Ga naar inhoud

Lettermachine

Junior
  • Aantal berichten

    13
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    1

Lettermachine won de laatste dag op 25 december 2018

Lettermachine had de meest gelikete inhoud!

Karma

1

Persoonlijke info

  1. Lettermachine

    Factuurbedrag later ontvangen: welk boekjaar

    Oke dank dan weet ik dat. En stel nou al, je hypothetisch gezien dat bedrag helemaal niet meer ontvangt. Moet je het toch bij de omzet rekenen?
  2. Hoi, Ik heb een factuur die ik in november 2018 heb verstuurd nu pas ontvangen op de bank. Nu weet ik dat het BTW bedrag altijd aangegeven moet worden in tijdvak van de factuurdatum, maar hoe zit het met de omzet die ik heb ontvangen. Moet ik die meemen in aangifte van 2018 of 2019?
  3. Hallo, Ik heb even een klein vraagje omtrent de btw-aangifte 4e kwartaal en of ik de mindering van kleine ondernemingsregeling goed in rekening breng. De belastingdienst zegt dit: Kleineondernemersregeling Koopt u goederen of diensten uit andere EU-landen en wilt u de kleineondernemersregeling toepassen? Dan moet u bij de berekening van uw belastingvermindering de btw die u over uw aankopen zelf hebt berekend en aangegeven, niet meerekenen als te betalen btw, maar wel als voorbelasting. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_afnemen_uit_andere_eu_landen/btw_berekenen_over_goederen_en_diensten/ Dus stel ik heb: 18 euro aan btw binnenland die ik moet afdragen 5 euro aan btw buitenland die naar mij is verlegd = af te dragen : 23 euro Voorbelasting is dan die 5 euro van het buitenland: 18 euro in totaal af te dragen. Voor de KOR in deze situatie: mag je niet de 5 euro te betalen btw buitenland meerekenen, waardoor ik niet 18 euro, maar 13 euro mindering mag brengen en dus 18-13= 5 euro moet afdragen? Doe ik het zo goed?
  4. Hoi, Ik vraag dit voor een vriend en ook even uit eigen interesse. De regelgeving omtrent digitale diensten en BTW voor omzetten onder de 10.000 verandert begin volgend jaar. Zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/btw_berekenen_bij_diensten/wijziging_in_digitale_diensten_vanaf_2015/wijziging_in_digitale_diensten_vanaf_2015 En https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/keuze-plaats-van-dienst-digitale-diensten Maar er staat bij leveringen aan consument: maar daar wordt dus geen levering aan andere ondernemers mee bedoeld, of juist wel?
  5. Lettermachine

    Vraag over factuurnummering naar het buitenland

    Ja, dat begrijp :). Ik dacht omdat voor particulieren een factuur uitreiken niet officieel verplicht is dat er dan misschien andere regels golden als je er wel één uitreikt. Maar de regel is dus: elke factuur die je uitrekt, ongeacht aan wie, moet gewoon een opvolgend nummer uit 1 factuurreeks hebben, dan is dat duidelijk.
  6. Lettermachine

    Vraag over factuurnummering naar het buitenland

    Neen, ik heb al mijn verkoopfacturen gewoon oplopend voor al die groepen in één reeks. Maar ik vroeg me even af of dat de juiste handelswijze is.
  7. Lettermachine

    Vraag over factuurnummering naar het buitenland

    Dank voor je antwoord! Dit geldt dus ook voor facturen die je uitreikt aan particulieren ipv ondernemers (in Nederland)?
  8. Hallo, Misschien een domme vraag maar kon er op internet weinig over vinden, maar als je een verkoopfactuur naar een ondernemer in Duitsland (EU-land dus) stuurt, mag deze dan in dezelfde factuurnummerreeks als de facturen die je gewoon naar Nederlandse ondernemers verstuurt? Of moet je voor buitenlandse verkoopfacturen een apart reeks hanteren? Dank!
  9. Lettermachine

    Vraag over factuurnummering

    Hoi, Ik ben startende ondernemer en ben een beetje in verwarring geraakt m.b.t. de wijze van factuurnummering. Ik was namelijk in de veronderstelling dat dit oplopend moest zijn, en dat je dan gewoon door moet nummeren, ongeacht het boekjaar. Nu werd mij echter verteld dat je per boekjaar weer met factuurnummer 1 moet beginnen, maar dat leek mij onlogisch, aangezien je dan dubbele nummers krijgt. Op internet word ik er ook niet veel wijzer van. Mijn vraag is: mag ik gewoon doornummeren in het volgende boekjaar oplopend van het nummer waar ik het vorige jaar mee ben geëindigd? Dank!
  10. Lettermachine

    Vraag over tijdvak levering ICP-diensten

    Dank voor je reactie. Ja, in het vervolg ga ik ervoor zorgen dat alle geleverde diensten op een factuur gewoon in één aangifte tijdvak horen, maar nu kon het even niet anders. Maar ik kan het factuurbedrag dus gewoon aangeven in ICP-opgaaf en btw-aangifte in tijdvak van vierde kwartaal? Ik neem namelijk aan dat het niet de bedoeling is dat het factuurbedrag van geleverde diensten gesplit wordt in twee verschillende tijdvakken...
  11. Lettermachine

    Vraag over tijdvak levering ICP-diensten

    Vergelijk de opgaaf ICP met uw btw-aangifte De leveringen en diensten die u op de opgaaf ICP vermeldt, zijn een specificatie van het bedrag dat u invult in rubriek 3b van uw btw-aangifte. Het totaal van de Opgaaf ICP moet dus gelijk zijn aan het bedrag dat u over dezelfde periode invult in uw btw-aangifte bij Rubriek 3b 'Leveringen naar/diensten in landen binnen de EU'. Wanneer moet u de opgaaf ICP doen? Bent u dienstverlener? Dan mag u zelf kiezen over welk tijdvak u opgaaf ICP doet. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/opgaaf_icp/opgaaf_icp# Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe Dank voor je antwoord, maar dit beantwoord mijn vraag helaas nog niet. Ik was bewust van deze informatie. Ik snap dat de bedragen met elkaar overeen moeten komen. Mijn vraag was hoe je bij een periodieke factuur met een som van geleverde diensten, in een tijdvak, aan een klant waarbij een gedeelte in één kwartaal valt en een ander gedeelte in een ander kwartaal dit moet aangeven in de ICP-opgaaf en daarmee automatisch de BTW-aangifte die beide dus per tijdvak overeen moeten komen. Dit vanwege het feit dat je dus moet uitgaan van de geleverde dienst qua datum en niet de factuurdatum, volgens de belastingdienst.
  12. Lettermachine

    Vraag over tijdvak levering ICP-diensten

    Haha, zou kunnen. Ik ben ook niet helemaal duidelijk geloof ik, excuus. Laat ik het nogmaals proberen aan de hand van een praktisch voorbeeld misschien is het dan duidelijker. Allereerst dat ik uit moest gaan van de leveringsdatum bij diensten en niet factuurdatum heb ik van de toelichting bij de belastingdienst, waardoor ook mijn verwarring is ontstaan: "Bij de intracommunautaire leveringen van goederen gaat u uit van de factuurdatum, ook als de feitelijke levering in een volgend tijdvak plaatsvindt. Bij de intracommunautaire diensten gaat u uit van het tijdvak waarin deze diensten worden geleverd. De factuurdatum is hierbij niet van belang" (p.15 bij kopje 3) https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/toelichting_digi8tale_opgaaf_intracommunautaire_pres_ob1291t81fd.pdf Dus nu het voorbeeld: Ik heb verschillende aantal diensten voor eenzelfde klant verricht in de periode van 25 september tot en met 17 oktober. Over die tal van diensten heb ik een periodieke factuur gemaakt met het totaal bedrag van al deze diensten. De laatste dienst is dus geleverd op 17 oktober. De factuurdatum is 20 oktober. Moet ik dit totale bedrag opgeven bij de ICP opgaaf van het 4e kwartaal, ja of nee? En eveneens bij de reguliere omzetbelasting? Hopelijk is het zo duidelijker, Ik ging er altijd vanuit dat het bij zowel ICP-opgaaf en omzetbelasting om factuurdatum ging, vandaar. Alvast bedankt voor je antwoord!
  13. Lettermachine

    Vraag over tijdvak levering ICP-diensten

    Hallo, Ik had een vraag over het in welke tijdvak opnemen van geleverde diensten (naar het buitenland) als je meerdere diensten aan de klant levert. Ik heb al wat research gedaan en weet nu dat je daarvan één factuur mag opmaken indien die de diensten maar binnen 1 kalendermaand maximaal weergeeft. En ik weet dat bij de ICP-opgaaf de datum van levering dienst uit moet gaan en niet de factuurdatum. Maar hoe zit dat bij de reguliere aangifte van die prestaties naar het buitenland? De factuurdatum of eveneens de leverdatum? Dat kon ik niet duidelijk vinden namelijk. Vraag twee: Nu de vraag hoe ik dat dan opgeef bij ICP en reguliere omzetbelasting wanneer een gedeelte van dat tijdvak van de diensten in september valt en het andere gedeelte in oktober (dus twee verschillende tijdvakken? Gaat het bij de periodieke factuur (dus het totale bedrag van de diensten) dan puur om de einddatum (dus de laatste dienst) qua tijdvak waarin ik het bedrag moet aangeven? Of moet dan een gedeelte van het factuurbedrag in september worden opgegeven en een ander gedeelte in het tijdvak van oktober? Mijn dank is groot! Edit: ik merkt dat mijn vraag onduidelijkheid schept dus wellicht duidelijker met een voorbeeld. Ik heb verschillende aantal diensten voor eenzelfde klant verricht in de periode van 25 september tot en met 17 oktober. Over die tal van diensten heb ik een periodieke factuur gemaakt met het totaal bedrag van al deze diensten. De laatste dienst is dus geleverd op 17 oktober. De factuurdatum is 20 oktober. Moet ik dit totale bedrag (van de factuur) opgeven bij de ICP opgaaf van het 4e kwartaal, ja of nee? En eveneens bij de reguliere omzetbelasting?

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké