten

    36
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Koen58's trofeeën

  1. Daarmee maak ik de stakingsaftrek ten gelde lijkt mij. Stel ik ontvang 5.000 earn-out, die boek ik in als omzet en vervolgens boek ik de stakingsaftrek 3.630 af van omzet. Dan wordt de earn-out voor 1.370 belast voor de IB en ZvW
  2. Bedankt voor je oplossing Joost! Ik denk dat dat het beste is. Dus toekomstige ontvangen bedragen boeken bij onderneming B, Debet: Bank, Credit: omzet. Vervolgens 2e boeking invoeren met Debet: omzet, Credit: Bank, overboeking naar eigenaar onderneming B ter hoogte van het bedrag van de stakingsaftrek. Met de 2e boeking keer je dus belastingvrij uit aan eigenaar onderneming B. Vervolgens een winstbijlage invullen.
  3. Helder, maar hoe claim je alsnog de stakingsaftrek? Nog even alles op rijtje, Uitgangspunt: A is gestaakte onderneming en B is voortgezette onderneming. Ik kan me vinden om eventuele toekomstige ontvangen Earn-outs in de aangifte van onderneming B op te voeren bij overige baten en bij privé onttrekkingen. Het probleem is echter dat bij toekomstige aangiften van onderneming B alleen de mogelijkheid voor het claimen van de stakingsaftrek tevoorschijn komt als ik eerder in die aangifte heb aangegeven dat ik de onderneming staak, hetgeen natuurlijk niet de bedoeling is bij onderneming B. Kortom, hoe kan in de toekomstige aangifte van B de stakingsaftrek van A claimen.
  4. Ben hier inderdaad van op de hoogte. Als ik nu in mijn huidige aangifte invul dat er bijv. 5K stakingswinst is dan pas wordt de optie stakingsaftrek zichtbaar en kan daar het maximale van 3.630 kiezen en wordt die aftrek netjes meegenomen in het eind overzicht ook al ben ik ook ondernemer voor mijn andere bedrijf in dezelfde aangifte. Ik denk dus dat je stakingsaftrek, indien geheel toegepast, éénmalig kan toepassen op een staking en niet pas wanneer je in zijn geheel als ondernemer stopt.
  5. Alles tot zover duidelijk behalve dat ik niet weet waar ik dan stakingsaftrek moet invullen. Want bij mijn overgebleven onderneming kan ik natuurlijk niet gaan aangeven dat die gestaakt is en wordt dan ook het invulveld "Stakingsaftrek" niet zichtbaar. Dat veld wordt sowieso pas zichtbaar als in een stakingswinst invul groter dan 0,00. Maar stakingswinst kan ik ook niet invullen omdat dat veld niet beschikbaar is omdat er niet gestaakt wordt. Misschien stakingsaftrek dan invullen bij buitengewone lasten?
  6. Dank voor je antwoord, maar moet ik dan de stakingswinst(Earn-out) opgeven als winst bij mijn andere onderneming want de gestaakte onderneming komt niet meer voor in toekomstige aangiften en hoe maak ik dan alsnog gebruik van de stakingsaftrek. Of moet ik het gestaakte bedrijf gewoon weer opnemen in de aangifte met geen boekwaarde en opnieuw aangeven dat het gestaakt is en de stakingswinst invullen, pas dan kan ik kiezen voor stakingsaftrek?
  7. kleine aanvulling nog: Ik heb nog een andere onderneming en ben dus de komende jaren nog ondernemer voor de IB aangiften
  8. Hallo forumleden, Ik heb in april 2023 mijn bedrijf verkocht met een Earn-out regeling waarbij de Earn-out uitbetaald wordt in 3 fasen, te weten in april 2024, 2025 en 2026. Uitbetaling van de Earn-out vindt alleen plaats als per fase een vooraf bepaalde omzetdrempel door de koper behaald is. Ik ben niet meer op enigerlei wijze verbonden met de verkochte onderneming. In mijn aangifte inkomstenbelasting 2023 vul ik volgens mij dan nu in dat het bedrijf gestaakt is en er geen stakingswinst is behaald omdat die in zijn geheel nog onzeker is en bovendien afhankelijk is van de omzet die de kopende partij gaat behalen. Ik kan dan ook de stakingsaftrek niet toepassen in mijn IB aangifte 2023. Wanneer ik fase 1 in april of mei 2024 uitbetaald krijg (nog onzeker of die komt), hoe geef ik dat volgend jaar dan aan in mijn aangifte inkomstenbelasting 2024 en kan ik dan alsnog gebruik maken van de stakingsaftrek? Moet ik misschien een correctie doen op mijn aangifte van 2023? Dat zou dan ook weer moeten in 2025 en 2026. Wie kan mij advies geven?
  9. Aha, het kwartje is gevallen, je moet het maar net even weten. Wij werken met online software waarmee wij de werknemer kunnen verlonen en er automatisch maandelijks loonheffing aangifte wordt gedaan. Wij moeten dan maandelijks invullen of wij vergoeding doen binnen de WKR. Ik ga bij hen navragen of zij dan automatisch de naheffing aangifte verzorgen indien dat al nodig is. In een journaalpost zie ik dat zij het wel bijhouden. Verder begrijp ik dat de vrije ruimte berekend wordt van het totaal van de gehele loonsom van de onderneming. Mag je dan wanneer één werknemer geen gebruik maakt van de WKR een andere wat extra toebedelen zolang men binnen de gebruikelijkheidsnorm blijft voor die persoon?
  10. Het is nu helder dat de 1.200 euro volledige loonkosten zijn voor de VOF, maar de werkgever(VOF) zelf moet toch over de 200 euro 80% eindheffing betalen die boven de vrije ruimte uitgekeerd is aan de werknemer. Hoe en waar doet de VOF dat. In de bijlage zie je de mogelijkheden die een vennoot heeft in zijn IB aangifte om personeelskosten aan te geven maar vind daar niks over een eindheffing. Of moet de vennoot misschien gewoon 80% van de 200 euro bij zijn winst optellen o.i.d.
  11. Bedankt voor je antwoord en het klinkt logisch zoals je het uitlegt. De dingen worden mij vaak wel duidelijker met een voorbeeld. 1) Stel de vrije ruimte is € 1.000,- en ik heb de werknemer een netto 13de maand uitbetaald van € 1.200,- Dan zet ik de onbelaste WKR ruimte van € 1.000,- sowieso op de kostenrekening en de € 160,- (80% van € 200,-) dan ook? En de resterende € 40,- dan als privélasten voor de vennoten. 2) En indien het geen 13de maand betrof maar natura vergoedingen zoals kerstpakketten en andere giften die als loon moeten worden aangemerkt t.w.v. € 1.200,-. De BTW van al die verstrekkingen gaat dan de BUA drempel te boven en kan de BTW dus niet in aftrek worden genomen. Geldt dan hetzelfde zoals ik hierboven beschrijf hoe ik die natura vergoedingen incl. BTW op de kostenrekeningen zet. Klopt onderstaande stelling dan? De werkgever(indien bij 1 vennoot) heeft 1.200 uitgekeerd en zet € 1.160 op de kosten rekening wat hem een "voordeel" oplevert van € 430,36 op zijn inkomstenbelasting (37,1% * 1.160)
  12. Beste forumleden, Wij hebben VOF met twee vennoten en één werknemer in loondienst. Ik heb twee vragen over de 80% eindheffing. Indien de werknemer vergoedingen boven de vrije ruimte ontvangen heeft dan moet de werkgever zelf over dat deel 80% eindheffing betalen heb ik begrepen. In geval van een B.V. moet de DGA dat uiterlijk in de 2de termijn van het jaar daaropvolgend aangeven bij zijn loonheffing aangifte. Hoe gaat dat in zijn werk bij een V.O.F. De vennoten doen voor zichzelf geen loonheffing aangifte maar ieder voor zich in april de aangifte inkomstenbelasting (winst uit onderneming). Is in die aangifte een mogelijkheid om de eindheffing aan te geven en omdat we met 2 vennoten zijn moet dan ieder de helft aangeven? Bij voorbaat dank voor eventuele antwoorden.
  13. Wij huren volledig voor onszelf een bedrijfspand met beneden een sportzaal die ingericht is voor het beoefenen van de sport "Calisthenics" en boven ons kantoor.Deze huur is met BTW belast.Wij voldoen aan de 90% regel die stelt dat wij minimaal met 90% BTW belaste omzet moeten hebben hetgeen wij inderdaad doen. Een calisthenics opleidings instituut wilt een aantal zaterdagen onze sportzaal huren om hun cursisten op te leiden tot gecertificeerde trainers.Dit opleidingsinstituut heeft zelf BTW vrijstelling op grond van onderwijs via het CRKBO die weer erkend is door de belastingdienst. Op de site van de belastingdienst staat het volgende: De verhuur van een onroerende zaak is in principe vrijgesteld. In onderstaand geval is er geen sprake van de vrijgestelde verhuur van een onroerende zaak, maar van het ter beschikking stellen van een sportaccommodatie aan sporters: "De accommodatie is voor de afnemer alleen te gebruiken voor sportbeoefening." Wijzelf zijn van mening dat het niet gaat om het ter beschikking stellen van sportbeoefening maar van onderwijs en dat daarbij sportmaterialen van de sportzaal voor worden gebruikt is gezien het karakter van de opleiding vanzelfsprekend.Er wordt ook in die ruimte theorie gevolgd en examens afgenomen. Het opleidingsinstituut wilt natuurlijk graag een factuur zonder BTW daar zij die niet kunnen terugvorderen. Mogen wij zonder BTW factureren? Wij zijn benieuwd naar de visie van dit forum. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/diensten_9_btw/sportbeoefening_waaronder_zwembaden_en_sauna/gelegenheid_geven_om_te_sporten/
  14. Beste forumleden, Op het formulier wordt gevraagd naar de "kosten van grond- en hulpstoffen en inkoopprijs van de verkopen". Ik koop bijvoorbeeld in 2019 1000 springtouwen in t.w.v. € 3000,- en verkoop die gedurende de aankomende 3 jaar. Moet ik dan in de aangifte van 2019 die € 3000,- invullen of naar rato verdelen over de aangiften van die 3 jaren. Begrijp ik het ook goed dat ik in beginsel de waarde van de voorraad inboek bij Voorraden zijnde vlottende activa en dan einde ieder kwartaal of jaar de verkochte items(waarde) wegboek bij Voorraden en dan inboek op de kostenrekening? Omdat de springtouwen in kartonnen doosjes worden verzonden, moet ik daarmee hetzelfde doen of is de waarde daarvan relatief gering dat dat onder Overige Bedrijfskosten>verkoopkosten valt en de 1000 doosjes direct geheel op de kostenrekening komen. Bij voorbaat dank voor het meedenken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.