Jump to content

pinkielady1

Junior
  • Content Count

    19
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0
  1. Beste Drie jaar geleden ben ik met mijn compagnon een maatschap gestart. Twee jaar geleden heb ik op deze maatschap, met goedkeuring van mijn compagnon een financial lease afgesloten. Vorig jaar zijn we een BV geworden, wij zijn nu beiden werknemers van de BV. De auto wordt rechtgetrokken in ons salaris. Ik betaal de lease op mijn naam, zij krijgt netto het verschil uitbetaald. Nu hebben wij hierom beiden een BKR-registratie op onze naam staan. Zij wil een lening afsluiten, dus wil de auto van haar naam. Onze accountant gaf aan dat het goed was om de auto op de BV te zetten. Echter, ik bedenk mij nu dat als deze op de BV staat, ik 5 jaar lang kosten heb gedragen voor een auto die uiteindelijk niet van mij zal zijn. Ik heb de vrijwaring nog niet bij het postkantoor laten omzetten op de BV. Dit maakt de auto eigendom van de BV en trekt hem los van mijn naam. Wat zijn de mogelijkheden. Toentertijd was het idee dat ik de auto met mijn salaris zou 'afbetalen', zodat ik deze uiteindelijk prive zou kunnen rijden *los van de zaak. Kan ik de auto bijvoorbeeld nu op de BV zetten en bij afbetaling de auto op privé terug zetten? Of moet ik deze dan kopen? Allerlei vragen passeren te revue. Als de auto op de BV staat en ik blijf deze maandelijks afbetalen zoals we nu doen, wat zijn dan de mogelijkheden? Ben benieuwd, vast bedankt voor het meedenken. Ik wil geen overhaaste beslissingen maken.
  2. Mijn compagnon is een maand met vakantie, zij pakt het stuk HR op. Ik kan me niet voorstellen dat onze adviseur dit niet heeft besproken. Het enige was ik kan bedenken is dat ze ervoor gekozen heeft het niet te doen ivm hoge maandlasten. Ik besef me dat dit totaal niet wenselijk is, maar goed. We moeten vanaf dit punt weer verder kijken. Zij komt volgende week terug, hoop dat eea op de rit te hebben. Ik heb later op de ochtend een belafspraak met onze adviseur. Henk, dankjewel voor je inzage! Dit geeft mij een beeld waar ik mee uit de voeten kan en stof om mee te nemen in gesprek. Zoals dat de zelfstandige arbodienst dan ook wel geaccepteerd dient te worden door de verzekeraar.
  3. Dit ga ik morgen direct oppakken. Ik heb nu een aantal premieberekeningen online gemaakt, bedragen lopen nogal uiteen en zijn fors per maand zie ik. Ik zal dit voorleggen aan onze adviseur morgen, evenals het apart of samenpakken van de arbodienst icm verzuimverzekering. Heel erg bedankt!
  4. Enig idee hoe ik dit efficiënt en op korte termijn kan aanpakken? Of wie ik hiervoor kan benaderen om zo snel mogelijk grip en inzicht te krijgen? Ik zie het al gebeuren dat de volgende medewerker bij mij in kantoor staat met de mededeling overbelast te zijn... Ja, dit is precies hoe ik het nu ook ervaar. Ik ga me direct inlezen in een verzuimverzekering, ik snap niet hoe we dit hebben kunnen vergeten. Klopt het dat je zegt, dat als we nu een verzuimverzekering zouden afsluiten, de medewerker niet wordt meegenomen in de premie? Of moeten we de zieke medewerker sowieso aangeven, waardoor onze premie verhoogd gaat worden? Dit herken ik zeker! Merk dat ik nu mezelf aan het belasten ben, om anderen binnen de organisatie zoveel mogelijk te ontlasten. Ik realiseer me dat ik een hoge belastbaarheid heb, gelukkig! Maar deze is zeker niet oneindig.
  5. Beste, Ik merk dat ik er toch mee in mijn maag zit, dus zou graag wat advies ontvangen omtrent het volgende. Wij hebben nu 1,5 jaar een medewerker in dienst die haar werk tot voor kort fantastisch deed. Helaas is zij sinds een maand of 3 aan het tobben met haar gezondheid. Wij hebben hierop gereageerd door gesprekken met haar te voeren en haar wensen, mogelijkheden in kaart te brengen. - momenteel werkt ze 15 uur van de 36 uur zoals ze die op contract heeft staan (contract voor bepaalde tijd, verlengd voor haar ziekte met ruim 9 maanden) Opvallendheden - op haar LinkedIn pagina staat dat zij op zoek is naar een nieuwe baan en dat ze beschikbaar is - zij is een studie begonnen in haar eigen tijd, stelt vragen voor haar studie aan onze teamleider, terwijl zijzelf zegt 'ziek' thuis te zitten - mijn compagnon heeft, in overleg met mij, een intentieverklaring getekend en een werkgeversverklaring afgegeven, zodat haar vriend uit Zuid-Amerika naar Nederland kon emigreren en zij een woning zou hebben. Sinds de verlenging van het contract, en de aankomst van haar vriend in Nederland, merken we dat ze 'ziek' is. Ik merk dat mijn onderbuikgevoel aanwezig is, en alarmbellen blijven afgaan. Genomen stappen - nieuw arbodienst contract aangegaan met arbodienst dichter bij ons bedrijf, deze week is er nog contact met de casemanager om een gesprek in te plannen met hen en de zieke medewerker. Problemen binnen de organisatie - een tweede, zeer bevriende collega van haar, heeft zich tijdelijk ziek gemeld ivm overbelasting - het team moet naast de nieuwe aanmeldingen, ook de caseload van de 'zieke' medewerkers dragen - het team geeft aan de taks te hebben bereikt Financieel gezien - missen wij nu 2x36u per week, waar we wel voor betalen - zijn er mogelijkheden om dit op een andere manier te financieren, zodat wij nieuw personeel kunnen aannemen om: 1. de overige medewerkers te ontlasten 2. de stroom klanten aan te kunnen houden 3. niet kopje onder te hoeven gaan Ik hoor bijzonder graag van jullie! Vast bedankt! (wij zijn pas 2,5 jaar bezig, zorgorganisatie, niet eerder ziekte meegemaakt op dit niveau, willen graag gezond blijven)
  6. Allen, Heel hartelijk dank voor alle goede adviezen. Hoewel ik ze gelezen heb, zie ik dat ik niet heb gereageerd. Twee maanden is inderdaad te overzien nu. We hebben op jullie advies een verwachtingen gesprek gehad, vanuit ons hebben we afgesproken meer momenten met haar door te brengen en hebben we in overleg met haar het takenpakket verkleind en overzichtelijk gemaakt middels een schema. Zij gaf inderdaad aan door de bomen het bos niet meer te zien. Onze vaste secretaresse is zeker goud!
  7. Ja, we hebben haar zelf aangenomen. Omdat de periode te kort was zat er geen proeftijd bij. Ik vrees dat we voor de laatste optie moeten gaan en iemand erbij moeten zoeken. Goede les voor ons ook weer :). Heel erg bedankt voor uw informatie, ik ga de ontslagchecker eens invullen.
  8. Bedankt voor uw snelle reactie, wij willen liever ook niet ontslaan. Dat zou niet passend zijn voor hoe wij werken. Maar zouden wel graag willen weten welke ´escape´ we kunnen inzetten. Morgen hebben we een gesprek met haar. Heeft het zin om een waarschuwing te geven als het nergens toe kan leiden? Uw advies is iemand anders aannemen? De grote verantwoordelijkheden die zij had, hebben wij (mijn compagnon en ik) nu op ons genomen. Naast alle andere taken die wij hebben is dat eigenlijk teveel en ik weet niet of we dit zo volhouden. Voor meer achtergrondinformatie: - zorgorganisatie met 20 coaches in dienst
  9. Beste, Onze huidige directiesecretaresse is met zwangerschapsverlof en wij hebben tijdelijk een andere secretaresse aangenomen in haar plaats voor een periode van 4 maanden. Omdat we een snelgroeiende organisatie zijn is snel handelen vereist. We begrijpen dat ze nieuw binnen onze organisatie komt en dus moet wennen aan bepaalde systemen en processen. Aan de andere kant dachten wij na een inwerkperiode van ruim 3 weken door onze eigen secretaresse wel dat de grootste zaken opgepakt konden worden met eventuele bijsturing vanuit ons. We zijn nu ruim 2 maanden verder en vragen ons steeds meer af wat ze aan het doen is. Wijzelf merken dat we na die twee maanden achterstanden hebben opgelopen in de boekhouding, de dossiers, maar ook in het contact naar onze klanten dus hebben grote stukken overgenomen om verdere ´onoverzichtelijke´ achterstanden te voorkomen. . Tot onze grote schrik houdt ze de info-email niet bij. Ze loopt ook hier ruim 3 tot 4 weken achter. Wij hebben inzage in deze mailbox en hebben besloten deze te openen toen reacties van sollicitanten uit leken te blijven. Er waren 5 sollicitanten, waarop niet is gereageerd Er waren belangrijke emails vanuit de gemeente, terwijl wij de gemeente hebben aangesproken op het uitblijven van de reactie Er staan onbetaalde facturen in met verloopdatum etc etc. U begrijpt dat dit tot stress en onoverzichtelijke bedrijfsvoering leidt, naar zowel onze klanten als de relaties. Wij hebben het idee dat het onze naam schaadt als we haar nog langer deze mailbox laten beheren, maar zijn van mening dat het toch te gek voor woorden is dat zij volgens haar CV een ervaren secretaresse is. we ook dit uit haar handen zouden moeten nemen. Ik betrap mezelf erop dat ik me steeds vaker afvraag in hoeverre deze CV klopte. Een wijze les! Wij werken nu weer flinke uren over om bij te benen wat ze in achterstanden heeft gecreeerd, wat erg vervelend is. De insteek was dat zij ons zou ontlasten, maar ze doet het tegendeel. Ondanks dat ze uiterst vriendelijk is, merken we dat we twijfelen aan haar kwaliteiten. Ons is verteld dat, omdat het over zwangerschapsvervanging gaat, we haar niet kunnen ontslaan. Dit lijkt mij niet te kloppen? Ik krijg stress van de gedachte dat ze tot eind van dit jaar nog werkzaam is op het tempo zoals ze dat nu doet. Heeft iemand een passend advies voor ons over de mogelijkheden die we hebben. Alvast heel hartelijk bedankt!
  10. Jaap, wederom bedankt voor je snelle reactie! Wat is het verschil tussen een oui-concurrentiebeding en een non-variant? Daarnaast, dit is direct opgenomen in het concurrentiebeding. Wat staat hier? 'Partijen verbinden zich om, zolang zij direct aandeelhouder van de Vennootschap zijn, noch direct noch indirect activiteiten uit te oefenen in het kader van de door gemeenten geboden ondersteuning via de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO), binnen het domein begeleiding en dagbesteding, noch werkzaam te zijn bij of voor een onderneming die zodanige WMO-activiteiten uitoefent, noch in zodanige activiteiten direct deel te nemen, daarbij belang te hebben of op enige andere wijze daarbij betrokken te zijn.' Ik lees: ik mag geen WMO-activiteiten op het gebied van begeleiding en dagbesteding uitvoeren. Houdt dat in dat ik wel via de WMO bijvoorbeeld mag werken ihkv bijvoorbeeld huishoudelijke ondersteuning? Hoe verwoord ik in dit concurrentiebeding bijvoorbeeld een specifieke provincie? Kan dit ook in de aandeelhoudersovereenkomst, bij rol en taakomschrijving lijkt me? En als ze daar nee tegen zegt, dan zal ze de overeenkomst niet tekenen. Dan zijn we er nog niet.. Ik merk dat ik het spannend vind! Alvast weer heel hartelijk dank!
  11. Norbert, bedankt voor je duidelijke uitleg. Hier kan ik zeker wat mee! Ik merk dat ik het lastig vind om te bepalen of ik al in een conflictsituatie zit of niet. Met conflict bedoel ik dan intern conflict gecombineerd met het niet meer los kunnen laten van bepaalde zaken, handelingen binnen het bedrijf. Wel voel ik me geremd in de groei en mijn ideeën die nog volop in ontwikkeling zijn. Ik denk groot, maar er is ook daadwerkelijk interesse vanuit andere gemeentes die we, bij wijze, binnen een dag concreet kunnen maken. Mogelijk kan ik dit meenemen in de aandeelhoudersovereenkomst, ik merk tijdens het typen van dit bericht dat dat mogelijk mijn grootste angst is. Dat ik niks meer mag in andere gemeentes omdat zij dat niet wil en het wel goed vind zo. Terwijl de insteek was dat we ook samen groot zouden denken, er liggen zoveel prachtige mogelijkheden op ons te wachten. Mogelijk kan ik in het concurrentiebeding hierover wat laten opnemen, dat ik mogelijk in andere provincies onder een andere naam iets zou kunnen starten. Dat zou me veel rust geven denk ik. (los van of ik het in de toekomst uit zal voeren.. maar dan heb ik hierover zelf controle). Kan dit?
  12. Hoe bedoel je dat ik mezelf dan verder beperk? Ik dacht juist dat het omgekeerd zou werken. Duidelijke afspraken die vast staan en waar geen discussie over kan bestaan toch? Ik begrijp dat ik daarmee ook mezelf in de vingers kan snijden, daarom juist extra nalezen van het document alvorens ik onderteken. Mocht het in de toekomst tot een splitsing leiden, dan is dit toch gewaarborgd? Ik kijk uit naar je reactie!
  13. Beste Jaap en Ron, Bedankt voor de snelle reacties. Ron, dat gevoel heb ik ook.. Ik probeer wekelijks een moment te plannen om even te zitten en eea door te nemen wbt irritaties over en weer onder het genot van een bakje koffie. X lijkt deze afspraken niet zo belangrijk te vinden en komt te laat, of heeft andere zaken te doen. Het advies om een verdeling te maken in zakelijke verschillen, bezwaren en tekortkomingen staat me zeker aan. Het neutraal benaderen ook, ikzelf moet me hier nog verder in ontwikkelen zodat het me persoonlijk ook minder raakt. Tips zijn dan ook welkom als het gaat over bedrijfsvoeringscursussen, adviezen. Ik denk ook dat als ik bij mijzelf te rade ga, mijn ego een behoorlijke rol aan het spelen is in deze irritaties ´het is mijn idee´ ´X is vervangbaar´, maar eigenlijk zijn we beiden niet voldoende onderbouwd om ineens een team van 20man aan te sturen en al de daarbij horende processen. Ik geloof dat we er uit moeten komen, vooral omdat we zo´n prachtig bedrijf hebben opgebouwd. De AOV´s gaan we persoonlijk regelen, mij is alleen onduidelijk wat dit dan precies inhoudt, behalve dan dat de kosten per maand fors zijn. Nogmaals enorm bedankt!
  14. Beste, Al lange tijd loop ik rond met een idee een bedrijf te starten, en twee jaar geleden heb ik dit gedaan. Het bedrijfsplan lag al klaar. Op verzoek van de opdrachtgever moest ik een compagnon zoeken. Ik besloot iemand toe te voegen met enige kennis en die ik vrijwel niet kende, enkel van eerder werk. Ik wilde pertinent geen 'vriendin' betrekken. De eerste 1,5 jaar ging het goed tussen mij en mijn compagnon, maar ik merkte dat er steeds meer stagneerde in de processen omdat ik vooruit wil, en zij wel comfortabel 'zit'. Daarnaast speelt een stuk afstand-nabijheid. Zij wilde graag 'vriendinnen' zijn en ik heb dit in het midden gelaten. Hierdoor is zij van heel dichtbij, nu aan het 'afstoten' en geeft zij ook toe dat ze het doet om mij te raken. Ik vind dit onplezierig en onvolwassen, om maar niet te spreken van haar maandelijkse woede-uitbarstingen en huilsessies. (wat ze ook doet bij medewerkers, 'dat vindt ze zo menselijk'). Goed, de irritatie is er en ik ben hard aan het werk dit een plek te geven, we zijn nu eenmaal een samenwerkend team met een prachtig bloeiend bedrijf waarvan we beiden 50% aandeelhouder zijn met onze persoonlijke holdings. Nu ligt er nog een aandeelhoudersovereenkomst die getekend moet worden en ik struikel met name over deze regels: - Zij is meer dan twee jaar aaneengesloten voor meer dan 75% (in tijdsomvang) arbeidsongeschikt geweest. Zwangerschap valt niet onder dit artikel. Meer dan 75% arbeidsongeschiktheid wordt voor deze overeenkomst gedefinieerd als: het niet langer in staat zijn om tenminste 25% van de overeengekomen arbeidsomvang (in beginsel: 40 uur per week) werkzaam te zijn ten behoeve van de vennootschap. Waarom ik struikel; Ik heb een voorgevoel dat het niet lang gaat duren voor ze met klachten thuis komt te zitten. Ze is geen echte leider en reageert op elke vraag van een medewerker en lijkt niet te kunnen filteren, alles is even belangrijk en ze honoreert alles. Als de koffie niet lekker is, neemt ze de tijd om 2 maanden lang een nieuw koffieapparaat te regelen. Als de medewerkers vragen om een magnetron, staat die er binnen een dag etc. Daarnaast merk ik altijd een spanning om haar heen, ze is emotioneel aangelegd en vind het 'menselijk' om dit aan jan en alleman te tonen. Ze zou ook 'milder' met mij om gaan als ik mijn 'menselijke kant' wat meer zou laten zien. 'ik huil toch ook wel eens, laat het maar toe, geef het de ruimte'. Van nature ben ik gewoon wat nuchterder en hier lijkt ze moeite mee te hebben. De laatste tijd staan ook vooral yoga, meditatie en hypnose hoog op het programma, ze heeft een nieuwe groep vrienden die haar wel begrijpen en ze investeert studiegelden vanuit de bv in meditatie-weekendjes. (dat moet ze echt zelf weten) Mijn vraag is met name gericht op de regel in de aandeelhoudersovereenkomst wat betreft de 2 jaar en dan 75% afwezig. Ik vind dit een behoorlijk lange periode, is dit gebruikelijk? En wat als ze niet 'aaneengesloten' arbeidsongeschikt is, dus in periodes dan is toch ook die twee jaar vrij lang? Ik zou liever iets zien in de trant van - tijdens een jaar in totaal meer dan 6 maanden voor 75% arbeidsongeschikt Zou dit kunnen? Of is er een andere manier om eea te 'tackelen'.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept