Jump to content

Koen58

Junior
  • Content Count

    21
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0
  1. Beste forumleden, Op het formulier wordt gevraagd naar de "kosten van grond- en hulpstoffen en inkoopprijs van de verkopen". Ik koop bijvoorbeeld in 2019 1000 springtouwen in t.w.v. € 3000,- en verkoop die gedurende de aankomende 3 jaar. Moet ik dan in de aangifte van 2019 die € 3000,- invullen of naar rato verdelen over de aangiften van die 3 jaren. Begrijp ik het ook goed dat ik in beginsel de waarde van de voorraad inboek bij Voorraden zijnde vlottende activa en dan einde ieder kwartaal of jaar de verkochte items(waarde) wegboek bij Voorraden en dan inboek op de kostenrekening?
  2. Wij hebben sinds 2 jaar een VOF met 2 vennoten (broers). Onze zus wil nu als vennoot toe treden. We hebben nu echter geen overeenkomst met voortzettingsbeding. Kunnen wij dat alsnog opnemen in het VOF contract voordat zij zich laat inschrijven of had dat bij oprichting moeten gebeuren?
  3. Onze VOF heeft een promotiefilm gemaakt voor een product uit China. De video is gedeeld met hun maar zij willen geen bedrijfsadres en VAT nummer verstrekken zodat wij hen kunnen factureren. Zij willen gewoon het bedrag op onze Paypal account storten. Wat moeten wij doen i.v.m. onze facturatievereisten van de Nederlandse belastingdienst. Is de communicatie (e-mail) die hierover gevoerd is voldoende bewijs? Moeten wij de BTW verleggen of hoeft dat niet buiten de EU? Feitelijk weten we helemaal niet waar zij gevestigd zijn.
  4. Hallo Forum, Graag zou ik willen weten of de onderstaande redenering klopt? Ik koop een fiets van €1210,- (1000,- excl. BTW) op de zaak en gebruik die 15% puur zakelijk en voor 35% privé en 50% woon-werkverkeer. Mag de gehele €1000-, middels afschrijvingen per jaar, op kostenrekening gezet worden en natuurlijk wel 7% bijtelling toepassen voor privé gebruik. Of slechts de 15% op de kostenrekening? En mag de de BTW nu geheel teruggevorderd worden en op het einde van het jaar wegens privé gebruik gecorrigeerd worden met 85% en moet dat dan in het eerste jaar of ook per afschrijvingsja
  5. Ruud, dank voor je bijdrage. Ik zat zelf ook aan de optie te denken om gewoon een werkplek te verhuren van de VOF aan de CV Ik bedenk me nu, mede door dit artikel, https://ondernemingsdatabank.indicator.nl/omzetbelasting/servicekosten_met_of_zonder_btw_/NLTAVGAR_EU051607 dat ik een stukje kantoor kan onderverhuren(zonder btw) en daarbij servicekosten (verwarming,airco, electra, internet,sanitair etc.) aanreken (zonder btw). Voor de VOF levert dit geen probleem op ten aanzien van de 90% btw belaste omzet die nodig is om het kantoor zelf btw belast te mogen huren. In deze constructie
  6. Helemaal duidelijk! Bedankt voor je input. Ik ga er mee aan de slag
  7. Hallo Joost, wat betreft de 90% regeling, daar ben ik me van bewust. Ik kan niet met btw verhuren daar de CV btw onbelaste omzet draait. Het zou bovendien broekzak vestzak politiek zijn, de huur zijn kosten voor de CV en omzet voor de VOF. Ook geeft het alleen maar administratieve rompslomp, bedenk ik me. Een ander adres is inderdaad beter. Ik zie zou gauw geen fiscale constructie die voordeel zou opleveren om de CV op het zelfde adres als de VOF te registreren. Als jij of iemand anders daar anders over denkt hoor ik dat graag.
  8. Wij hebben vanaf juli 2019 een bedrijfspand gehuurd(btw belast) voor onze VOF. Al onze omzet is btw belast dus mogen we de btw van de huur en overige terugvorderen. Onlangs zijn we ook een CV gestart. Deze CV verzorgt 2 sportopleidingen die btw vrijgesteld zijn via het CRKBO. Wij proberen cursisten-aanmeldingen binnen te halen, regelen trainers en examinatoren en natuurlijk huren we ruimtes waarin de opleidingen plaatsvinden. De werkzaamheden zijn dus bijna geheel administratief. Deze CV moet natuurlijk een vestigingsadres hebben en we zouden dit op het vestigings-adres van de VOF kunnen d
  9. Dat is klare taal! Dank je wel. wat fijn dat mensen hun kennis op dit forum delen
  10. dank voor jullie antwoorden , ik heb de informatie nu ook gevonden op de site van de belasting en kan voorlopig vooruit met de mogelijkheid om het oude portaal te gebruiken met mijn login gegevens. Kan ik ook eens afwachten wat het kabinet gaat doen met de commotie rond de kosten die verbonden zijn met de aanvraag van eHerkenning.
  11. Ik lees overal dat ZZP'ers en éénmanszaken de btw-aangiftes gewoon met DigId kunnen blijven doen maar hoe zit dat met een VOF zonder personeel? De VOF bestaat enkel uit 2 vennoten die alleen BTW-aangifte doet. De inkomstenbelasting gaat gewoon via particuliere aangifte bij de vraag: Had u een onderneming en was u ondernemer voor de inkomstenbelasting en dan uiteindelijk de vraag: Winst uit onderneming.
  12. beste Paul, de VOF heeft inderdaad geen personeel en doet dus ook geen aangifte loonbelasting. en is de term personeelsfeest niet echt op zijn plaats. Ik ga inderdaad jouw advies volgen en pas de 80% aftrekregeling toe op de gehele nota "zakendiner" en ik weet dat je de btw in horeca niet mag terugvorderen. Ik dacht overigens dat je met relatiegeschenken wel gebonden bent aan de BUA, maar zit sowieso onder de drempel en bovendien vraag ik de btw toch niet terug. Bedankt voor het heldere antwoord en simpele administratieve oplossing.
  13. Hallo, wij zijn een V.O.F. met 2 vennoten en momenteel met 3 stagiaires. Om het jaar 2019 af te sluiten met kerstmis zijn wij middels een 'personeelsfeest' gaan bowlen. Het betrof een all-in arrangement voor het bowlen en onbeperkt eten en drinken (uitgezonderd gedestilleerd en speciaal bier) Op de factuur (kassabon) staat genoteerd 5 x arrangement. Totaal € 262,50 incl. btw en de btw bestaat uit 21% € 6,25 en 9% € 18,70. Betreffende de omzetbelasting heb ik nog niets anders verstrekt aan de stagiaires in natura dus de btw zou t.a.v. de BUA regeling teruggevorderd kunnen worden voor de drie
  14. Ik heb maar eens gebeld met de belastingtelefoon. Ik stond 35 minuten in de wacht. Het antwoord is als volgt, zie het 4de zwarte puntje bij: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/vrijstellingen/onderwijs/ Dus kennelijk geldt dat ook als het opleidingsinstituut (is wel CRKBO gecertificeerd) een externe examinator inhuurt.
  15. Bedankt voor jullie reacties en waaruit inderdaad blijkt dat het een grijs gebied is. De cursisten hebben destijds BTW vrij een cursus incl. examen gekocht. Als de eigenaar of iemand bij hem in loondienst het examen afneemt is het natuurlijk geen probleem. Eigenlijk ook niet logisch dat als iemand van buiten af het examen afneemt het wel belast zou zijn met BTW. Ik onderzoek nog even of ik het buiten de v.o.f. kan houden als zijnde neven inkomsten, het examineren is incidenteel, zo'n 3 à 4 x per jaar. Bedankt voor jullie inbreng!
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept