Jump to content

capsoft

Junior
  • Content Count

    13
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0
  1. Ik heb vandaag de brief binnen van de KvK en vroeg mij af wat ik moet kiezen bij "Waarderingsgrondslag" of het commercieel of fiscaal is. En of ik een kleine rechtspersoon ben of micro rechtspersoon?
  2. Ik zal nog even moeten wachten op de brief van de KvK zodat ik kan inloggen om mijn jaarrekeningen te deponeren (nihil). Dan kan ik daarna de algemene ledenvergadering notulen opmaken en de brief zoals bovenstaand omschreven invullen en samen met kopie id en formulier 17a naar kvk opsturen. Bij de belastingdienst heb ik de vennootschapsbelasting van 2017 en 2018 alles op nul ingevuld.
  3. Precies. Onwijs bedankt! Je bent in ieder geval mijn held van de dag! Hopelijk hebben andere mensen die onbezonnen er aan zijn begonnen er ook wat aan!
  4. Bedankt Remco voor je uitvoerige reactie. Ik zal gaan kijken of ik zelf jaarcijfers kan opstellen en een VPB aangifte kan doen. Het lijkt mij dat het niet moeilijk kan zijn als je een keer 500 (ongeveer) heb binnengekregen en dat grotendeels heb overgemaakt terug naar mijzelf i.v.m. voorschieten van notariskosten. Mocht ik hier niet uitkomen, wat zou dan de goedkoopste optie zijn?
  5. Ik heb gisteren geprobeerd dus te bellen naar de belastingdienst, maar de wachtrij was vol. Ik heb alleen van de belastingdienst gehoord dat ik geen btw aangiftes moet doen per brief en dus geen ondernemer ben voor de omzetbelasting. Verder nog nooit iets eigenlijk. Ik ga dus maar starten met 17a insturen naar de KvK en die geeft het door aan de belastingdienst toch? Dan hoor ik het vanzelf wel neem ik aan. Tenminste als ze er aan toe komen bij de belastingdienst ivm werkachterstand.
  6. Beste, Ik heb ooit in een opwelling een BV laten oprichten. Ik heb van de belastingdienst bericht gekregen dat ik geen ondernemer voor de BTW ben. Ik ben nu bijna een jaar verder en ben er al een tijdje achter dat ik de BV nooit ga gebruiken. Er is ooit iets van 500 euro op binnengekomen waarvoor bijna alles naar de notaris ging voor de oprichtingskosten. (ik had het even voorgeschoten) dus er staat nog een paar euro op een rekening en dat is alles wat er ooit mee is gebeurd. Nu heb ik gezien bij de KvK dat ik formulier 17a moet invullen. Omdat het saldo op de rekening niet exact nul euro is dacht ik in te moeten vullen dat er baten zijn. Nu heb ik gebeld met de KvK en die geven aan dat je dan een heel traject in gaat en dat je dan een advertentie moet laten plaatsen in een regionaal blad. (serieus in 2018!) maar goed, daar staat niet genoeg geld voor op de rekening van de B.V. Dus volgens de KvK moet ik dan een turboliquidatie doen. Echter zie ik overal op internet dat dat ook al 200 euro kost. Al met al wil ik het netjes afhandelen en ook de eventueel verschuldigde belasting afdragen. De belastingdienst heb ik zojuist geprobeerd te bellen voor advies, maar daar was de wachtrij vol. Ik wist niet eens dat dat kon, maar goed. Ik was de vorige keer erg goed geholpen hier, dus vandaar deze follow-up. Concreet is mijn vraag dus: naast formulier 17a, hoe regel ik het netjes met die paar euro die nog op de bank staan en de belastingdienst? Ik heb namelijk nog nooit iets van post ontvangen over een aangifte doen of iets dergelijks. Dus er is ook geen jaarrekening gemaakt. het gaat allemaal maar om 1 binnenkomend bedrag dus stelt niets voor. Die laatste paar euro op die bankrekening mogen wat mij betreft ook direct naar de belastingdienst. Ik wil er zo snel mogelijk (en goed mogelijk) vanaf en het geregeld hebben.
  7. Daar heb je een goed punt. Dan is dus de enige optie een eenmanszaakje, maar dan krijg je weer gedoe met minimaal 3 opdrachtgevers per jaar. Ik denk wel dat ik daar aan kan komen, maar goed. Dan krijg ik dus best wel wat administratieplicht voor mijn kiezen.
  8. Mijn nieuwe werkgever heeft in het contract opgenomen (op mijn verzoek) dat ik wel werkzaamheden mag verrichten voor mijn vorige werkgever mits het geen invloed heeft op mijn nieuwe baan. Dus ik kan voorstellen om gewoon de avonduurtjes te declareren bij mijn nieuwe werkgever en die ze factureert aan mijn oude werkgever. Bedankt allemaal voor het meedenken! Ik vind dit ook wel fijner voor mijn nieuwe werkgever.
  9. Sorry ik bedoelde niet de loonheffing, maar de heffingskorting en premies werknemersverzekering. Maar een nieuw arbeidscontract is dus niet echt mogelijk dan? of alleen met een vast aantal uren?
  10. Dus eigenlijk zou ik een nieuwe arbeidsovereenkomst moeten aangaan met een nul urencontract waarbij ik geen loonheffing etc. doe en dan eventueel een hoger uurloon zodat ik alleen de gemaakte uren betaald krijg en geen problemen krijg met de belastingdienst?
  11. Bedankt voor uw reactie! Als ik het zo lees lijkt het mij inderdaad het verstandigste om die b.v. z.s.m. op te heffen. Eenmanszaak puur voor die kleine avondklussen vind ik ook niet aantrekkelijk klinken. Hoe zou ik die nieuwe afspraken het beste kunnen regelen met de werkgever? Want volgens mij houd je van een 2e baan bijna geen geld over toch? *edit* ik zit in de hoogste schijf en heb geen toeslagen. Maar er bestaat toch geen nul uren contract meer toch? *edit2* om nog even de laatste alinea te beantwoorden: het zouden incidenteel wat kleine wijzigingen zijn aan programmeerwerk. niet een x aantal uur per week. geen structuur. geen idee wat het mij per jaar op zou leveren, maar ik wil het niet gratis doen. Als ik een avond zou werken wil ik daar wel een (aardige) vergoeding voor krijgen.
  12. Ik heb vroeger (10+jaar geleden) ook een eenmanszaak gehad. Dat ging prima, maar die heb ik uitgeschreven toen ik in loondienst ging i.v.m. jaarrekeningen en overige accountantskosten. Nu had ik die B.V. al i.v.m. dat idee om samen met iemand een bedrijf te starten, maar dat is er niet van gekomen. Vanwege de beperkte aansprakelijkheid en omdat ik hoorde dat er mensen zijn die het gebruiken als potje om geld in weg te zetten, dacht ik dat het het beste zou zijn om het gewoon uit die bv te factureren en daar lekker op die bankrekening te laten staan. Maar je geeft aan dus dat ik beter een eenmanszaak kan starten, is dat dan i.v.m. die verplichting om DGA loon uit te keren? of ook i.v.m. een zwaardere administratieve last?
  13. Beste, Ik heb een B.V. die was ooit opgericht om samen met iemand anders een gezamenlijke B.V. te starten. Dat is er echter allemaal niet van gekomen, dus nu heb ik een B.V. die bedoelt was als holding. Ik heb van de belastingdienst ooit een brief gekregen waarin stond dat ik niet BTW plichtig ben. Ik heb hem nu meer dan een jaar en nog nooit iets van vennootschapsbelasting of ander nieuws van de belastingdienst op mijn deurmat gehad. Ik ben al die tijd gewoon in loondienst geweest en ga eerdaags starten bij een nieuwe werkgever. Nu vroeg mijn oude werkgever of ik in de avonduurtjes nog wat zaken voor hem kan regelen naast mijn nieuwe fulltime baan. Mijn vraag is dus of ik hiervoor de B.V. kan gebruiken om daarmee te factureren en dan bij de belastingdienst aan te geven dat ik btw wil heffen en afdragen. Ik wil niet in dienst bij mijn B.V. ik heb dus nog nooit echt geld verdient en die minimale 40k+ ga ik ook niet halen. Het is gewoon bedoelt als een potje waar wat geld in zou kunnen komen. Is dit aan- of juist af te raden? Ik heb ongeveer dezelfde vraag aan de kvk voorgelegd, maar dat schiet niet echt op. Ik hoor graag wat jullie van de situatie vinden!
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept